Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Igaz-e, hogy Péter volt az...

Igaz-e, hogy Péter volt az első pápa?

Figyelt kérdés

Pár évvel ezelőtt Vágó István akkori vetélkedőjében is elhangzott ez a kérdés, és akkor az volt a helyes válasz, hogy igaz!

De azóta hallottam ellenkező véleményt is.

Pedig ott kínosan ügyeltek a pontatlanságokra, mert milliókról volt szó!


2008. júl. 24. 18:07
1 2 3 4 5
 1/49 anonim ***** válasza:
90%
Igen Szent Péter volt az 1.
2008. júl. 24. 18:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/49 A kérdező kommentje:

Na jó, de ugye megérted, ettől még nem hiszem el.


Ki tudná ezt bizonyítani?

2008. júl. 24. 18:38
 3/49 anonim ***** válasza:
97%
Talán ebből elhiszed. De ha mégsem akkor a történelemben olvass utána Néró uralkodásának.
2008. júl. 24. 19:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/49 A kérdező kommentje:

Ahol eddig utána néztem a Google-n keresztül, pl. a Wikipediában, meg hasonlókban egy dolgot elárultak:

a történészek egyetértenek, hogy a pápaság intézménye jóval később alakult ki.


Közben találtam egy szöveget, ez már heuréka!

Ez már a bibliából is idéz, és elég meggyőzőnek tűnik.

Valami ilyesmire gondoltam.

Egyszer azt hallottam egy rádió műsorban, ahol feltették a kérdést, hogy melyik a világ legnagyobb szektája, hogy azt válaszolták: a Római Katolikus Egyház.

Most már kezdem érteni, miért!

Ezt találtam:


Péter volt az a ’szikla’, amelyre az egyház felépült?


Máté 16:18, Kat.: „Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt.” (Figyeld meg a szövegkörnyezetben [13., 20. vers], hogy a gondolatmenet középpontjában az áll, hogy ki Jézus.)


Kit tekintett ’sziklának’ vagy ’szegletkőnek’ Péter apostol és Pál apostol?


Csel 4:8–11, KNB: „Péter Szentlélekkel eltelve így szólt hozzájuk: »Népünk vezetői és ti vének, halljátok! . . . a Názáreti Jézus Krisztusnak neve által, akit ti keresztre feszítettetek, akit Isten feltámasztott halottaiból: őáltala áll ez [az ember] itt előttetek egészségesen. Ez az a kő, amelyet ti, az építők, elvetettetek, s amely szegletkő lett.«”


1Pét 2:4–8, KNB: „Járuljatok [az Úr Jézus Krisztushoz] . . . Ti is, mint élő kövek, épüljetek fel rajta lelki házzá . . . Azért áll az Írásban: »Íme, kiválasztott, értékes szegletkövet teszek le Sionban; aki hisz benne, meg nem szégyenül.« Ez nektek, hívőknek, tisztesség, a nem hívőknek pedig »ez az a kő, amelyet az építők elvetettek, és mégis szegletkővé lett«. Ezenkívül »a botlás köve és a botrány sziklája«.”


Ef 2:20, Kat.: „ Apostolokra és prófétákra alapozott épület vagytok, s a szegletkő maga Krisztus Jézus.”


Mit hitt Ágoston (Augustinus Aurelius), akit a katolikus egyház szentnek tekint?


„Papságom ugyanazon idejéből Donatus levele ellen is írtam egy könyvet . . . E könyv egyik szakaszában azt mondtam Péter apostolról: »Rá mint kősziklára épült fel az egyház« . . . De tudom, hogy a későbbi időben az Úrnak azokat a szavait, hogy »Péter vagy, és erre a sziklára építem egyházamat«, igen gyakran úgy értelmeztem, hogy Arra épül, akit Péter megvallott ezekkel a szavakkal: »Te vagy Krisztus, az élő Isten Fia«, s így Péter, aki a nevét erről a kőszikláról kapta, az erre a kősziklára épült egyháznak a személyét képviselte, s megkapta »a mennyek országa kulcsait«. Mert azt mondták neki, hogy »Péter vagy«, nem pedig azt, hogy »A kőszikla vagy«. »A kőszikla Krisztus volt«, őt vallotta meg az egész egyház Simonnal együtt, aki a Péter nevet kapta” (The Fathers of the Church—Saint Augustine, the Retractations. [Washington, D.C., 1968] Mary I. Bogan fordítása, I. könyv, 90. o.).


Feljebbvalónak tekintette-e Pétert a többi apostol?


Luk 22:24–26, Kat.: „versengés támadt [az apostolok között], hogy melyikük nagyobb. Erre ezt mondta nekik: »A királyok uralkodnak a népeken, s akiknek hatalom van a kezükben, jótevőknek hívatják magukat. Közöttetek ne így legyen.«” (Ha Péter lett volna a „szikla”, vajon kérdéses lett volna, hogy „melyikük nagyobb”?)


Mi a manó, akkor nem Péter volt az első Pápa? Pedig a Vágó vetélkedőjében nagy tétekkel játszottak - ennyire lehet megbízni ezekben is!

2008. júl. 24. 23:23
 5/49 anonim ***** válasza:
92%

Igen, Péter volt az első pápa. Apostolok cselekedeteit olvasd végig, ott látszik, hogy a 12 apostol elé vitték a vitákat, közülük pedig Simon Péter szavának döntő ereje volt.


Az idézeteket félreértetted, nézzük őket sorra.


Mt 16,13-20: A "gondolatmenet középpontjában nem az áll, hogy kicsoda Jézus. A vers elején Jézus megkérdezi, hogy kinek tartják őt tanítványai, Simon a szentlélektől áthatva Isten fiának vallja, erre Jézus ezt mondja:

"Boldog vagy Simon, János fia! Nem test és vér nyilatkoztatta ezt ki neked, hanem az én mennyei Atyám. Mondom tehát neked: Te Péter vagy. Erre a sziklára építem egyházamat, és a pokol kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyország kulcsait. Amit megkötsz a földön, megkötött lesz a mennyben is, amit föloldasz a Földön, a mennyben is föloldott lesz."


Péter név jelentése szikla. Test és vér arámi kifejezés, embert jelent. A pokol kapui a pokol seregeit jelenti. A mennyország kulcsa, ahogy azt a további mondatokban kifejti a legfőbb döntéshozói jogot jelenti.


A szegletkő nem ugyanaz, mint a szikla. Szegletkőnek Jézus nevezte magát egy hasonlatában, ezért hivatkozik rá Pál eképpen.


A Szent Ágostontól kiragadott idézetet is félreértetted. Az idézet arról szól, hogy bár Péternek adta a főhatalmat, ahogyan azt a kapott neve is mutatja, de az egyház nem rá épül, hanem Jézusra. (Szikla ugyan Péter, de nem "a szikla", nem rá épül a keresztény vallás, ő csak az egyház földi vezetője.)


Kár, hogy nem olvastad egy kicsit tovább a Lukács idézetet, mert akkor biztosan megérted miről szól!

Lk 22,24: Versengés is támadt köztük, hogy melyikük nagyobb. Ő azonban így szólt hozzájuk: "Az uralkodót zsarnokoskodnak népükön, s akik hatalmat gyakorolnak rájuk, jótevőiknek hivatják magukat. Köztetek ne így legyen, hanem a legnagyobb legyen olyan, mint a legkisebb, és az elöljáró olyan, mint a szolga."


Vagyis ez az idézet is alátámasztja az egyházi hierarchiát, de testvériségre inti követőit.


A legtöbb történész egyetért abban, hogy a pápaság intézménye abban a korban alakult ki, hiszen ezt rengeteg független írás alátámasztja (akkoriban ugyanis így kommunikáltak egymással az emberek). Nem tudom, hogy honnan olvastad az idézetet, ha nem az utalomjezustmegakatolikusegyhazat.hu-ról származik, akkor valószínűleg arról szólhatott, hogy az első évszázadokban még nem hívták "pápának" az egyház földi vezetőjét.


Láthatod, hogy Péter volt az első pápa.

2008. júl. 25. 11:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/49 anonim ***** válasza:
92%

Kissé OFF, előre bocsánat érte:

Köszönöm az utolsó hozzászóló írását.

Egyrészt, mert hasznosnak tartom az infot.

Másrészt, mert eddig azt tapasztaltam, hogy a gyakorikerdesek.hu-n többnyire csak olyan "Krisztus hívő" vélemény nyilvánítók vannak, akik szerint szinte minden Krisztus követő gyülekezet OK, kivéve a római katolikusokat (akik az Egyház tagjai), akik gyülekezete a megtestesült gonosz. :(

Mint ezt a topic nyitója is volt kedves ecsetelni. :(

Remélem, tévedtem.

2008. júl. 25. 13:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/49 A kérdező kommentje:

Kedves hozzászóló, aki sérelmezed, hogy a katolikusokat minden ker. egyh.- nál gonoszabbnak tartják (én ilyent nem írtam), inkább érvelj, hogy miért nem!


Most viszont összeszedtem, amit találtam Péter pápaságával kapcsolatban.

A mennyek kulcsai egy külön történet, de ezekből is látszik, hogy nem valamiféle "pápai hatalomról" van szó:


Szüksége van-e Jézus Krisztusnak, a gyülekezet fejének földi közbenjáróra, vagy egyházvezetőre ha még életben van?


Héb 7:23–25, Kat.: „nagy számban voltak papok [Izraelben], mivel a halál következtében nem maradhattak meg. Ő [Jézus Krisztus] viszont örökre megmarad, s így papsága örökké tart. Ezért mindörökre üdvözítheti is azokat, akik általa járulnak az Isten elé, hiszen örökké él, hogy közbenjárjon értünk.” Másrészt Ő az egyetlen közbenjárónk.


Róma 6:9, Kat.: „Tudjuk, hogy Krisztus feltámadt a halálból, többé nem hal meg.”


Ef 5:23, Kat.: „Krisztus feje az Egyháznak


Papi nőtlenség (cölibátus)


VI. Pál pápa a Sacerdotalis Caelibatus (A papságról és a megszentelt celibátusról, 1967) enciklikájában az egyházi személyektől elvárt követelményként erősítette meg a cölibátust, jóllehet elismerte, hogy „a Krisztus és az apostolok tanítását megőrző Újszövetség . . . nem követeli meg nyíltan a szent lelkipásztorok nőtlenséget . . . Maga Jézus sem szabta feltételnek azt a tizenkettő kiválasztásánál, sem az apostolok nem tették ezt azok esetében, akik az első keresztény közösségek felett elnököltek” (The Papal Encyclicals 1958-1981. [Falls Church, Va., 1981] 204. o.).


1Kor 9:5, Kár.: „Nincsen-é arra jogunk, hogy keresztyén feleségünket magunkkal hordozzuk, mint a többi apostolok is és az Úrnak atyjafiai és Kéfás?” („Kéfás” a Péternek adott arámi név; lásd: János 1:42. Lásd még: Márk 1:29–31; ez utóbbi hivatkozik Simon, azaz Péter anyósára.)

Péternek volt felesége, amint a többi apostolnak is volt (1Kor. 9,5). Hát hol a cölibátus?


1Tim 3:2, Káldi: „a püspöknek . . . egy feleségű férfiúnak [„egyszer nősültnek”, Kat.]” kell lennie.


A keresztény korszak előtt a buddhizmus megkívánta papjaitól és szerzeteseitől a cölibátust (History of Sacerdotal Celibacy in the Christian Church. London, 1932, negyedik, átdolgozott kiad., Henry C. Lea, 6. o.). Ám A. Hislop The Two Babylons című könyvéből megtudjuk, hogy még korábban a babiloni papság magasabb rendjeitől is megkívánták a cölibátus gyakorlását ([New York, 1943] 219. o.)


1Tim 4:1–3, Kat.: „ A Lélek világosan állítja, hogy a végső időkben némelyek elpártolnak a hittől, megtévesztő szellemekre és sátáni tanításra hallgatnak . . . Tiltják a házasságkötést.”


Péter nem veszi fel a főpásztor elnevezést, ami a római katolikus egyházban a pápát illeti.

(1Pt. 5,4)


Pál apostol meg is dorgálja Pétert. Ez arra utal, hogy Pál apostolnak egyfajta tekintélye is

volt, ami legalább akkora volt, mint Péternek.

(Gal. 2,11-14)


A jeruzsálemi zsinaton nem Péter apostol székel, vagy "elnököl",ha van ilyen, hanem Jakab.

Mindenki elhallgat, amikor

Péter felszólal és beszámol missziós tapasztalatairól, de Jakab az, aki rendeletet hoz (zárja le a vitát) arra

nézve, hogy az apostolok mit cselekedjenek (ApCsel 15,13-22)


Jakabot, János testvérét megölik, Pétert azonban csak börtönbe vetik, legalábbis Jakabot

rögtön végzik ki. Ha Péter pápa lett volna, tehát a korai kereztyén gyülekezet vezetője, akkor

sokkal "értelmesebb" lett volna előbb Pétert megölnie, hogy ezzel leginkább legyengítse a

keresztyén gyülekezetet. Ezzel szemben Jakab szenved mártírhalált (először)

(Ap.Csel 12,1-3)


A jeruzsálemi gyülekezetet nem Péter vezeti egyedül, hanem Jánossal és Jakabbal (Gal.

2,9), de inkább Jakab. (ApCsel 21,18). Továbbá nagyon kétséges, hogy a Biblia alapján

Péter valaha járt volna Rómában. (Rómával kapcsolatban sehol nem említi)


János volt a szeretett tanítvány, és nem Péter, ami külön kiemeli János és Jézus különleges

egymással való kapcsolatát (Jn. 19,26; 21,7.20).


Péter magát egyszerü presbitertársnak mondja (társ, tehát az ő tisztjéből többen is

voltak), és nem valami pápának (ezen szó nincs is benne a Bibliában, hanem csak

évszázadokkal a keresztyénség keletkezése után alakult ki) (1Pt. 5,1)


Pál azért dorgálja meg a korintusiakat, mert azok pártot ütöttek maguk között, külön

emberekhez csatolván magukat (1Kor. 1,12-13). A Biblia itt szigorúan elítéli Rómának azon

felfogását, miszerint az egyházat egy ember vezesse, mint ahogyan a pápa ezt teszi. Az 1Kor.

1,12-13 szerint Péter nem is lehetett a gyülekezet legfelsőbb vezetője, mivel Kéfás (Péter)

mellett fel van sorolva Apollós, Pál, illetve Krisztus. Sőt, azáltal, hogy Krisztus is fel van

sorolva arra utal, hogy bűn egyházvezetőnek kijelölni Pétert (vagy Pált vagy

Apollóst), mint Magát Krisztust. Az Ef. 5,23 szerint az egyház feje Krisztus és nem egy

ember.


Vezet-e Pétertől a mai pápákig töretlen utódlási vonal?


A jezsuita John McKenzie, mint a Notre Dame teológiai professzora, ezt írta: „Nincs történelmi bizonyíték az egyházi tekintély megszakítás nélküli láncolatára” (The Roman Catholic Church. [New York, 1969] 4. o.).


A New Catholic Encyclopedia elismeri: „a dokumentumok hiányos volta miatt sok mindent homály takar a püspökségek kialakulásának korai időszakából” ([1967] I. köt., 696. o.).


Vajon követték-e az apostolok állítólagos utódai Jézus Krisztusnak, valamint az ő apostolainak a tanításait és cselekvésmódjait?

Erre a választ gondolom nem kell senkinek részletezni!?

2008. júl. 25. 16:11
 8/49 A kérdező kommentje:

"Hanem aki a legnagyobb köztetek, olyan legyen, mint a legifjabb, és aki vezetőként tevékenykedik, mint aki szolgál."

Egy másik fordítás szerint


Abban egyet értünk, hogy minden csoportnak, ami működik a földön, lennie kell valamiféle szervezeti elrendezésének.

Az első keresztények között is szintek voltak, de "legfelül" nem EGY ember, hanem vezetö testület állt.

Persze Krisztus sincs legfelül, mert ott a Teremtő Isten van.


A fenti idézet nem a hierarhia valamilyen formáját írja le, hanem itt Jézus az alázatra tanított.


Ne keverjük a kettőt!

2008. júl. 25. 16:56
 9/49 anonim ***** válasza:
91%

Most mi valójában a kérdés?

1. Hogy Péter volt-e az első pápa? (vagy más, pl. Jakab)

2. Hogy volt ugyan egy vezető kezdetben, de nem adták tovább ezt a tisztséget (tehát a mai pápaság illegitim, csúsztatáson alapul)?

3. Hogy nem volt soha vezető, nem is volt mit továbbadni (tehát a mai pápaság egy nagy humbuk, hazugság)?

4. Hogy hierarchia se volt (az egész Egyház egy nagy hazugság szervezet)?

2008. júl. 25. 17:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/49 anonim válasza:
95%
termeszetesen szent peter volt az elso papa.isten azt mondta neki:te vagy peter a koszikla es en erre epitem a hazat.tehat az egyhazat.ugyhogy ez igaz.ebbe ne ketelkedj.az interneten sok butasagot es haszontalansagot irnak.nem kell mindent elhinni amit az interneten irnak.
2008. júl. 25. 20:08
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4 5

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!