Igaz-e, hogy Péter volt az első pápa?
Pár évvel ezelőtt Vágó István akkori vetélkedőjében is elhangzott ez a kérdés, és akkor az volt a helyes válasz, hogy igaz!
De azóta hallottam ellenkező véleményt is.
Pedig ott kínosan ügyeltek a pontatlanságokra, mert milliókról volt szó!
Kedves hozzászólók, hogy mi a kérdés?
Ott van felül most is! Ugyan az.
De úgy látom már nem igazán kérdés, és nem az utolsó hozzászóló jóvoltából. Ne félj, nem hiszek az interneten mindennek, de köszi a jótanácsot, mert ez az intelem azért nagyon jó. Sokan nem a jót tanulják itt sem!
Hát nem egy tündérmese a pápaság, de az egész kereszténység történelme sem!
Az a baj, hogy a jelene se rózsás, nem is beszélve állítólag a jövőjéről.
De tisztelet a kivételnek, nert azt mondják van olyan.
Úgy gondolnám,hogy a pápaság intézménye, akkortól létezik, mikor azt hivatalosan lefektették.
Ha valakit az adott korban nem neveznek egy bizonyos címen,késöbb sem lehet utólagosan "ráaggatni" azt.
Ahogy olvastam a bemásolt idézeteket, egyikben sincs leírva a pápa szó.
Viszont. Egy hívő,vagy az egyház tekintheti pápának utólag,de ha nincs ez lefektetve papíron, magyarul a címmel nem ruházták fel a személyt posthumus hivatalosan (bár ezzel is kétségem vannak,h lehet-e?) akkor az az illető nem pápa hivatalosan. legfeljebb a hívők mondhatják azt,hogy nekem igen. De ehhez nem elég szerintem,hogy ő volt az első az írányítók közt.
Péter Róma püspöke volt,de nem nevezték még akkor pápának, mivel azt csak késöbb hozták létre.
Szerintem.
"Péter Róma püspöke volt,de nem nevezték még akkor pápának, mivel azt csak késöbb hozták létre.
Szerintem."
Igen, később hozták létre, de Péter "Róma püspöke"?
Ez nincs a Bibliában, de ha fontos lett volna, biztos benne lenne!
Másrészről, Péternek volt anyósa, így felesége is.
Tehát egyértelmü, hogy a maihoz nem is hasonlított Péter szerepe.
De ahogy a fenti levezetésekből kiderül, EGY központi figura létezése sem nevezhető meg a Biblia szerint, vagyis még Jakabra jobban illene ez a szerep, de nincs ilyen tanítás a bibliában!
Van azért az elsőségre utalás:
Péter neve többször van megemlítve, mint az összes többi apostolé együttvéve: 191-szer (162-ször mint Péter vagy Simon Péter, 23-szor mint Simon, és 6-szor mint Kéfás). János a következő, aki csak 48-szor szerepel, és ennek a felénél Péterrel együtt említve. Az összes többi apostol együttesen 130-szor szerepel. Tehát Péter nevére csaknem 50%-kal többször van utalás, mint Jézus többi tanítványára összesen. Ez eléggé figyelemre méltó.
Ráadásul Péter neve mindig az első az apostolok névlistájában. Máté ráadásul még külön „az első”-nek is nevezi (10,2), amelyre, ha csak egyszerű felsorolás lenne, nem lett volna szükség, és így a "az első" (prótosz) szócskát elativusi, érték kiemelésre, rangsorolásra használatos jelentéssel kell értelmezni, amellyel Máté Péter kiemelkedő, elsőrangú szerepére utal. Ezt a véleményt képviseli Walter Bauer is, az újszövetségi görög nyelv híres professzora. Az iskarióti Júdás, ugyanilyen értelemben, mindig az utolsó helyen van megemlítve. Péter neve mindig az első az ún. belső tanítványi körben is (Péter, Jakab és János), és e belső körön belül is Péteré mindig a főszerep.
Péter neve a Szentírás többi helyein is következetesen mindig elsőként van megnevezve. Szent Pál leveleiben találunk csupán néhány helyet, ahol ez a sorrendiség megbomlik. Az egyik kivétel a Gal 2,9, ahol Jakab és János neve között szerepel. De itt Szent Pál a három apostolt oszlopokhoz hasonlítja, így itt Szent Pál azt szemlélteti, hogy Péter a középső oszlop, azaz a tartóoszlop, amelyik a legmagasabb, és amely az épületet tartja (a görög szellem, így a beszéd is mindig eidetikus, azaz láttani, szemléltetni is akar a megértetésen túl). Ha megnézzük a szövegkörnyezetet, akkor kiderül, hogy Pál ebben a levélben is Pétert tartja az első és a legfontosabb apostolnak, hiszen kifejezetten vele akart megismerkedni Jeruzsálemben, és ugyanebben a versben Jakabot, aki az idézetben az első, csak mellékesen említi meg (Gal 1,18-19). Ezenkívül, ahogy Pál a pogányok elsőszámú, és legtekintélyesebb apostola, ugyanígy Péter a zsidók elsőszámú, és legtekintélyesebb apostola, nem pedig Jakab (vö. Gal 2,7-8).
A második kivétel az 1Kor 9,5. Azonban még ez a szöveg is Péter elsőségét, kiemelkedő szerepét szemlélteti, hiszen az apostoloktól külön is meg van nevezve, s nincs besorolva egyszerűen a "többi apostol" közé (vö. Mk 1,36; Lk 9,32; ApCsel 2,37; 5,29). Péter neve itt mint végső érvként szerepel, ahogy pl. ugyanebben a levélben Krisztus neve (1,12). Ez egy ismert retorikai fogás.
Péter nevét külön megemlíti az angyal is (Mk 16,7
): „De siessetek, mondjátok meg tanítványainak és Péternek: Előttetek megy Galileába, ott majd látjátok, amint mondta nektek.”
És még nagyon sok helyen Péter, mint elsőt vagy kiemeltet találjuk meg.
A Biblia szellemével alapvetően nem egyeznek ezen érveid, a Biblia megírásának ilyesfajta sajátosságáról.
Hiszen a Jézusi tanítás a Keresztény Görög Iratokban a kiválóságok szerinti rangsor, hierarchia felállításáról, nem hogy hallgatott, hanem ellene volt.
Biztosan létezett egy vezető testület, valószínű elnöklő is volt, akik mellesleg ugyanolyan mértékben (inkább jobban) kivették részüket az evangelizációból, mint bárki más.
Funkciók, feladatok betöltése szerint biztosan volt elrendezés, hiszen sejthető, hogy alaposan megszervezett egységet alkottak az első századi keresztények. Különben nem igazán tudtak volna összhangban együttműködni.
De biztosan nem a később kialakult, igencsak megkérdőjelezhető pápai hatalmat gyakorolta közöttük senki.
Az előbbi érv, elsősorban erre akart válasz lenni:
"EGY központi figura létezése sem nevezhető meg a Biblia szerint, vagyis még Jakabra jobban illene ez a szerep, de nincs ilyen tanítás a bibliában!"
Mert úgy tűnik, nagyon is volt központi figura, mégpedig Péter és nem Jakab, ha nincs is szó szerint definiálva hogy Péter volt a közösség vezetője (bár Máténál az „az első” (10,2) ezt érzékelteti, mint fentebb olvasható). Attól, mert valaki egy közösség vezetője (jelen témában Péter), az még nem feltétlenül a biblia szellemével ellentétes. Szerintem.
18 A Galileai-tenger mellett járva meglátott két testvért, Simont, akit Péternek hívnak, és testvérét, Andrást, amint halászhálót eresztettek a tengerbe, mert halászok voltak. 19 És ezt mondta nekik: „Jöjjetek utánam, és emberek halászaivá teszlek titeket.” 20 Azok rögtön otthagyták a hálókat, és követték őt. 21 És továbbmenve onnan másik két testvért látott, Jakabot, Zebedeus fiát, és testvérét, Jánost, akik a csónakban apjukkal, Zebedeussal a hálóikat javítgatták, és elhívta őket.(Máté 4:18-21)
(Máté 10:2) A tizenkét apostol neve pedig ez: először is Simon, akit Péternek hívnak, és testvére, András; Jakab, a Zebedeus fia, és testvére, János;...
Ez gyakorlatilag az elhívás időrendi felsorolása a neveknek. Ezen sorrendiségeknek a bibliában semmi köze a szerinted első emberként szereplő Péterhez.
Egyébként sok név szerepel sokkal gyakrabban a bibliában, mint mások, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy az illető elsőséget élvez, vagy netán vezető szerepet tőlt be valahol.
Tehát vezető testületről beszélhetünk, egyszemélyes pápai hatalom,uralom nélkül.
Igazad van, de itt nem sok névről beszélünk, hanem a tizenkét apostolról, és közöttük van legtöbbször említve Péter, ráadásul első helyen következetesen, ami kizárt, hogy csak a meghívás sorrendjére való utalás lenne, mert Márknál már nem ugyanaz teljesen a sorrend, de Péter itt is az első és Júdás az utolsó, illetve Jánosnál ezt olvassuk (Jn1,40-43):
"A kettő közül, akik ezt hallották Jánostól, és követték őt, az egyik András volt, Simon Péter testvére. Ő elsőként testvérével, Simonnal találkozott, s azt mondta neki: »Megtaláltuk a Messiást, azaz a Fölkentet!« És elvitte Jézushoz. Jézus rátekintett, és így szólt: »Te Simon vagy, János fia. Kéfás lesz a neved.« Ez azt jelenti, hogy Péter (vagyis Szikla)."
Tehát az első követők András és János volt (János saját magát nem reklámozza), nem Péter.
Ráadásul András úgy is említve van, mint Péter testvére, amire nem lenne szükség, mert csak egy András apostol volt. Főként, hogy ő előbb követte Jézust, mint Péter. Fordítva ez nem fordul elő tudtommal:
(Jn6,8):
"A tanítványok egyike, András, Simon Péter testvére így szólt."
Nem tagadható, hogy Péter a tizenkét apostol között hangsúlyozottan van említve.
Péter volt az első és ezt vissza is lehet keresni.
A pápa az ugyan olyam püspök mint a többi. A püspökök pedig tovább adják kéz rátétellel a szentlélek erejét és vissza lehet keresni hogy ki volt az első pápa (Péter) és a mostani püspök pl. Fülöp melyik ágon kapta meg a szentséget
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!