Adventisták! Szombati nyugalomnappal kapcsolatban tudnátok segíteni?
Arról van szó, hogy a Bibliából meggyőződtem róla, hogy a hét hetedik napja a szombat, és mint ilyen, az Istentől rendelt nyugalom napja. A vasárnap pedig, mint a hét első napja, Krisztus feltámadásának napja.
Magam is elfogadhatatlannak tartom azt a reformációt túlélt tévtanítást, miszerint a nyugalom napja "átkerült" volna vasárnapra.
Jómagam nem vagyok adventista, nem is leszek az, de keresztény társatok vagyok. Több kereszténnyel kerültem már ellentétbe emiatt az igei alapon szilárdan álló hitem miatt.
Szeretném, ha OBJEKTÍV dokumentumokkal segítenétek ennek a tévtanításnak a kialakulásában, bármilyen érvelésben a "keresztény szombattal" (vasárnappal) szemben.
OBJEKTÍVNEK a nem adventista hátterű, és szigorúan nem Ellen G. White által ihletett dokumentumokat értem. Ezek tehát kizárva.
Történelmi hitelességű dokumentumokat szeretnék, fennmaradt, és neten is hozzáférhető iratokat, linkeket kérnék. Olvastam adventista iratokban Konstantinról, zsidóktól való elkülönülésről, pogány szokások átvételéről. Minden információ érdekelne.
De csak olyan iatok, amik egy másik keresztény társamnak való érvelésben felhasználhatók, mint objektív történelmi tények, adventista befolyástól mentesen.
Magáról a szombati nyugalomnapról meg vagyok győződve pusztán a Szentírás alapján is, emiatt nem szükséges tovább győzködni, csak a Biblián kívüli, de azt megerősítő történelmi bizonyítékok érdekelnek.
Természetesen nem adventistától is elfogadok válaszokat.
Minden választ előre is köszönök.
Kedves Válaszolók!
A 10 válaszból egy volt, aki a kérdésemre válaszolt, az első, rá kitérek később.
Nektek azonban azt mondom: próbáljatok értelmezni egy kérdést és arra válaszolni.
Nem vitattam, hogy a hét első napján, vasárnap, Jézus Krisztus feltámadását ünnepeljük. Teszem ezt én is, többi keresztény testvéremmel együtt.
Az azonban világosan benne van a Bibliában, hogy a nyugalom napja a szombat.
Mint ahogy az is igaz, hogy sehol sincs a Bibliában, hogy lenne egy "új nyugalom napja" ami a vasárnap lenne (ha lenne, de nincs...)
Mint ahogy az is igaz, hogy ennek ellenére vasárnapi prédikációk rendszeresen kezdődnek ezzel az undorító hazugsággal, hogy "testvéreink, azért gyűltünk ma össze, hogy a nyugalom napján..."
Krisztus feltámadását ünnepelni vasárnap: igei dolog.
Azt állítani, hogy a vasárnap a nyugalom napja: igeellenes. Van-e az itt lévők közül bárki, aki akár csak egyetlen igeverset tud mutatni a Bibliából, ahol azt írja, hogy legyen ezután a vasárnap a nyugalom napja?
Lehet tehát vitatkozni azon, hogy mi vonatkozik ránk az ószövetségből és mi nem, lehet vasárnap Krisztus feltámadását ünnepelni, helyes dolog ez. De nem lehet, mert nincs igei alapja, azt állítani, hogy a vasárnap a nyugalom napja.
Ilyen mondások pl. "Testvér, a vasárnapi munkán nincs Isten áldása"... nem igeiek.
Ha annyira szabadnak érzed magad a törénytől, hogy nem tartasz nyugalomnapot, ám tedd. Nade, hogy a szombat helyett hozol egy új törvényt, a vasárnapi nyugalom napját, miközben magad tettél arról tanúbizonyságot, hogy nem vagy a törvény uralma alatt, és nem vonatkozik rád a szombat, hol a kkor a következetesség?
Avagy csak az ószövetség törvénye nem vonatkozik ránk, de az egyházatyák Bibliaellenes hagyományai, amellyel hozzátoldanak az igéhez, sőt megváltoztatják azt, nos, az már vonatkozik ránk?
Hogy is van ez tehát? Krisztus felszabadított a törvény alól, hogy az egyházi hagyományok új törvényeinek szolgáivá legyünk?
Legyünk már tárgyilagosak és következetesek: ha nincs szombati nyugalomnap, hivatkozva a szabadságra, hát mennyivel inkább nincs vasárnapi nyugalomnap, pontosan ugyanúgy hivatkoza a szabadságra?!?
Én az ártatlanság vélelmének bíróságon is elterjedt gyakorlatát követem: nem annak kell bebizonyítania az ártatlanságát, aki nem vétkezett, vagy nem bizonyítható a bűnössége, hanem ezt kell alapbeállításként vélelmezni.
A bizonyítás terhe arra hárul, aki a vádat emelte, annak kell bebizonyítania a vádlott bűnösségét, aki a vádló.
Bizonyíték hiányában csak annyit lehet tenni, hogy kijelentjük, a vádlott ártatlan, vagy legalábbis nem bizonyítható a bűnössége.
Képzeljünk el egy fordított esetet: alapból feltételeznék valakiről, hogy bűnös, és csak akkor nyilváníthatnák igaznak, ha minden kétséget kizáróan bizonyítaná az ártatlaságát? Nemde igazságtalan, teljesen jogellenes eljárás lenne ez? Nemde a koncepciós perekhez hasonlítana ez?
Hasonlóképpen fenti kérdésben is, nem a szombat létjogosultságát kell bebizonyítani. Isten Igéje alapján kész ténynek kell venni.
A bizonyítás terhe arra hárul, aki azt akarja bebizonyítani, hogy nincs szombati nyugalomnap. Amíg ezt nem tudja bizonyítani, addig bizony van.
Ha van is néhány igevers, ami alapján "az egyik az egyik napot szentnek tartja, a másik nem, aki különbséget tesz, az Úrért teszi, aki nem, az is az Úrért" még odáig is el lehet menni, hogy szabadságunk van megtartani a szombatot, vagy nem megtartani. Még ez is lehet "hálás vitatéma".
Ámde azoknak, akik azt a merész, hajmeresztő, igeellenes kijelentést teszik, hogy a asárnap a nyugalom napja, azokra bizony teljességgel hárul a bizonyítás terhe: milyen alapon tanítják ezt?!? Bizonyítsák be a Bibliából! Milyen jogon tanítanak ilyen hazugságot ?!? Felháborító!!!
#1. válaszolónak, Péternek pedig:
Köszönöm válaszodat, látom a kérdésemre igyekeztél válaszolni. Átfutottam az irományt. Sajnos azt kell mondanom, nyitott kapukat dönget a könyv. A Biblia alapján vezeti le a nyugalom napját.
Én viszont nem igazán ezt kérdeztem. A Biblia alapján alapból bizonyítottnak veszem a szombat létjogosultságát, számomra nincsen szükség semmilyen azt megerősítő külső tanításra.
Mint ahogy a többieknek írtam, megismétlem: azt kell bebizonyítani, hogy honnan jön a vasárnap ünneplése. Hagyjuk a szombat bizonygatását. Bizonyított a Bibliából.
Arra vagyok kíváncsi, kik, milyen jogon tanítják, hogy a vasárnap a nyugalom napja? Milyen hivatkozási alapon?
Nem találtam ilyen forrásokat a könyvben sajnos.
Adventista tanítást, röpiratot évekkel ezelőtt olvastam, ahol Konstantinról, a Nap napjáról, a keesztények zsidóellenességéről írtak.
Engem konkrétan ezek a források érdekelnének. Azok az állítólagos rendelkezések, amelyeket Konstantin vezetett be. Idézetek, törvényrendeletek, interneten elérhető formában. Ki kezdte el elrendelni a vasárnapot? Milyen rendeletet hozott? Milyen törvény melyik cikkeje alapján? Hol lehet ezt az interneten leellenőrizni?
Ilyesfajta dolgok érdekelnének. Ha ezek a dolgok Kr.u 2-3-4 stb. évszázaddal később történtek, akkor bizony Miller és White asszony még sehol sem volt, nem szükséges nekem az ő tanúbizonyságuk a szombattal kapcsolatban, pláne, hogy az évezredekkel Krisztus előtt már volt.
Ha léteznek ezek a történeti iratok, amelyek Konstantinra hivatkoznak, vagy zsinatokra, melyek azok az iratok, melyek azok a zsinatok ahol a nyugalom napjává tették a vasárnapot?
Mivel Keresztények az Újszövetség óta vannak (Apostolok Cselekedeteiben van, mióta...), így számunkra fontosabb az, ami az Újszövetségben van.
Ami a nyugalom napját illeti, olvasd el a Zsidóknak írt levél 4. fejezetét.
Egyébként a katolikusok NEM a nyugalom napját ünneplik vasárnap, hanem Jézus Feltámadásáról emlékezünk meg.
Vagy talán a nyugalom napjához kötődne a kenyér megtörése????
Egy Római Katolikus
Írtam és másoltam: Mózes első könyvében csak áldás van a nyugalom napon, ami a hetedik nap. Az ember arra teremtetett, hogy hat napon át dolgozzék, egy napon keresztül pedig csak Istennel töltse az idejét, amikor tényleg nyugalomban van.
Csak a zsidóknak lett megparancsolva a sabbath, ami azért szombat, mert náluk vasárnap volt az első nap és nem hétfő.
Nem vagy ártatlan kérdező, hanem bűnös, mert ragaszkodsz egy nap imádatához! A Biblia világos! Ha neked nem az, akkor ne emberekhez fordulj, hanem Istenhez, ad neked bölcsességet, de kárhozatba lökni embereket a nap-imádat miatt az már bűn! Meg kéne térni ebből a bálvány imádatból és megbánni, nem pedig hazugságokat mellé állítani!
Ha értesz angolul, itt egy gyűjtemény katolikus forrásokból.
Ha kell, megvannak magyarul is, el tudom küldeni
Kedves kérdező! Meglátásom szerint, te olyan kérdést feszegetsz, mely egy hajszálnyit sem visz közelebb a Biblia igazságokhoz, sőt, eltávolít tőle. :-)
A "meggyőződésed" - akármennyire is ragaszkodsz hozzá - nem pontos bibliai ismereten alapul. A 7 és 9-es válaszolók valódi bibliai választ adtak magára a hamis alapokon álló kérdéskörre, melyet felvetettél.
Hogyan vált a kereszténység nagy részénél a vasárnap az istentisztelet legfontosabb napjává?
Ezt írod: "Nem vitattam, hogy a hét első napján, vasárnap, Jézus Krisztus feltámadását ünnepeljük. Teszem ezt én is, többi keresztény testvéremmel együtt."
Meg még ezt is írod: "Krisztus feltámadását ünnepelni vasárnap: igei dolog."
Ki szerint? Mert bár Krisztus a hét első napján (amely egykor a vasárnap volt) támadt fel, a Bibliában nincs útmutatás arra, hogy ezt a napot meg kellene szentelnünk. Akkor miért állítod ennek az ellenkezőjét? Most te komolyan gondolod, hogy azok szemében, akik ismerik az Írásokat, ezzel hiteles maradsz?
Jézus nagyon egyértelműen bevezetett egy fontos ünnepet a haláláról való megemlékezésül, de szót sem mondott róla, és a Bibliában egy szó sincs arról, hogy a feltámadásáról is meg kéne hetente emlékezni! Pedig ha fontosnak tartotta volna, nyilván elmondja, nem gondolod?
„Az, hogy a régi pogány név a »dies solis«, vagyis a ’Nap napja’ (vesd össze: angol Sunday, illetve német Sonntag) fennmaradt a heti keresztény ünnep számára, túlnyomórészt a pogány és az (úgynevezett) keresztény érzések egyesítésére vezethető vissza, amiért is Konstantin (egy i. sz. 321-ben kiadott rendeletben) a hét első napját ajánlotta pogány és keresztény alattvalóinak egyaránt a »Nap napjának tiszteletére« . . . Így akarta birodalma egymásnak ellentmondó vallásait közös intézmény alapján összebékíteni” (Lectures on the History of the Eastern Church. A. P. Stanley, 291. o.).
"Azt állítani, hogy a vasárnap a nyugalom napja: igeellenes. Van-e az itt lévők közül bárki, aki akár csak egyetlen igeverset tud mutatni a Bibliából, ahol azt írja, hogy legyen ezután a vasárnap a nyugalom napja?"
Látod kérdező, pont ezt a fajta korrekt racionalitást hiányolom én abból, amit az előbb idéztem tőled. Mert ha ilyen egyértelmű feltételt állítasz ennek a problémádnak az igazolására, akkor miért nem vagy következetes, és legalább ugyanilyen alaposan támogatod meg azt, amiben hiszel?! Mert én a fenti kérdésedet úgy költeném át, hogy te tudsz-e olyan igeverset mondani, ahol azt írja, hogy legyen ezután a vasárnap a feltámadásának az ünnepe, ami hetente meg kell ünnepelni?! Csak mert én tudom igazolni, hogy a HALÁLÁRÓL való megemlékezést viszont világosan megparancsolta nekünk - mondom a HALÁLÁNAK a napját, nem az állandósult vasárnapot és a hétfőt, amely napokon ma ünneplitek Jézus halálát, melyet húsvétnak neveztek!!! Most akkor hogy is van ez? Kettős mérce?
"Ha van is néhány igevers, ami alapján "az egyik az egyik napot szentnek tartja, a másik nem, aki különbséget tesz, az Úrért teszi, aki nem, az is az Úrért" még odáig is el lehet menni, hogy szabadságunk van megtartani a szombatot, vagy nem megtartani. Még ez is lehet "hálás vitatéma"."
Itt Pál sem arról beszélt, hogy pl. szabadon eldönthető, hogy megtartod-e a szombatot, vagy sem.
(Róma 14:5a) "Ez úgy ítéli meg, hogy az egyik nap felette áll a másiknak, amaz olyannak ítéli az egyik napot, mint az összes többit; ki-ki a maga értelmében legyen teljesen meggyőződve."
Pál a rómaiaknak írt levelében egy olyan helyzetet említ, amelyről különböztek a vélemények. „Az egyik hiszi, hogy mindent megehet, de aki gyenge, az zöldségféléket eszik” — írja. Mi volt ennek az oka? Nos, a Mózesi Törvény tiltotta a disznóhús fogyasztását (Róma 14:2; 3Mózes 11:7). Csakhogy miután Jézus meghalt, a Törvény már nem volt kötelező érvényű (Efézus 2:15). Azonkívül három és fél évvel Jézus halála után egy angyal közölte Péter apostollal, hogy Isten szemében semmilyen étel sem számít beszennyezettnek (Cselekedetek 11:7–12). Ezeket a tényeket figyelembe véve némelyik zsidó származású keresztény úgy érezhette, hogy ehet disznóhúst vagy valamilyen más ételt, amelynek a fogyasztását a Törvény tiltotta.
De valószínű, hogy más zsidó származású keresztényeknek még a gondolat is visszataszító volt, hogy korábban tisztátalannak tekintett ételt fogyasszanak. Az ilyen érzékenyebb keresztények talán ösztönösen is megbotránkoztak, amikor azt látták, hogy szintén zsidó származású keresztény hittársaik ilyen ételeket esznek. Másfelől elképzelhető, hogy némelyik nem zsidó származású keresztény, akinek a korábbi vallása föltehetően soha nem tiltotta semmilyen étel fogyasztását, csodálkozott azon, hogy bárki is ügyet csinál az étel kérdéséből. Abban persze semmi rossz sem volt, ha valaki tartózkodott bizonyos ételektől, ameddig nem bizonygatta azt, hogy erre szükség van a megmentéshez. Ámde a különböző álláspontok könnyen vitát robbanthattak volna ki a gyülekezetben. A római keresztényeknek vigyázniuk kellett, nehogy az ilyen különbözőségek megakadályozzák őket abban, hogy „egy szájjal” dicsőítsék Istent.
Pál egy másik példát is felhoz: „Ez úgy ítéli meg, hogy az egyik nap felette áll a másiknak, amaz olyannak ítéli az egyik napot, mint az összes többit” (Róma 14:5a). A Mózesi Törvény kimondta, hogy sabbatnapon semmilyen munkát sem szabad végezni, sőt, az utazás is szigorúan korlátozva volt ezen a napon (2Mózes 20:8–10; Máté 24:20; Cselekedetek 1:12). De amikor a Törvény hatálya megszűnt, ezek a tilalmak is elévültek. Egyes zsidó származású keresztények mégis nyugtalankodhattak amiatt, hogy azon a napon, amelyet korábban szentnek tekintettek, bármilyen munkát végezzenek, vagy nagyobb távolságra utazzanak. Lehetséges, hogy kereszténnyé válásuk után is kizárólag szellemi tevékenységeknek szentelték a hetedik napot, pedig Isten szerint már nem volt érvényben a sabbat. Vajon helytelenül jártak el? Nem, hacsak nem állították azt, hogy Isten megköveteli a sabbat megtartását. Pál ezért keresztény testvéreinek a lelkiismeretére való tekintettel ezt írta: „ki-ki a maga értelmében legyen teljesen meggyőződve” (Róma 14:5b).
Igaz, Pál kedvesen arra buzdította testvéreit, hogy legyenek türelmesek azokkal, akik lelkiismereti kérdésekkel küzdenek. De nyomatékosan elítélte azokat, akik megpróbálták ráerőltetni hívőtársaikra, hogy vessék alá magukat a Mózesi Törvénynek, mint ami feltétele a megmentésnek. Például i. sz. 61 körül a hébereknek írt, határozott hangvételű levelében világosan elmagyarázta a zsidókból lett keresztényeknek, hogy a Mózesi Törvény betartása értéktelen, mert a keresztények reménysége Jézus váltságáldozata alapján magasabb rendű (Galácia 5:1–12; Titusz 1:10, 11; Héberek 10:1–17).
#15-ösnek:
Még mindig a hét első napja a vasárnap. Ha megnézel egy angol, vagy amerikai naptárt, látni fogod piros betűvel, legelöl, hogy Sunday, és leghátul, hogy Saturday. Más kérdés, hogy nálunk, magyaroknál még ez is meg lett változtatva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!