Mi az örömhír, a kegyelem, vagy pedig Armageddon közeledése?
Az örömhír nem csak a megmenekülést tartalmazza, de azt is elmondja, hogy mitől mentett meg Jézus Krisztus, és annak mik a feltételei. Ennek bizony vannak negatív felhangjai is. Jézus a bűneinkért halt meg(Rm 4,25; 1Kor 15,3). Azaz vannak bűneink, amelyeket Jézus Krisztus le akar rólunk venni. Ehhez azonban meg kell térni. Aki nem tér meg, azon rajta maradnak a bűnei minden következményével együtt (Jn 3,36). Azt se felejtsük el, hogy többek között miért is jött a Szent Szellem: hogy meggyőzze, megfeddje a világot a bűnről, az igazságról és az ítéletről (Jn 16,8). Jézus úgy határozza meg a bűn fogalmát, hogy nem hisznek Őbenne Jn 16,9. Ez azt jelenti, hogy valaki nem fogadta még be Isten Igéjét Jézus Krisztussal kapcsolatban, vagy már elutasította azt, a hit ugyanis hallásból, a hallás pedig Isten Igéjéből, kijelentéséből származik (Rm 10,17). Ha a Szent Szellem erről akarja meggyőzni a világot, akkor elengedhetetlen, hogy rámutasson arra, hogy milyen következménnyel jár Isten Beszédének az elutasítása. Az evangélium ugyan örömhír, vagy győzelmi hír, de egyben Isten ultimátuma is. Nem korrekt az embereknek csak a kegyelemről beszélni, és nem mondani el, hogy milyen következményekkel jár az ultimátum elutasítása. Pál így szólt a hallgatóságához:
"Meglássátok azért, hogy rajtatok ne essék, amit a próféták megmondottak: Lássátok meg, ti megvetők, és csodálkozzatok és semmisüljetek meg; mert én oly dolgot cselekszem a ti időtökben, oly dolgot, melyet nem hinnétek, ha valaki elmondaná néktek." (ApCsel 13,40-41)
Még annyit hozzátennék, hogy száz éve még nagyjából értették az emberek, hogy mit jelent az, hogy bűnösök. Ma ez már nem így van. Ezért az evangélium legelső pontja is magyarázatot igényel: "Mit jelent az, hogy Jézus Krisztus meghalt a bűneinkért? Miféle bűnünkért? Nekem nincsenek bűneim!" Hogyan lehet egy ilyen embert elvezetni a bűnbocsánat átvételéhez, ha nem hajlandó szembenézni a bűnös állapotával? Sehogy. Az igaz, hogy Istennek a jósága indítja az embert megtérésre (Rm 2,4), de ahhoz, hogy működjön a kegyelem, előtte meg kell az embernek aláznia magát (Jk 4,6; 1Pt 5,5), ez pedig nem megy, amíg az ember elhiszi, hogy nincs bajban. Ha az ember megalázza magát, akkor Isten felemeli, letörli a bűneit és új életet ad neki. Ehhez azonban nem szabad görcsösen idegenkedni attól, nehogy valami negatív tartalmú üzenet hatoljon a hallgató szívébe. Ha Péter erre törekedett volna az ApCsel 2-ben lejegyzett pünkösdi prédikációjában, akkor hogyan keseredtek volna meg a szívükben a hallgatói, és hogyan kértek volna további útmutatást: "Mit cselekedjünk, atyámfiai, férfiak?" (ApCsel 2, 37) Meggyőződésem, hogy amíg valaki nem jut el eddig a pontig, addig annak még nem üzenet Péter válasza:"Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan a Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek bocsánatjára; és veszitek a Szent Lélek ajándékát. Mert néktek lett az ígéret és a ti gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak elhív magának az Úr, a mi Istenünk." (ApCsel 2,38-39)
Más. Volt az Ószövetségben egy Gedeon nevű ember, akit elhívott az Úr, hogy őáltala szabadítsa meg Izraelt a midianiták kezéből. Első feladatként kapta az Úrtól, hogy vegyen két tulkot az apjáéból, és rombolja le Baál istenség oltárát, amely az apjánál volt, vágja ki a mellette levő ligetet, építsen oltárt az Úrnak, és azon áldozza meg a tulkot annak a ligetnek a fáján, amit kivágott. Gedeon vett maga mellé tíz embert, és éjjel megcsinálta mindazt, amit Isten mondott neki. Reggel, amikor a város népe felébredt, látták, hogy mi történt, megtudták azt is, hogy Gedeon volt a tettes. Követelték az apjától, hogy adja ki a fiát, mert meg kell halnia azért, amit tett. Az apja így válaszolt: "Baálért pereltek ti? Avagy ti oltalmazzátok-é őtet? Valaki perel ő érette, ölettessék meg reggelig. Ha isten ő, hát pereljen ő maga, hogy oltára lerontatott!" (Bír 6,31) Persze Baál hamis istenség, a Biblia Istene azonban nem az.
Nem hiszek az olyan istenségben, akit nekem kellene megvédelmeznem. Sokkal inkább én szorulok Isten védelmére, mert erősebb nálam az ellenségem, de nem erősebb Istennél. Én a Biblia Istenében hiszek, Aki nemcsak Önmagát tudja megvédeni, de mindazt is, ami az Övé. Ezért én biztos nem fogok senkivel perbe szállni, aki azt gondolja, hogy tiszteletlenül beszélhet Őróla. De aggódom az örökkévaló sorsa miatt, ha rendszert csinál az Istennel szembeni cinizmusból. Ehelyett választhatná azt is, hogy amit most még nem ért, azzal vár és nem fejezi ki azonnal a véleményét. Szerintem hosszú távon sokkal bölcsebb, mint saját szavaival rombolni a jövőjét.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!