Katolikus létemre félek Szent Mihály arkangyaltól. Szerintetek nem brutális egy kicsit?
@10
Nem tudom, honnan veszed ezeket a meglehetősen sajátos ikon-értelmezéseket.
Maradjunk annyiban, hogy az Ortodox Egyház egyáltalán nem úgy értelmezi, ahogyan te előadod, márpedig az ikon tipikusan ortodox műfaj.
Hogy hogyan nézhet ki egy ikon, és hogyan nem, és minek mi a pontos teológiai jelentése, azt az Ortodox Egyház zsinatai határozzák meg.
Te persze gondolhatsz magadban mást is, mint amit az Ortodox Egyház maghatározott, csak éppen akkor nem lesz igazad :)))
abszolút ortodox értelmezést adtunk, mikor festettük is az ikonfestő szerzetessel :(
szárnyaik vannak - angyalok
A 13-as válaszomhoz kiegészítésképpen még annyit, hogy mint minden ortodox hívő, Andrelj Rubljov is hét arkangyalt ismert név szerint, nem csak hármat.
Ezek: Mihael, Gábriel, Rafael, Uriel, Szalatiel, Jegudiel és Varahiel. A hét közül semelyik háromnak nincs kitüntetett szerepe a többihez képest.
Szervusz
A kérdésed azért merülhetett föl benned, mert nem tudod ki Mihály arkangyal.
Anyudtól, apudtól nem félsz, mert ismered őket. Talán ezt kellene tenned Mihály arkangyallal is?
"semelyik háromnak nincs kitüntetett szerepe a többihez képest.15"
Amikor egy ikon megjelenít valamit, kitüntethet a halmazból elemeket. (egy egyszerű gyümölcscsendélet is kitüntet néhány gyümölcsöt, terítőt)
És amennyiben a fogantatásnak/születésnek és a halálnak kitüntetett szerepe van az ember életében- annyiban itt a szerepük is kiemelt. Ikonográfia. Képírás. Üzenet. A XVIII. sz. előtt kevesen tudtak írni - képpel írtak(gráfia) és azt olvasni is tudták a szemlélők! A képen az asztal perspektivikus pontja a személő szívében van. Miért? (tudták volna a fotorealisztikus ábrázolást - de ez egy üzenet).
Az asztalhoz hív.
Az ikon ezzel még az "Ímé az ajtó előtt állok és zörgetek; ha valaki meghallja az én szómat és megnyitja az ajtót, bemegyek ahhoz és vele vacsorálok, és ő én velem". Jel 3,20
Sőt a legmélyebb pontnál az "Én és az Atya egy vagyunk" olvasathoz is eljuttathatja a meditatív -imádkozó embert. De mindez a befogadón múlik. Aki megnézi, mint művészettörténeti darabot, az csak kipipálhatja, ez is meg volt.
Ez a meditatív olvasás a jelekből mára sokaknál elfelejtődött, (kényelmesség- tudunk olvasni, a google mindent el is mesél:)
Tehát olvasni kell az ikont. A Szentháromság ikon a Szentháromságot a küldöttek képében ábrázolja. Nem az angyalokról, nem is a Szentháromságról szól: hanem egy belső "történésről" az alkotó és a szemléló lelki történéséről szól. A megváltásról. Hogy a szemlélő hogy juthat az Istenhez, a folyamatról szól, a megváltásról a megvalósításról. Angelosz=hírnök, küldött, aki lehozza ábrázolható világba, a láthatóba, azt ami láthatatlan.
Gabriel a Szentlélek anyagba merülését hozza. Az egész pedig Istenszülő INTUÍCIÓJA.
Fra Angelico Angyali üdvözlete
Ez nem ikon, de még inspirált festmény. De csak akkor, ha a szemlélő is intuitíve szemléli. Ott tárul fel az, ami lényeges lehet a szemlélő számára. Egyébként csak festék, vászon/papír/faldarab, ami 'szép'.
-aa-
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!