Azonos szemèly-e Jèzus Krisztus ès Mihály arkangyal?
A Jézus név a Jehosua vagy Józsua héber név görögös formája (az Újszövetség görög nyelven íródott). Az ókorban a neveknek értelmes jelentésük volt, ezért a névadásnak is nagyobb jelentőséget tulajdonítottak.
A Jézus név jelentése: Isten megszabadít. A Biblia feljegyzése szerint Jézus nem véletlenül kapta ezt a nevet, hanem születése előtt isteni utasítás szólt nevelőapjához, Józsefhez: "Mária szül fiat és nevezd annak nevét Jézusnak, mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből." (Máté 1,21)
A Krisztus – görög formájában: Krisztosz – név a héber Messiás szó megfelelője. A jelentése: a Felkent. Az Ószövetségben az isteni megbízatás jelképes ábrázolása volt az olajjal való megkenés, illetve felkenés. Az olaj ugyanis mindig az isteni Szentlélek jelképe a Bibliában (lásd pl.: Zakariás 4:2–6). Az ószövetségi időben a prófétákat, királyokat és főpapokat kenték fel olajjal. A Messiás = a Felkent név jelentése így a következő volt: Valaki, aki kimagasló isteni megbízatás birtokosa, aki Szentlélekkel teljes, és aki egyesíti magában mindazokat a tisztségeket, amelyre embereket olajjal kentek fel. Az ószövetségi Írásokban az ún. ősevangéliumtól kezdve számos jövendölés szólt a szabadító Messiás eljöveteléről.
A Jézus Krisztus név együttes jelentése így a következő: Istentől megbízott, felkent, Szentlélekkel teljes Szabadító, aki ugyanakkor maga is isteni személy és az öszszes messiási ígéret és jövendölés beteljesítője.
Mihály arkangyal;
A katolikus hagyomány szerint Szent Mihály (Mihály arkangyal, más néven Michael arkangyal) egyike a 7 arkangyalnak, ő a mennyei hadak nagy vezére és győztes harcosa. Ünnepnapja szeptember 29. (a 6. századtól tartják). Jelképe hatalmas kardja, mellyel legyőz minden gonoszt, akaratereje hatalmas, mint ahogyan ő maga is. Isten iránti hűsége megingathatatlan.
Neve a héber „mi ká él” = „ki olyan, mint az Isten?” kifejezésből ered. A zsidó és az erre épülő keresztény hagyomány szerint Szent Mihály arkangyal az Istenhez hűséges angyalok vezére, akik Isten oldalán állnak a lázadó angyalok, azaz a gonosz lelkek elleni harcban. Az Istenhez hűséges angyalok jelszava, csatakiáltása: Ki olyan, mint az Isten?!, aminek voltaképpeni értelme ez: Senki sem olyan mint az Isten, vagyis: Isten a leghatalmasabb, ő a győztes, őt kell Úrnak elismerni, őt kell szolgálni.
A név jelentését olykor megpróbálják "Aki olyan, mint az Isten" értelemben magyarázni, ez azonban félreértés. Nyelvileg azért, mert a héber מי<mí> szócskának, mely a név első tagját alkotja, csak kérdő értelme lehet: ki?, kicsoda?; aki-t nem jelenthet (az utóbbit héberül az אשר<aser> szócska fejezi ki.) Tartalmilag pedig azért, mert a bibliai gondolkodástól teljességgel idegen is lenne a mennyei seregek vezérét "olyan, mint az Isten"-nek nevezni, hiszen az Istenhez való hűség lényege ebben a felfogásban épp a tőle való különbözés, neki való alávetettség elfogadása.
Mindezek megegyeznek az eredeti héberrel, ami így hangik: מיכאל אחד השרים חראשנים - míchá’él ’achad hasszárím hár’ísóním” – szóról szóra fordítva: „Mihály, egy a fejedelmek a legfőbbek”
Azért, a „legfőbb fejedelmek” kifejezés többes számban van, a főnév is meg a melléknév is, mert így működik a héber nyelvtan, és Mihály ezeknek az egyike.
A héber שר szar - tsz. שרים szárím szónak a jelentése vezér vagy fejedelem. Emberi vezér lehet (II. Krón 25: 1), Jézus a „békesség fejedelme,” (Ézs 9: 6) és valószínűleg Isten a „fejedelmek fejedelme” (Dániel 8: 25). Dániel könyvében többször angyali lényre vonatkozik, pl. „A perzsa birodalom vezére” (Dán 10: 13, 20), „a görögök vezére” (10: 20). Mihály szintén ezeknek az angyaloknak az egyike lenne.
Az arkangyal szó görög eredetű (αρχαγγελος), és azt jelenti, hogy: „főangyal” vagy „angyali fejedelem.” A következő rokonszavak szintén néha szellemi lényekre vonatkoznak: „αγγελος” (hírnök – Máté 1: 20), „αρχη” (uralkodó – Róma 8: 38), „αρχων” (kb. hatóság – az újszövetségben általában emberi autoritást jelent, de vö. Dán 10: 13 LXX fordítása).
Az arkangyal szó csak kétszer fordul elő a Bibliában. Egy olyan ritka szó jelentését nehéz lenne kideríteni csak a Biblia alapján, de az arkangyal jól ismert fogalom volt a szövetségközti zsidó irodalomban. Erről többet a következőkben.
1) Az "angyal" szó nem természetet, hanem hivatalt jelöl, mint Szent Ágoston mondja, hiszen jelentése: küldött. Az angyal természete szerint szellemi lény, feladata szerint angyal. Az angyalok közül kiemelkednek azok, akik kiemelten fontos küldetést teljesítenek: őket hívjuk arkangyalnak (vagyis: főangyalnak, főküldöttnek). Az ark- előtag tehát kiemelt tiszteletet és fontosságot jelöl, nem sajátos természetbeli eltérést.
Rafael szerint ő és a hozzá hasonlók összesen heten vannak (Tób 12,15). A Biblia név szerint hármat említ (Rafael, Gábriel, Mikhael). Akár a hetet, akár a hármat veszem, megalapozott a többesszám használata.
2) Ld. fent, az ark- előtag nem természetbeli eltérést jelöl, hanem a feladat/küldetés kiemelt voltát (mi lenne kiemeltebb, mint a Megváltó megtestesülésének hírüladása?). Így tehát itt tiszteletről van szó, nem két külön "angyalfajról".
3) A válasz roppant egyszerű, csak el kell olvasni a Szentírás hivatkozott részeit. A Jel 12-ből világosan látszik, hogy az asszony szülötte, akit Isten elragad a mennybe, és Mihály arkangyal két külön személy. Ugyanígy a Júd 1-ben is látszik Jézus Krisztus "az egyetlen Úr" (=az egyetlen Isten Fia), és "Mihály főangyal" (=igen rangos szellemi teremtménye Istennek) nem azonos vele.
4) Az 1Tesz 4,16 esetében - a teljes Szentírás kontextusába állítva - egyértelmű, hogy Mihályról van szó (vö. Jel 12).
Folyt.köv!
Folytatás:
Arkangyal;
Az arkangyal kifejezés csakis a görög iratokban szerepel a 1Tess 4:16 és a Judas 1:9 ben. αρχάγγελος archangelos.
Jelentése Fő hírvivő. Az arch mutatja az eredetileg használt angyal (hírvivő) מלאכי Mlak tól magasabb formályát. Az eredeti szó kupolát jelent. A magasabbpozíciót fejezi ki. A kupola az építészetben az épület tetején jelenik meg. Attól hogy az az épület legmagasabb pontja még mindig az épület része. Nincsen magasabban mint maga az épület mivel az építmény abban végződik.Az arkangyal éppen ezért értelem szerűen olyan teremtményre utal aki magasabb pozícióban van a többi hírvivőtől de teremtési mivoltja még mindig angyal. Jézus teremtési mivoltja nem angyal és alapvetően Isten az angyalok fejedelme.
Nézzük meg,hogyan írja le az uwf magyarul és utána angolul is a következő verset:
A 1Tess 4:16 ban Jézusról ezt olvasunk:
„mivel maga az ÚR le fog szállni az égből parancs szóval, arkangyal hangjával....” magyar Új világ fordítas. WT
És most az angol eredeti:
ott ez áll:...with an archangel`s voice” ami azt jelenti hogy „...egy arkangyalnak a hangjával”
Az eredeti görögben a szöveg szószerint ezt mondja: „en phone achaggelou” ami azt jelenti „ benne hang főnök hírvivőknek” Azaz érthetőbben: Hírvivők főnökének hangjában vagy főhírvivő hangjával. A szöveg nem mondja azt hogy maga Jézus Arkangyal lenne. A szöveg azt mondja hogy neki is van olyan hangja mint egy Arkangyalnak. Mintahogy a következőben azt is mondja hogy Isten trombitályával. Amit nem igazán ertünk szószerinti trombitának természetesen. Itt az arkangyal hang nem jelenti azt hogy a személy maga arkangyal mintahogy a trombita sem jelent szószerinti trombitát. A személy alkalmazza az arkangyal parancsoló szót mint trombitát. Ez ott Pál szent szellem általi megértése a feltámadással kapcsolatban. A költőies kifejezés környzet viszont mutatja hogy az ihletettség nem jelenti hogy az Írók ne tudták volna belevinni a levelekbe saját érzéseiket. Máshelyen az égből történő hangot moralylásként vagy sok vizek zúgásaként említi a Biblia.
"Felkel Miháy a fejedelem"
A Dániel a könyve 12:1 ben ezt olvassuk: És abban az időben felkél Mihály a nagy fejedelem aki a Te néped fiaiért áll.
Az országok fölött angyali fejedelmek vannak. A Dániel 10:13-ban azt olvashatjuk,hogy Jézus Mihályról beszél!Ha ő,vagyis Jézus lenne Mihály akkor nem egyes szám 3. személyben beszélne róla,hanem egyes szám első személyben,vagyis magáról!
Azt olvassuk hogy Mihály az egyike az előkelő fejedelmeknek félre tette Persia fejedelmét aki szellem teremtmény volt. Az Írás minden bizonnyal nem hívná Isten Fiát az egyike a fejedelmeknek néven.
Nézzük először az igéket. . „Mert maga az Úr, parancskiáltással, arkangyal hangjával és Isten harsonájával, le fog szállni a mennyből, és a Krisztusban elhunytak fel fognak támadni először.” (I. Thessz 4: 16). Tudjuk, hogy Jézus szavára támadnak fel a halottak. „Ne csodálkozzatok ezen, mert eljön az óra, amelyben mindazok, akik a sírban vannak, hallani fogják az (Emberfia) hangját, és kijönnek…” (János 5: 28-29). A parancsszó, az arkangyal hangja és a harsonaszólás nem egy és ugyanaz, hanem három külön dolog. 4 Ha így van, akkor az Emberfia hangja megegyezik a parancskiáltással, és nem az arkangyal szavával. Ez ige alapján azt állítani, hogy az arkangyal Jézus, nagyon bizonytalan és spekulatív.
Az utolsó ige Júdás 9: „Pedig még Mihály arkangyal sem mert káromló ítéletet kimondani, amikor az ördöggel vitatkozva küzdött Mózes testéért, hanem azt mondta: „Dorgáljon meg téged az Úr!””
A „nem mert” kifejezés görögül ουκ ετολμησεν. A lexikon szerint, a τολμαω szó azt jelenti, hogy merni, bátorságot venni, elég bátor lenni, merészelni. Negatív formában fordul elő a következő igékben: Máté 22: 46; Márk 12: 34; Lukács 20: 40; János 21: 12; Ap. Csel. 5: 13, 7: 32; Róma 10: 18; 2 Kor 10: 12, és azt jelenti, hogy valaki nem mer tenni valamit, mert tart a következményektől. Nem hiszem, hogy feltételezni lehetne Jézusról, hogy akármit nem merne tenni.
Igaz, hogy az ÚR angyala ugyanazokat a szavakat használja Sátán ellen a Zakariás 1: 2-ben, de miért jelentse azt, hogy az ugyanaz a személy? Nincs megírva ott, hogy az ÚR angyala nem mert szólni Sátánnak.
Térjünk vissza Júdáshoz. Az ősegyházban, sokáig a vitatott könyvek közé tartozott Júdás levele 5, mert apokrif forrásokra utal. Pl.: „Ezekről is prófétált Énók, aki Ádámtól számítva a hetedik volt, amikor így szólt: „Íme, eljött az Úr szent seregeivel, hogy ítéletet tartson mindenek felett, és megbüntessen minden istentelent minden istentelenségért, amelyet istentelenül elkövettek, és minden káromló szóért, amelyet istentelen bűnösökként ellene szóltak.” (Júdás 14-15). Ez a prófécia nem található az ószövetségben, viszont vedd össze: „És íme! A szentjeinek tízezreivel jön, hogy ítéletet végezzen mindenek felett, és rontson minden istentelent, és minden embert meggyőzzön az istentelenségéről, amit istentelenül elkövetett, és minden kemény dologról, amelyet istentelen bűnösök ellene szóltak. (I. Énók 1: 9).
Júdás és az első olvasói jól ismerhették Énók első könyvét. A legtöbb kommentátor szerint, ez egy kr. e. első szádadból származó zsidó pszeudepigráf mű, és sokat lehet tanulni belőle az akkori zsidóság elképzeléseiről. Az őskeresztények tisztelték ezt a könyvet, és Justinus Martyr, Irenaeus és alexandriai Clemens idéznek belőle. A negyedik századi Egyházatyák pedig elítélték és betiltották, és emiatt sokáig elveszett. A XIX. század elején viszont, Alexandriában előkerült az etióp fordítása, amit angolra fordítva kiadták 1821-ben. Azóta, a holttengeri tekercsek közül is előkerült.
Első Énók az egyike a népszerű szövetségközti apokaliptikus műveknek, amelyek építenek Dániel könyvére, de sokkal bonyolultabb angelológiát tartalmaznak. Mihály nagyon gyakran szerepel ezekben a könyvekben, de ő nem az egyetlen arkangyal: „És Mihály angyal, egyike az arkangyaloknak, jobb kezemet fogta…” (I. Énók 71: 2); „Olyan minden világítótest képe és vázlata, amelyet Uriel arkangyal, a vezetőjük, mutatott nekem.” (I. Énók 79: 6). Egyik helyen, a könyv 7 arkangyalt nevez: (angol helyesírással) Uriel, Raphael (aki Tóbiás könyvében szerepel – pl. „Isten… elküldte Ráfael angyalt, hogy gyógyítsa meg mindkettőt” – Tóbiás 3: 17), Raguel, Michael, Saraquael, Gabriel és Remiel (I. Énók 20: 1-8). Más helyen, négyen állnak Isten trónja körül: Michael, Raphael, Gabriel és Phanuel (I. Énók 40: 8-10).
Mikor az első keresztyének hallották az arkangyal szót, egy magas rangú angyalra gondoltak és nem egy egyedi lényre, aki azonos Isten fiával. Ha tudni akarjuk, hogy mit jelent egy ritka szó, akkor nem csak az etimológiát kell figyelembe venni, hanem az akkori használatot is.
Azzal kapcsolatban, hogy Júdás olyan irodalomból idéz, meg kell jegyezni, hogy ez nem azt jelenti, hogy ezeket a könyveket Istentől ihletettnek tartotta, meg azt sem, hogy mi is annak tartsuk. Pál apostol néha görög költőket használ, hogy hangsúlyozzon egy bizonyos pontot, azaz: Aratus (Ap. Csel. 17: 28), Menander (1 Kor 15: 33), Epimenides (Titusz 1: 12). „Olyan gyakorlat nem azt föltételezi, hogy az idézetek, vagy a könyvek, amiből származtak Istentől ihletettek. Annyit jelent, hogy a biblikus szerző az idézeteket hasznosnak találta, hogy megerősítse, tisztázza, vagy illusztrálja a mondanivalóját.” 7
Azt is kell mondani, hogy általános alapelve a Bibliamagyarázatnak, hogy ne alapítsunk fontos tanítást egy példázat vagy illusztráció részleteire. Júdás 9-ben, nem az a szerző szándéka, hogy tanítson részleteket Mózes haláláról vagy Mihály lényéről, hanem hogy illusztrálja a hamis tanítók hozzáállását. A második levelében, Péter foglalkozik ugyanazzal a témával, azért, érdekes összehasonlítani a két szakaszt.
„Ezek vakmerők, elbizakodottak, akik attól sem rettegnek vissza, hogy az angyalfejedelmeket káromolják, holott még az angyalok sem mondanak ezekre az Úr előtt kárhoztató ítéletet, pedig erőben és hatalomban nagyobbak náluk. Ezek pedig azt káromolják, amit nem ismernek, mint az oktalan állatok, amelyek természettől fogva megfogásra és levágásra valók; de hozzájuk hasonlóan is fognak pusztulni.” (II. Péter 2: 10-12).
„De mindezek ellenére ezek az álmodozók is ugyanúgy beszennyezik a testüket, megvetik az Isten felségét, káromolják az angyalfejedelmeket. Pedig még Mihály arkangyal sem mert káromló ítéletet kimondani, amikor az ördöggel vitatkozva küzdött Mózes testéért, hanem azt mondta: „Dorgáljon meg téged az Úr!” Ezek viszont káromolnak mindent, azt is, amit nem ismernek; amit pedig oktalan módjára ösztönösen ismernek, abba belepusztulnak.” (Júdás 8-10).
Péter azért az angyalokat használja illusztrációnak, Júdás viszont, Mihály arkangyalt, de a lényeg ugyanaz.
Jézus az Istennek szentje ,Mihály meg csak egy angyal:
"Ah,mi közünk hozzád názáreti Jézus? Jöttél,hogy elveszíts minket? Ismerlek téged ki vagy: az Istennek ama Szentje!" (Luk.4:34)
Mihály mikor az ördöggel vitatkozott Mózes teste felett azt mondta, hogy
"Dorgáljon meg téged az Úr!"(Jud.1:9)
A teremtmények
Az hogy egy teremtmény Isten családjában Michael nevet viseli nem mutatja azt, hogy mások nem olyanok mint Isten. Eredetileg az ember Adham is Isten képmása volt. (1 Mózes 1:27) Tehát olyan volt mint Isten. A Biblia több helyen mondja hogy legyetek Isten utánzói, tehát olyanok mint Isten. A névnek a jelentése miszerint olyan mint Isten az isteni vonások tisztelet teljes kiemelését jelenti.Minden hűséges teremtmény olyan mint Isten. Ez arra mutat hogy csupán a név jelentése nem bizonyítja azt hogy Jézus lenne Michael. A nevet hordhatja egy másik teremtett Fiú is. (lásd Fiú Job 2: 1 isten fiai...)
Egy a Bibliában szintén megemlített angyal neve Gabriel. Ennek jelentése pl azt jelenti hogy: Istennek rendelve. Ez azt jelenti hogy más teremtmények nincsenek Istennek rendelve? Nem.
Alapvetőleg Jézusra utalunk amikor azt mondjuk hogy Istennek rendelve...mégsem mondjuk azt hogy Gabriel Jezus lenne.
Az angyalok bizonyos ilyen jellegű kinagyítása az Írásokban csupán a történelemben elvégzett vagy éppen végzendő feladatuk miatt van meg említve. Ez semmiképpen nem jelenti hogy az imádat tárgyát képezzék. (Bírák 13 fejezet).
Az angyalok alkotási felépítésében van eltérés.Vannak erősebbek és kisseb természeti hatalommal ellátottak közöttük. A Dániel 10:13 ban látható „Persia fejedelme” ellent állott az egyik hirvivőnek.A biblia tehát említést tesz jó és rossz angyalok közötti harcról vagy háborúról is.
Az egyik ilyen hatalmas jelentőségű esetben merul fel a Michael név mint arch angyal személy azonosságának kérdése.
És egy kis plusz:A Kerub az nagyobb, erősebb teremtmény, mint az arkangyal. "14 Te vagy a felkent, oltalmazó kerub, én jelöltelek ki. Isten szent hegyén voltál, tüzes kövek között jártál. 15 Feddhetetlen voltál útjaidban megteremtésed napjától fogva, mígnem igazságtalanság találtatott benned."Itt sátánról beszél aki egy kerub és erősebb mint egy angyal.
Ez jól látszik a Júdás 9-ben, ahol Mihály arkangyal nem tud elbánni a Sátánnal, hanem az Úr (küriosz) segítéségét hívja. Szóval ha Jézus csak egy angyal lenne ezzel a logikával a Sátán erősebb lenne, mint Jézus. Ami nem igaz, hiszen még emberi alakban is erősebb volt a Sátánnál, hiszen az Újszövetségben számtalanszor erélyesen elküldte a fenébe, nem úgy mint Mihály.
Teológiailag megközelítve:Isten és Fia Jézus Krisztus valamint SzentLelkük minden felett álló hatalom.
Mivel Jézus az idők kezdete előtt született(lásd. Credo) nem lehet Ő,Mihály arkangyal,hiszen Ő később teremtődöt,mint szellemi teremtmény. Jézus Krisztusról mit is mond a Credo(Hitvallás)?: Született,de nem teremtmény. Mihály arkanygal(és a többi angyal),pediglen Isten SZELLEMI TEREMTMÉNYEI,akiknek,mint tudjuk nincs teste. Mivel Krisztus nem teremtmény,de mégis egylényegű( "Én és az atya egyek vagyunk." Jn) az Atyával,ezért nem lehet egy arkangyal,aki Istennek szellemi teremtménye.
Jehova Tanúi lelkesen bírálják a katolikus egyházat, mert vannak pedofil papjai. Azonban elfeledkeznek arról, hogy pedofilok közöttük is vannak, sőt, vének között is, akik a papokkal szemben nem tesznek szüzességi fogadalmat, lehet feleségük. A katolikus egyházban már belátták, hogy ezeket az eseteket nem szabad eltusolni, habár Ferenc pápának más a véleménye, támadják is őt még katolikusok is.
Jehova Tanúi lelkesen bírálják a katolikus egyházat az inkvizíció miatt, azonban nem veszik észre, hogy inkvizíciót üzemeltetnek, habár nem így hívják. Bírói testületek bírálják el azokat, akiket feljelentettek a véneknél, és bár a büntetés nem máglyahalál, de előfordul, hogy a kiközösített, aki elveszti családját és barátait, öngyilkos lesz az érzelmi zsarolás miatt. A szeretetre hivatkoznak; ugyanerre hivatkozhatott az is, aki máglyát gyújtott. A katolikus egyházban ma már nincs inkvizíció.
Jehova Tanúi lelkesen bírálják a katolikus egyházat a keresztes hadjáratok miatt; ellenben nem gondolnak arra, hogy hányan áldozták fel életüket vagy gyerekük életét a vérátömlesztés, a védőoltások vagy a szervátültetés tilalma miatt. Ebből ma már csak a vérátömlesztés tiltott, de az is több áldozatot követel, mint az inkvizíció.
A tanúknál amit felsoroltál minden lelkiismereti kèrdès,senki senkit nem kötelez semmire,azt teszi amit a lelkiismerete kèr.
De az inkvizicionál kínzások közepette vègeztèk ki,nem hallgatva az áldozat lelkiismeretère.De ez tömeges is volt,milliókat vègeztek ki azèrt hogy az Isten üzenetèt a kezèbe vette.A háborúkban megáldott fegyverek,meggyontatott katonák voltak a halálba taszítva akik a lelkiismeretük szerint èlni akartak.
Nembeszèlve a keresztes háborúról ahol a papság elbújt,a buta nèp meghalt èvszázadokon keresztül.
Így a kettőt ne hasonlisd össze,mèg rosszindulatbol se.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!