Miért lettél római katolikus?
Miért lettél Protestáns? miért nem inkább Katolikus,ateista,hindu muzulmán, mormon,jehovás, agonisztikus,hindu, taoista, református,buddhista,sátánista, szcientológus?
Ne itt téríts! Egyik se jobb/rosszabb mint a másik, ahogy te a sajátodat érzed az egyetlenek úgy más is az övét.
Neveltetés is, gyerekkori hittan is, katolikus pap is, és végül, de nem utolsó sorban a Szentírás is. :))
Ezeken kívül még az Egyház történelmi múltja, helytállása, illetve a mai állásfoglalásai is. Elfogadom Róma főségét, csodálom a már 2000 év óta fennálló apostoli utódlást, örülök, hogy van hierarchiánk, szeretem a liturgiát és büszke vagyok azokra nagyjainkra, akik ezért a hitért életüket adták.
Nagyjából ennyi.
"A családi neveltetés, a gyermekkori hittanra járás, valamelyik katolikus pap, vagy talán a Biblia?"
Igen, ez mind, időben nagyjából ebben a sorrendben :) (a "valamelyik katolikus pap" esetemben II. János Pál-t takarja).
Egyébként szerepet játszik benne a családom, katolikus testvéreim, és elődeim iránt érzett tisztelet is. Szerintem az ember részét képezi az is, hogy kik az ősei, hogy honnan jött, és hogy kik vették vagy veszik körül. Úgy gondolom, ha az ember hisz valamiben, amellett kiáll, és az a fontos, ami mellett kiáll, nem pedig az, amit elvet. Nem érzem helyénvalónak, ha valakinek meggyőződését vagy hitét az definiálja, hogy ő mi nem: miben nem hisz, mit nem követ, hova nem tartozik. Gyakran érzem ezt a katolicizmust, vagy éppen általánosan a vallásokat kritizáló kérdéseknél. Véleményem szerint ez általában a legtöbb intolerancia kiváltója, mikor az emberek azzal foglalkoznak, hogy mások kicsodák, nem pedig azzal, hogy saját maguk kik.
Kár, hogy csak egy zöldet adhattam Titisnak, mert többé kevésbé nálam is ugyanaz a helyzet, és a hozzáállás!
Annyival egészíteném ki: kicsiny koromtól elvittek misére, és az esti ima hozzátartozott az esti lefekvéshez, ugyanúgy, mint az esti mese. És még egy: 5 éves koromban nagyon tetszett néhány szertartás a miséből, így azokat eljátszottam.
Én katolikusnak lettem nevelve, bár a szüleim eleinte nem nagyon vették komolyan a vallást. Felnőttként nagyon eltávolodtam sajnos a hittől. Egy misztikus élmény, egy álom vezetett vissza Istenhez és az egyházhoz.
Azóta sokszor megkérdőjeleztem hogy az egyház ezt vagy azt jól csinál-e (sokszor a gyk.-n kommentelő protestáns testvérek elbizonytalanítottak) de sokat kértem a Szentlelket hogy vezessen és mindig arra jutottam hogy a katolikus egyházban van a helyem.
"Elfogadom Róma főségét, csodálom a már 2000 év óta fennálló apostoli utódlást, örülök, hogy van hierarchiánk, szeretem a liturgiát és büszke vagyok azokra nagyjainkra, akik ezért a hitért életüket adták. "
Leginkább az apostoli utódlásra lennék kíváncsi, ott is arra, hogy ki lett Péter apostol legelső, közvetlen utódja? És vajon ez az információ honnan származik, mert a Bibliában nem találkoztam vele.
Péter apostol után Szent Linus lett a római keresztény közösség vezetője, azaz püspöke. 79 körül halt vértanúhalált.
Az apostoli successió-t több bibliai részre lehet alapozni. Egyfelől Jézus kiválasztott apostolokat, akiknek megígérte, hogy elküldi a Szentlelket, hogy hirdessék az evangéliumot. Butaság lenne feltételezni, hogy ezt csak ők kapták meg. Haláluk után a közösségek nem maradhattak vezető nélkül, kellett valaki, aki tovább vezesse az embereket. Aztán Ap.Csel. 20, 28: Szent Pál milétoszi búcsúbeszédében így szól az egyház vezetőihez: "Vigyázzatok magatokra és az egész nyájra, amely fölé a Szentlélek elöljáróul helyezett titeket, hogy kormányozzátok Isten egyházát, amelyet tulajdon vérén szerzett."
A Szent Pál-i hagyomány szerint kézrátétellel szentelik a püspököt, ennek rögzítésére már az első egyetemes zsinaton (325.) megtörtént, ezzel is jelezvén ennek fontosságát.
A püspökök hatalmát tehát az apostolok hatalmára vezetjük vissza, és végső soron Krisztusra.
„Péter apostol után Szent Linus lett a római keresztény közösség vezetője, azaz püspöke. 79 körül halt vértanúhalált. „
Mivel tudomásom szerint a katolikusok nézőpontja alapján Péter apostol volt az egyház feje az I. században, ezek szerint Linusz (akit épp hogy csak megemlít a biblia a keresztények sorában, lásd: "Igyekezzél tél előtt eljőni. Köszönt téged Eubulus és Pudens és Linus és Klaudia, és mind az atyafiak." (2Tim 4:21, Károli), - nos ő lett volna Péter utóda, az akkori keresztény egyház feje?
Mivel János apostolt Krisztus választotta ki, Linuszt meg nem, hogyan lehetséges az, hogy Linusz előlépett volna az egyház és az akkor még élő János apostol fejévé? Ilyen alapon, ha én az I. században élnék, és nem lett volna Jézustól kiválasztottságom az apostolságra, mégis feje lehettem volna János apostolnak, csak mert kiválasztottak Péter utódjának? Na és ki választotta meg Linuszt Péter utódjának? Jézus vagy maga Péter vagy kicsoda?
Szent Iréneusz: Az eretnekség ellen (kr. u. 180)
3. könyv, 3. fejezet, 2. bekezdés:
„De mivel nagyon hosszú lenne ebben a kis könyvben valamennyi egyháznak utódlásait felsorolni, itt csak a legnagyobb, a legrégibb és mindenki előtt ismert egyháznak, annak, amit a két dicsőséges apostol Péter és Pál Rómában alapított és szervezett, az apostoloktól átvett hagyományát s a püspökök sorozata révén egészen napjainkig hirdetett hitét ismertetjük s ezzel minden tévtanítót megszégyenítünk. … Ezzel az egyházzal, nagyobb tekintélye miatt, minden egyháznak egységben kell lennie, vagyis minden hívőnek a földkerekségen, amelyben [ti. a római egyházban] a világ összes egyházának vezetői által mindenkor meg van őrizve az apostoli hagyomány.”
bocsánat, a lényeg lemaradt, a 3. bekezdés első mondata:
"Az áldott apostolok, miután megalapították és felépítették az egyházat, átadták püspöki hivatalukat Linusznak."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!