Mit jelképez Jézus a Bibliában?
Szia!
Az alapfeltételezésed téves. A Szentírás ugyanis nem jelképek összessége, hanem használ jelképeket. A kettő között óriási a különbség! A Szentírás 66 könyvből áll, ebből a négy evangélium szól részletesen Jézus életéről, aki valós személyként jelenik meg a történetekben. Az Ószövetség - mely 39 könyvől áll - előre jelzi a próféciákban Jézus Krisztus eljövetelét, itt találkozhatunk számos jelképpel, melyek Jézust szimbolizálják: oroszlán, bárány...stb.
Az Újszövetség - mely 27 könyvből áll - Jézus Krisztus élete mellett szintén tartalmaz próféciákat Jézus Krisztus második eljöveteléről, ugyanazokkal a jelképekkel, melyeket az Ószövetségben megismertünk, csak itt már azonosítva és Jézus Krisztusra mutatva.
A kereszténység alapítója és hitének középpontja: Jézus Krisztus, a Megváltó. A valódi kérdés nem az, hogy mit jelképez, hanem az, hogy kicsoda Ő, és miből illetve hogyan váltja meg az embert? Ezek az alapvető kérdések.
Amiről - mint jelképről - érdemes még szót ejteni, az magának Jézus Krisztusnak a neve. A Jézus név jelentése: Isten megszabadít. A Biblia feljegyzése szerint Jézus nem véletlenül kapta ezt a nevet, hanem születése előtt isteni utasítás szólt nevelőapjához, Józsefhez: „Mária szül fiat és nevezd annak nevét Jézusnak, mert ő szabadítja meg az ő népét annak bűneiből.” (Máté 1,21) Számos héber fiúgyermek kapta Jézus előtt is ezt a nevet az ígéretre és reménységre emlékeztetve, hogy Isten kegyelmesen megszabadít. Jézus esetében azonban e név különleges jelentőséget kapott. Azt fejezte ki, hogy ő maga az az isteni személy, aki „megszabadítja az ő népét annak bűneiből”.
A Krisztus – görög formájában: Krisztosz – név a héber Messiás szó megfelelője. A jelentése: a Felkent. Az Ószövetségben az isteni megbízatás jelképes ábrázolása volt az olajjal való megkenés, illetve felkenés. Az olaj ugyanis mindig az isteni Szentlélek jelképe a Bibliában (lásd pl.: Zakariás 4:2–6). Az ószövetségi időben a prófétákat, királyokat és főpapokat kenték fel olajjal. A Messiás = a Felkent név jelentése így a következő volt: Valaki, aki kimagasló isteni megbízatás birtokosa, aki Szentlélekkel teljes, és aki egyesíti magában mindazokat a tisztségeket, amelyre embereket olajjal kentek fel. Az ószövetségi Írásokban az ún. ősevangéliumtól kezdve számos jövendölés szólt a szabadító Messiás eljöveteléről.
A Jézus Krisztus név együttes jelentése így a következő: Istentől megbízott, felkent, Szentlélekkel teljes Szabadító, aki ugyanakkor maga is isteni személy és az öszszes messiási ígéret és jövendölés beteljesítője. Tehát az isteni Szentháromságra való utalás is benne foglaltatik e névben.
Üdv. Péter
Péter
Félreértetted a kérdést szerintem. Nem úgy kéne kezdeni egy választ, hogy kijelented az alapfeltételezése rossz. Ha ez lenne a lényeg akkor nem lenne értelme a kérdésnek. A kérdező feltételezem olyan válaszra vár, amely az ő alapfeltételezését veszi alapul, a többivel nem sokra megy ilyen értelemben.
Sziasztok!
Bocsánat, ha félreértettem a kérdést, de számomra igen nehéz valamit "úgy venni" amit nem lehet úgy venni... ;-)
Üdv. Péter
Az, hogy esetleg te nem tudod úgy venni azt a feltételezést, ahogy a kérdező akarta, nem jelenti hogy másnak se fog sikerülni. :)
Nekem pl. sikerült és engem is érdekel a válasz a kérdésre, épp ezért figyelem a hozzászólásokat.
Én csak annyit mondanék, hogy sok elképzelés szerint nem csak filozófiai mű a Biblia, hanem csillagászati is, szóval ezt is érdemes számításba venni, ha a jelképeket próbáljuk értelmezni.
Szabad a gazda, feladom.
Nem a kreativitásom van a béke segge alatt, hanem bármit rakok be Jézus helyére, nincs értelme.
Most rakjak be egy tárgyat, fogalmat a helyére vagy mi?
Jézus nem egy jelkép, egy kitaláció. Nem helyettesíthető és nem helyettesít semmit. Még csak nem is utal semmire.
Maximum Istenre. De nem az volt a célja.
Nekem tetszik a kérdés!
Szerintem lehet úgy értelmezni, hogy bár Jézus valós személy (volt), a lényeg számunkra nem csak a puszta fizikai személye, személyisége, szokásai, hanem az azok mögött lévő KRISZTUSI ELV. Ezáltal bizonyos értelemben el lehet vonatkoztatni Jézustól mint emberi alaktól (Isten-ember), és az ő általa képviselt ELVekre helyezni a hangsúlyt. Nem tagadni kívánom Jézus emberi mivoltát, hanem hangsúlyozni azt, hogy:
Nem az a lényeg, ki tanít, hanem az, hogy mit és mi célból!
E.
Utolsó teljesen igazad van és abszolút így gondolom én is.
Nem a személy, hanem az értelme a lényeg.
De erre a kérdésre akkor sem tudok válaszolni. Most miért jó, ha azt mondom, hogy a becsületet jelképezi például.
Inkább képviseli akkor nem és jelképezei.
Én sem tudok egyetlen dolgot kiemelni, amit "jelképezne".
A "krisztusi elvekben" pedig ott van az a tanítás, az a Valami, ami szerintem elfogadható egy, a maga vallását (legyen az hindu, buddhista, stb. tehát nem keresztény) valóban megértő és gyakorló egyén számára.
Ez nem a "keverjük egy maszlaggá" az össze vallást hozzáállás, hanem van ugye a metafizikai szint/értelmezés is, ami Egy és ugyanaz, az egyéb vallások pedig már csak töredékek, amin rajta van az adott kultúra lenyomata is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!