Márk 7:27 megmagyaráznátok, mit jelent?
Nem értem, miért utasítja el először a nőt Jézus? A származása miatt? De hát a tanítása lényege nem éppen az, hogy mindenki egyenlő?
Előre is köszönöm, ha valaki segítene!
Igen, a származása miatt, mert Jézus eredetileg a zsidókhoz jött, ezért inkább velük szeretett volna foglalkozni, utána terjedt ki a tanitás minden nemzetre, ami után a zsidók elvetették öt avval, hogy megölték.
De ahogy láthatod, aki hitt benne, az iránt könyörületes volt, és nem tagadta meg a segitségét!
Köszönöm a választ!
De nem kicsit durva, hogy tlajdonképpen kutyának nevezi a nőt, a származása miatt?
Természetesen nem kritizálni akarom a Bibliát, csak megérteni, mert számomra kicsit meglepő ez a fogalmazásmód.
Jézus soha nem volt humanista abban az értelemben, ahogy a mai modern világi humanizmus szeretné beállítani. Jézus figyelmének és tanításainak a középpontjában a Mennyei Atya volt. A Máté Evangéliumában meg is magyarázza a tanítványoknak: "Nem küldettem, csak Izrael házának eltévedt juhaihoz." (Mt 15,24)Jézust az Atya küldte a Földre, és be is határolta a feladatkörét és szolgálati területét. Az asszony nem zsidó volt, hanem szír-föníciai, kánaánita. Azaz nem volt benne az Istennel való szövetségi viszonyban, ergo nem volt a kérésének jogalapja. Kb. olyan, mintha egy -mondjuk- afgán menekülttábor lakója szeretne igényelni családi pótlékot a Magyar Kormánytól, állampolgárság nélkül, sőt az állampolgárság igénylésének szándéka nélkül. Jézus korában kizárólag Izrael volt a szövetség népe, és a szövetségbe való bekerüléshez zsidóvá kellett válni, azaz ószövetségi módon meg kellett térni és felvenni a 613 parancsolatból álló mózesi törvényrendszert. Csak Jézus halála és feltámadása után terjedt ki Isten szövetsége a nem-zsidókra is, de nekik is be kell kerülniük az új szövetségbe, azaz nem automatikus: meg kell térni, csupán az újszövetségi megtéréshez nem kell felvenni egy törvényrendszert, hanem a szívünkbe kell befogadnunk azt, Jézus Krisztussal együtt. Ez a kánaánita asszony előlegbe kapta meg a lánya számára a szabadulást, mivel hit volt a szívében, és ezzel betöltötte az új szövetség mértékét, ami akkor még nem is volt érvényben.
Az egyenlőségről annyit, hogy Péter apostol azt mondta, amikor őt a Szent Szellem a római Kornéliusz századoskoz irányította, hogy: "Bizonynyal látom, hogy nem személyválogató az Isten; Hanem minden nemzetben kedves ő előtte, aki őt féli és igazságot cselekszik." (ApCsel 10,34-35) Ez akkor mindenki számára -Péter számára is- teljesen új megközelítés volt, csak mi gondoljuk magától értetődőnek. "És elálmélkodának a zsidóságból való hívek, mindazok, akik Péterrel együtt mentek, hogy a pogányokra is kitöltetett a Szent Lélek ajándéka. Mert hallják vala, hogy ők nyelveken szólnak és magasztalják az Istent. Akkor felele Péter: Vajjon eltilthatja-é valaki a vizet, hogy ezek meg ne keresztelkedjenek, kik vették a Szent Lelket miképpen mi is? És parancsolá, hogy keresztelkedjenek meg az Úrnak nevében. Akkor kérék őt, hogy maradjon náluk néhány napig." (ApCsel 10,45-48) Még annyit, hogy Péter sem azt mondta, hogy minden ember egyenlő, hanem hogy mindenki kedves, aki Istent féli és igazságot cselekszik. Ebből a kategóriából a világ lakosságának a legnagyobb része kizárja saját magát, mert "nem akarnak megváltozni és nem félik az Istent." (Zst 55,20)
:D
szia.
Miért utasította vissza először Jézus, hogy segítsen az asszonyon? Vajon próbára tette őt, ahogy korábban Fülöpöt is, hogy lássa, hogy fog reagálni, és így lehetősége legyen arra, hogy kimutassa a hitét? Jézus olyan hangnemben beszélt, noha erről nem ír a Biblia, amely nem vette el az asszony kedvét. Azzal, hogy a „kiskutyák” kifejezést használta, kedvesebbé tette az általa említett hasonlatot. Tehát valószínűleg ugyanaz volt a célja, mint egy olyan szülőnek, akinek szándékában áll teljesíteni a gyermeke kérését, de ezt nem mutatja ki, mert szeretné látni, hogy a gyermeke mennyire eltökélt. Bármi volt is az ok, miután az asszony kifejezte a hitét, Jézus készségesen eleget tett a kérésének.
Hangjának együttérző tónusával és arckifejezésével Jézus minden bizonnyal kifejezésre juttatja gyengéd érzéseit a nem-zsidók iránt. Azzal is igyekszik tompítani a pogányokkal való összehasonlítást, hogy a kutyákra úgy utal mint „kiskutyákra” vagy kutyuskákra.
Szervusz
Kedves kérdező. Amikor olvasod Jézus tanításait, gondolj arra a korra, amelyben élt, milyenek voltak az akkori szokások, és az akkori mentalitás. Ha valamit nem értesz, vagy nem érted miért tett úgy, vagy tanított, úgy ahogyan olvasod, kérdezd meg magadtól, mire akar tanítani ENGEM Jézuss ezzel, vagy mit tanúlhatok SZEMÉLYESEN abból róla, amit olvasok? És persze mielőtt elkezdenéd olvasni a Bibliát, kérd Istent imában, hogy segítsen neked megérteni úgy a Bibliát, amilyen szándékkal Ő azt leíratta.:)
Meglásd, segítséget kapsz :)
Szia!
Én egyáltalán nem értek egyet az előbbi kommentelőkkel, kivéve egyet, nevezetesen a 3. kommentelő mondatával igen. Szerintem vitán felül áll az, hogy Jézus MINDEN EMBERÉRT jött a földre, és nem csak a zsidókért. Vagyis ebben a mondatából sem olvasható ki az, hogy ő csak a zsidókért jött!
Az a mondat amivel egyetértek arról szól, hogy Jézus megpróbálta az asszony hitét. Én ennél is tovább megyek, Jézus nem csak az asszony hitét próbálta meg, hanem a tanítványok gondolkodásmódját is helyre tette. Hasonlóan ahhoz, amiről János evangéliuma 4. fejezetében olvashatunk a samáriabeli asszonnyal folytatott beszélgetésnél.
Itt Krisztus találkozik valakivel egy szerencsétlen és megvetett nemzetségből, melyet Isten nem tüntetett ki igéjének világosságával - az asszony mégis azonnal enged Krisztus isteni befolyásának, feltétlenül hisz képességében, hogy teljesíteni tudja kérését. Ha megkaphatja a kutya kiváltságát, hajlandó rá, hogy kutyának tekintsék. Viselkedését nem befolyásolják nemzeti, vallási előítéletek vagy büszkeség, azonnal elismeri Jézust Megmentőnek, olyannak, aki mindent megtehet, amit kérnek tőle.
Meggyőződésem és a Szentírás tanulsága szerint Jézus azért ment Tírusz és Szidon határába, hogy ezt megcselekedje. Könnyíteni akart egy szenvedő asszonyon, ugyanakkor példát akart hagyni az irgalmas munkára - melyet egy megvetett nép egyik tagjáért végzett - tanítványai kedvéért akkorra, amikor már nem lesz velük. El akarta vezetni őket a zsidó kiválasztottságból oda, hogy érdekelje őket a másokért, nemcsak a saját népükért végzett munka. Amikor így szólt: "Nem küldettem csak az Izrael házának elveszett juhaihoz" (Mt 15 : 24), igazat mondott, és a kananeus asszonyért végzett munkájával küldetését töltötte be. Ez a nő az egyik elveszett juh volt, akit Izraelnek kellett megmentenie. Ez volt kijelölt munkájuk - amit megtagadtak, amit Krisztus végzett el.
Ahogyan látjuk az apostolok cselekedetei című iratból ez sikerült is!
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!