Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Miért veszi mindenki olyan...

Miért veszi mindenki olyan komolyan a Bibliát?

Figyelt kérdés
Előre is elnézést kérek, a vallásosakat nem akarom megsérteni. De egyszerűen nem értem, hogy az emberek miért emlegetik állandóan úgy a Bibliát, mint hogyha a saját szemükkel látták volna mindazt, ami megtörtént benne. Nem fogják fel, hogy ezt is csak emberek írták?? Ez most olyan, hogyha én írok valamit és köré építek egy "szent" marketinget, akkor az emberek 2000 év múlva annyira hinni fognak benne, hogy mindenféle őrült dolgokat csinálnak, még ölnek is a vallás nevében?
2009. júl. 4. 22:52
1 2 3
 21/26 anonim ***** válasza:

"Mint pedagógus mondom.(egy példa)

- Földrajzórán, mikor közöltem, hogy a Csomolungma 8848 m magas, egyetlenegy diákom sem ment el lemérni, hogy igazat mondok-e. Vajon miért?"


Mert elhisszük"


Bocsi nem tudtam, hogy még általános iskolába jársz.


"A Csomolungma keletkezését tanultuk az iskolában,"


Ja most látom, hogy már nem vagy iskolás.


Javaslom nézd meg a magyar nyelv értelmező szótárában a példa szó jelentését.

A példában a tanár- tanuló viszonylatot használva mutattam rá arra, hogy hit nélkül tanítani sem lehetne.

Mondhatok más példát is, de minek? Vagy tényleg nem érted, akkor hiába irom ide példák tucatjait,vagy nem akarod érteni,akkor meg kérdésed választ sem érdemel, mert ócska vulgármarxista propagandának szántad.


Kérdésed;

Miért veszi mindenki olyan komolyan a Bibliát?


Válaszom


"A Szentírás Istentől ihletett, és eredeti formájában teljesen megbízható,

legfőbb tekintély az igazság, a hit és az életvitel minden kérdésében."

A hitvallás Isten lényével kezdődik. 1. Isten egy lényeg, de három személy (a Szentháromságról szóló tan), 2. Isten kizárólagos ura a teremtésnek, a kijelentésnek, a megváltásnak és az utolsó ítéletnek (Isten szuverenitása). A hitvallás azzal a kérdéssel folytatódik, hogy mi az, ami meghatározza, hogy mit higgyünk és hogyan éljünk, mi a végső tekintély a számunkra. Ezt fontos tisztázni, mielőtt a többi hitvallási ponttal foglalkozunk, azok igazsága ugyanis ettől a kérdéstől függ. Lehetett volna akár ez is a hitvallás első pontja, hiszen az, amit Istenről biztosan tudunk, a Bibliából van. Mégis helyes ez a sorrend, hiszen Isten megelőzi az ő Szavát, előbb létezett, mint a Biblia, az utóbbi az előbbitől kapja a tekintélyét. Azért bízunk a Bibliában, mert bízunk Istenben.

Hisszük a Szentírásról, hogy az Isten megbízható, ihletett Igéje, és azt a hit és az életvitel minden kérdésében végső tekintélynek fogadjuk el.

A Szentírás Istentől ihletett

Pál apostol írja Timóteusnak: "A teljes Írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre; hogy tökéletes legyen az Isten embere, minden jócselekedetre felkészített." (2Tim 3,16-17). A kifejezés, hogy "Istentől ihletett", szó szerint azt jelenti, hogy "Isten lehelte ki". Oda kell figyelnünk erre, ha meg akarjuk érteni, hogy mit jelent a Biblia ihletettsége. Először nézzük meg, hogy mit nem jelent az ihletés.

1. Isten nem lediktálta a szavakat. Nem arról van szó, hogy a Biblia szerzői médiumokként viselkedtek, akik az Istentől kapott szavakat személyiségük kizárásával gépiesen vetették papírra. A Biblia könyvei magukon viselik az egyes szerzők sajátos stílusát, kulturális hátterét, szókincsét, stb. A Biblia szó szerinti ihletésében hivőket gyakran vádolták azzal, hogy ők a diktálás-elmélet hívei. Az igazság ezzel szemben az, hogy a szó szerinti ihletés soha nem jelentette számukra az emberi tényező elvetését.

2. Nem költői ihletésről van szó. A Biblia ihletése sokkal több, mint a művészetekben ismert ihletettség, a "múzsák" hatása, a fennkölt lelkiállapot, melyben bizonyos műalkotások születnek. Pál egészen mást értett az ihletés alatt. Nem arról van szó, hogy a bibliai szerzők írás közben (vagy azt megelőzően) egy isteni sugallatot kaptak, és ez indította őket bizonyos dolgok leírására. Bár ez így is történhetett, az ihletés fogalma ennél többet jelöl.

3. Nem a már kész szövegbe lehelt bele Isten. Felfoghatnánk az ihletést úgy is, mint az ember teremtését, melynek során előszőr megszületett az alak, majd ezt követte az élet belehellése az élettelen formába. Az ihletés mégsem ezt jelenti. Bár sokan hibákra próbálnak rámutatni a szövegen belül, ami a benne levő ihlet miatt mégis szól hozzánk, de nekünk ezt a felfogást is el kell utasítanunk.

Mit jelent akkor az ihletés? Nem a szöveg lediktálása, nem olyan jellegű "ihletés", mint a művészetben, nem a szövegbe való belehelés, hanem mindegyiknél jóval több. Maga a szöveg Isten lehelése! A Bibliát Isten lehelte ki a száján. Ez azt jelenti, hogy a szövegben benne van az írók személyisége és kultúrája, de Isten felügyelte az írás egész folyamatát. Ez az oka annak, hogy a szöveg teljesen Isten akaratát fejezi ki. Isten nem médiumokat használt, nem csak előzetes lendületet adott a szerzőknek az íráshoz, nem is csak utólag lehelt életet a már kész szövegbe, hanem az egész folyamatot szuverén módon a kezében tartotta, hogy a végeredmény tökéletesen az legyen, amit ő eltervezett. Ilyen értelemben mondhatjuk azt, hogy Isten a szerzője a Biblia minden egyes betűjének. Ez nem közvetlenül, hanem közvetve történt meg, és éppen ez mutatja Isten szuverén hatalmát. Isten megerősíti a másodlagos eszközök jelentőségét és szabadságát, miközben mindenható gondviselésével tökéletes ellenőrzés alatt tartja és irányítja a folyamatot. Ez az ihletés, melynek eredménye egy olyan Biblia, amelyről Jézus a következőt állíthatta: "Bizony mondom néktek, hogy amíg az ég és a föld el nem múlik, egy ióta vagy egy vessző sem vész el a törvényből, amíg be nem teljesedik."

Eredeti formájában

Amikor a Biblia megbízhatóságáról van szó, hangsúlyoznunk kell, hogy az az eredeti formában tekinthető csak abszolútnak. Ez elsősorban két dolgot jelent: eredeti nyelvet és eredeti kéziratokat.


Eredeti nyelv. A Biblia eredetileg három nyelven íródott: az Ószövetség nagyobb része héber, kisebb része arám, az Újszövetség pedig görög nyelven. A hitvallás azt a gondolatot fogalmazza meg, hogy a szöveg csak az eredeti nyelven fejezte ki tökéletesen Isten akaratát, minden fordítás egyben egy kicsit ferdítés is, és minden másolat magában rejti a szövegromlás veszélyét.

Legtöbben saját anyanyelvünkön, és nem eredeti nyelven, tehát héberül vagy görögül olvassuk a Bibliát, ezenkívül nincsenek meg az eredeti kéziratok sem. A Biblia - az összes többi ókori dokumentumhoz hasonlóan - csak kézirat-másolatokban maradt fenn. Úgy tűnik tehát, mintha az eredeti kéziratok teljes megbízhatósága így számunkra csak egy teoretikus állítás maradna, amivel igazán nem tudunk semmit se kezdeni. Hála Istennek, ez nem így van. Legalább három okunk van arra, hogy a Biblia eredeti kéziratainak teljes megbízhatóságát jelentős igazságnak tekinthessük.

1. Ha tagadjuk az eredeti kéziratok teljes megbízhatóságát, okafogyottá válik az a törekvésünk, hogy az eredeti iratokat minél pontosabban megismerjük. Ha az eredeti szöveg sem teljesen megbízható, akkor mindegy, hogy mennyire pontos és hiteles a kezünkben levő szövegváltozat. Ellenben ha az eredeti kéziratok teljesen megbízhatóak, és engedelmeskedni akarunk a Bibliának, életbevágóan fontos, hogy a lehető leghibátlanabbul ismerjük annak üzenetét. Ha nem hisszük az eredeti iratok teljes megbízhatóságát, az engedelmességünk így is, úgy is alaptalanná válik. Az eredeti szöveg megbízhatósága tehát azt jelenti a számunkra, hogy minél közelebb kerülünk az eredeti szövegváltozathoz, annál jobban ismerjük Isten kijelentett akaratát.

2. Bámulatos, hogy Isten mennyire megőrizte az eredeti szöveget. A Bibliának minden más ókori iratot megszégyenítő mennyiségű másolata maradt fenn. Ha ezeket a másolatokat egybevetjük, majdnem tökéletesen össze lehet állítani az eredeti szöveget. Ezzel foglalkozik a bibliatudományok egyik legsikeresebb ága, a szövegkritika. A szövegkritika eredményei szerint a Biblia eredeti szövegét 99 százalékos pontossággal meg lehet határozni, a maradék egy százalék pedig nem érint lényeges doktrinális kérdéseket. Megjegyzendő, hogy egy video-kamera se dolgozik nagyobb pontossággal!

3. Az eredeti szöveg az eredeti nyelvén állítható össze. Az elért pontosság tehát nem angol, német, magyar, latin, vagy más nyelven, hanem a Biblia eredeti nyelvein született meg. Ez azt jelenti, hogy a lehető legközelebb állunk ahhoz, hogy megkapjuk az eredeti kéziratokon szereplő szöveget.

Jó megtanulni a Biblia eredeti nyelveit. Mindenképpen előny az, ha tudunk görögül és héberül, de legalábbis szükségünk lehet alkalmanként arra, hogy használni tudjuk a megfelelő szakirodalmat. Harmadszor, amikor tanulmányozzuk a Bibliát, nem árt néha egybevetni a különböző fordításokat, hogy minél közelebb kerüljünk a szöveg eredeti jelentéséhez, amely egyedül bír a teljes megbízhatóság igényével.

Teljesen megbízható

Mit jelent az, hogy a Biblia eredeti szövege teljesen megbízható? Elsősorban azt, hogy ráállhatunk arra, amit mond, hihetünk neki, bízhatunk abban, hogy amit állít, az úgy van, nem csap be, nem vezet félre.

A keresztények abban egyetértenek, hogy a Biblia csalhatatlan. A csalhatatlanság azt jelenti, hogy a Biblia nem fog becsapni, minden állításával végsősoron igazságot közöl, nyugodtan rábízhatjuk magunkat.A Szentírás a hit dolgaiban mindig igazat mond, de amikor a történelem vagy a tudomány területére téved, ott már közölhet téves megállapításokat vagy tényeket. E tábor képviselői néha inkább egy párizsi metrótérképhez hasonlítják Isten írott Igéjét. Egy metrótérképnek nem feladata, hogy precízen, a földrajzi arányokat betartva mutassa a vonalak irányát és hosszát. A metrótérkép egyetlen célja, hogy megbízhatóan eljuttassa az utasokat az általuk kívánt helyre. A térkép tökéletesen megbízható, ha arra használjuk, amire van. A Biblia megbízhatóságára is ilyen értelemben kell gondolnunk.


Úgy látom, hogy a tévedhetetlenségben való hit nélkül meggyengül a Biblia tekintélyébe és megbízhatóságába vetett bizalmunk. Ha a Biblia megbízható, akkor igazat mond akkor is, amikor a történelem vagy tudomány területéről állít dolgokat. A bibliai hit soha nem választható el a történelemtől és a tényektől.

1. A tévedhetetlenség nem jelent modern technikai pontosságot. A Biblia gyakran használ például kerek számokat. Harmincezer emberről beszél, ami lehet, hogy 30.183 vagy 27.764 volt a valóságban, mégse tekinthetjük ezt tévedésnek. Ma is alkalmazzuk a kerekítést, gondoljunk csak egy újságírói beszámolóra: "Húszezer tüntető volt a téren." - szól a tudósítás, ami szinte biztos, hogy pontatlan, mégsincs szó tévedésről.


2. A tévedhetetlenség nem zárja ki a nyelvtani és helyesírási szabálytalanságokat. Több újszövetségi író például kifejezetten rossz görögséggel írt, vétett a nyelv szabályai ellen, rossz stílusban, rossz nyelvtannal, szegényes szókinccsel fejezte ki magát. De tudjuk, hogy igazat mondhat az is, aki töri a nyelvet, amin beszél. Egy bírósági tárgyaláson akár perdöntő is lehet egy rosszul, de félreérthetetlenül megfogalmazott tanúvallomás.


3. A tévedhetetlenség nem zárja ki a költői nyelvezetet. Amikor a Bibliában azt olvassuk, hogy a nap bejárja a pályáját, nem kell arra a következtetésre jutnunk, hogy a szerzőnek csapnivaló csillagászati ismeretei voltak. Meteorológusok is beszélnek így, amikor a nyelv költői erejét használják egy természeti esemény leírására. A költői - és nem tudományos - nyelvezet sem cáfolja tehát a tévedhetetlenséget. Minden esetben meg kell vizsgálni a nyelvhasználatot, és annak megfelelően kell a kijelentés igazságtartalmát értelmeznünk.


4. A tévedhetetlenség nem zárja ki a hamisságok közlését. A Bibliában benne van például az a mondat, hogy "Nincs Isten.". A szövegből azonban egyértelműen kiderül, hogy ez egy hamisság ("Azt mondja a bolond a szivében: Nincs Isten!").


5. A tévedhetetlenség nem zárja ki hiperbolák használatát. A hiperbola szándékos túlzást jelent, ami egy szabályszerű irodalmi eszköz.


6. A tévedhetetlenség nem zárja ki a szabad idézést. Az újszövetségi szerzők gyakran nem pontosan idéznek ószövetségi igerészeket, de ez nem is volt elvárás.


A tévedhetetlenség definiálásánál tehát mindenképpen le kell szögeznünk, hogy a Biblia állításai mindig megfelelnek a saját igazság-fogalmuknak.

Legfőbb tekintély

A Biblia a legfőbb tekintély. Ez nem azt jelenti, hogy elutasítunk minden más tekintélyt, mint amilyen a szülők, az állam vagy a gyülekezeti vezetők tekintélye. De ezek a tekintélyek is mind alá vannak vetve a Biblia legfőbb tekintélyének. A hitvallás három területen emeli ki a Szentírás mindenek feletti tekintélyét, melyek az igazság, a hit és az életvitel kérdései.

Legfőbb tekintély az igazság kérdésében

Mit jelent az, hogy a Biblia a legfőbb tekintély az igazság kérdésében? Mindenekelőtt le kell szögezni, hogy a Biblia nem mond el nekünk minden igazságot az élet összes kérdéséről. A Biblia nem enciklopédia. Nem mondja el nekünk, hogy hány galaxis van az univerzumban, hogy milyen részecskék vannak az atomon belül, hogy a DNS hogyan őrzi az információt, vagy hogy hogyan kell megszerelni egy meghibásodott autót. De amiben a Biblia állít valamit, ott az a legfőbb tekintély! Lehet, hogy nem beszél a Biblia az autószerelés hogyanjáról, de arról igen, hogy az autónk ne váljon bálványunkká! Az élet minden területe a Szentírás tekintélyének van alávetve, anélkül, hogy az enciklopédikus igazsággyűjtemény lenne. Ezt jobban értjük, ha megvizsgáljuk az igazság megismerésének két ismert útját, a tudományt és a művészetet, illetve a Bibliával való kapcsolatukat.


1. A Biblia tekintélye a tudomány fölött áll. Amikor a Biblia szembekerül a tudománnyal, akkor a helyesen értett bibliai szövegnek nagyobb tekintélye van, mint a tudományos hipotézisnek. Gondoljunk csak arra, hogy például nemrégiben még abszolút igazságnak számított az a nézet, hogy az anyag örökkévaló. A Biblia szerint egyedül Isten létezik öröktől fogva. Mikor két ilyen állítás egymásnak feszül, mindent el kell követnünk, hogy helyesen értsük a Biblia tanítását, de végülis Isten Szava a döntő. Amikor szociológusok azt állítják, hogy teljesen normális és erkölcsileg semleges az, hogy egy csecsen férfi megöli a gyerekét, hiszen ő a testrészének tekinti, és ez abban a kultúrában elfogadható, akkor nekünk szembe kell állítanunk ezzel a Biblia tanítását, mely szerint Isten erkölcsi törvénye örök, és még a csecsenek szívébe is be van írva, és Isten felelősségre fogja vonni őket. Lehet, hogy egyes pszichológusok szerint semmi baj nincsen azzal, ha egy gyerek füllent, vagy ha egy felnőtt váltogatja a partnereit, de mi a Bibliát tekintjük legfőbb tekintélynek az igazság kérdésében, ezért az előbbit hazugságnak, az utóbbit házasságtörésnek nevezzük. Nem vetjük el a tudományt, de a Bibliának minden esetben nagyobb tekintélyt tulajdonítunk.


2. A Biblia tekintélye a művészet fölött áll. Petőfi a verseiben azt hirdeti, hogy a Haza, a Szerelem és a Szabadság a legnagyobb értékek. Yeats, ír költő lázas vízióiban a világ történetét "gyre"-ökre osztja, és fantasztikus, okkult magyarázatokat fűz kultúrák felemelkedéséhez és hanyatlásához. A posztmodern művészet szerint az az igazság, hogy nincs igazság. A keleti meditatív zene azt az érzést sugallja, hogy az individuum nem létezik, fel kell ismernünk a világszellemmel való alapvető azonosságunkat. Vagy éppen azt, hogy mi vagyunk az isten. Mi pedig Pilátussal együtt kérdezhetjük: "Mi az igazság?" A hitvallási pont erre ad választ: az igazság kérdésében számunkra a Biblia a legfőbb tekintély.

Legfőbb tekintély a hit kérdésében

A második terület, ahol a Biblia legfőbb tekintélyét hangsúlyozzuk, a hit tartalmának a területe. Mit higgyünk? Minek alapján fogalmazzuk meg a hitvallásunkat? Mi a legfőbb tekintély ebben?

. Amikor a hitünket megfogalmazzuk, mindent el kell követnünk azért, hogy biblikusak legyünk. Ez nekünk is elengedhetetlenül fontos, amikor evangéliumi hitvallásunkat megfogalmazzuk.

Mi a végső tekintély az igazság kérdésében? A hitvallás erre ad választ, amikor azt mondja: az igazság kérdésében csak a Biblia adhat végső eligazítást. Hiszem, hogy jóval kevesebb probléma lenne, ha újból komolyan vennénk Isten Szavát. A Biblia képes útmutatást adni az igazság égető kérdéseiben. "Lábam előtt mécses a te igéd, ösvényem világossága." (Zsolt 119,105), mondja a zsoltáros.

Legfőbb tekintély az életvitel minden kérdésében

Ez a harmadik nagy terület, ahol a Biblia legfőbb tekintélye megmutatkozik. Nem minden élethelyzetben ad konkrét vezetést, de minden élethelyzetre van benne használható alapelv.Isten Igéje képes felkészíteni az Isten emberét minden jócselekedetre (2Tim 3,16-17). Minden élethelyzetre van valamilyen tanítása, és mindegyik területen felülbírálhatatlan tekintélye van. Van szava a munkáról, pihenésről, étkezésről, házasságról, szexualitásról, gyereknevelésről, az államról, a tanulásról, a helyes viselkedésről, a gyülekezeti életről, az imádságról, a szolgálatról, az evangélizációról, vagyis az élet minden kérdéséről.


Hangsúlyoznunk kell, hogy a Biblia nem csak hogy beszél ezekről a témákról, de az életmód ezen és minden más kérdésében a legfőbb tekintélynek számít. Lehet száz jó érvünk a házasságon kívüli szexre, de ha a Biblia ezt paráznaságnak nevezi, akkor paráznaság. Kaphatunk látomást arról, hogy hagyjuk ott a családunkat és menjünk el remetének, de ez nem változtat azon a tényen, hogy a Biblia nem tanítja a világból való kivonulást, ezzel szemben felszólít arra, hogy ha van családunk, akkor gondoskodjunk annak megélhetéséről. Aki nem engedelmeskedik a Bibliának, Istennek nem engedelmeskedik. A Biblia Isten tekintélyével bír az élet minden kérdésében.


A keresztény ember soha nem juthat el oda, hogy már nincs szüksége a Bibliára. A Biblia az élet könyve. Bunyan szerint vagy ez a könyv tart bennünket távol a bűntől, vagy a bűn tart bennünket távol ettől a könyvtől.

Bethlen Gábor a református fejedelem 38-szor olvasta el életében a Bibliát.

A korai keresztények "kitartóan foglalatosak voltak az apostoli tanításban", mert tudták, hogy Isten ihletett és teljesen megbízható Igéje a legfőbb tekintély az igazság, a hit és az életvitel minden kérdésében.

2009. júl. 7. 17:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/26 anonim ***** válasza:

A benne foglalt bölcs tanácsok valóban a legjobb életútra tanítanak (Ézsaiás 48:17). Jehova páratlan bölcsessége abban is megmutatkozik, ahogyan megíródott a Biblia. Miért mondhatjuk ezt? Jehova bölcsen úgy döntött, hogy emberekkel íratja le a Szavát. Vajon ugyanolyan vonzereje lenne a Bibliának, ha Jehova angyalokkal jegyeztette volna le ihletett Szavát? Igaz, az angyalok a saját, magasztos nézőpontjukból mutathatták volna be Jehovát, és kifejezhették volna az iránta érzett odaadásukat. De tudnánk-e azonosulni tökéletes szellemteremtmények látásmódjával, akiknek a tudása, tapasztalata és ereje messze felülmúlja a miénket? (Héberek 2:6, 7).

A Biblia, mivel emberek írták, tele van érzésekkel, és ez adja a varázsát. Írói emberek voltak, a mienkhez hasonló érzelemvilággal. Tökéletlenségüknél fogva olyan próbákat és nyomásokat kellett elviselniük, mint nekünk. Némelykor első személyben a saját érzéseikről és küzdelmeikről írtak (2Korintus 12:7–10). Így olyan szavakat jegyeztek fel, amilyeneket angyalok nem tudtak volna megfogalmazni. Vegyük például Dávidnak az 51. zsoltárban lejegyzett szavait. A zsoltárfelirat szerint Dávid azután írta ezt, miután súlyos bűnt követett el. Kiöntötte szívét, kifejezte mélységes bánatát, és Isten megbocsátásáért esedezett. A 4. és 5. versben ezt olvashatjuk: „Egészen moss ki engemet az én álnokságomból, és az én vétkeimből tisztíts ki engemet; mert ismerem az én bűneimet, és az én vétkem szüntelen előttem forog.” A 7. vers így folytatja: „Ímé én vétekben fogantattam, és bűnben melengetett engem az anyám.” A 19. vers pedig hozzáteszi: „Isten előtt kedves áldozatok: a töredelmes lélek; a töredelmes és bűnbánó szívet oh Isten nem veted te meg!” Átérzed az író gyötrelmét? Ki tudna ilyen érzéseket szavakba önteni, ha nem egy tökéletlen ember?

Jehova azáltal, hogy tökéletlen emberekkel íratta le a Szavát, éppen azt adta, amire szükségünk van: egy olyan feljegyzést, amely „Istentől ihletett”, mégis emberközeli (2Timóteus 3:16). Igen, ezeket az írókat a szent szellem irányította. Így nem a saját bölcsességüket foglalták írásba, hanem Jehováét. Ez a bölcsesség tökéletesen megbízható. Annyival felette áll a mi bölcsességünknek, hogy Isten szeretettel így buzdít minket: „Bizodalmad legyen az Úrban teljes elmédből; a magad értelmére pedig ne támaszkodjál. Minden te útaidban megismered őt; akkor ő igazgatja a te útaidat” (Példabeszédek 3:5, 6). Ha megszívleljük ezt a bölcs tanácsot, közelebb kerülünk páratlanul bölcs Istenünkhöz.

Jehova összes tulajdonsága közül a szeretet a legmegnyerőbb és legszebb.

2009. júl. 9. 23:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/26 anonim ***** válasza:

Milyen alakú a Föld?

Az ókorban az emberek általában úgy gondolták, hogy a Föld lapos. Viszont a görög filozófus, Püthagorasz már az i. e. hatodik században felállította azt az elméletet, hogy a Földnek szferikusnak (gömbnek) kell lennie. Ézsaiás még így is megelőzte két évszázaddal Püthagorasz elméletét, ugyanis rendkívül egyértelműen és határozottan kijelentette: „Ki ül a föld kereksége fölött” (Ézsaiás 40:22, kiemelés tőlünk). A héber chugh szót, melyet itt „kerekségnek” fordítottak, a „gömb” szóval is vissza lehet adni. Érdekes, hogy csak a gömb alakú tárgyak tűnnek bármilyen látószögből kereknek. Korát jóval megelőzve Ézsaiás próféta tehát egy olyan kijelentést tett, mely tudományos szempontból megállja a helyét és mentes az ókori mítoszoktól.

Szaknyelven szólva a Föld, mely a sarkoknál kissé lapult, forgási ellipszo

Könyvének első versében Ézsaiás „Ámós fiaként” mutatja be magát, és elmondja, hogy „Uzziásnak, [Jótámnak, Aháznak] és Ezékiásnak, a Júda királyainak napjaiban” szolgált Isten prófétájaként (Ézsaiás 1:1). Ez azt jelenti, hogy Ézsaiás legalább 46 éven át szolgált folyamatosan Isten prófétájaként Júda nemzete előtt, s szolgálatát valószínűleg Uzziás uralkodásának végén, körülbelül i. e. 778-ban kezdte meg.

Néhány más prófétáról való ismereteinkkel összehasonlítva keveset tudunk Ézsaiás magánéletéről. Tudjuk, hogy házasember volt, és feleségére úgy utalt, mint „a prófétaasszonyra” (Ézsaiás 8:3). Egy ismert bibliai lexikon szerint ez az elnevezés arra utal, hogy Ézsaiás házassága „nem csupán összhangban volt életpályájával, hanem mélyen egybe is fonódott vele” (McClintock és Strong: Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature). Könnyen lehet, hogy Ézsaiás feleségének saját prófétai megbízatása volt, hasonlóan az ókori Izraelben élt néhány más istenfélő asszonyhoz (Bírák 4:4; 2Királyok 22:14).

Ézsaiásnak és feleségének legalább két fia született, akik mindketten prófétai jelentőséggel bíró nevet kaptak. Az elsőszülött, Seár-Jásub csatlakozott Ézsaiáshoz, amikor elvitte Isten üzeneteit a gonosz Aház királynak (Ézsaiás 7:3). Nyilvánvaló, hogy Ézsaiás és felesége a családi élet részének tekintette Isten imádatát: ez jó példa a mai házaspároknak!

2009. júl. 21. 21:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/26 anonim ***** válasza:

Ha levelet írsz egy kedves ismerősödnek vagy hozzátartozódnak, valamennyire meg van kötve, hogy mennyit írhatsz, ezért jól megfontolod, mit is foglalj a levélbe(János 21:25)


A Biblia úgy lett megírva, hogy felszínre hozza, mi van a szívünkben.Zsidókhoz irt levél 4:12.

A Biblia üzenete mélyre hatol, és feltárja igazi gondolatainkat és indítékainkat.

 Eszerint Isten Szavát csak úgy érthetjük meg, ha őszinte szívvel és nyitott elmével olvassuk és tanulmányozzuk.

Intelligens emberek tudnak olyan könyveket írni, amelyeket csak „a bölcsek és a műveltek” képesek felfogni. De olyan könyvet írni, amelyet csak helyes indítékkal lehet megérteni — nos, ehhez Isten bölcsességére van szükség! (Máté 11:25).

Ami nincs benne a Bibliában azt ugy kell tekinteni mint szándékosan kihagyott a Szavából.Ha IGY TEKINTJÜK olyannak fogjuk látni, amilyennek a Biblia egésze bemutatja. Így hát nem nyugtalankodunk, ha egy konkrét beszámoló olyan kérdéseket vet fel, amelyekre nem találunk mindjárt választ. Hasonló ez ahhoz, mint amikor egy nagy kirakójátékot próbálunk összerakni. Lehet, hogy először nem találunk meg egy darabot, vagy nem látjuk még, hogy egy darabka hová fog kerülni. De talán már összegyűjtöttünk annyi darabkát, hogy látjuk, milyennek kell majd lennie az egész képnek.

EZÉRT VAN AZ HOGY NEM SZABAD AZ Ő BESZÉDÉHEZ HOZÁTENI VAGY ELVENI . Pldabeszédek30:6;János Jelenéskről 22:18,19.JÉZUS IS BETARTOTTA……JÁNOS EVANGÉLIUM 8:26-32;14:24;15:10,12,13,14,15-mert mindazt,amit az én Atyámtól hallottam,tudtul adtam néktek .-monta JÉZUS .1Korintus 4:6-„Ne menjetek túl azokon, amik írva vannak”

(Márk 12:30-Akkor szeretjük egész elménkkel, ha gondolatainkat az övéi alá rendeljük. Törekszünk rá, hogy az ő nézőpontjából lássuk a dolgokat, minden döntésünkben figyelembe vegyük őt, és bízzunk abban, hogy az ő útja a legjobb (Példabeszédek 3:5, 6; Ézsaiás 55:9; Filippi 2:3–7). MELYIK BIBLIAFORDÍTÁST OLVASSAM?

Sok nyelven számos bibliafordítás létezik. Némelyik nyelvezete nehezen érthető, régies. Más fordítások elrugaszkodnak az eredeti szövegtől, mert nem a pontosságra törekszenek, hanem arra, hogy könnyed olvasmányt nyújtsanak. Akadnak szó szerinti, szinte tükörfordítások is.

Kérdezd meg magadtól: „Mi a célom a Biblia olvasásával? Könnyed olvasmányra vágyom, mely nem annyira pontos? Vagy olyan gondolatokat akarok olvasni, amelyek a lehető legpontosabban közvetítik az eredeti, ihletett szöveget?” (2Péter 1:20, 21). A célod határozza meg, hogy melyik fordítást választod.

2009. júl. 21. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/26 anonim ***** válasza:
Hát igen, nem véletlenül veszik olyan komolyan... Ha belegondolsz, a mai törvények nagyjából megegyeznek az Úr intelmeivel, tanításával. Büntetik a gyilkosságot, a lopást, a hamis tanúzást, és még sorol6nám...a 10parancsolat mintájára.
2009. júl. 22. 20:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/26 A kérdező kommentje:

"


"Mint pedagógus mondom.(egy példa)

- Földrajzórán, mikor közöltem, hogy a Csomolungma 8848 m magas, egyetlenegy diákom sem ment el lemérni, hogy igazat mondok-e. Vajon miért?"



Mert elhisszük"


Bocsi nem tudtam, hogy még általános iskolába jársz.


"A Csomolungma keletkezését tanultuk az iskolában,"


Ja most látom, hogy már nem vagy iskolás.

"


Nem tudom, más hogy van vele, de én nem értem az érvelésedet.

Viszont, ha nem tudod megmagyarázni, nincs rá szükség, hogy megint begépelj egy fél oldal szöveget a Bibliából, minden egyes mondat mögé odaírva, h melyik szent mondta, mert nem erről szól ez a kérdés, és nem vág témába.

Köszönöm az értelmes együttműködésedet!

2009. aug. 10. 16:09
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!