A katolikusok megmásították a Szentírást?
A 2. parancsolatra értem. A zsidó és a protestán ószövetség tartalmazza azt a parancsolatot, hogy ne csinálj faragott képet, se semmi azokhoz hasonlót stb. A katolikusban nincs benne. A zsidóknak nyilván sokkal hamarabb megvolt ez az írásuk, mint a katolikusoknak.
Ők miért másították meg?
Esetleg tudtok erről valamit, bármit ami kapcsolódik a témához?
Kedves 3/19-es!
Mikor Isten azt mondta, hogy "teremtsunk embert a mi kepmasunkra", nyilvan nem azt jelenti, hogy mi ugy nezunk ki mint Isten. Ez lehetetlen, mivel mi fizikai testtel rendelkezunk, Isten pedig egy hatalmas szellem leny, aki szamunkra lathatatlan. Nincs anyagi teste.
Amikor arrol volt szo, hogy a "kepmasara" teremt minket, az azt jelentette, hogy kaptunk minden tulajdonsagabol, amivel rendelkezik, igy pl. szeretet, igazag, bolcsesseg es hatalom.
Masreszt a katolikus vallasban valoban "balvanyimadas" folyik. Sokan irtak itt, hogy magukkal hordjak a szeretteik fenykepet, es azt is megcsokoljak neha.
Igen, ez lehetseges. De soha nem terdelnek le a fenykep elott, mint ahogy a templomokban teszik a szobrok ele. Sok esetben megcsokoljak a szobrok labat, es imat mondanak hozzajuk, kerve a segitseguket, a kozbenjarasukat Istenhez. Mi mas lenne ez, mint balvanyimadas?
A Szentiras kimondja vilagosan: "Egy kozbenjaro van ember es Isten kozott, Jezus." Ezt a Timoteus I. 2:5 verseben lehet olvasni.
Az Esaias 46:5-7 versek igy szolnak: "Kihez hasonlittok engem, es kivel tesztek egyenlove? Es kivel vettek egybe, hogy hasonlok volnank?
Kitoltik az aranyat az erszenybol, es ezustot mernek a mertekkel, es otvost fogadnak, hogy abbol istent csinaljon; meghajolnak, leborulnak elotte.
Vallukra veszik azt es hordozzak, majd allvanyatara helyezik es veszteg all, helyerol meg nem mozdul, ha kialtasz is hozza, nem felel, nyomorusagodbol nem szabadit meg."
Eleg vilagos fogalmazas. Hiszen mit tesznek a kormeneteknel? Vallukra veszik a szobrokat, es hordozzak azokat, majd visszaviszik a helyere. Hiaba imadkoznak azokhoz, meg nem szabaditja oket semmi baj alol.
Meg el lehet olvasni a Zsoltarok 115:1-8-as verseket. Ha ez nem ertheto valakinek, akkor sajnos azon mar nem lehet segiteni. Kerdezo, barmi kerdesed van, szivesen valaszolok. Udv: Judit!
U.i: Es igen, sok tanitas van a kereszteny vallasokban, amit a Biblia nem tamogat, sot ellentmond azoknak.
A katolikusok nem másították meg a Szentírást. A tízparancsolat ugyanúgy eredeti formában benne van, minden fordításban.
A hitoktatás céljára a tízparancsolatot valóban egy kicsit átírták és átszámozták, vagyis nem szó szerinti bibliai idézeteket oktatnak. Ezt abból a megfontolásból teszik, hogy ma nem mindegyik parancs kötelez szó szerint. Ilyen a szombatra és a faragott képekről szóló parancs.
Faragott képeket egyébként az Ószövetség idején is csináltak. Pl: aranyból készült kerubokat a frigyládán a szentélyben stb.
Az Ószövetség egész konkrétan csak az Isten ábrázolást tiltja, mert fennállt a bálványimádás veszélye.
A faragott képeket továbbra sem szabad imádni, de Isten jelképes ábrázolása önmagában ma már nem tilos. Ma már nem igen gondolja senki, hogy egy faragott kép maga az Isten lenne.
Ha például egy kisgyerek rajzol egy nagy bácsit, aki tenyerén tart egy kisfiút s azt mondja lerajzoltam Istent, aki tenyerén tart engem. Akkor ez most pogány bálványimádás?
Sziasztok!
Szerintem alapvető probléma, ha az Isten 10 parancsolatát, amely az elvárásainak az esszenciája még tovább rövidítik, vagy ahogy az előző hozzászóló írta: "egy kicsit átírták és átszámozták, vagyis nem szó szerint" oktatják.
A Tízparancsolat önmagában nem hosszú. Én már 12 évesen tudtam kívülről, és szerintem vagyunk ezzel így egypáran. Nagyon tanulságos, ha valaki elolvassa, hogy a 4. parancsolat a leghosszabb a többi közt, és ez hitelesíti az egészet azáltal, hogy leírja, hogy ki és milyen jogon várja el mindezeket tőlünk.
Aki valaha járt szombaton, szombat ünneplő közösségben, az megtapasztalhatta mennyiben más ez, mint egy vasárnapi mise, vagy Istentisztelet. A szombat ünneplők ugyanis egész nap együtt vannak, mégpedig igen aktív közreműködéssel, mindenkinek van feladata, dolga, van aki tanít, van aki imádkozik, van aki adományt gyűjt, de a reggeli bibliaórán mindenki aktívan részt vesz és hozzászól. Van aki ebéddel készül és kedveskedik a testvéreknek, van aki zenei szolgálattal, mindenki kiveszi a részét az egész napos együttlétből. Itt nincs "fogyasztó" magatartás, értsd jól: odamegyek, meghallgatom, eljövök...
És akkor még nem beszéltem a második parancsolatról a teljes szövegösszefüggésben (lásd előző hozzászólásom)...
Isten Tízparancsolata egy lehetőség mindannyiunk számára egy minőségi életre ebben a bűn által fertőzött világban. Nem szabad megengedni azt a luxust, hogy megnyirbáljuk, átírjuk, átfogalmazzuk egyszerűbben, mert éppen azt veszítjük el belőle ami a lényeg: Isten és az emberek szeretetét és azt a lehetőséget, hogy hogyan lehet ezt megvalósítani. Jakab apostol szavaival: "aki belenéz a szabadság tökéletes törvényébe és megmarad a mellett, az nem feledékeny hallgató, sőt cselekedet követője lévén, az boldog lesz az ő cselekedetében." (Jak 1,25).
Kívánom ezt mindannyiunknak!
Üdv. Péter
Szia szp72 !
"Faragott képeket egyébként az Ószövetség idején is csináltak. Pl: aranyból készült kerubokat a frigyládán a szentélyben stb.
Az Ószövetség egész konkrétan csak az Isten ábrázolást tiltja, mert fennállt a bálványimádás veszélye.
A faragott képeket továbbra sem szabad imádni, de Isten jelképes ábrázolása önmagában ma már nem tilos. Ma már nem igen gondolja senki, hogy egy faragott kép maga az Isten lenne."
A Szent Sátor kellékeinek elkészítésére Isten adott utasítást,de róla készült szobor/kép készítésére nem,és ez ma sincs másképp.
1.A 2-ik parancs arról szól,hogy ne készítsünk semmilyen képet istentiszteleti célból,vagyis ha e célból készít valaki akármilyen alkotást,az már a parancs megszegését jelenti.
2.A héberben a testtartást tiltja meg ezután,ami így szól:~ne hajolj le/meg előtte..~ Jézus vagy Mária szobor előtti imák ezt kimerítik.
3.A szobrok szolgálatát tiltja. ~ne szolgáld azokat~
A szobor felöltöztetése,körmenetben való hordása stb ide tartozik,hiszen magától nem tud menni!
Habakuk 2:18 ~Mit használ a faragott szobor?Hiszen a szobrász formálta!És az öntött szobor?-hazugságot tanít..
19:Jaj annak,aki azt mondja a fának:ébresztő,kelj föl!,vagy a néma kőnek:ő tanítson!Arannyal meg ezüsttel beborították ugyan,de semmi szellem nincs benne!~(Héber eredetiből fordítva)
Roland G.-nek
"Jaj annak,aki azt mondja a fának:ébresztő,kelj föl!"
Minden kislány játszik ilyet. Élettelen babájukat etetik-itatják, öltöztetik lefektetik és fölkeltik. Ezt hívják "csináljunk úgy, mint ha" nevű játéknak.
A katolikusoknál valóban vannak ilyen szent játékok. Talán egyesek túlzásba is viszik. De például néha én is térdet hajtok egy feszület előtt vagy megcsókolom. Úgy csinálok, mint ha maga Jézus lenne, noha tudom, hogy nem az, hanem csak a faragott képe. Nem gondolom a feszületet sem Istennek sem Jézusnak, hanem csak egy faragott képnek. A térd hajtásom a csókom nem a faragott képnek szól, hanem annak, akit ábrázol. Ilyen erővel nem lehetne Jézus filmet forgatni, vagy színdarabot bemutatni, hisz nem Jézus előtt borulnak le hanem egy színésznek.
A rézkígyó esete mutatja a legjobban, hogy nem a faragott képpel önmagában van a baj, hanem annak istenítésével, ezért kellett az egyébként Istentől rendelt gyógyulást eszközlő szobrot később összezúzni.
Az Ószövetségben Isten többször is megjelenik, mint ember, noha ő egyáltalán nem ember. Istent soha nem látta és nem is láthatja földi ember a maga valójában. Ha mégis látták, akkor nyilván csak jelképes látomásban láthatták.
Ha Isten jelképesen, ember formájában megjelent, és ezt leírták, akkor vajon mi a különbség, ha ezt a jelenetet mondjuk megfestik, színészekkel eljátsszák, vagy urambocsá fából kifaragják?
Tegyük föl, hogy keresztény üldözés esetén mindenkit kivégeznek, aki nem köp le egy feszületet. Te leköpnéd? Hisz az csak egy bálvány? Én nem gondolom, hogy a leköpése helyes. Mert ugyan az csak egy szobor, de igazából jelképesen Jézus leköpését kívánják.
Kiss Éva Judit-nak
Én nem gondolom, hogy a héber Jahve helyettesítése az Úr szóval hamisítás lenne. Ez nagyon régi hagyomány. Bizony egyetlen görög keresztény kéziratban sem szerepel a Jahve szó, hanem egyöntetűen a Küriosz, vagyis: Úr.
Szerintem inkább ti hamisítotok, amikor Jehova szót írtok oda, ott ahol Úr van.
szp72!
A rézkígyó esete amit említettél,a válasz:helytelen a tárgyaknak ilyesfajta tisztelete.
Ha a Szentírást vesszük alapul,akkor nincs szükség arra,hogy letérdelj egy Jézus-szobor előtt,sőt ahogy írtad is,ez egy gyerekes viselkedés.
Mondtam,hogy magát a testtartást tiltja a 2-ik parancs,és a próféta szerint
1.Nem használ,hiszen szobrász formálta.( Egy Jézus-szobor előtti ima nem használ.)
2.Hazugságot tanít.
3.Jaj annak aki szól hozzá.
Nem tehetek róla ez van a Bibliában!
Sidrák,Misák,Abednégó sem hajolt meg a Nabukodonozor szobra előtt.Mondhatták volna,hogy de,hajoljunk meg,de magunkban mást gondolunk,magunkban nem imádjuk stb,de nem így tettek.(Lásd:Dániel könyve 3.fejezet)
Erre mondhatnánk,hogy itt nem az igaz Istenről készített szoborról van szó,Jézust ábrázoló szobor előtt meg lehet hajolni,de pont azt tiltja,mivel nem lehet őt ábrázolni
semmilyen eszközzel.Gondolj bele:János olyannak látta Jézus arcát,mint amikor a Nap világít az erejének teljében.Vajon nem lenne sértő,egy sokkal alacsonyabb rendű,élettelen tárgyat készíteni róla,ami őt képviseli,közben pedig Istennek járó tiszteletben részesíteni azt?
Egy keresztény film készítése nem tartozik ide,ott nem történik sem szoborkészítés,sem szobor előtti leborulás istentiszteleti célból.
-Roland
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!