Azok, akik nem esznek tisztátalan állatokat, vagy egyáltalán húst bibliai alapon, Ők hogyan magyarázzák ezt a részt?
Timótheushoz írt I. levél 4. rész
3. A kik tiltják a házasságot, sürgetik az eledelektől való tartózkodást, melyeket Isten teremtett hálaadással való élvezésre a hívőknek és azoknak, a kik megismerték az igazságot.
4. Mert Istennek minden teremtett állata jó, és semmi sem megvetendő, ha hálaadással élnek azzal
János114!
EZ egy nagyon komoly felvetés, amit írtál. A teremtés óta már a teremtés hét napja is Jézust vetíti ki. József Jézust vetíti ki. Mózesnek adott ünnepek Jézus első, majd második eljövetelét vetíti ki. Az áldozati rendszer Jézust vetíti ki. A tiszta és a tisztátalan állatok a tiszta és a tisztátalan cselekedeteket vetítik ki. A tiszta cselekedet Jézussal lenni, a tisztátalan minden ezen kívül. Nagyvonalakban. Jézus betölteni jött a törvényt, mert a törvény Róla szól. Próféciát töltünk be, és nem paragrafusokat. Azokat legfeljebb betartani lehet. A kiválasztott népnek Jézust kellett bemutatni, erre voltak kiválasztva, a királyok királyát, de erre nem jött rá közülük mindenki.
Egy kicsit bővebben itt olvashatsz:
Kedves kérdező, az általad említett igerészletben nem a vegetarianizmus vs. húsevésről van szó, hanem arról, hogy egyes keresztények megütköztek azon, ha valaki a bálványoknak áldozott húsból evett. Pál azt mondta, hogy ima és könyörgés által megszenteltetik az étel (1Tim 4,5), vagyis nem oszt vagy szoroz, ha azt az adott állatot, aminek a húsát megeszi, pogány istenségeknek áldozták, ezért hiszik a hitben erősek, hogy bármit megehetnek, ha előtte hálát adtak a valódi forrásnak - Istennek - és megáldották (ez azonban semmiképpen nem vonatkozik a vérre!). Ha azonban van a jelenlétünkben egy keresztény tesó, aki azt hiszi, hogy a bálványoknak áldozott húsból nem szabad enni - ezt az embert nevezi Pál hitben erőtlennek-, akkor az ő jelenlétében nem szabad megenni azt a húst, ami bálványáldozatból származik, mert az a tesó megbotránkozna ezen, és esetleg elszakadna az Úrtól. Ezért ennek a tesónak a jelenlétében, ha csak bálványáldozatból való hús van, inkább zöldségféléket eszik az, aki szeretet szerint akar cselekedni, akár teljes életében. Ez azonban nem arra vonatkozik, ha valaki elhatározza, hogy ő márpedig egyáltalán nem hajlandó húst enni, akkor az ő jelenlétében nem szabad húst enni. Ha ezt az 1 Mózes 9,3 ellenére elhatározta, ehhez joga van, legalábbis mindenki magáról ad számot Istennek, de ahhoz nincs joga, hogy a Róma 14,21-gyel megzsarolja a környezetében élő embereket, hogy amennyiben őt szeretik, nem esznek húst a jelenlétében.
Például Dániel, Ananiás, Misáel és Azariás nem vegetáriánusok voltak, hanem törvénytisztelő zsidó fiúk, és azért nem voltak hajlandóak enni a király által meghatározott húsételekből, mert az nem volt kóser, ezért a törvény szerint nem volt joguk megenni, ezért kértek zöldségeket (Dán 1,3-16). Az, hogy Dániel nem volt vegetáriánus, kiderül abból, hogy amikor részleges böjtöt tartott idős korában, leírja a Biblia, hogy mitől tartózkodott huszonegy napig. Ez egyben azt is jelenti, hogy sem előtte, sem pedig utána nem tartózkodott ezektől. "Azokon a napokon én, Dániel, bánkódtam három egész hétig. Kívánatos étket nem ettem, hús és bor nem ment az én számba, és soha sem kentem meg magamat, míg el nem telék az egész három hét." (Dán 10,2-3)
Asperrimus!
Nem is tettem semmi olyan utalást, hogy húsevés, kontra vega teóriáról szólna az említett rész.
Viszont az okfejtéssel nem értek egyet, mert először arra int, hogy lesznek, akik a házasságot tiltják (véleményem szerint nem általánosságban, hanem ahogy ma is hallani olyanról, ezt ne vedd el, mert nem a gyülekezet tagja, stb.) illetve akik különbséget tesznek ételek között. Ezeket elszakadtnak, hitetőknek és gonosz lelkeknek nevezi. (Báránybőrbe bújt farkas)
Majd közli, hogy minden teremtett állat jó, ha hálát adunk értük.
Aztán szól, hogy ezt mondja is el az atyafiaknak.
" Ezeket ha eleikbe adod az atyafiaknak, Krisztus Jézusnak jó szolgája leszel, táplálkozván a hitnek és jó tudománynak beszédeivel, a melyet követtél"
És ezekhez tartozóan nevezi ezeket a dolgokat test gyakorlásának, melynek nagyon kevés haszna van, ellenben a kegyelemmel. Sokszor hallani gyülekezeti előadásokat arról, hogy mi egészséges és mi nem az, mintha azon múlna az életünk, hogy mit eszünk, annak ellenében, aki adja az életet. Mintha a saját kezünkben lenne az életünk.
Majd megerősíti szintén mindezeket:
"Igaz ez a beszéd, és méltó, hogy mindenképpen elfogadjuk. "
Aztán közli, hogy ezekért (kegyelemért és Jézus evangéliumáért) tűr sok megaláztatást.
Egy kicsi utalás sincs ebben a részben semmiféle bálványáldozati húsról.
De ha Te a Rm 14,21-re írtad az okfejtést, azt azért írtam, mert azt próbáltad bizonygatni, hogy az állati fehérjére szüksége van az embernek. Egyfelől saját tapasztalatom van arról, hogy a legtöbb életvitel esetében nincs rá szükség, másfelől, hogy nincs azzal semmi gond a Biblia szerint sem, ha nem eszel húst. Ezért volt az idézet, nem azért, hogy eltérjünk a témától.
A kérdés továbbra is arról szól, hogy aki válogat a húsok között bibliai alapon, vagy szintén bibliai alapon nem eszik húst, az mivel magyarázza a kérdésben szereplő idézett.
"A kérdés továbbra is arról szól, hogy aki válogat a
húsok között bibliai alapon, vagy szintén bibliai
alapon nem eszik húst, az mivel magyarázza a
kérdésben szereplő idézett."
Ha valaki hívő létére válogat a húsok között, azt nem ítélhetjük el. Ha viszont ezt a szokását a Bibliára hivatkozva teszi, azzal átakarja írni Isten Igéjét, az Újszövetséget, ami már gonosz. Ha még sürgeti is, hogy mások is tartózkodjanak bizonyos húsoktól, az velejéig romlott, mivel a saját lelkiismeretét is kiégette. Ahogy írta valaki, el van szakadva a hittől. Egy materialista bigott vallásos, amiből meg kell térni.
""Ezek tiltani fogják a házasságot, OLYAN eledelektől tartózkodnak majd, melyeket Isten hálaadással való FOGYASZTÁSRA TEREMTETT azoknak, akik hívek és az igazság felismerésére eljutottak. Mert az Isten minden teremtménye hasznos és semmi sem elvetendő, amit hálaadással veszünk magunkhoz, mert megszenteli Isten beszéde és az imádság.""
Itt is látszik, hogy azokon az ételeken belül mondja, hogy azok mind jók, amelyeket az Isten evésre teremtett (és amelyek közül egyesek nem akartak megenni néhányat, vagy az is lehet, hogy kimondottan vega étrendet gyakoroltak, és ezzel állítja szembe az apostol az igazságot, mely szerint a tiszta állatok mind megehetőek). A "megszentel" görög szó (hagios) értelme elválasztani, elkülöníteni valamit (a szó gyökere "másmilyen" "különböző" értelmű). Itt azt mondja, hogy az Isten beszédei, rendelései, tudomásunkra hozott akarat az, ami elválasztja a megehetőt a nem étkezésre szánttól.
Más fordítás szerint valakik: ""követelik a tartózkodást azon ételektől, amelyeket Isten a hívő s igazságismerő embereknek hálaadással való élvezetére rendelt."" Tehát itt egy olyan gyakorlatról ír az apostol, ami olyan ételektől akarta távoltartani a hívőket, amelyeket pedig amúgy az Isten evésre adott mindazoknak, akik ismerik az Ő beszédeit, parancsolatait, azaz az igazságot. Ebben az értelemben folytatja a gondolatot úgy, hogy Istennek minden adománya, amit az ember számára megadott, jó, és nem szabad hagyni, hogy félrevezessenek ebben mások. Ebbe a körbe - az embernek fogyasztásra megadott ételek - nem tartoznak bele a tisztátalan állatok, tehát ez a szöveg egyáltalán nem hagyja jóvá azoknak a fogyasztását.
Kedves munyamunya!
Természetesen nem értek egyet. A magyarázat ott bukik, hogy a törvény sokak szerint egyfajta egészségügyi törvény, holott az egész törvény így vagy úgy Krisztusról szól. A tiszta és a tisztátalan állatok törvénye is a cselekedetekre utal rá, ami Krisztusra mutat. Nem véletlen, hogy Jézus ezt mondta:
Jn 5,39 Tudakozzátok az írásokat, mert azt hiszitek, hogy azokban van a ti örök életetek; és ezek azok, a melyek bizonyságot tesznek rólam;
Pál egy szóval nem említi a tiszta állatokat. Nekem ez a mondat van meg, nem tudom, hogy Neked melyik: „Mert Istennek MINDEN teremtett állata jó… „
Nem azt mondja, hogy minden tiszta állat… Ez a fajta magyarázat pusztán belemagyarázás.
Máskülönben sántít ott is, hogy az említett részben Pál az ilyen embert gonosz követőnek, hitetlennek és eléggé pocskondiázva illeti. Viszont máshol, ahol hús nélkül táplálkozó embert említ, így ír arról:
Rm 14,21 Jó nem enni húst és nem inni bort, sem semmit nem tenni, a miben a te atyádfia megütközik vagy megbotránkozik, vagy erőtelen.
Tehát virít ez a nem helyénvaló magyarázat:
„… és amelyek közül egyesek nem akartak megenni néhányat, vagy az is lehet, hogy kimondottan vega étrendet gyakoroltak, és ezzel állítja szembe az apostol az igazságot, mely szerint a tiszta állatok mind megehetőek… ”
Akik nem esznek húst vallási meggyőződésből, azok nem estek ki a kegyelemből és nem hitetlenek, sőt, mi se együnk mellettük húst, nehogy megbotránkozzanak. Nem tudom, hogy megvan-e Neked a kettő igehely közötti él?
A Timótheushoz írt levélben éppen arról ír, hogy azok a hitetlenek és gonosz tanításra hallgatók, akik az eledelt is egészségügyi törvénynek veszik, mintha megtartaná az embert a törvénykezés, kerüljük, mert az ilyen testi gyakorlatoknak nagyon kevés haszna van.
Máté Evangéliuma 16. részében kísértették a farizeusok és sadduczeusok Jézust mennyei jelt kívánván. Jézus azt mondta nekik, hogy nem adatik nékik más jel, csak Jónás jele. Jónás jele nem más, mint a kegyelem. Jézus azt mondta, hogy „Vigyázzatok és őrizkedjetek a farizeusok és sadduczeusok kovászától.”
Akik testi dolgokat magyaráznak bele Jézust teljesen kivetve a törvényből, azok pont a törvényből való megigazulás kovászát terjesztik.
Gal 5,4
Elszakadtatok Krisztustól, a kik a törvény által akartok megigazulni, a kegyelemből kiestetek.
Mert a törvény Kriszusra mutat rá, és Krisztus által lehet megigazulni, nem a törvény által, ami pusztán homályos tükör.
Rm 10,4
Mert a törvény vége Krisztus minden hívőnek igazságára.
Kedves kérdező!
Tudom, hogy nem értesz egyet, de nem arról szólt a kérdés, hogy a tiédhez hasonló véleményeket hallj, hanem hogy megtudd, hogyan támasztja alá a saját gyakorlatát az, aki különbséget tesz az állatok között. Én ezt írtam le. Nem meggyőzni akarlak semmiről. Ezt élem meg, erre kaptam értelmet és vágyat az Örökkévalótól.
Én jelenleg még itt élek, a földön, hústestben, anyagban és anyagból, ezért nem tudok mindent el-szellemiesíteni. Hiszem, hogy bennünket Isten teremtett, hogy Ő az, aki ismeri minden porcikánkat, sejtünket, már születésünk előtt, anyánk méhében Ő formál bennünket. Ezért megbízom minden olyan rendelésben, amit Isten a testünkkel kapcsolatban adott, hiszen Ő alkotta meg a hústestet, Ő tudja a pontos 'használati utasítást' is, és mi csak hálásak lehetünk, mert ezt kinyilatkoztatta nekünk. Természetesen van szellemi tartalma minden parancsolatnak, hiszen az Isten szellem, de ez a mélyebb értelem nem teszi semmissé vagy feleslegessé a konkrét, gyakorlati rendelést. Isten a javunkat akarja, nem csak az örökkévalóságban, hanem már itt, a földi életünk során is. A parancsolatok megcselekvése nem „törvénykezés”, hiszen nem saját erőből tesszük, nem saját kitalálás alapján, nem emberi módon, hanem mennyei Atyánk Szelleme által, ami a szívünkbe írja fel a törvényeket, vagyis a bensőnk fog egyetérteni az Isten természetével, és ez által gyakoroljuk is rendeléseit. A törvény nem ment meg, igaznak kizárólag a Krisztus vérére tekintettel vagyok beszámítva Isten előtt. A megtérést követő folyamat során pedig sajátommá, természetemmé válik minden, ami az Örökkévaló szájából származik.
Pál az ellen ír, hogy valakik a hús nélküli táplálkozás életmódját erővel akarják másokra kényszeríteni. A római levél idézett helyén viszont személyes döntés alapján egy egyszeri alkalom a téma, amikor a hitben kezdő testvér kedvéért nem eszem húst, nehogy megbotránkoztassam. (amúgy ott a húst nem evő ember nem „vallási meggyőződésből” teszi ezt, hanem éppen azért, mivel nincs ismerete és kezdő, gyenge a hite.) Ezt a két helyet egymással ellentétbe állítani alaptalan.
A magasztos eszmefuttatásra idő hiányában nem térnék ki. (Ha igényled, akkor kifejthetem a véleményemet)
Viszont a leglényegesebbet figyelmen kívül hagytad.
„Pál egy szóval nem említi a tiszta állatokat. Nekem ez a mondat van meg, nem tudom, hogy Neked melyik: „Mert Istennek MINDEN teremtett állata jó… „
Nem azt mondja, hogy minden tiszta állat… Ez a fajta magyarázat pusztán belemagyarázás.”
Te azt mondod, hogy Pál csak a tiszta állatokról beszélt, mert azok vannak hálaadással való étkezésre. Viszont Pál minden állatról beszél, amik megszentelődnek hit által. „Mert megszenteltetik Istennek ígéje és könyörgés által.”
Isten engedélyezett, tiszta állatai mind meg vannak szentelve, el vannak választva. Nem kell elválasztódniuk könyörgés, hit és Isten igéje által.
Tehát egyértelmű, hogy itt nem kizárólagosan a tiszta állatokról beszél, hanem ahogy szóról szóra, belemagyarázás nélkül is olvasni, MINDEN állatról.
Minden:
πα̑ς πα̑ςα πα̑ν (pasz pasza pan)
Ez a szó 1074 helyen szerepel az iratokban, és a jelentése minden esetben: egész, teljes, minden, mindegyik, összes
Részemről nem „igénylek” semmit, te vagy a kérdező, te kérdezel.
Ha mondatokra vagy szavakra boncoljuk széjjel az Írást, akkor sok mindenre eljuthatunk, csak az igazságra nem. Én nem tudom figyelmen kívül hagyni a „minden teremtett állat” előtt álló szöveget, amelyben a „hálaadással való fogyasztásra rendelt” ételekről van szó. Szerintem Pál sem kezdett itt egy másik gondolatba, nem írt egy sorral feljebb a kimondottan evésre teremtett dolgokról, csak hogy a következő mondatban ennek ellentmondjon.
Ha mindenáron görögözni akarunk, akkor érdemes megnézni a „teremtett állat” helyén álló szót (ktisma), melynek jelentése nem tartalmazza az állatokra való leszűkítést, hanem egyszerűen „teremtményt” jelent. Ugyanez a szó van Jakab1:18-ban, ahol a szentekről mondja, hogy az Isten teremtményeinek zsengéi. Vagyis az ember is beletartozik ebbe a fogalomba. Ezek szerint ehetünk emberhúst?
Írod:
>> ’Isten engedélyezett, tiszta állatai mind meg vannak szentelve, el vannak választva. Nem kell elválasztódniuk könyörgés, hit és Isten igéje által.’
Pontosan. Nem is ír olyat az apostol, hogy „el kell választódniuk”, hanem azt mondja, már el vannak választva (a görögben befejezett igeidőben). Éppen ezért lehet hálaadással fogyasztani azokat. Hiszen az Isten már kijelölte, mi alkalmas evésre és mi nem.
Timotheus és Pál olyan korban és kultúrában éltek, ahol fel sem merült a törvény megkérdőjelezése, maga Timotheus gyerekkorától a szent Írásokból tanult, ami akkor kizárólag a (nagy valószínűséggel LXX fordítású) ószövetségi könyveket jelentette. A mi modern gondolkodásunk nehezen látja be azt, ami nekik természetes volt, nem szorult külön magyarázatra. A szöveg számunkra már félreérthető, de ez csak a mi gondolkodásmódunk hiányossága.
Ha befejezett jelen is, hogyan hangzik?
Mert el van választva Istennek ígéje és könyörgés által.
Miért is kell könyörgés által elválasztani, ami már elvben el van választva???
A Bibliában nagyon ritka az, amikor a nagy kategóriájú állat kifejezést használja. Általában négylábú, csúszó-mászó, vad, barom kifejezést használja. Mivel itt egyértelműen eledelről beszél, nyilvánvaló, hogy nem emberről ír. „sürgetik az eledelektől való tartózkodást, melyeket Isten teremtett hálaadással való élvezésre a hívőknek…”
Ha úgy véled, hogy Isten pontosan tudja, hogy mi jó nekünk, akkor mivel magyarázod, hogy nem vagy egészségesebb, mint én (tudom, mert nem lehetsz, Istennek legyen hála, amiért az vagyok), pedig én mindent megeszek, ami jól esik? Te hányszor vagy náthás? Mert én múltkor kevesebb, mint 1 napig voltam és ez 1 db egy év alatt és az, hogy influenza, nem ismerem. Miért van az, hogy nagyszüleim, rokonaim, ismerőseim a kultúrából adódóan nagyon sok disznóhúst esznek, ettek, mégsem éltek egészségtelenebbül, vagy kevesebb ideig, mint a héberek, muszlimok, Te, vagy a vegák? Már itt bukik, hogy ez a fajta elkülönítés közel sem egészségügyi törvény. Miért nem élnek egészségtelenebbül a franciák, a magyarok, az olaszok, akik étrendjében zsúfolásig tele van tisztátalan állatok húsával, mint a héberek vagy Mohamed próféta hívei? Tudod, hogy miért? Mert a test gyakorlásának kevés haszna van! Teljesen mindegy, hogy 40, 60 vagy százezer évig élsz. A vége halál. A törvény nem ad semmit, hanem megmutat. És Pál pontosan tudta ezt, ezért írta, amit írt. Nem fogsz semmivel többet élni, mert bizonyos dolgokkal táplálkozol. Az életet az egy igaz Isten adja és veszi vissza, nem Te vagy az életed megtartója, mintha eledelekkel hatalmad lenne akárcsak a hajad egyetlen szálának színét is megváltoztatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!