Milyen próféciák teljesültek a Bibliából?
Szia,
Pontosan erre próbáltam rávilágítani, hogy a te értelmezésedben ellentmondás van, nyilván ez nem a prófécia hibája, hanem az értelmezésé.
Tehát 490 év adatott a zsidóknak arra, hogy megtérjenek. Ezt a 490 évet osztja fel a prófécia 3 szakaszra. Az első szakasz az első 49 év a zsidók visszatéréséről szól, és arról, hogy újjáépítik Jeruzsálemet. A második szakasz a messiás megjelenéséig 434 évet számol. A harmadik szakasz pedig az utolsó 7 év amikor megerősíti a szövetséget. Ebből 3 és fél évig magam a Messiás teszi ezt, de azután véget vet a véres és ételáldozatnak. Ezt a halálával teszi meg. A prófécia isz. 34-ben zárul István megkövezésével.
1. szakasz: i.e.457-ie.408
2. szakasz: i.e.408-i.sz.27
3. szakasz: i.sz.27-i.sz.34.
Még pontosabban:
Üdv. Péter
"Pontosan erre próbáltam rávilágítani, hogy a te értelmezésedben ellentmondás van, nyilván ez nem a prófécia hibája, hanem az értelmezésé."
Persze, nyilván nem a prófécia hibája :) csak bármit bele lehet képzelni ahogy többen is írták. Nem látom értelmét ismételgetni. Kifejtettem mi a gond. Az utolsó 7 év viszont még érdekes. Azt írja sokakkal megerősíti a szövetséget a Messiás. Ez nem igaz mert Jézust alig követik életében. A zsidók többsége nem fogadta el Messiásnak. Igazábol azt látjuk hogy csak az apostolok követték és családtagjai tehát szó nincs sokakról. Kérdeztem mit jelent hogy véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak? Aztán ez a prófécia vége: és útálatosságok szárnyán pusztít, amíg az enyészet és ami elhatároztatott, a pusztítóra szakad." Mi szakadt a pusztítóra Jézus utáni 2-3 évben? A Rómaiak éltek és virultak még többszáz évig.
Lássuk a prófécia szövegét először:
"És egy héten át sokakkal megerősíti a szövetséget, de a hét felén véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak, és útálatosságok szárnyán pusztít, a míg az enyészet és a mi elhatároztatott, a pusztítóra szakad." (Dn 9,27)
Írod:
"Az utolsó 7 év viszont még érdekes. Azt írja sokakkal megerősíti a szövetséget a Messiás. Ez nem igaz mert Jézust alig követik életében."
->Mint magad is láthatod, a próféciában a 7 felén van egy bevágás. Tehát ketté oszlik, 2x3,5 esztendőre. Az első 3,5 évben Jézus tevékenysége zajlott, egészen addig, amíg véget nem vetett az áldozatoknak (vagyis halála által betöltötte a zsidó áldozati rendszert, mint ami előkép volt). Lényegében itt csak 12 tanítványa maradt a végére, a 72 tanítvánnyal együtt, illetve a Szanhedrinből néhány ember. A második 3,5 év azonban már az apostoli misszóval telt, amikor Szent Péter prédikációjára kb. 3000 embert tért meg.
Tehát összességében sokakkal megerősítette a szövetséget, mert az első 3,5, évben ezt azokkal tette, akikből az Ősegyház vezetői lettek, a második 3,5 éveben pedig (az apostoli tanításokon keresztül) azokkal, akik az Ősegyház első hívő tagjait alkották, ez pedig több már ezer ember. Így alakult meg a jeruzsálemi gyülekezet, abban pedig sok embert volt. Azért beszél Dániel viszont erről a 7 évről, mert ennek végén lejárt az Izraelre kiszabott 490 esztendő, vagyis megszűnik választott népnek lenni.
"Kérdeztem mit jelent hogy véget vet a véres áldozatnak és az ételáldozatnak?"
->Azt jelenti, hogy Jézus halálával szükségtelenné vált a zsidó áldozati rendszer, hiszen azok Krisztusra mutató előképek voltak. Az evangélista szerint amikor Jézus meghalt, a templomban a kárpit - amely a szentélyt elválasztotta a szentek szentjétől kettészakadt - jelezve, hogy vége a zsidó áldozati rendszernek.
"Aztán ez a prófécia vége: és útálatosságok szárnyán pusztít, amíg az enyészet és ami elhatároztatott, a pusztítóra szakad." Mi szakadt a pusztítóra Jézus utáni 2-3 évben? A Rómaiak éltek és virultak még többszáz évig."
->Ez a kijelentés már eszkatologikus értelemben értendő. Dániel 2 jövendölése szerint a Róma (a vas) fennmaradt ugyanis a történelem lezárulásáig. Az ókori Róma ugyan megbukott, de szellemisége (pl. jog) fennmarad az európai utódállamokban, illetve jogutódja az egyházi Róma egészen a kőszikla (Krisztus visszatérése) idejéig fent fog állni.
"Lényegében itt csak 12 tanítványa maradt a végére, a 72 tanítvánnyal együtt, illetve a Szanhedrinből néhány ember. A második 3,5 év azonban már az apostoli misszóval telt, amikor Szent Péter prédikációjára kb. 3000 embert tért meg."
A prófécia úgy fogalmaz hogy a Messiás személyesen sokakkal megerősíti a szövetséget. Tehát az első három és fél évről van szó. Ez alatt összességében még száz ember sem követi, tehát nem igaz Jézusra. Ha a halála utáni három és fél évet is beleszámítjuk, akkor sem nevezhető soknak az a pár ezer ember, már ha tényleg ennyi volt.
"Azt jelenti, hogy Jézus halálával szükségtelenné vált a zsidó áldozati rendszer, hiszen azok Krisztusra mutató előképek voltak."
Én ezt megérdeklődtem zsidóknál mert keresztények mindig erre hivatkoztak. Azt felelték az állatáldozat csak bizonyos bűnök alól menthet fel. Tehát nem úgy megy hogy egy zsidó lop vagy gyilkol aztán feláldoz egy kost és törlődnek a bűnei. A zsidók egyébként nem is fogadják el a megváltó kereszthalált, mint tanítást sem.
"Ez a kijelentés már eszkatologikus értelemben értendő. Dániel 2 jövendölése szerint a Róma (a vas) fennmaradt ugyanis a történelem lezárulásáig. Az ókori Róma ugyan megbukott, de szellemisége (pl. jog) fennmarad az európai utódállamokban, illetve jogutódja az egyházi Róma egészen a kőszikla (Krisztus visszatérése) idejéig fent fog állni."
Nem. A prófécia szerint a Római-Birodalomnak a második 3,5 éveben el kellett volna pusztulnia. Ezt írja. Ilyesmi nem történt tehát a prófécia hibás.
"A prófécia úgy fogalmaz hogy a Messiás személyesen sokakkal megerősíti a szövetséget. Tehát az első három és fél évről van szó. Ez alatt összességében még száz ember sem követi, tehát nem igaz Jézusra. Ha a halála utáni három és fél évet is beleszámítjuk, akkor sem nevezhető soknak az a pár ezer ember, már ha tényleg ennyi volt."
>Akár még jó is lenne az érved, a prófécia szövege szerint azonban 1 héten át erősíti meg azt a bizonyos szövetséget, ami ebben az esetben csak úgy értelmezhető, hogy a második 3,5 évben a hatása lesz az, aminek következtében bizonyos zsidó emberek bent maradnak a szövetségben.
"A zsidók egyébként nem is fogadják el a megváltó kereszthalált, mint tanítást sem."
>Így van. Azonban ne felejtsd el, hogy a rabbinikus júdaizmus a farizeizmusból alakult ki, vagyis abból a zsidó irányzatból, amely Jézusnak és az apostoloknak az egyik legnagyobb ellenségei voltak. Hagyomány lett náluk, hogy nem fogadják el Jézust Messiásnak. Például Dániel könyvét is a héber kánon utolsó részébe tették, el a próféták írásaitól, noha Josephustól tudjuk, hogy az ő idejében (1. század) Dánielt az egyik legnagyobb prófétának tekintették. Nem zárnám ki, ha emiatt a jövendölés miatt tették volna ezt, amiről most beszélünk.
"Nem. A prófécia szerint a Római-Birodalomnak a második 3,5 éveben el kellett volna pusztulnia. Ezt írja. Ilyesmi nem történt tehát a prófécia hibás."
Csakhogy Dániel jövendölései párhuzamosak egymással, és Rómát egyrészt több részre bontja, másrészt az utolsó világbirodalomnak teszi meg egy másik helyen. Egyébként meg a szóhasználat "utálatosságok szárnyán pusztít" szinte ugyanaz, mint a 12. fejezetben szereplő "pusztító utálatosság", amelyről a szövegkörnyezet alapján te sem tagadhatod, hogy eszkatologikus jellegű, vagyis a végidőről szól. A pusztító utálatosság tehát a vég idejéig fennmarad, ma is létezik, vagyis a Biblia szerint Róma nem tűnt még el teljesen.
"Akár még jó is lenne az érved, a prófécia szövege szerint azonban 1 héten át erősíti meg azt a bizonyos szövetséget, ami ebben az esetben csak úgy értelmezhető, hogy a második 3,5 évben a hatása lesz az, aminek következtében bizonyos zsidó emberek bent maradnak a szövetségben."
Semmiféle hatásról nem ír a prófécia. Azt írja a Messiás személyesen erősíti meg a szövetséget. Olyasmiről sincs szó hogy bent maradnak.
"Például Dániel könyvét is a héber kánon utolsó részébe tették, el a próféták írásaitól, noha Josephustól tudjuk, hogy az ő idejében (1. század) Dánielt az egyik legnagyobb prófétának tekintették. Nem zárnám ki, ha emiatt a jövendölés miatt tették volna ezt, amiről most beszélünk."
Ez a prófécia ezer sebből vérzik ha Jézusra vonatkoztatjuk. Lehetséges hogy a zsidók áttették Dániel könyvét de nem emiatt. Kapásból nincs olyan tanítás az Ószövetségben ami arról szól hogy a Messiás majd meghal az emberek bűneiért és ezzel megváltja őket. Ezt a zsidók úgy ahogy van elutasítják.
"Csakhogy Dániel jövendölései párhuzamosak egymással, és Rómát egyrészt több részre bontja, másrészt az utolsó világbirodalomnak teszi meg egy másik helyen. Egyébként meg a szóhasználat "utálatosságok szárnyán pusztít" szinte ugyanaz, mint a 12. fejezetben szereplő "pusztító utálatosság", amelyről a szövegkörnyezet alapján te sem tagadhatod, hogy eszkatologikus jellegű, vagyis a végidőről szól. A pusztító utálatosság tehát a vég idejéig fennmarad, ma is létezik, vagyis a Biblia szerint Róma nem tűnt még el teljesen. "
Ha Rómát az utolsó világbirodalomnak teszi meg akkor az is hibás. Ebben a próféciában pedig egyértelműen az utolsó hétről beszél. Ha a végidőkre érted úgy sem helyes mert a Római-Birodalom az 5. században megszűnt, annak utódja a Bizánci birodalom pedig a 15. században. Másra meg nem értelmezhető mert a a pusztító a Római-Birodalom.
"Semmiféle hatásról nem ír a prófécia. Azt írja a Messiás személyesen erősíti meg a szövetséget.
->Mivel a prófécia az utolsó hét felénél egyértelmű utalást tesz a Messiás halálára, ezért értelemszerűen már önmaga személyesen nem erősítheti meg a szövetséget, csak a követei által, akik a tanítását elhintették, így a hatása lesz az, amely beérleli az elhintett magot. Az ótestamentumi hagyomány érvényesül itt. Isten cselekszik, de nem mindig önmaga, hanem időnként a követői által. Az angyal jövendölése teljesen összhangban van az Ótestamentum többi részével, amely hasonlóan ír Istenről. Dániel könyve ugyanis nem jóskönyv, ezért nem is kell hasonlítania a görög jósdák stílusára, a zsidó apokaliptikus irodalomra és az Ótestamentumra kell hasonlítania.
"Olyasmiről sincs szó hogy bent maradnak."
->Hát, szerinted, ha a szövetséget megerősíti a zsidókkal, akkor mi történik velük? Bent maradnak a szövetségben.
"Kapásból nincs olyan tanítás az Ószövetségben ami arról szól hogy a Messiás majd meghal az emberek bűneiért és ezzel megváltja őket.
->Akkor felhívom a figyelmed Ésaiás (vagy Izajás) próféta könyvére.az 52-53. fejezetből idézem kivonatosan (Szent István Társulat fordítása)
"Nézzétek, szolgám diadalmaskodik, fönséges lesz és felmagasztalják, és nagy dicsőségre emelkedik....Igen, a mi bűneinkért szúrták át, a mi gonoszságainkért törték össze; a mi békességünkért érte utol a büntetés, az ő sebei szereztek nekünk gyógyulást. Mi mindnyájan, mint a juhok, tévelyegtünk, ki-ki a maga útjára tért, és az Úr mégis az ő vállára rakta mindnyájunk gonoszságát... A gonoszok közt adtak neki sírboltot, és a gazdagok mellé temették el, bár nem vitt végbe gonoszságot, sem álnokság nem volt a szájában."
2000 éve egyetértés van az Egyházban arról, hogy itt Jézusról van szó. Egyértelműen megjelenik a helyettes áldozat tanítása ebben a szövegrészben, sőt, még részleteiben is beteljesült az ige (átszúrták, gazdagok sírjába temették). Az újtestamentumi teológia szerint az egész zsidó áldozati rendszer tulajdonképpen a Messiás előképe volt. Sőt, úgy néz ki, hogy még az ünnepek is. Vankó Zsuzsa: Jézus Krisztus apokalipszise című könyve III. kötetében megtalálod leírva azt, hogy az ótestamentumi ünnepek miként teljesedtek be az újtestamentumi korszakban. Ugyanis úgy néz ki, azok is előképek voltak. Hozzáteszem, hogy a könyv az adventista teológia szemszögéből íródott, tehát lehet itt-ott vitatni a dolgokat, de alapjaiban szerintem igaza van.
"Ha Rómát az utolsó világbirodalomnak teszi meg akkor az is hibás. Ebben a próféciában pedig egyértelműen az utolsó hétről beszél. Ha a végidőkre érted úgy sem helyes mert a Római-Birodalom az 5. században"
->Azt kell megértened először, hogy Dániel könyve - és úgy alapvetően a biblia próféciák - nem jóslatok. A próféciának nem is kell a jövőről szólni minden esetben, és nem is kell úgy tudósítaniuk az eseményekről, mint a jóslatoknak. A prófécia azt mutatja meg, hogy Isten miként látja a világot, és ez eltérhet attól, amit a jósok, vagy a történetírás mond. Isten szemszögéből még ma is Róma uralma alatt élünk (a jósok szemszögéből nyilván nem). Ugyanis Róma a szétesése után, mint említettem, nem szűnt meg, hanem a jogrendjét, vallását, filozófiáját a népvándorláskori barbár törzsek átvették, ezt fejezi ki a 2. fejezetben a vas és agyagcserép keveredése. A Római Katolikus Egyház, meg egyértelműen Róma jogutódja, hiszen Nagy Szent Gergely viselte elsőként a "Pontifex Maximus" címet. Szóval prófétikus értelemben Róma még ma is létezik.
Ennek hátterén a (Dán 9,27)-ben lévő "pusztító utálatosságnak" nem kell megsemmisülnie az utolsó hét végén. A "pusztító utálatosságról" szóló jövendölés csak egy mellékes eszkatologikus prófécia, ami nem értendő bele az utolsó hétbe. A szentíró valószínűleg azért csatolta Róma bukásáról szóló kijelentést is ehhez a jövendöléshez, mert a 26. versben egyértelműen beszél - a Messiás elvettetése következményeként - a város (Jeruzsálem) és a templom pusztulásáról, ami szintén nem a 490 esztendőben következett be, hanem kb. 40 évvel később. A szentíró azt akarta kifejezni, hogy a szent város elpusztítója maga is el fog pusztulni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!