Mennyire hiteles Márk evangéliumának befejező szakasza?
Úgy tudom, hogy vannak olyan görög kéziratok, amelyek kihagynak több verset is a végéből. Melyik a hiteles, a hosszabbik vagy a rövidebbik változat?
Konkrétan emiatt a két vers miatt kérdezem:
"Azok pedig, a kik hisznek, ilyen jelek követik: az én nevemben ördögöket űznek; új nyelveken szólnak. Kígyókat vesznek föl; és ha valami halálost isznak, meg nem árt nékik: betegekre vetik kezeiket, és meggyógyulnak." Márk 16:17-18
Ha valakinek az az álláspontja, hogy ez a pár vers csak később került bele Márk evangéliumába, és az eredteti szöveg nem tartalmazza, akkor kinek állhatott az érdekében, hogy ezt utólag belerakják? Volt akkoriban olyan keresztény egyház, ahol ezek a jelek és csodák működtek? Ha volt ilyen egyház, akkor ők tették bele ezt a saját Bibliájukba? Mennyire valószínű ez?
Bizonyos régi kéziratok (a Codex Alexandrinus, a Codex Ephraemi és a Codex Bezae) és fordítások (a latin Vulgata, a Cureton-féle szír változat és a szír Pesittá) a következő hosszú befejezést tartalmazzák még, amelyet a Codex Sinaiticus, a Codex Vaticanus, a sínai szír kódex és az örmény változat azonban kihagy
A Biblia tanításai nem támasztják alá azt az elképzelést, hogy a kígyók kézbevétele az igaz imádat elfogadható része. A Biblia ezt írja: „Isten szeretet” (1János 4:8). Biztosan egyetértesz azzal, hogy szerető Teremtőnk nem várja el, hogy az igaz imádói veszélyes rítusokat gyakoroljanak a kedvéért. A Fia, Jézus ezt a meghívást intézte az emberekhez: „Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik keményen fáradoztok és meg vagytok terhelve, és én felüdítelek benneteket” (Máté 11:28, 29). Egyértelmű hát, hogy Jehova és Jézus nem szeretné, ha a követői esetleg fájdalmakat élnének át, megbetegednének vagy meghalnának amiatt, hogy kígyókat vesznek kézbe.
Ezek a versek az i. sz. V. és VI. századból származó egyes bibliai kéziratokban és fordításokban fordulnak elő. A régebbi görög kéziratok, a Codex Sinaiticus és a IV. századi Codex Vaticanus 1209. számú kézirata nem tartalmazzák. Dr. B. F. Westcott, a bibliai kéziratok egyik szaktekintélye azt mondta, hogy „ezek a versek . . . nem részei az eredeti írásoknak, hanem betoldások” (An Introduction to the Study of the Gospels. London, 1881, 338. o.). Jeromos (Sophronius Eusebius Hieronymus), az ötödik században élt bibliafordító ezt mondta: „szinte egyetlen görög kézirat sem tartalmazza ezt a részletet” (The Last Twelve Verses of the Gospel According to S. Mark. London, 1871, J. W. Burgon, 53. o.). A New Catholic Encyclopedia (1967) ezt írja: „Szókincsben és stílusban oly élesen elütnek az evangélium többi részétől, hogy aligha képzelhető el, hogy Márk írta volna azokat [a 9–20. verseket]” (IX. köt., 240. o.). Egyetlen olyan feljegyzésről sincs tudomásunk, hogy a korai keresztények mérget ittak vagy kígyót vettek fel hívő voltuk bizonyítékaként.
"Egyetlen olyan feljegyzésről sincs tudomásunk, hogy a korai keresztények mérget ittak vagy kígyót vettek fel hívő voltuk bizonyítékaként."
Pontosan emiatt tartom elképzelhetetlennek azt, hogy olyan hívők, akik nem hittek ilyenben, beszúrták volna ezt a pár verset a Bibliába. Nem fordítva történhetett? Azok a hamis hívők és hami egyház, ahol ezek nem működtek, kivették ezt a Bibliájukból?
"A Biblia tanításai nem támasztják alá azt az elképzelést, hogy a kígyók kézbevétele az igaz imádat elfogadható része."
Láttam én is olyat, amikor ilyenből show-műsort csináltak egyes egyházak az Istentiszteleteiken. De szerintem ezek a versek nem arra bátorítanak, hogy kisértsék Istent a hívő keresztények. De emlékszel Pál apostol esetére, amikor megmarta őt egy mérges kígyó, és semmi baja nem lett (Csel 28:5), majd utána több beteg is meggyógyult rajta keresztül (Csel 28:8-9)? Emlékszel arra, amikor démonokat űzött, illetve hogy tanított a nyelveken szólás ajándékáról, amit ő is megkapott? Ez 4 olyan dolog az 5 közül, amiről a Márk 16:17-18 beszél.
Ha ezek megszűntek az apostolok halála után, ki és miért rakta bele a Bibliába, hogy ezek a jelek fogják követni az igaz hívőket?
Az a kifejezés, hogy ilyen jelek követik..-nem egyenlő azzal, hogy így kellene tesztelni ki hívő, ki nem.
Pált egyébként hajótörés után megmarta egy kígyó és azt várták, meg fog halni,..nem így lett, tehát a jel működik, de úgy vélem továbbra is, hogy nem kell erre rájátszani.
Sokan vitáznak, hogy a csodák, jelek kiket követnek, kiket nem...vagy megszüntek anno vagy sem...?
Nos ha valaki hitelesnek tartja a bibliát, akkor világos üzenet, hogy minden időben élő keresztényeket követik ezek a jelek.
Mai korban is élnek olyan odaszánt emberek, akiken keresztül Isten beavatkozik csodákkal, jelekkel ebbe a világba.
Nemrég, pár évvel ezelőtt költözött el Derek Prince, Kenneth Hagin...de vannak élő bizonyságok is, pl. T.L. Osborn, K. Copeland és sokan mások. Valójában, ahogy én látom, és nem kívánok senkivel vitába szállni, de betegek ma is vannak akik számára egyetlen út, hogy csoda történjen az életükbe és Istennek nem volt oka megváltoztatnia véleményét ezzel kapcsolatban. Akik tudnak ebben hinni, nos- általuk a természetesbe ugyanúgy beavatkozik a természetfeletti, mint az apostolok idejében.
Elsősorban, akik elfogadják és bátran kiállnak ezek az igazságok meleltt, azok a pünkösdi-karizmatikus mozgalom képviselői, esetleg még a bátrabb kiállású baptisták.
Többiek hibás teológiájuk miatt megkérdőjelezik a biblia időszerűségét és persze kárát is valják a követőik.
Felteszem a kérdést: Melyik jobb Isten: Aki már nem törődik az emberek szükségeivel rejtélyes okból, vagy aki ugyanolyan jó és irgalmas, szerető Isten mint hajdankor napjaiban. Nekem ez utóbbi szimpatikusabb, de mindenki döntse el magában.
Az én istenem biztosan ugyanaz, mint a biblia istene és Ő nem változott meg. :)
Szia !
Igen van olyan amikor valaki ebből show műsort csinál és ezzel gyalázza Isten és a terveit mert az ilyen esetek miatt veszik az igazi karizmatikus megnyilvánulásokat is egy kalap alá ezek miatt.
Ezek a megnyilvánulások nem azért vannak, hogy valakik magamutogatásba essenek hanem pontosan azért adattak az apostoloknak és rajtuk keresztül az igazi karizmatikus hívőknek mert az emberek akkor is és most is rá vannak szorulva Isten beavatkozásaira. A történelem során többször volt karizmatikus ébredés mert az emberek felismerték a vallásokból hiányzik Isten ereje és amikor egy kis csoport elkezdte szívből keresni az Urat csodákat és karizmatikus megnyilvánulásokat tapasztaltak megtértek, meggyógyultak a betegek a démonok kimentek az emberekből.
A történelmi esetek és a mai kor eseményei igazolják a Márk Evangélium vége nagyon is hiteles !
Az említett versek nem minden keresztényre minden korban értendők.
---------
A Nestle/Aland Graeca 27. és az UBS ,már ZÁRÓJELBE teszik , ki nem veszik.
Korai szöveghagyomány lehet, de nem egységesen elterjedt, mert:
Ireneus (~180) az Adversus haereses III.10.5-ben, már ismeri és idézi is a Mr 16,19. versét, mint amit az evangélium végén Márk mond:
„Also, towards the conclusion of his Gospel, Mark says: So then, after the Lord Jesus had spoken to them, He was received up into heaven, and sits on the right hand of God; Mark 16:19 confirming what had been spoken by the prophet: The Lord said to my Lord, Sit on My right hand, until I make Your foes Your footstool. „
Tatianosz (~170) Diatessaron-jában (Section 55.)szintén benne van több vers is ezekből. (A négy evangélium egybeszerkesztése, evangéliumharmónia volt.)
Érdekes a Vatican Codex, a Mr végén kihagy annyi helyet, ahova beférne a 9-20versek (1,7+1,3 üres). Üresen hagy egy egész hasábot, míg a többi könyvek között nem hagy ki egész hasábnyi helyet:
Mt vége és Mr eleje (1,2+1):
Lk vége Jn eleje (2+1):
Jn vége Apcs eleje (,2+2):
Méregivásról feljegyzés éppen van:
Eusebios egyháztörténete III.39.9-ban, Papiaszra ( ~130) hivatkozik, aki:
„Lejegyzett egy történetet a halott feltámadásáról, vagy egy másik rendkívüli eseményt Jusztosszal kapcsolatban, akit másképpen Barszabasznak (Apcs 1,23) is mondanak, hogy halálos mérget ivott meg, de Isten kegyelméből semmi ártalmat nem szenvedett…Ő ugyan azt állítja, hogy mindezekhez leíratlan tradícióból jutott hozzá…”
Philippus Sidetes azt is tudni véli, hogy ezt Papias Fülöp evangelista lányaitól vette át.
----------
„Az én istenem biztosan ugyanaz, mint a biblia istene és Ő nem változott meg.”
Kenneth Hagin ? Szerinted az apostolok idejében így működött az Úr? Nem olvasok nyávogó, ugató, helyben futó, fetrengő apostolokról, sem „nevetőgörcs”-ben szenvedő gyülekezetről.:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!