Hogy érti Jézus, hogy a körülmetélés nem Mózestől, hanem az ősatyáktól ered?
"Mózes parancsot adott a körülmetélésre – bár nem Mózestől eredt, hanem az ősatyáktól –, és szombaton is elvégzitek a körülmetélést." (János 7,22)
"Majd ezt mondta Isten Ábrahámnak: Te pedig tartsd meg szövetségemet, meg utódaid is nemzedékről nemzedékre! Így tartsátok meg szövetségemet, amelyet veletek és utódaitokkal kötök: metéljenek körül nálatok minden férfit! Metéljétek körül szeméremtestetek bőrét, ez lesz a veletek kötött szövetségem jele. Nyolcnapos korában körül kell metélni nálatok minden fiúgyermeket nemzedékről nemzedékre, akár a házban született, akár pénzen vásárolták valami idegentől, aki nem a te utódaid közül való. Körül kell metélni azt is, aki a házban született, azt is, akit pénzen vásároltak. Ott lesz az én szövetségem a testeteken örök szövetségként. A körülmetéletlen férfi, akinek nem metélték körül szeméremteste bőrét, az irtassék ki népe közül, mert elutasította szövetségemet." (1Mózes 17,9-14)
Szia!
Szerintem nem olyan bonyolult. Törzsi szokás, amit valamiféle mitikus szövetség jeleként azonosítanak.
Ugyan mi szüksége lenne Istennek ilyen megbélyegzésre?
Szia
Kedves István a kérdésedre ott van a válasz az 1Mózes 17:9-14 verseiben.
A körülmetélés az Ábrahámmal kötött szövetség jele, ahogyan idézted: " Ott lesz az én szövetségem a testeteken örök szövetségként." Ezt a szövetséget Ábrahámmal kötötte Isten, nem Mózessel, bár rá is kötelező érvényü volt, mivel Isten szövetséges népéhez tartozott.
(Cselekedetek 7:8) 8 A körülmetélkedés szövetségét is adta neki. . .
Körülmetélkedés szövetsége: A körülmetélkedés szövetsége i. e. 1919-ben köttetett, amikor Ábrahám 99 éves volt. Jehova kötötte Ábrahámmal és a magvával. Ábrahám háznépéből minden férfit, még a rabszolgákat is körül kellett metélni, és ki kellett irtani mindenkit, aki nem vetette alá magát ennek
Továbbá fizikai jele volt annak, hogy Ábrahámnak és Jákobnak a leszármazottai szövetségben állnak Jehovával
Isten mindaddig jónak tartotta a körülmetélkedést, míg i. sz. 33-ban véget nem ért a törvényszövetség
Jóllehet a Törvény hatálya alatt szó szerint körülmetélték a férfiakat, Jehova újra meg újra elmondta, hogy neki fontosabb az, amit a körülmetélkedés jelképez, és azt tanácsolta Izraelnek, hogy ’szívük előbőrét metéljék körül’
# 2
Igen, én is így értelmezem, hogy Ábrahámtól és utódaitól ered, vagyis nekik adta parancsba Isten. Másképp nem is nagyon lehet ezt érteni. Csak az nem világos, hogy miért mondja, Mózes adott parancsot rá, ha Isten adott erre parancsot Ábrahámnak. Tehát már jóval Mózes előtt elterjedt volt a körülmetélés a zsidók körében.
István!
Nem baj, ha nem fogadod el a magyarázatom. Az Ótestamentumot pedig nem vetem el egészében. Egyébként Jézus Krisztus sem fogadta el mindenben, gondolj csak hegyi beszédre vagy arra, hogy, ha ugyanazt tanította volna, akkor a zsidóknak nem lett volna indokuk ószövetségi hittételekre alapozva kivégeztetni.
A kérdésedhez. Miért nem azt mondta Jézus, hogy Istentől ered, ha Istentől ered? Mi alapján lett a többes számú ősatyáktól szóból Ábrahám? Ábrahám több ősatya?
Az "ősatyák" alatt a héber gondolkodás azt a három patriarkát érti, akikkel az Örökkévaló elkezdte felépíteni az Ő népét: Ábrahám, Izsák, Jákob. Maga az Úr is így említi máshol (pl. Luk.20:37), illetve Péter is így beszél, amikor vallást tesz a Felkentről a Templomban (Apcsel.3:13).
Vagyis a körülmetélkedést Istentől való rendelésként, hitből való cselekedetként először ezek az emberek cselekedték meg, őtőlük tanulta meg a későbbi Izrael, azaz Jákob tizenkét fiának minden leszármazottja. Ezért fogalmaz úgy, hogy ez nem Mózestől, vagyis nem őrajta keresztül lett eredetileg megadva az Isten népének, hanem még korábban, még mielőtt a tételes törvényt Mózes által kinyilatkoztatta az Örökkévaló. Így van értelme Jézus megjegyzésének, hogy habár ez a rendelés nem tartozik a mózesi törvényhez, mégis tiszteletben tartják a papok, és úgymond "megtörik" a szombatot, amikor ennek engedelmeskedve sabbatkor is körülmetélik a gyermekeket.
Ez egyébként egy mai napig létező és érvényes érvelési módszer a zsidóknál, hogy mindig a pozitív, cselekedtető törvény az erősebb, ha két parancsolat is érvényben volna egy helyzetre, akkor a negatívat, a tiltót "felülírja" a pozitív. Az Isten az élet barátja, a szombat is értünk van, nem ellenünk.
"Az Ótestamentumot pedig nem vetem el egészében."
Ennek örülök. Nem is érdemes, mert Jézus számtalan helyen érvényesítette. pl. "Ti azért kutatjátok az Írásokat, mert úgy vélitek, hogy azokban van az örök életetek, pedig azok rólam tesznek bizonyságot" (János 5,39)
Jézus legtöbbször a hagyományaik és a magatartásuk miatt bírálta a zsidókat, nem az Ószövetséget vetette el. Azt mondta, hogy érvénytelenné tették az Isten szavát a hagyományaikért:
"Akkor farizeusok és írástudók mentek Jeruzsálemből Jézushoz, és ezt mondták: „Miért szegik meg tanítványaid az ősök hagyományát? Amikor ugyanis étkeznek, nem mossák meg a kezüket.” Ő így válaszolt nekik: „Ti pedig miért szegitek meg a ti hagyományotokért az Isten parancsolatát? Mert Isten ezt mondta: Tiszteld apádat és anyádat, és aki gyalázza apját vagy anyját, halállal bűnhődjék. Ti pedig így tanítotok: Ha valaki ezt mondja apjának vagy anyjának: Áldozati ajándék az, amivel megsegíthetnélek, azt ebben az esetben nem köti a parancsolat, hogy tisztelje apját és anyját. Így tettétek érvénytelenné Isten igéjét a ti hagyományotokért. Képmutatók, találóan prófétált rólatok Ézsaiás: Ez a nép csak ajkával tisztel engem, a szíve azonban távol van tőlem. De hiába tisztelnek engem, ha olyan tanításokat tanítanak, amelyek emberek parancsolatai.” (Máté 15,1-9)
Vagy ugyanígy a hegyi beszédében is: "Hallottátok, hogy memondatott: szeresd felebarátodat, gyűlöld ellenségedet" Itt is a parancs 2. fele nem szentírási eredetű, hanem a rabbik vagy az esszénusok hozzátétele. A gyűlöld ellenségedet ugyanis nem volt bent az Ószövetségben, sehol nem találsz benne ilyet. Ezt valószínűleg az esszénusok hangoztatták és így vált közkeletűvé a Krisztus-korabeli zsidóságnál.
"Miért nem azt mondta Jézus, hogy Istentől ered, ha Istentől ered? Mi alapján lett a többes számú ősatyáktól szóból Ábrahám? Ábrahám több ősatya?"
Szerintem ősatyák alatt nem csak Ábrahámot értette, hanem a családját, utódait. Mindenesetre számomra világos, hogy ha már Mózes leírta, hogy a körümetélés az Istennel kötött szövetség jele volt, akkor el kell fogadjuk annak, Mózest ugyis maga Jézus hitelesíti, mint prófétát:
"Mert ha hinnétek Mózesnek, nékem is hinnétek; mert én rólam írt ő." (János 5,46)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!