Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » T. Hit gyülekezet -i tagok,...

T. Hit gyülekezet -i tagok, mózesi tized (földnek tizede) példájakét alkalmazzátok a tizedfizetést a gyülekezetetekben, és a Malakiás 3.10-et is gyakran felolvassátok, ha a tizedfizetést tanítjátok?

Figyelt kérdés

Az utóbbi másfél évben, egy vidéki kis hites gyülekezetben a barátaim előtt szájkaratéztam amiatt, hogy a Biblia alapján (meg a józan ész és logika alapján) bebizonyítsam, vagy felhívjam figyelmüket arra, hogy a keresztényeknek nem kell tizedet fizetniük a mózesi tized alapján, és nem kell rettegniük, már akinek, hogy Malakiás szerinti Isten-meglopás érvényes lehet rájuk is, ha nem 'tizedelnek', mert a zsidó néphez szólt, és szól ma is! Mindezért elhúzodtak tőlem, és csak egy felszínes haverság lett közöttünk. Mikor a pásztornak is irtam, hogy “csalás és ámítás” ráerőltetni híveire mózesi tizedfizetést, akkor ezt irta vissza nekem: “A mózesi törvény valóban az Izraellel kötött szövetség része, így az ott szereplő tized is rájuk vonatkozik. Nekik kötelező ennek a fizetése! Nekünk mint ön is említette – NEM!” Végre, igazat adott nekem egy hites pásztor edologban, csak sajnos ezt sok hites nem tudja, mert mikor vitatkoztam velük, csak a mózesi tizedről, levitákról, Malakiásről példázodtak...

A pásztor levele így folytatodott: “...a tized intézményét nem Mózes adta, hanem Ábrahám (zavaros).

Ő viszont nem a törvény cselekedete miatt kellett adjon, hanem önként adta, mivel felismerte Melkicedekben az Isten küldöttét, a Messiást.” - És erre még mondta nekem, hogy ezért önkéntes alapon adják be a hívök a tizedüket, mint Ábrahám is tette, nem isteni parancsra, csak önkéntesen! Nem mózesi példára, hanem ábrahámi példára 'tizedeljünk'. (Ábrahám is egy csata utáni zsákmányból adott tizedet, amit Pál is megerősít, de nem vagyonából, havi jussából; ott irja az Ige, hogy tizedet adott Ábrahám mindenből, de nem mindenéből. Egy ilyen gesztusért, most a hívöknek 'utánozni' kell őt, természetesen önkéntesen, mint Ábrahám is tette! Nekem ez teljesen új dolog, de 'jobb' lehet, mint a mózesi tized...(ami KÖTELEZŐ volt, és nem hit-kérdése volt, hogy beadják, vagy sem, mert akkor jött malakiás, és mindenkit isten-csalónak, meglopónak bélyegzett meg.)



2013. nov. 30. 15:54
1 2
 11/17 izidorkata ***** válasza:

szegény gyülekezeti tagot tized fizetésére rábeszélni gyalázatos dolog, a szorgalmas, szegényt inkább támogatnia kellene a gyülekezetnek!

Aki viszont jómódba él, már van háza, autója, biztos háttere, az természetesen támogassa a gyülekezetét, ne csak tizeddel, hanem szívvel, lélekkel.

Én így gondolom. Szerintetek igazam van?

2013. dec. 1. 21:43
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/17 anonim ***** válasza:

KERDEZO!

minden sahrit ima-(reggeli ima)-alatt a sames vegig megy egy persellyel a hivok kozt!!ezt ugy hivjuk yiddisher szoval "lejmalat"!!ilyenkor adsjuk a mar hagyomanyosan tobb mint 3000 eve intezmenyesitett-(tehat jo ezerevvel yeshua elott!!)-tsedakah-t!!-(adomanyt)

2013. dec. 2. 08:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/17 izidorkata ***** válasza:
nekem tetszik az hogy mindenki saját jóakarata, szíve és értelme, belátása szerint adakozik. Hiába, jó hogy megőrződött a zsidó hagyomány, évezredes gyakorlat van benne! Bárcsak ilyen belátóak, és bölcsek lennének a mai gyülekezetek vezetői. Ez a régi zsidó hagyomány sokkal keresztényibb mint ha valakit rákényszerítenek a lehetőségein felüli adakozásra!
2013. dec. 2. 11:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/17 anonim ***** válasza:
izidorkata, teljesen igazad van.
2013. dec. 2. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/17 anonim ***** válasza:

izidorkata!

nem eppen a sajat belatasa alapjan!

a hala'ha ugyanis kotelezove teszi azt!!

harom penz-t adunk minden reggel!!kiveve a sabbat es unnepi alkalmakat mint pl,; pejsekh,shavos,yam kiper,etc!

az osszege valtozik csupan!!az nincsen eloirva sehol!!

a lenyeg hogy a tsedakah harom jol kulonallo penzdarabbol alljon!

2013. dec. 3. 09:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/17 Luciusszimusz ***** válasza:

A kérdés eldöntéséhez úgy vélem, több dolgot is meg kell érteni. Talán a legfontosabb, hogy óriási különbség van az Újszövetség és az Ószövetség között. Az ószövetség tagjai nem voltak újjászületve, Jézus még nem élt bennük a Szentlélek által, a szívük nem volt megváltozva, így Isten nem „belülről” vezette őket, hanem könyvbe írt, kőbe vésett parancsolatokat adott, hogy mit kell tenniük. Ennek a része volt a tizedfizetés, amit a nép CSAKIS a „Lévitáknak” fizetett, és CSAKIS a föld terméséből, illetve a földdel kapcsolatos álattenyésztés szaporulatából. Másból nem kellett tizedet fizetniük!

Ennek az oka az volt, hogy a Léviták nem kaptak földet, és az volt a feladatuk Istentől, hogy a templom körül szolgáljanak, ne pedig földet műveljenek. A tized, amit a többiektől kaptak terményben és állatokban, kárpótolta őket ezért.

A Léviták a kapott dolgokból tizedet fizettek a „Papoknak”, a Papok viszont már nem fizettek tizedet senkinek. Sőt, bűnt követtek volna el, ha bárkinek is tizedet fizetnek, mert nem volt erre Istentől parancsuk. Tehát nem igaz az, hogy az ószövetségben MINDENKI tizedet fizetett, mert a papok nem fizettek tizedet már az ószövetségben sem. Az újszövetségben minden hívő része a „királyi papságnak”, így tehát, mint „papoknak” nem kell, sőt nem szabad tizedet fizetniük senkinek, ha csak az ószövetség szabályait nézzük. Némelyek Ábrahám történetével indokolják meg, hogy miért szednek tizedet az újszövetségi hívőktől. Ez az indoklás is téves azonban, hiszen az igéből az derül ki, hogy Ábrahám egyetlen alkalommal fizetett tizedet, és akkor is csak a győztes csatában szerzett hadizsákmányából. Tehát Ábrahám sem volt rendszeres tizedfizető, és egyáltalán, ilyen rendszeres tizedfizetést az ószövetséget megelőző időkből senkinél nem olvasunk a bibliában. "Nézzétek meg pedig, mily nagy ez, akinek a zsákmányból tizedet is adott Ábrahám, a pátriárka; (Zsidó 7:4)" A "zsákmányból" fizetett. Tehát nem az állatainak a szaporulatából, nem a havi jövedelméből, hanem csak a "zsákmányból".


Honnan tudhatjuk, hogy ez csak egyetlen alkalommal történt?


Ezt Jákób életének vizsgálatával deríthetjük ki. Ha a rendszeres tizedfizetés Isten elvárása lenne, akkor erre minden bizonnyal megtanította volna Ábrahámot, aki rendszeres tizedfizetővé vált volna. Ábrahám erre szintén megtanította volna Izsákot, és Izsák is rendszeres tizedfizető lett volna. Izsák viszont megtanította volna erre Jákóbot, aki szintén rendszeres tizedfizető lett volna. Ez azonban nem így történt. Azt látjuk ugyanis az igéből, hogy amikor Jákób átélte a látomását álmában Istennel, akkor szembesült azzal, hogy Isten valóságos. Ha eddig nem tette volna, akkor ezen a ponton (Istennel szembesülve) azonnal megfogadta volna, hogy mostantól azonnal tizedet fizet minden hónapban, éppen úgy, ahogyan azt az atyái tették. (Ebből láthatjuk, hogy ezt az atyái sem tették, mert Jákób nem ezt fogadta meg…) Ehelyett azt fogadta meg, hogy …. HA majd épségben visszatér, akkor MAJD… tizedet fizet mindenből. Lásd. I Móz 28.20-22 Jákób tehát hallotta Ábrahám történetét, aki elment egy lehetetlen küldetésbe, és az ott (a győztes háborúban) szerzett javakból egy alkalommal tizedet fizetett Melkhisédeknek. Így akart ő is eljárni, ezért megfogadta, hogyha épségben tér vissza, akkor valamit csak ad néki az Úr (ebben a lehetetlen küldetésben, a bátyja elől menekülve) annak a tizedét az Úrnak adja. (Jákób talán le akarta kenyerezni Istent, hátha majd ezért a nagy fogadalomért őt is megáldja) Nem tudhatom biztosan, mit gondolt valójában Jákób, de ami a lényeg ebben, az az, hogy sem Ábrahám, sem Jákób, nem volt „tizedfizető” a tizedfizetésnek abban az értelmében, hogy a megtermelt javaik 10%-át rendszeresen az Úrnak adták volna.


Az adakozás természetesen összhangban van Isten szívével, viszont úgy vélem, hogy újszövetségi hívőként magától Istentől kell elvennünk a Szentlélek (Szentszellem) által, hogy mennyit adakozzunk, mikor, és kinek. A „tízes” számnak nincsen mágikus hatása. Ha Isten egyszer 11%-ot kér tőlünk, akkor bűnt követünk el, ha 10-et fizetünk, ha pedig 5%-ot, akkor bűnt követünk el, ha 10-et fizetünk. Mindkettő „céltévesztés”. A pénzünkkel sok rosszat is tehetünk. Mert rosszat teszünk, ha oda adjuk, ahová Isten éppen nem szeretné, hogy adjuk, oda pedig nem adunk, ahová szeretné, hogy adjuk. Ez az Új Szövetség. Magától Istentől elvenni, hogy hova fizessünk és mennyit és mikor, és kinek… „Akiket Isten Szelleme vezérel azok Istennek fiai”


további infó az alábbi linken:

[link]

2020. jún. 11. 11:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/17 Juliusz48 ***** válasza:
A szentírás azért határozta meg tizedként az adakozás mértékét, mert az az a nagyság, ami a saját létet még nem lehetetleníti el, bármennyi is a jövedelem. Ezt a 10%-ot elvileg minden értelmes embernek el kéne rakni a mindenkori jövedelméből, hogy a jelenlegi járványos időkhöz hasonlóan, amikor éppen nincs munkája, vagy valamilyen áthidalhatatlan kiadás jön, legyen mihez nyúlni. A történelem során a papok ellátásán túl ez volt a mai biztosításnak nevezett tartalék, amit elvileg az egyházak a gyülekezet segítségre szoruló tagjainak juttattak. Egyébként ma is szokás, ha nem is tizedként, a befogadó felekezet anyagi támogatása.
2020. júl. 1. 07:46
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!