Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért nem fogyaszthatták az...

Miért nem fogyaszthatták az Izraeliták a tisztátatlan állatok húsát?

Figyelt kérdés
2014. márc. 20. 18:34
1 2
 11/16 kefa 2000 ***** válasza:
Akkor ezt tedd fel!!És nem lesz félreérhető!! Bár én nem értek veled egyet de ez nem fontos!! Üdv.
2014. márc. 20. 22:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/16 anonim ***** válasza:

Sziasztok!


Ha valakit komolyan érdekel a válasz, akkor azt alább olvashatja:


A tisztaság törvényei között első helyen az étkezési törvények állanak, mert a mindennapi étkezés közvetlenül befolyásolja az ember egész létét. A Szentírás világosan utal az étkezési törvények céljára. Isten felhozta Izráelt Egyiptomból, hogy „szent nép” legyen, „egy sajátságosan különálló nép, amely elüt minden más néptől külső szertartásai által, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a szentség eszméje kifejlődjék közöttük. A külső felszentelés jelkép volt, hogy a belső szentséget kifejezze”. A tisztasági törvényeknek, amelyek a zsidó népet a föld többi népétől elkülönítik, az a feladatuk, hogy mindennap újra meg újra lelkébe véssék a zsidóságnak a „szent nép” eszméjét, azt a világosságot, amelyet természetfeletti hatalom gyújtott meg, nehogy teljes sötétség legyen, – Isten fennhatóságának és tisztaságának ezt a tanúságát, nehogy Isten teljesen ismeretlen maradjon abban a világban, amelyet alkotott, – a „papok birodalmának” eszméjét, az önmaguk és a világ többi népei érdekében történt felszentelést. Megakadályozta továbbá, a szoros és bensőséges kapcsolatokat a pogányokkal, aminek következtében esetleg teljesen felszívódtak volna. Valóban az étkezési törvény megtartása a zsidó nép fennmaradásának fontos tényezője volt a múltban és sok vonatkozásban pótolhatatlan eszköze a zsidó egység megőrzésének a jelenben is.


Egy kiváló zsidó tudós azt írja: „Kicsinyesnek látszik, hogy héber áldást mondanak a kenyér felett, és hogy a gyermekeket is erre szoktatják. De ha a zsidó az étkezésnél arra gondol, hogy ugyanazokat a szavakat használják a többi zsidók emberemlékezet óta az egész világon, bárhol legyenek is pillanatnyilag, ráeszmélnek népükkel való közösségükre. Ellentétben az olyan hitsorsosokkal, akiknek hetekig vagy hónapokig nincs alkalmuk, hogy hitük vagy népük felé irányítsák gondolataikat, az a zsidó, aki megőrzi a „kásrúszt”, minden egyes étkezésnél gondol vallási és közösségi kötelékeire és e törvények megtartása alkalmat nyújt számára, hogy megújítsa pozitív állásfoglalását zsidóságával szemben és hogy ezt a tényt önként elismerje” (Haffkine).


A zsidó bölcsek megelégedtek azzal a kijelentéssel, hogy ezek a törvények ahhoz a csoporthoz tartoznak, amelyeket „rendeletek”-nek neveznek, amelyeknek engedelmeskedni kell, ámbár megokolásuk felülmúlja az emberi felfogóképességet annak ellenére, hogy ezek a törvények a zsidók és nemzsidó pogányok gúnyolódását váltották ki. Voltak azonban mindig olyanok is, akik ezekben a törvényekben higiénikus célú rendelkezéseket láttak és azt tartották, hogy bizonyos ételeket nem ok nélkül tilt el a Tóra, hanem egészségügyi okokból. Modern kutatók is felismerték, hogy egyes állatokban paraziták élnek, amelyek betegségeket okoznak és betegségeket terjesztenek. Ezeknek húsa tehát káros az ember számára. Az ilyen állatok tejének és húsának élvezése tilos a héber étkezési törvények szerint. Mivel továbbá a ragályos betegségek csirái a vérben keringenek, az evésre való elkészítés előtt minden állatnak húsát teljesen meg kell tisztítani a vértől. Ez a leghatásosabban a „sechita”, a zsidó rituális levágás által érhető el és különösen azáltal, hogy a húst hagyományos módon „kikóserozzák”, mielőtt étkezésre használják. A statisztikai kutatás bebizonyította, hogy a zsidóság, mint népréteg immunis vagy kevésbbé van kitéve bizonyos betegségeknek; és élettartamuk gyakran hosszabb, mint szomszédaiké. Megbízható szaktekintélyek ezeket az egészséges jellegzetességeket az étkezési törvények befolyásának tulajdonították. A középkorban, amikor járványok sok országot majdnem elnéptelenítettek, a zsidók sokkal kevesebbet szenvedtek a járványok pusztításaitól, mint a lakosság többi része; és ez az egészséges életmódjukból következő immunitás gyakran okot szolgáltatott arra a rosszakaratú vádra, hogy a zsidók okozták a járványt azzal, hogy megmérgezték a kutakat! Tagadhatatlan, hogy még sok feltárásra szoruló részletkérdés vár megoldásra a Tóra étkezési törvényével kapcsolatban, általánosságban azonban megállapítható, hogy megtartásuk az egészségre jótékony hatással van.


Az étkezési törvényekben rejlő legkiemelkedőbb gondolat azonban mégis a szentség eszméje nem mint elvont fogalom, hanem mint szabályozó intézkedés a férfiak, nők és gyermekek mindennapi életében. „Az étkezési törvények edzenek bennünket, hogy uralkodjunk ínyünk felett; ránevelnek bennünket arra, hogy meggátoljuk vágyakozásunk naggyá fejlődését és hogy ne tekintsük az evés és ivás örömét az ember létezése legfőbb céljának” (Maimonidesz). „Aki tiltott ételeket eszik, azt áthatja a tisztátalanság szelleme és kizáratk az Isteni szentség birodalmából” (Zóhár).


Az étkezési törvények megtartásának elhanyagolását egyes korszakok a hitehagyással tartották egyenértékűnek. A makkabeusi vértanuk inkább meghaltak, semhogy megszegték volna azokat. A zsidók legnagyobb része mind a mai napig tartózkodott a tiltott ételektől, nem csak egyéni ellenszenvből, hanem mert Mennyei Atyánk megparancsolta, hogy tartózkodjunk azoktól (Szifra). Ezek a törvények felbecsülhetetlen értéket jelentenek az önuralom gyakorlásában. A mai zsidónak büszkének kellene arra lenni, és bele kellene oltani minden zsidó gyermek lelkébe annak átérzését, hogy vallása olyan önmegtagadást követel tőle, amely alól más felekezetek követői mentesek, hogy Izráel szent népéhez való tartozásának ára az állandó tudatos önfeláldozás. Az étkezési törvények táplálják az odaadásnak ezt a szellemét. Ezeknek tiszteletbentartása segíti a zsidókat abban, hogy – rabbinikus kifejezéssel élve – elnyomják saját vágyaikat Mennyei Atyjuk akarata előtt” (M. Joseph).


Forrás: Hertz Rabbi


Egyetlen hozzáfűzésem mindezt alátámasztandó:

"Néktek pedig mondom: Ti örökölni fogjátok az ő földüket, mert én néktek adom azt örökségül, azt a tejjel és mézzel folyó földet. Én vagyok az Úr, a ti Istenetek, a ki kiválasztottalak titeket a népek közül. Tegyetek különbséget azért a tiszta és tisztátalan barmok között, a tiszta és tisztátalan szárnyas állatok között, és ne fertőztessétek meg magatokat barommal vagy szárnyas állattal, sem semmiféle földön csúszó állattal, a melyeket megkülönböztettem előttetek, mint tisztátalanokat, és legyetek nékem szentek, mert én, az Úr, szent vagyok, a ki kiválasztottalak titeket a népek közül, hogy enyéim legyetek." (3Móz. 20,24-26)


Üdv. Péter

2014. márc. 21. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/16 anonim ***** válasza:

Vannak ószövetségi törvények, amelyeknek szellemi jelentőségük és üzenetük van. Isten parancsolatot adott Izrael népének, hogy mi az, amit megehetnek, és mi az, amit nem.


Sajnos kevesen értik meg, hogy ez egy az egyben érvényes a szellemi táplálékra. Nem mindegy, hogy mit eszünk, hogy milyen szellemi üzeneteket fogadunk be. Vannak, akik ugyan nem esznek disznóhúst, és büszkén verik a mellüket, de közben megeszik a tisztátalan szellemi eledelt. Az ószövetség idején halál járt a tisztátalan étel fogyasztásáért, aki tisztátalan szellemi eledelt eszik, arra jó eséllyel kárhozat vár.


Péter apostol a levelében arról írt, hogy a TISZTA, HAMISÍTATLAN tej után vágyakozzunk. Ez a tiszta, hamisítatlan nem más, mint JÉZUS BESZÉDE. Ez az egyedül tiszta, aki mást hirdet, az hazudik, és veszélyes dolog rá hallgatni.


Isten áldjon!

2014. márc. 21. 15:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/16 A kérdező kommentje:

13-as, utolsó hozzászóló!


Végre valaki, aki arra is tud vonatkoztatni, ami a Biblia szól!

Ettől függetlenül viszont egy fontos kérdésem lenne a hozzászólásoddal kapcsolatban:


"Az ószövetség idején halál járt a tisztátalan étel fogyasztásáért, aki tisztátalan szellemi eledelt eszik, arra jó eséllyel kárhozat vár."


Ezt idéznéd az ószövetségi iratokból? Tehát azt, hogy a tisztátalan étel fogyasztásáért halál járt volna!

Köszönöm!

2014. márc. 21. 16:02
 15/16 anonim ***** válasza:

Szia!


Konkrét parancsolat erre nincsen, de itt egy utalás Isten ítéletére (bár itt nem csak a tisztátalan állatok fogyasztása a probléma):


"Akik magokat megszentelik és mossák a bálvány kertekért, egy pap megett, a középen; akik disznóhúst esznek és férget és egeret, együtt pusztulnak el mind, mondja az Úr." Ésa 66:17


Ez pedig elsősorban a peres dolgokra vonatkozik. A törvény szerint (amibe a tisztátalan állat fogyasztásának tiltása is benne volt) kellett a lévitai papoknak és a bírónak ítéletet hozni, és aki nem hallgatott rájuk, halál járt érte:


"Ha megfoghatatlan valami előtted, amikor ítélned kell vér és vér között, ügy és ügy között, sérelem és sérelem között, vagy egyéb versengések között a te kapuidban: akkor kelj fel, és menj el arra a helyre, amelyet kiválaszt az Úr, a te Istened. És menj be a Lévita-papokhoz és a bíróhoz, aki lesz majd abban az időben; és kérdezd meg őket, és ők tudtul adják néked az ítéletmondást. És annak a mondásnak értelme szerint cselekedjél, amelyet tudtul adnak néked azon a helyen, amelyet kiválaszt az Úr; és vigyázz, hogy mind aszerint cselekedjél, amint tanítanak téged. A törvény szerint cselekedjél, amelyre tanítanak téged, és az ítélet szerint, amelyet mondanak néked; el ne hajolj attól a mondástól, amelyet tudtul adnak néked, se jobbra, se balra. Ha pedig elbizakodottságból azt cselekszi valaki, hogy nem hallgat a papra, aki ott áll, szolgálván az Urat, a te Istenedet, vagy a bíróra: haljon meg az ilyen ember. Így tisztítsd ki a gonoszt Izráelből. És mind az egész nép hallja, és féljen, hogy elbizakodottan senki ne cselekedjék többé." 5 Móz 17:8-13


És számos példa van az Ószövetségben, ami Isten parancsolatainak megszegéséről szól. Van köztük néhány igencsak kemény (Pl.: 3 Móz 26).

2014. márc. 21. 23:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/16 A kérdező kommentje:

Kedves 15-ös!


Az Észaiás 66:17 nem gondolnám, hogy törvényi meghatározást írna arról, hogy milyen büntetés jár annak, aki tisztátalan állatot fogyaszt. Egyfelől gondolok arra, hogy akkor mi jár annak, aki garnélarákot eszik, mert csupán 3 tisztátalan állat van itt felsorolva. A többivel mi lesz? És ahogy írtad te magad is nem erről van itt szó, mivel ehhez hozzá van rendelve ez is: Akik magukat megszentelik és mossák a bálvány kertekért….

Szerintem itt a 18-as sor/vers is szorosan kapcsolódik a 17-eshez. Mintegy leplet lerántva, a hasonlatot megmagyarázva summázza az előző állítását.

Másfelől Ézsaiásról, egy nagy prófétáról beszélünk, kb. 5 évszázadnyi időbeli eltéréssel az Ő ideje és a törvény megírása között.

Egy szó, mint száz, az Ézsaiás 66:17 nem a tisztátalan állatok fogyasztására ítélt büntetés leírása.


5 Móz 17:8-13 miről is szól. Mikor kell az említett rész szerint felkeresni a Lévita papot? „Amikor ítélned kell vér és vér között, ügy és ügy között, sérelem és sérelem között, vagy egyéb versengések között a te kapuidban „

Tehát akkor mikor peres dolog alakult ki két atyafiú között. De ha ettől még el is tekintünk, mit kell tennünk az ítélettel?

„és vigyázz, hogy mind aszerint cselekedjél, amint tanítanak téged. A törvény szerint cselekedjél, amelyre tanítanak téged”

Tehát a törvény szerint fogják meghozni az ítéletet, és aszerint is kell cselekednünk. Hogyan is tehetném ezt, ha a törvény szerint nem hozhat elmarasztaló ítéletet a Lévita pap - mert ettem tisztátalan állatot - hiszen a törvény nem marasztal el, hogyan is tehetné a pap?


Úgy vélem, mivel ezt a két idézetet tudtad felhozni arra vonatkozóan, milyen büntetés jár a tisztátalan állatok fogyasztásáért, előtted sincs ilyen ítélkezés a törvényben. Tehát Izrael fiai számára sem volt bűn az, ha fogyasztottak a tisztátalan állatok húsából. Hiszen milyen bűn az, ami nem jár büntetéssel? A törvény világosan ír a bűnről és annak következményeiről, ahogy magad is írtad:

„És számos példa van az Ószövetségben, ami Isten parancsolatainak megszegéséről szól. Van köztük néhány igencsak kemény „


Péter!


A 12-es válaszodban bemásoltad a rabbi írását. A rabbi úgy gondolta (ahogy a zsidók általában) hogy Isten különleges parancsolatokat adott Izrael fiainak, hogy Isten előtt szent nép legyenek. Az „ószövetség párti keresztények” úgy magyarázzák, hogy Izrael népének kellett hirdetni ezáltal a pogány népek között Istent.

Ezekkel a magyarázatokkal csupán az a baj, hogy Izrael népe nem tarthatott kapcsolatot a pogánysággal. A 12 törzs mintegy kínai fallal körülvett nép teológiai értelemben elszigetelten teljesítette a belső szolgálatait. Az ő dolguk nem az igehirdetés volt. Viszont akkor felvetődik egy probléma, hogy a sok tucatnyi nép közül, az ötkontinensnyi nemzetek közül egy mentálisan mesterségesen elszigetelt nemzet miért kapott olyan parancsokat egyedülálló módon, amit csupán önnön magának tartott be és annak az Istennek, aki nem személyválogató? Izrael angyala, a világ ura egy nép közé jött. Miért adta volna a sziúknak a próféciákat magáról, ha nem közéjük jön. Annak adta, akik közé eljön. Nem akart teljesebb életet adni nekik sem egészségileg, mint bármely más nemzetnek. Ha azért nem ehették ezeket az állatokat, mert egészségtelen, akkor talán a Föld többi nemzetének miért nem adta azt az Isten, ki nem személyválogató? Több, mint 4000 évre vakságot és tudatlanságot hagyva a lakosság több mint 90 %-ának, és kevesebb, mint 10 %-nak mutatva meg a helyes utat elszigetelve? A 12 törzs nem egy kiváltságos nemzet, akinek Isten megmutatta a frankót, hanem ők a Föld prófétái, kik Jézust mutatták be. A tavaszi ünnep Jézus első eljövetelét vetítette ki, az őszi ünnep Jézus második eljövetelét vetíti ki (kürtzengés ünnepe, engesztelési nap, sátoros ünnep). A szombat maga Jézus, a tízparancsolat közepe, ahogy Jézus a szegletkő. A nyugalom Krisztus szellemének betöltése. A megfáradt és megterhelt emberek mind megnyugszanak Őnála. (Mt 11;28) Ő töltötte be a szombatot a kegyelmével. (Ézsaiás 28;12) A teremtés leírásának kezdete Ő. A hetedik nap Ő maga, mert egy nap leírása egy ezer esztendő próféciája. Az utolsó ezer esztendő az Ő nyugalmának napja. (Jel 20;6)

Mindaz, ki nem tartja be a szombatot, ha nem lakozik benne, ha nincs a tőkén, ami a Krisztus, ha nem Krisztus nyugalmában van, ha nem Krisztus szellemében cselekszik kegyelemmel, szeretettel, megbocsátással, a következmény ugyan az, ami Izrael népének volt a szombat megszegésével. Krisztus az alfa és az ómega. A próféták róla beszélnek, a törvény róla szól. Ő betöltötte a törvényt, mert prófétált Őróla. Egy paragrafust megtartani lehet, betölteni nem. Betölteni próféciát lehet.

Mert a törvényből el nem múlik egyetlen pontocska sem, amíg minden be nem teljesedik. (Mt 5,18)

„Mert a törvény vége Krisztus minden hívőnek igazságára. „ Rm 10;4

„Mert most tükör által homályosan látunk…” 1Kor 13;12


Összegezve a rabbi biztos nagyon okos és tanult ember volt, de Krisztust fel nem ismerő lévén magyarázatai kovászok csupán, mely megkelesztik az egész törvényi magyarázatot. Mivel Krisztust az ószövetségből, a próféciákból, a törvényből teljesen kivetik, így magyarázatuk emberi eszmefuttatás csupán. Amely bibliamagyarázat nem számol Jézussal, nem Őt teszi központtá, szegletkővé vagy alappá, semmit nem érnek, bárki is mondja. Legyen az ember vagy angyal akár.

„De ha szinte mi, avagy mennyből való angyal hirdetne is nektek valamit azon kívül, amit nektek hirdettünk, legyen átok” Gal 1;8

Márpedig az apostolok az evangéliumot hirdették, ami a Krisztus és a kegyelem. Nem azt írja, hogy legyen átkozott, hanem azt, hogy a hirdetése átok. Mint kovász, mely megkeleszti az egész tésztát.

2014. márc. 22. 04:31
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!