A Mi Atyánkban, mit jelent az, hogy "Ne vígy minket kísértésbe? "
Mert tudtommal Isten nem kísért senkit. A Biblia, a Sátánt nevezi meg Kísértőnek.
Sátánról könnyen el tudom képzelni, ahogy kívánságokkal és gondolatokkal kísért, de Istenről már nem.
Tudod 2000 év alatt változik a nyelv, tehát nem feltétlen azt jelenti egy akkori szöveg, amit ma elsőre gondolnánk. Például a franciák ezért is javítottak a szövegen, hogy a mai ember is pontosan értse, mit is akar mondani. Magyarul így hangzik:
„és ne engedd, hogy kísértésbe essünk”
Kettes jól mondja. Az újszövetség írja is, hogy Isten senkit nem kísért, és mivel a Bibliában nincs ellentmondás, így feltehetően akkor mást jelentett.
Az ószövetségben a "kísértés" Istentől még azt is jelenti, hogy hozza az emberre a megérdemelt rosszat. Ezt jelenti a sokat kritizált "gonoszt teremtek" is.
Az ószövetség a bűnt törvénye alapján működött
Szia
Valóban a különböző fordítások nem egyformák De Isten biztosan nem visz senkit kísértésbe.
Máté 6:13
Szentírás – Új világ fordítás
" És ne vigyél minket kísértésbe (Lábjegyzet Vagy: „ne engedd, hogy kísértésbe essünk”.), hanem szabadíts meg a gonosztól.«
az összes többi idézett vers is ezt tanúsitja:
Máté 26:41
"Kitartóan virrasszatok, és folyton imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek. A szellem persze buzgó, de a test gyenge.”
1Korintusz 10:13
"Csak olyan kísértés ér benneteket, ami másokat is. De Isten hűséges, és nem fogja engedni, hogy olyan kísértés érjen titeket, amit már nem tudtok elviselni, hanem amikor kísértés ér titeket, a kivezető utat is elkészíti, hogy ki tudjatok tartani."
Jelenések 3:10
"Mivel megszívlelted azt, amit a kitartásomról hallottál, én is megőrizlek a próbatétel órájában, mely eljön az egész lakott földre, hogy próbára tegye azokat, akik a földön laknak."
Latin fordításban a megfelelő sor: Et ne conducas nos in temptationem. Ne vezess minket kísértésbe.
Egyébként Sátán és ördögei is azért kísérthetnek, mert Isten megengedi nekik.
Jak. 1,14
Mert mindenki saját kívánságától vonzva és csalogatva esik kísértésbe.
Azaz adott a terep a kísértésnek és persze érkezik is. Jób példájából kiindulva, nem Isten kísértette Jóbot, hanem az ördög, persze Isten engedélyével. Káin példájánból kiindulva: Isten figyelmeztette Káint, hogy "A bűn ott ólálkodik az ajtódban, de te uralkodjál rajta!". Ő nem tudott uralkodni, az irigysége uralkodott el rajta.
Jézus megmutatta nekünk, hogyan kell uralkodni a bűnön, vágyakon, gonoszon.
Saját következtetésem bibliai olvasmányaim alapján:
Az ördögöt felhasználja Isten. Mint egy harci kutyát. Akire ráengedi, azt kísértheti, kínozhatja. Nem azért, mert Isten gonosz. Azért, mert a maga hasonlatosságára teremtett minket és így tanít uralkodni. A gonoszon, a gonosz vágyakon, a kísértéseken. Mert embernek lenni felelősség, hatalom, amit jelenleg nem tudunk kezelni, ahogy a mellékelt ábra is mutatja. Ez a földi élet csak egy pálya. Feladat: Eljutni a célba. De nem csak eljutni, az sem mindegy, hogyan jutunk el. Aztán felébredünk ebből az álomból és kiértékelés következik. A következő pályán pedig szükségünk lesz az itt tanultakra. Ezt a pályát pedig mi választottuk azzal, hogy betörtünk a jó és rossz tudásának sűrű erdejébe, ahelyett, hogy kértük volna Istentől. Most nem vagyunk képesek külünbséget tenni jó és rossz között. Ezért tanuljuk. Ezt akartuk, anélkül, hogy tisztában lettünk volna a következményekkel, amikor eloroztuk, ugyanis nem olvastuk el az apró betűs részt. Mivel nem is tudtunk olvasni és nem is volt rajta a "szerződésen". Viszont inkább hittünk az ördögnek, mint Istennek, így viselnünk kell döntésünk következményeit. Aláírtunk egy szerződést az ördöggel ,anélkül, hogy olvastuk volna és szembe mentünk Isten akaratával, szándékával. Ezért van most ez. A hit harcában pedig az is benne foglaltatik, hogy akkor is jónak tartjuk az istent, amikor baromira nem tűnik annak. Akkor is hisszük, hogy jó. Jóbnak is nagyon nehéz lehetett ebben hinni, amikor kiírtották a családját, meghalt az összes gyermeke és kelések fájdalmában ücsörgött a hamuban, mikor még a saját felesége is arra buzdította, hogy tagadja meg Istent és haljon meg. Ahogy Ábrahámnak is gyötrelmes lehetett várva várt egyszülött fiára emelni a kést. Amit aztán Isten nem kért, csak megmutatta, hogy ő is kérhetné ezt, ha akarná, mint a bálvány istenek Baál stb., akiknek csecsemőket kellett áldozni a hagyomány szerint. Ám mielőtt Isten gonosz színben tűnne fel előttünk, előtte mindig feltölt jóságával, törődésével, szeretetével és a kísértésben is törődik velünk, csak akkor nem nagyon érezzük. Ilyenkor emlékeznünk kell a sok jóra, amit tett velünk, amiket kaptunk tőle. Így a jó időszakok feltöltődésre valók, hogy felkészüljünk a sötétebb napokra.
"Mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk igen-igen nagy örök dicsőséget szerez nékünk; Mivelhogy nem a láthatókra nézünk, hanem a láthatatlanokra; mert a láthatók ideig valók, a láthatatlanok pedig örökkévalók." 2Kor 4:17-18.
Remélem segíthettem.
(A fordítási torzulások pedig valóban nagy problémát jelentenek)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!