Mit gondoltok a szellemvilágról?





07:45-ös:
Nyilván mindenki tudja, hogy mit értünk a szellemeken. A szakember nem azt mondja, hogy a szellem egyenlő lenne egy élettelen energiával, hanem azt, hogy mivel nem anyagból vannak, ezért energiából kell felépülniük, és innen erednek a problémák. Az index kicsit egyszerűbben hozza le egyébként a cikket.
A másik meg az, hogy a vallásoknak több ezer éve volt arra, hogy hozzanak akár egyetlen bizonyítékot a bármiféle transzcendencia létezésére, de a szentírásokon, hagyományokon kívül semmit nem tudtak felmutatni. Ez azért eléggé ciki, figyelembe véve azt, hogy a vallási vezetők és hívek elvileg személyes kapcsolatban vannak az istenükkel (vagy isteneikkel).
A modern természettudomány a vallásokkal ellentétben fiatal. A Kozmikus Mikrohullámú Háttérsugárzás felfedezése óta pl. még 100 év sem telt el. És milyen érdekes, hogy ez a fiatal irányzat, már ott tart, hogy felvetette annak lehetőségét, hogy nincsenek szellemek, ráadásul teszi ezt a fizikára hivatkozva.
Természetesen nem mondta még ki a tudományos világ, hogy egészen biztosan nincs semmiféle transzcendencia (egyrészt nem is feladata ezt vizsgálni Cox-tól ez csak egy kis érdekesség lehetett). Azonban nem zárható ki, hogy 4-500 év múlva egzakt bizonyítékot találunk a létezésük ellen. A tudomány a fejlődése során ugyanis sok dologról bebizonyította már, hogy közönséges természeti jelenségek, és semmiféle isteni erő/transzcendencia nem áll emögött. Pl. pár éve forgattak egy filmet, ahol a bibliai 10 csapást is kritika alá vonták a kutatók, és megvizsgálva azt a történelmi korszakot, észszerű magyarázatokat adtak rá. A szakemberek szerint Mózes és a Fáraó konfliktusa is érthető, ha figyelembe vesszük az i.e. 7. századi helyzetet, amelyben ezeket a szent szövegeket lejegyezték.
Üdv,
Dante





"Nyilván mindenki tudja, hogy mit értünk a szellemeken."
Nem. Nem tudják. Ezzel a kérdéssel igazán csak a középkori teológia foglalkozott. Isten és az angyalok spekulatív univerzumát abból vezették le, hogy mi is ennek az univerzumnak a része vagyunk (bár az alján), ahonnan belelógunk az anyagba. Szellem és anyag vagyunk egyszerre, és magunk szellemi mivoltából kikövetkeztethető az, hogy milyenek lehetnek a tisztán szellemi létformák.
A modern természettudomány elveti a hiposztatikus személy, spontán módon működő értelem, és szabad akarat valóságát az embernél, mert nem tudja manipulált kísérletekkel vizsgálni és absztrakt elméletekkel lefedni (mert a kísérlet közben is az értelmét, akaratát használja). Pedig ezen ténylegességeken alapulnak az emberfelettiről szóló spekulációk is.
"A szakember nem azt mondja, hogy a szellem egyenlő lenne egy élettelen energiával, hanem azt, hogy mivel nem anyagból vannak, ezért energiából kell felépülniük, és innen erednek a problémák."
Az a gond, hogy az angyag/szellem fogalmát nem az eredeti metafizikai defíniciójánál fogják meg. Mintha a vak elkezdeni beszélni a világ színes voltáról. Beszélhet, de nincs mögötte tapasztalat.
A szellemi valóságot csak magunkon, a saját öntudatunkon keresztül tudjuk vizsgálni.
A tudós, hogy elkerülje ezt, folyamatosan elbújik az elvont, általános kijelentések búvóhelyére. Csakhogy az általánosságok nem léteznek a valóságban, csak az elmében.
"A tudomány a fejlődése során ugyanis sok dologról bebizonyította már, hogy közönséges természeti jelenségek, és semmiféle isteni erő/transzcendencia nem áll emögött."
Az okkazionalizmus nem része zsidó-keresztény istenképnek.





Hogy ezt valaki valóban képes legyen átlátni, először is tudnia kell, mi a szellemvilág, mi a szellem világa. Ha ezt nem tudja, akkor az egészet csak hiszi, de nem tudja. Hinni bármit lehet, akár azt is, hogy öt méter magas vagy, és halhatatlan. Az más kérdés, hogy ezt más elhiszi -e rólad.
A szellem világa a tudat. Jó bonyolult dolog, a lényege, hogy gondolat, nincs anyagi megtestesülése. Gondolattal bármit képzelhetsz, de kapcsolatba lépni vele nem tudsz. Ahogy az egyik ember gondolata se a másikéval. Ahhoz meg kell szólalni, vagy más módon jelezni valami anyagi létezővel (szájjal, kézzel, stb.) Tehát a felsoroltak (angyal, stb.) létezhet a hitedben, sehol máshol.





Előző:
Tudják. Természetesen a Cox nem azt tette, hogy a vallások által felvázolt összes babonás szellemképet vette kritika alá, hanem csak azt, amiről az átlag ember is tud. A zörgő, hangokat kiadó szellemeket, és én is azt gondolom, hogy ilyenek nem léteznek. Úgy vélem az anyag/energia fogalmát nagyon jól fogta meg és alkalmazta. Mondhatod persze, hogy a szellemek valamiféle "transzcendens anyagból" vannak, amiket a fizikai műszerek nem tudnak érzékelni, de ez csak porhintése annak a tévedésnek, amivel a vallások már évezredek óta etetik az embereket. A zsidó-keresztény istenképpel kapcsolatban pedig annyit, hogy arra azért hivatkoztam, mert a pogány vallásokhoz hasonlóan a zsidók is abban hittek, hogy Jahve befolyásolni tudja a természet erőit. Erre hoztam az 10 csapásról való példát, amiket állítólag Isten idézett elő, Mózes által. Ez azonban mítosz, vagy ha úgy tetszik közönséges koholmány, amely a zsidó történelmet akarta kicsit tekintélyesebbé tenni az asszír és a babiloni nagybirodalmak között. A modern természettudomány pedig azt veti el, ami abszurd, amire nincs bizonyíték. A természetfeletti egy hoax, kitaláció, emberi fantázia szüleménye, az angyalokkal a démonokkal, és egyéb népmesebeli lényekkel együtt. Ez az én véleményem.
Dante





A 12-esnek ment a korábbi kommentem.
(Dante voltam)





Magabiztosságtól duzzadó, gyanakvó vagdalkozás annak a jele, hogy nem igazán értjük egymást.
Nyilván egy megrögzött redukcionista ember világképével nem biztos, hogy lehet brmit is kezdeni.





13/16.
Fantáziája, képzelete a majomnak is van, minden fejlettebb emlősnek. A gondolat és a fogalom több, mint képzelet - ez már úgy Platón óta eszmetörténeti tény.
Persze a fizikalista redukcionizmus képviselői epét hányhatnak ettől.





Démonok igen, angyalok nem.
Saját hitvilágot építettem több vallás tanulmányozása és tapasztalása után.





58%-os:
Hát, lehet, hogy magabiztosnak tűnök, de e kérdésben egyáltalán nem vagyok az. Jómagam agnosztikus vagyok, tehát még Isten létezését sem zárom ki. Azonban ha Isten - vagy angyalok, démonok - léteznek, akkor abba szinte biztos vagyok, hogy nem olyanok, mint amilyennek a vallások szent könyveiben olvasom: pl: "Sátán lázadása" -> már eleve logikailag sem helytálló. Ha te ilyenekben hiszel, akkor valahol érthető, hogy nem értjük egymást. A zsidó írásmagyarázat Sátánnal és az ember teremtésével kapcsolatban sokkal reálisabb képet ad, mint a kereszténység, amiben hézagok vannak.
Dante





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!