Igaz-e, hogy Péter volt az első pápa?
Pár évvel ezelőtt Vágó István akkori vetélkedőjében is elhangzott ez a kérdés, és akkor az volt a helyes válasz, hogy igaz!
De azóta hallottam ellenkező véleményt is.
Pedig ott kínosan ügyeltek a pontatlanságokra, mert milliókról volt szó!
"A pápa az ugyan olyam püspök mint a többi"
Ezzel vitatkoznék. A pápa csak elvileg ugyanolyan püspök,de elsőbbséget élvez az összes többi felett, és ha jól tudom, akkor a Pápa az egyháznak gyakorlatilag Isten földi helytartója, ergo tévedhetetlen, ami csak egy személyre lehet igaz. 2 tévedhetetlen ember nem lehet egyszerre ugye:)
Nem igaz hogy Péter apostol volt az első pápa. „Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.” Jézus saját magára utalt sziklaként, s nem Péterre. Ez a szövegkörnyezetből kiderül.Máté 16:13-18 Ugyanis a gondolatmenet középpontjában Jézus áll. Kit tekintett Péter apostol, s Pál apostol sziklának, vagy szegletkőnek?
Csel 4:8–11, KNB: „Péter Szentlélekkel eltelve így szólt hozzájuk: »Népünk vezetői és ti vének, halljátok! . . . a Názáreti Jézus Krisztusnak neve által, akit ti keresztre feszítettetek, akit Isten feltámasztott halottaiból: őáltala áll ez [az ember] itt előttetek egészségesen. Ez az a kő, amelyet ti, az építők, elvetettetek, s amely szegletkő lett.«”
1Pét 2:4–8, KNB: „Járuljatok [az Úr Jézus Krisztushoz] . . . Ti is, mint élő kövek, épüljetek fel rajta lelki házzá . . . Azért áll az Írásban: »Íme, kiválasztott, értékes szegletkövet teszek le Sionban; aki hisz benne, meg nem szégyenül.« Ez nektek, hívőknek, tisztesség, a nem hívőknek pedig »ez az a kő, amelyet az építők elvetettek, és mégis szegletkővé lett«. Ezenkívül »a botlás köve és a botrány sziklája«.”
Ef 2:20, Kat.: „ Apostolokra és prófétákra alapozott épület vagytok, s a szegletkő maga Krisztus Jézus.”
S mielőtt lepontozna bárki, ez nem egyéni elképzelés, a Bibliából az összhang mutatja a megoldást és egy személy, akit szentnek tekint a katolikus egyház.
Mit hitt Ágoston (Augustinus Aurelius), akit a katolikus egyház szentnek tekint?
„Papságom ugyanazon idejéből Donatus levele ellen is írtam egy könyvet . . . E könyv egyik szakaszában azt mondtam Péter apostolról: »Rá mint kősziklára épült fel az egyház« . . . De tudom, hogy a későbbi időben az Úrnak azokat a szavait, hogy »Péter vagy, és erre a sziklára építem egyházamat«, igen gyakran úgy értelmeztem, hogy Arra épül, akit Péter megvallott ezekkel a szavakkal: »Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia«, s így Péter, aki a nevét erről a kőszikláról kapta, az erre a kősziklára épült egyháznak a személyét képviselte, s megkapta »a mennyek országa kulcsait«. Mert azt mondták neki, hogy »Péter vagy«, nem pedig azt, hogy »A kőszikla vagy«. »A kőszikla Krisztus volt«, őt vallotta meg az egész egyház Simonnal együtt, aki a Péter nevet kapta” (The Fathers of the Church—Saint Augustine, the Retractations. [Washington, D.C., 1968] Mary I. Bogan fordítása, I. könyv, 90. o.).
Az "ezen a sziklán" görögül így hangzik: "epi tauté té petra". A tauté té görög szerkezet jelentése egyértelmű: "ezen", "ugyanezen", vagy "pontosan ezen".
Tehát Péterre utal a mondat.
Erről tanúskodnak a korai írások is. Pl.
Tertullianus: De pudicitia c. 21 (Kr. u. 220)
(már montanista eretnekként írta Callixtus pápának)
"mert az Úr a következőket mondotta Péternek: 'Erre a sziklára fogom Egyházamat építeni' ... 'Neked adom a mennyország kulcsait' vagy 'Amit megkötsz, vagy feloldozol a földön, az meg lesz kötve, vagy föl lesz oldozva a mennyben', ezért azt tételezted föl, hogy a kötés és oldás hatalma rád, vagy Péterrel kapcsolatos bármely egyházra szállt át... Miféle ember vagy te, hogy felforgatod és megváltoztatod az Úr nyilvánvaló szándékát, minekutána ő személyesen ruházta ezt Péterre. Rád építem egyházamat - mondja - és neked adom a kulcsokat."
Az említett Szent Ágoston idézet pedig szövegkörnyezetével együtt:
Szent Péter, az apostolok feje szenvedélyesen szerette Krisztust. Boldog volt, amikor hallhatta tőle: Én is mondom neked: Péter vagy (Mt 16,18), mivel előzőleg Péter mondta: Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia (Mt 16,16). Azért válaszolta erre neki Krisztus: Én is mondom neked: te Péter vagy, erre a sziklára építem Egyházamat (Mt 16,18). Erre a sziklára építem a hitet, amelyet most megvallottál. Egyházamat arra építem, amit az imént mondtál: Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia. Te pedig Péter vagy. A Péter név a kősziklából származik, és nem a kőszikla neve Péterből. Ugyanúgy a kősziklából származik a Péter név, ahogy a keresztény elnevezés Krisztus nevéből való.
Amint tudjátok, Krisztus Urunk még szenvedése előtt kiválasztotta tanítványait, akiket apostoloknak nevezett. Közülük csaknem mindig egyedül Péter képviselte saját személyében az egész Egyházat. És, mint saját személyében az egész Egyház képviselőjének, neki mondta Urunk: Neked adom a mennyek országa kulcsait (Mt 16,19). Ezeket a kulcsokat ugyanis nem ez az egy ember kapta meg, hanem az egész Egyház. Ez tehát Péter kiválóságát hirdeti, mert ő volt az Egyház egyetemességének és egységének megszemélyesítője, hiszen neki mondta: Neked adom, amit mindenkinek, az egész Egyháznak megadott. Hogy pedig belássátok: az egész Egyház megkapta a mennyek országa kulcsait, halljátok csak, mit mondott másutt valamennyi apostolának az Úr: Vegyétek a Szentlelket! Majd így folytatta: Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad (Jn 20,23).
Feltámadása után is Urunk méltán bízta Péterre a nyáját, hogy ő legeltesse. Nem mintha a tanítványok közül egyedül ő lett volna méltó, hogy Urunk nyáját legeltesse, hanem amikor Krisztus egy valakihez szól, akkor ezzel az egységre hívja fel a figyelmet. Péternek mondja elsősorban, mert Péter az első az apostolok között. — Ne szomorkodj, te Apostol! Felelj egyszer, felelj még egyszer, és felelj harmadszor is! Győzzön háromszor a szeretet tanúságtétele, hiszen háromszor győzött le a félelemből való tagadás. Háromszor kell megoldanod, amit háromszor te kötöttél meg. Oldozd fel szereteteddel, amit megkötöttél félelemből. És lám, az Úr egyszer, és még egyszer, meg harmadszor is Péterre bízza juhait.
És az utódlásról:
Római Szent Kelemen: Levél a korintusiaknak, 42,4-5; 44,1-3 (Kr. u. 96)
Miután [az apostolok] a különböző vidékeken és városokban hirdették az igét, elöljárókat állítottak mindenütt, kiket próbára tettek a Lélekben, a püspököket és a diákonusokat, azok számára, akik hinni fognak. És ez nem volt újdonság, mert a régi időkben is írtak már a püspökökről és a diákonusokról. . A mi apostolaink is éppen ilyen jól tudták Urunktól, Jézus Krisztustól, hogy irigykedés támad a püspökség neve miatt. Mivel mindezeket tökéletesen tudták előre, felállították az előbbiekben említetteket, a továbbiakra pedig azt a rendelkezést adták, hogy mikoron majd ők is elszenderülnek, adják tovább más, kipróbált férfiaknak szent szolgálatukat.
Szent Ireneusz: Az eretnekségek ellen (Kr. u. 189)
Az összes egyházban mindenkinek, aki csak meg szeretné ismerni az igazságot, lehetővé van téve, hogy megnézze az apostolok hagyományát, amely ismertté vált számunkra az egész világon mindenütt. És olyan helyzetben vagyunk, hogy felsoroljuk azokat a püspököket, akiket az apostolok és azok utódai állítottak, egészen a mi időnkig, embereket, akik se nem ismerték, se nem tanították azokat, amikért ezek az eretnekek annyira rajongnak. ...
Engedelmességgel tartozunk az Egyházban lévő presbitereknek - akik, miként már megmutattam, birtokolják az apostoli utódlást; akik, a püspökök leszármazásával együtt, megkapták az igazság tévedhetetlen karizmáját, az Atya jókedvéből. Azonban azzal is tartozunk, hogy fenntartsuk a gyanút másokkal szemben, akik elváltak az ősi leszármazástól, és összegyűjtötték magukat bármely helyen, hogy vagy elferdült vélemények eretnekeiként, vagy szakadárokként pöffeszkedjenek és a maguk kedvében járjanak, vagy képmutatókként a haszon és a gőg kedvéért színészkedjenek. Ugyanis ezek mind elhagyták az igazságot.
Egy hosszú folyamat volt, amíg az apostolok korából kialakult a középkor egyháza. De miben is különböztek az utódok?
A hitehagyás Pál apostol napjaiban vette kezdetét, és az apostolok halála után, amikor már nem volt, aki visszatartsa a folyamatot, felgyorsult. Pál rámutatott, hogy ez a hitehagyás „Sátán munkálkodása szerint van, minden hatalmas cselekedettel és hazug jelekkel meg előjelekkel, és minden igazságtalan megtévesztéssel” (2Tesszalonika 2:6–12). Mennyire pontos leírás ez arról, hogy a történelem folyamán sok vallási vezető milyen tevékenységekbe bocsátkozott!
Hogy a katolikus vallási vezetők alátámasszák álláspontjukat, miszerint a római katolikus egyház az egyetlen igaz vallás, azt mondják, hogy püspökeik „az apostoli magvetés folytatói a kezdet óta folyó utódlás által”. De a valóságban az apostoli utódlás elméletének hitelességét sem történelmi tényekkel, sem a Bibliával nem lehet igazolni. Nincs hitelt érdemlő bizonyíték arra, hogy Isten szent szelleme valaha is irányította volna azt a vallásrendszert, mely Jézus apostolainak a halála után bontakozott ki (Róma 8:9; Galácia 5:19–21).
Feljebbvalónak tekintette-e Pétert a többi apostol?
Luk 22:24–26, Kat.: „versengés támadt [az apostolok között], hogy melyikük nagyobb. Erre ezt mondta nekik: »A királyok uralkodnak a népeken, s akiknek hatalom van a kezükben, jótevőknek hívatják magukat. Közöttetek ne így legyen.«”
Ha Péter lett volna a „szikla”, vajon kérdéses lett volna, hogy „melyikük nagyobb”? Másrészt volt-e valaha egyáltalán olyan pápa, aki nem ezen bibliavers intelmének szöges ellentétében élt volna??!!!!
Az "ezen a sziklán" görögül így hangzik: "epi tauté té petra". A tauté té görög szerkezet jelentése egyértelmű: "ezen", "ugyanezen", vagy "pontosan ezen".
- igen ebben az esetben nem történt más, csupán Jézus saját magára mutatott amikor a fenti szavakat mondta. Ez a gondolat van összefüggésben a Biblia gondolatvilágával.
Csel 4:8–11, KNB: „Péter Szentlélekkel eltelve így szólt hozzájuk: »Népünk vezetői és ti vének, halljátok! . . . a Názáreti Jézus Krisztusnak neve által, akit ti keresztre feszítettetek, akit Isten feltámasztott halottaiból: őáltala áll ez [az ember] itt előttetek egészségesen. Ez az a kő, amelyet ti, az építők, elvetettetek, s amely szegletkő lett.«”
1Pét 2:4–8, KNB: „Járuljatok [az Úr Jézus Krisztushoz] . . . Ti is, mint élő kövek, épüljetek fel rajta lelki házzá . . . Azért áll az Írásban: »Íme, kiválasztott, értékes szegletkövet teszek le Sionban; aki hisz benne, meg nem szégyenül.« Ez nektek, hívőknek, tisztesség, a nem hívőknek pedig »ez az a kő, amelyet az építők elvetettek, és mégis szegletkővé lett«. Ezenkívül »a botlás köve és a botrány sziklája«.”
Ef 2:20, Kat.: „ Apostolokra és prófétákra alapozott épület vagytok, s a szegletkő maga Krisztus Jézus.”
Mellesleg a püspök s diakónus kifejezés nem mást jelent mint vént s kisegítőszolgát. S így igaza volt annak a hozzászólónak, aki azt mondta hogy a püspök ugyanolyan püspök,mint a többi.
Pedig ragyog a bibliai igazság fénye, csak azért nehéz elfogadni hogy nem Péter volt a szikla, ahogy maga Péter sem magát gondolta annak, mert a Biblia megállapítja: "..akik között ennek a világrendszernek az istene megvakította a nem hívők elméjét, hogy ne ragyogjon át a Krisztusról, az Isten képmásáról szóló dicsőséges jó hír megvilágosító fénye." 2Korintusz 4:4
s itt a nem hívők azok is, akik mást hisznek, s tanítanak, mint ami egyértelműen a Bibliából kitűnik.
Viszont ha egy picit tágabb szövegkörnyezetet nézünk, mondjuk a Máté 16: 13 -tól 20 -ig terjedő részt, abból az tűnik ki, hogy a gondolatmenet középpontjában az áll, hogy ki Jézus! Szerintem, ahogy most így átolvastam ezt a részt is, egyáltalán nem Péter személye volt itt a kulcskérdés.
Másrészt az lenne igazán ellentétben a Biblia szellemével, ha Jézus egy tökéletlen emberre építette volna az egyházát.
De az Írások sehol nem erről beszélnek.
Szerintem az is megtévesztő lehet, hogy miként értelmezzük a Péternek adott kulcsokat.
A Jelenések könyvében Jézus utal egy jelképes kulcsra, amellyel ő maga nyitja meg az emberek előtt a kiváltságok és a lehetőségek ajtaját
Jel 3:7, 8, Kat.: „Ezt mondja a Szent, az Igaz, akinél Dávid kulcsa van, aki ha valamit kinyit, senki be nem zárja, s ha valamit bezár, senki ki nem nyitja: . . . ajtót nyitottam előtted, senki nem tudja bezárni.”
Péter arra használta fel a rábízott ’kulcsokat’, hogy megnyissa a lehetőséget (a zsidók, a szamáriaiak és a nem zsidók előtt), hogy elfogadják Isten szellemét azzal a kilátással, hogy az égi Királyságba jutnak
Csel 2:14–39, Kat.: „Péter a többi tizeneggyel előlépett, és zengő hangon beszédet intézett hozzájuk: »Zsidó férfiak és Jeruzsálem lakói mindnyájan! . . . az Isten azt a Jézust, akit ti keresztre feszítettetek, Úrrá és Krisztussá tette!« E szavak szíven találták őket. Megkérdezték Pétert és a többi apostolt: »Mit tegyünk hát, emberek, testvérek?« »Térjetek meg — felelte Péter —, és keresztelkedjék meg mindegyiktek Jézus Krisztus nevében bűnei bocsánatára. És megkapjátok a Szentlélek ajándékát. Mert az ígéret nektek és fiaitoknak szól, meg azoknak, akiket — bár távol vannak — meghívott a mi Urunk, Istenünk.«”
Csel 8:14–17, KNB: „Mikor pedig az apostolok, akik Jeruzsálemben voltak, meghallották, hogy Szamaria befogadta az Isten igéjét, elküldték hozzájuk Pétert és Jánost. Amint odaérkeztek, imádkoztak értük, hogy elnyerjék a Szentlelket, mert az még egyikükre sem szállt le, csak meg voltak keresztelve az Úr Jézus nevében. Ekkor rájuk tették kezüket, és azok elnyerték a Szentlelket.” (A 20. vers arra utal, hogy ennél az alkalomnál Péter vezető szerepet töltött be.)
Csel 10:24–48, Kat.: „Másnap odaértek Cezáreába. Kornéliusz [egy körülmetéletlen nem zsidó] már várta őket . . . Péter így kezdte beszédét: . . . Péter még be sem fejezte a beszédet, s a Szentlélek már leszállt mindenkire, aki hallgatta a tanítást.”
Vajon az égben Péter döntéseire vártak, és az ő irányítását követték?
Csel 2:4, 14, KNB: „mindnyájan beteltek Szentlélekkel és különféle nyelveken kezdtek beszélni, amint a Szentlélek megadta nekik, hogy szóljanak. Akkor [miután Krisztus, a gyülekezet feje a szent szellem által felbátorította őket] Péter, aki a tizeneggyel ott állt . . . beszédet intézett hozzájuk.” (Lásd még a 33. verset.)
Csel 10:19, 20, Kat.: „Péternek . . . szólt a Lélek: »Íme, három ember keres. Fogd magad, menj le hozzájuk, és tétovázás nélkül kelj velük útra [a nem zsidó Kornéliusz otthonába], mert én küldtem őket.«”
Vesd össze: Máté 18:18, 19.
Ha ezen verseket becsülettel átolvassuk, és elmélkedünk is rajta őszintén, előítélet mentesen (sok más versel együtt), Péter pápasága még csak fel sem merül bennünk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!