Nem lehet-e az, hogy egyszerre nincs is és mégis egyszerre van igaza pl. a katolikus, vagy a protestáns egyház (ak) nak?
Bizonyos dolgok tekintetében; pl. Krisztus az eukarisztiában való valóságos jelenléte, vagy jelen nem léte dolgában. Nem lehet-e, hogy egy református Úrvscsorán például, ahol jóhiszeműen azt gondolják, hogy nem lényegül át a kenyér, ott valóban nem lényegül át, hanem máshogy van jelen a Krisztus, pusztán alázatból, függetlenül attól, hogy ő hogyan is gondolta a saját szavait, a Szentmisében pedig a pap szavára valóban átváltozik lényegileg a kenyér és bor, Krisztus testévé és Vérévé, függetlenül attól, hogy eredeti szándéka szerint mi a helyes értelmezése a szavaknak; ha nem az értelmezés jósága, vagy helyessége miatt, akkor pusztán alázatból és mert képes rá, hogy így tegyen?
És nem lehet-e, hogy számos kérdés tekintetében, amiben szakadás és adott esetben kölcsönös kiátkozás volt/van, ott Krisztus, a benne való hit egységét méltányolva mindannyiukban, akik a maguk módján Krisztus követők akarnak lenni (és ismerve a sátán megosztó munkáját), pusztán szeretetből és alázatból és mindezen emberek űdvösségét akarva, a saját hitük szerint adja oda magát nekik és értük, bizonyos határokon belül; ahol tehát még nem a lehetetlenségig, vagy önmaga létének, üdvözítő szerepének a megtagadásáig kell elmennie?
A katolikusok szerint sem változik át a reformátusoknál a kenyér és a bor, a reformátusok szerint meg pláne nem, úgyhogy ezt jól látod...
Vannak olyan kérdések amikben nincs egyetértés, de a végeredmény ugyanaz. Mondok egy példát:
-Katolikusok szerint a hiteden és cselekedeteiden (és szentségek vételén) múlik az üdvösséged.
-Reformátusok szerint cselekedeteiddel nem tudsz elég jó lenni Istenhez (ezért volt szükség a megváltásra), és ezért csak a hiteden múlik a dolog. Az igaz hit viszont csak akkor létezik, ha cselekedeteidben is látszik.
A végeredmény tehát ugyanaz, mert mindketten azt mondják, hogy higgy és cselekedj helyesen.
Vannak viszont olyan dolgok, ahol a két felekezet nézőpontja teljesen kizárja egymást. Például purgatórium vagy létezik, vagy nem. Nincs köztes megoldás. Ugyanígy a pápa is vagy Krisztus földi helytartója, vagy nem az.
De, ez teljesen, 99%-ban így van, ahogy írod.
"függetlenül attól, hogy eredeti szándéka szerint mi a helyes értelmezése a szavaknak; ha nem az értelmezés jósága, vagy helyessége miatt, akkor pusztán alázatból és mert képes rá, hogy így tegyen?"
Ezzel nem értek egyet, mert amit előtte írtál, az pont szerintem az eredeti szándéka szerint valósul meg úgy, mint leírtad.
De amúgy rendben van, én is így látom.
Nekem több gyerekem van. Egyik így gondolja, hogy nekem örömet okoz szeretetből, a másik meg amúgy. Egyik ilyen, a másik olyan. De mégsem teszek különbséget közöttük, minden szívből és szeretetből fakadó cselekedetnek örülök.
Ha az egyiknek ez a meggyőződése, ám legyen. Ha a másiknak más, az is jó, ha tényleg tiszta a szándék.
Vagy te úgy gondolod, hogy a világegyetem teremtőjének kell bizonyos liturgia ahhoz, hogy szeressen vagy áldjon? Ez ahhoz hasonló, amikor az én négy évesem azt hiszi, hogy csak arra vagyok képes, amire ő.
"Sokan vagyunk, akik úgy gondoljuk, hogy minden vallás ugyanahhoz az Istenhez szól."
Talán félreérthető volt a kérdés, de én nem gondolom úgy... és nem erre próbáltam rákérdezni a kérdésben.
Nem hiszem pl. hogy Isten megszűnne személyes Istennek és valóságnak lenni, alázatból, mert mondjuk egy vallás követői csak egyfajta immanens Istenben hisznek, mert ez lehetetlen volna valószínűleg; vagy hogy a krisztusi voltát tagadókat támogatná a tévedésükben ilyenformán, hiszen nem tenne vele jót.
"Vannak viszont olyan dolgok, ahol a két felekezet nézőpontja teljesen kizárja egymást. Például purgatórium vagy létezik, vagy nem. Nincs köztes megoldás. Ugyanígy a pápa is vagy Krisztus földi helytartója, vagy nem az."
Szerintem lehet pl. a pápa Krisztus földi helytartója, vezető pásztora és tekintélye -Isten akaratával találkozva- egy katolikusnak, úgy, hogy egy protestánsnak, megint csak Isten jóváhagyásával nem az. Mert ez talán nem üdvösségkérdés, másokkal ellentétben. Vagy például megbocsáthatja a bűneit valakinek, annak ellenére, vagy éppen azért, mert közvetlenül az Úrnak gyónik és nem egy papnak, vagy mert egy pap előtt gyónik meg, aki hite szerint ott és akkor Istent helyettesíti; paradox módon azért, mert ez meg üdvösségkérdés. És ezzel semmiféle relativizálásba nem akarok belemenni, vagy nem akarom azt mondani, hogy bizonyos határokon belül minden mindegy, mert ezzel együtt valószínűleg lehet jobban, vagy kevésbé jól követni és teljesíteni Isten akaratát.
#8
Pedig milyen szépen indult a kérdés és a válaszok is, kár volt ezzel az otromba, csalárd hazugsággal berondítanod.
Mivel már számtalanszor olvashattad, hogy ilyenről szó sincs a katolikus hit szerint, ezért nem tudok másra gondolni, mint hogy szándékosan hazudsz és rágalmazol.
Szerintem a katolikusok ugyanúgy félreértik, mint anno a zsidók Jézust
János
6,50 Ez az a kenyér, a mely a mennyből szállott alá, hogy kiki egyék belőle és meg ne haljon.
6,51 Én vagyok amaz élő kenyér, a mely a mennyből [rész 3,13.] szállott alá; ha valaki eszik e kenyérből, él örökké. És az a kenyér pedig, a melyet én adok, az én testem, a melyet én adok a világ életéért.
6,52 Tusakodának azért a zsidók egymás között, mondván: Mimódon adhatja ez nékünk a testét, hogy azt együk?
6,53 Monda azért nékik Jézus: Bizony, bizony mondom néktek: Ha nem eszitek az ember Fiának testét és nem iszszátok az ő vérét, nincs élet bennetek.
6,54 A ki eszi az én testemet és iszsza az én véremet, örök élete [rész 4,14.] van annak, és én feltámasztom azt az utolsó napon.
6,55 Mert az én testem bizony étel és az én vérem bizony ital.
6,56 A ki eszi az én testemet és iszsza az én véremet, az én bennem lakozik és [rész 15,5.] én is abban.
6,57 A miként elküldött engem amaz élő Atya, és én az Atya által élek: akként az is, a ki engem eszik, él én általam.
6,58 Ez az a kenyér, a mely a mennyből szállott [rész 3,13.] alá; nem úgy, a mint a ti atyáitok evék a mannát és meghalának: a ki ezt a kenyeret eszi, él örökké.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!