Kik az adventisták?
És mennyiben mások, mint például a reformátusok? Illetve, zavarná őket, ha egyszer csak elmennék megnézni egy gyülekezeti alkalmat? És ha valaki vegetáriánus, az zavarja őket?
(Bocsánat a sok furcsa kérdésért, de valójában semmit sem tudok róluk. Valójában csak álmomban hallottam ezt a szót, meg akkor valószínűleg előtte is, de már arra sem emlékszem, hogy mit álmodtam, vagy hogy előtte hol hallottam. Csak most eszembe jutott, és gondoltam, utána járok.)
Az adventistáknak nem szabad disznóhúst enniük, és nem a vasárnapot tartják, hanem a szombatnapot. Ezek a fő különbségek adventista és református vallás között.
Ha jól tudom, felnőttkorban van a bemerítkezés náluk, és a Mózesi törvény szerint élnek, azt fogadják el.
Szia!
Én 20 éves koromig református voltam és ref. teológiára készültem, de végül a műszaki pályát választotam. Egyetemi éveim alatt találkoztam először az adventistákkal. Egy művészettörténet tanár tartott előadásokat az egyetemen a Biblia és a művészet témájában. Először el sem akartam menni, de a többi keresztény egyetemista barátom nyomására végül beültem egy előadásra. Éppen Jób könyvéről volt szó, és az előadó olyan mélyen ismerte és ismertette a könyvet, hogy magam is - tapasztalt Bibliaolvasóként - meglepődtem rajta.
Immár 20 éve vagyok adventista, menet közben másoddiplomásként elvégeztem a teológiát is, a gödöllői Bibliaházba járok (ha érdekel: [link] - ha van kedved és időd, és persze nem laksz nagyon messze szeretettel látunk szombaton!). Nálunk a gyülekezetben mindenki vegetáriánus... ;-)
Ami nekem elsőre feltűnt annakidején az a mély Bibliaismeret. Ez nem csak a prédikátorok szintjén igaz, hanem a gyülekezeti tagok szintjén is. Itt az Istentisztelet része a Bibliaóra minden szombat reggel fél tízkor (frissen) ezzel kezdünk. Ráadásul erre egész héten készülünk a megadott témákból (aktuális Bibliatanulmány itt:
[link] /ekonyv.html )
Az adventistáknál a keresztség a megtérés vagy újjászületés látható megpecsételése. A Szentírás a tanítványság alapvető kívánalmainak a hitbeli elfogadása alapján hozott, önkéntes választáson alapuló, alámerítéssel történő felnőttkeresztséget hitelesíti. Ez a keresztség - Jézus kijelentése és példaadása szerint - "igazság", amelyet "illik nékünk betöltenünk" (Mt. 3:15; Mt. 28:19). A keresztség cselekedetének belső, lelki tartalma: a régi élet összes bűnének a jelképes "lemosása", vagyis a bűnbocsánat igénylése és elnyerése ezekre nézve. Ezzel együtt a múlt "eltemetése", gyökeres, végleges szakítás vele. A másik döntő eleme a jelképes "feltámadás" egy új, igaz életre, "Isten segítségül hívásával". Az új életben járás mindenkor csak a halálból megelevenítő, hatalmas isteni Lélek által lehetséges.
Nagyon fontos fogalom a megszentelődés. A keresztény életmódját ez a nagy, átfogó életcél határozza meg mindenben. Ezt helyezi minden elé és fölé, megszívlelve Jézus tanításait: "Keressétek először Isten országát és annak igazságát, és ezek mind megadatnak néktek" (Máté 6:33). Itt az egészséges életmód keresztény kötelesség.
Az előbbiekben bemutatott cél azt kívánja, hogy az ember őrizze meg az egészségét a lehető legjobb teljesítőképesség állapotában, amennyire csak rajta áll. Nyugodt, erős idegekre, fizikai és lelki erőre van szüksége mind a "nemes harc" megharcolásához, mind pedig a másokért való szolgálathoz. Pál apostol az ókori versenyfutók példájára hivatkozva tanította a keresztény gyülekezeteket arra, hogy önuralommal törekedjenek a helyes életmódra.
Nálunk a gyülekezetben nincsen csak "fogyasztó" keresztény. Minden tagja a gyülekezetnek be van osztva a szolgálatra! Az Istentiszteletet is egy tag vezeti, az ő imádságával kezdődik az alkalom. Minden alkalommal más-más prédikátor áll fel a szószékre, így minden prédikátorunknak sokkal több ideje marad a felkészülésre, hiszen ugyanazt sok gyülekezetben el tudja mondani. Egy negyedév alatt minden tag szolgál, vagy imádsággal, vagy más módon. Nincsenek tétlen gyülekezeti tagok. Alkalmainkat sok vendég látogatja.
Sokat lehetne még felsorolni, de jobb ha eljössz és megnézel bennünket. Ha a gödöllő nem alkalmas helyszín, írd meg, hogy hol laksz és küldök közeli gyülekezeti címet...
Üdv. Péter
Kedves Kérdező!
Nyugodtan eljöhetsz hozzánk megnézni egy gyülekezeti alkalmat, szeretettel fogunk köszönteni :-)
Ezen az oldalon pedig találhatsz adventista előadásokat, Istentiszteleteket. Szeretettel ajánlom figyelmedbe, ha érdekel:
A Péter-féle és az azt követő hangportál-os linket beíró csapat is adventista, mi a különbség köztük?
Én nem vagyok adventista, de mivel foglalkozok teológiával, az érdekelne, hogy a bemutatásból miért maradt ki az egyik lényeges dolog és amire a kérdező is kíváncsi lehet.
Az, hogy Jézus második eljövetelével, egyfajta világvégét várnak és ezzel együtt sajátos "igazságszolgáltatást" is. A másik ami itt is időről, időre felmerül a lélek kérdése...
Mostanában nagyon erősek a zsidó-keresztény fúziós irányzatok. USA-ból erednek, mint a McDonalds:), a jehovákkal stb. együtt és kb a 18.sz végétől-19.század elejével különböző teológusok, prédikátorok alakítottak gyülekezeteket kisebb-nagyobb sikerrel.
Magyarországon is rengeteg van. Nem kifejezetten ártalmasak, és sokkal divatosabb is. A történelmi egyházakba, az egyén félálomba végighallgatta a papot, míg ezeknél lehet szerepelni is.
Sziasztok!
Az 5. kommentelő kérdésére válaszolva: egy csapat vagyunk. A KERAK a Keresztény Advent Közösség rövidítése, a gödöllői Bibliaház is a Keresztény Advent Közösség egyik gyülekezete (a [link] - pontosan ugyanoda visz... ;-))
Nos a reformátusok ugyanúgy várják Krisztus második eljövetelét és a világ végét mint az adventisták. Úgy gondolom az igazságszolgáltatás kérdésében sincsen különbség. A lélek kérdése is csak látszatkülönbség. Idézet az egyik legnagyobb református teológustól Karl Barth-tól: "Egységben és teljességben látja az embert a Biblia akkor is, amikor meghal. Nem egy test nélkülivé váló lélek szakad el egy lélek nélkülivé váló testtől, hanem egy egész ember most azon a határon áll, amelyen túl már nincs számára idő, és amelyet átlépni nem képes sem testileg, sem lelkileg." (Kirschliche Dogmatik, Zürich, 1948, III/2., 770–771. o.; idézi: Dr. Szathmáry Sándor: A reménység etikája, Református Sajtóosztály, Budapest, 1990, 124–125. o.) Aztán itt van Oscar Cullmann tanítása: "Okvetlenül szükség van Isten új teremtő aktusára, mely az embernek nemcsak egy
részét hívja vissza az életbe, hanem az egész embert. Tehát mindent, amit Isten teremtett, és amit a halál
megsemmisített. Szókratésznek és Platónnak nincs szüksége semmiféle új teremtő aktusra. Hiszen az ő
felfogásukban a test lényegében rossz, és így nem kell, hogy tovább éljen. Az a rész pedig, amelynek tovább kell
élnie, a lélek, egyáltalán meg sem hal. Ha meg akarjuk érteni a keresztény feltámadáshitet, teljesen el kell
szakadnunk a görög filozófiai gondolatvilágtól." (Unsterblichkeit der Seele oder Auferstehung der Toten, Stuttgart–Berlin, 1962.; idézi Dr. Szathmáry Sándor: i. m., 147–148.) Tény, hogy sajnos a csak az ún. tudományos teológia berkeiben nyilvánvalóak ezek a tanítások, a keresztény tömegek szinte nem is értesültek róla.
A szereplés szó talán nem helyes kifejezés a szolgálatokban...
Még egy gondolat. Amikor elkezdtem járni az adventista istentiszteletekre egyáltalán nem éreztem idegenül magam, hiszen például az énekeskönyv nagy része azonos a református énekeskönyvvel, ugyanúgy orgonakiséret van...stb.
Üdv. Péter
Ahogy olvastam a válaszokat, egy kérdés fogalmazódott meg bennem: Mi a különbség az Adventisták és a Jehova Tanúi között?
Nekem nagyon hasonlónak tűnnek. Amit így látok különbséget, az a Jehova név, ill. ők esznek húst (Péter, nem tudom, hogy ez csak a ti gyülekezetetekre vonatkozik, vagy minden Adventistára) Mi a lényegi különbség? Bocsánat, hogy így kérdésbe írom a kérdést, de itt sok Adventista összegyűlt, hátha ide is válaszoltok.
Sziasztok!
Igen sok különbség van a Tanúk és az adventisták közt, mind tanításilag, mind életmód tekintetében, de talán a legfontosabb, hogy az adventisták sokkal elfogadóbbak, és nyitottabbak.
Tanításilag: egészen más az Istenkép, az adventisták hisznek Krisztus Isten voltában, a Szentlélek személy voltában a tanúk nem. Az adventisták hisznek a tízparancsolat egyetemességében a szombatnapot mint a Teremtés emlmkünnepét tartják, a Tanúk nem. Az adventisták várják Krisztus közeli visszajövetelét, mert hitük szerint a feltámadást megelőző vizsgálati ítélet már megkezdődött a mennyben, a Tanúk szerint Krisztus 1914-ben visszatért. Az adventistáknál mindenki egyenlő és mindenki a mennybe kerül a feltámadása után, akit Isten igaznak nyilvánít, a Tanúknál osztályok vannak és csak 144 ezren jutnak a mennybe a többiek itt a Földön maradnak...stb.
Életmód tekintetében is különbség van az adventisták gyakorlatilag vegetáriánusok, sokan vegán életmódot élnek, és nagy hangsúlyt helyeznek az egészséges életmódra. A tanúk csak a vért tiltják (bár a gyakorlatban sokan fogyasztják). Nálunk nincsen kötelező kvóta a térítésben nem járunk házról-házra, sokkal inkább előadásokat tartunk, és a magvetésben hiszünk, nem az aratásban. A szolgálatok szabadabbak, mindenki azt csinálja amihez ért. A tanúknál kötelező a térítés akkor is ha nem tudsz beszélni...stb.
Én azt gondolom, hogy az adventisták sokkal közelebb állnak a reformátusokhoz, mint a tanúkhoz...
Üdv. Péter
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!