Szoktál a holtakért imádkozni? Van neki értelme? Ha igen, akkor mi?
Nem, és a lehető leghatározottabban nem.
Boldogult katolikus koromból tudom, hogy a katolicizmus ezt nagymértékben támogatja, de ennek Bibliai alapja nincs.
Semmilyen Ige nem támogatja azt a katolikus elméletet, miszerint bármilyen módon is befolyásolni tudnánk a meghalt emberek sorsát, de a hozzájuk fűzött kommunikáció is teljesen idegen a Bibliától.
Igen. Bár nem szoktam imádkozni. Különösen az öngyilkosokért és rákos emberekért tennék. (bár az utóbbiak nem halottak).
Semmi rosszat nem látok ebben.
Nem, mivel nincs értelme.
Isten az élők Istene és nem a halottaké. S ezeket az embereket akik most "alszanak" felfogja támasztani, Jézus megváltó halála miatt is.
Az élőkért kell imát mondani, nem a halottak szenvednek.
Igen, szoktunk, hogy mihamarabb láthassák színről színre az Istent, s ha esetleg még a tisztítóhelyen vannak, mielőbb üdvözüljenek.
És ha teheted, igenis, imádkozhatsz meghalt szeretteidért. Hiszen éppen erről szól halottak napja is... :-) mert mi keresztények nem csak emlékezünk elhunytjainkról, meg virággal díszíthetjük a sírokat, hanem ennél több a mi reményünk.
Ez a mi katolikus hitünk- meggyőződésből ezt valljuk, személyesen a családommal együtt, illetve az egyházunk immár több mint 2000 éve.
Vannak keresztények, akik nem hisznek a purgatóriumban...nem szoktunk velük ezen összeveszni,nem érdemes bántanunk egymást vagy egymás meggyőződését, inkább keressük, mi a közös. Csak reménykedünk, ha egyszer mi kerülünk "oda", lesz, aki értünk imádkozzon...mert azért nagyon nem mindegy... :-)
@ Theressita (#4-es)
Kellemes hangvételű a válaszod, ezzel nincs is gond.
Én elhiszem, hogy több mint 2000 éves a katolikus egyház, és a tanításában szerepel a tisztítóhely (vagy tisztítótűz).
De akkor is: tisztítóhelyről nem ír a Biblia, Jézus sem konkrétan, sem pedig példázatban nem említi. A korai keresztény apostolok (Pál, Péter, Júdás, Jakab, János) sem tanították. Viszont az benne van (Ésaiás 42/8), hogy semmi hasznostól (vagy fontostól) nem foszt meg minket.
Ez pedig fontos lenne, nem?
Akkor miért nincs benne a Bibliában?
Viszont az a féle gondolatmenet már inkább reális, hogy ha Krisztus áldozata örök váltságot és engesztelést szerzett, és ha ez az áldozat egyszeri tökéletes és megismételhetetlen, továbbá ha Krisztus fájdalmak férfija volt, miért kéne tisztítótűz??
---------------
Továbbá: ezt írod: "És ha teheted, igenis, imádkozhatsz meghalt szeretteidért."
> De jó! Akkor ezek szerint úgy élek ahogy akarok, sőt hinnem sem érdemes, mert majd úgyis imádkoznak értem a koporsómnál!
(akkor hol van a hit értelme??)
@ 5-ös
Szép, logikus gondolat amit írtál, de a Bibliában (Pál leveleiben) szerepel ugyan a szentek imádsága, de a szövegkörnyezet alapján kizárólag a földön élők imádkoznak földön élőkért.
Nincs semmi igei alapja annak, hogy befolyásolni tudnánk meghalt személyek sorsát.
Hogy is van ez?
Valaki magyarázza meg nekem!
Ugyebár Isten,a tökéletes szeretet,kegyelem,és igazságosság,de ezt nekem ki kell egészítenem meghalt szeretteimért mondott imádságaimmal,hogy működhessen?
Vagyis az Isten tökéletlen az én imádságaim nélkül?
Ettől én begolyózok,ha valaki fel nem világosít!
Ugyanez a tökéletes,mindenütt jelenlévő Isten képtelen meghallgatni engem,ha egy hullához nem imádkozom közvetítésért,aki éppen megérdemelt pihenését aludná,mint Lázár 4 napig,vagy Jézus nagypéntektől vasárnap hajnalig?
Az már csak újabb érthetetlen dolog,hogy azok a szent hullák mit kezdenek az én pénzemmel,amit a közvetítési díjért beszednek a papok!
Szoktam, hiszen a halál csak a földi élet vége. Életünk igazából megváltozik, de nem szűnik meg a halállal. Ugyanúgy közösségben vagyunk/maradunk a megholtakkal, ők is ugyanannyira az egyház tagjai, mint az élők. Tehát ugyanúgy van értelme imádkozni értük, mint az élőkért.
A holtakért való imádkozásnak több bibliai helye is van. Már az Ószövetségben is:
pl. mikor meghal Jákob, József megsiratja és "amikor Góren-ha-Atadhoz értek, a Jordánon túlra, nagy ünnepi gyászszertartást tartottak. Hét napig tartó gyászünnepséget rendezett atyjának." (Ter 50,10)
Persze, lehet azon szőrszálat hasogatni, hogy itt nincs, hogy imádkoznak, de egy gyászszertartást a halottra való végső búcsú és emlékezés miatt tartunk.
A Makkabeusok könyvében is Júdás áldozatot mutat be a holtak bűneiért engesztelésül. "A hős Júdás pedig intette a népet, hogy óvakodjék a bűntől. Hiszen tulajdon szemükkel látják, hogy mi történt az elesettek bűne miatt. Majd gyűjtést rendezett, és tizenkétezer ezüst drachmát küldött Jeruzsálembe, hogy áldozatot mutassanak be a megholtak bűneiért, mert helyesen és jámborul gondolkodott a feltámadásról. Ha nem remélte volna ugyanis, hogy az elesettek fel fognak támadni, felesleges és hiábavaló dolog lett volna imádkozni a halottakért. Tekintetbe vette ezenkívül azt is, hogy azokra, akik istenfélően hunytak el, igen nagy jutalom vár: ez szent és üdvös gondolat. Azért végzett engesztelést a halottakért, hogy bűneiktől megszabaduljanak." (2Mak 12, 42-46)
Tehát van szentírási alapja, csak vannak, akik mégsem tartják fontosnak.
@ Előbbi
Köszönöm ezt az igei szemléltetést, azonban a Makkabeusok könyve csak apokrif iratként létezhető, mivel mondanivalójában (lényegében) szembe megy a SzentÍrás más részével (ezért nem került be a Károli-által fordított Bibliába).
Értem itt ezalatt, hogy a SzentÍrás más helyen (mondjuk az Újszövetségben) nem támasztja alá a Makkabeusok 2. könyvében foglaltakat, már csak azért sem, mert akik az Ószövetség idején Istenbe való hitben haltak meg (mint pl. Ésaiás, Jeremiás), azok a Seol elkülönített részébe kerültek, nyugalomba, de a Biblia ezt nem hívja megtisztulási helynek. Az újszövetségben pedig a Krisztusi vér örök engesztelést és váltságot szerzett, és közvetlen utat nyitott. A Zsidó-levél erről szól (sehol nincs említve benne közbenső, ideiglenes állomás (mint megtisztulási hely).
Ami a Ter (vagyis 1.Mózes) 50/10-et illeti: "...József pedig hét napig gyászolá az ő atyját". Ez lehet szomorúság az ő részéről, mindenesetre nem jelenti azt, hogy imádkozott a halott atyjáért.
A katolikus Tisztítóhely (vagy tisztítótűz) kétségtelenül logikus, szép elgondolás, de nem fér össze sem az ószövetségi elköltözéssel, sem pedig a Krisztus által megnyert igazultságunkkal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!