Krisztus mely napon született Istentől?
Szia!
Ha jól értem a kérdés kettős: vonatkozik Jézus Krisztus preegzisztenciájára és földi születésére egyaránt. Nos mind a kettőre lehetetlen pontos választ adni. Ennek oka az első esetben egyszerű: Jézus Krisztus Isten, és mint ilyen születésének körülményei, módja és ideje az ember számára felfoghatatlanok. A Szentírás is igen szűkszavúan csak annyit mond: "minden teremtménynek előtte született", és "minden ami van általa lett."
A második esetben sincsen biztos fogódzónk, hiszen a próféciák is fellépésének idejét határozzák meg, és annyit tesz hozzá az evangélista, hogy ekkor mintegy 30 esztendős volt (isz. 27-ben). Talán a legpontosabb adat a betlehemi gyermekgyilkosságért felelős Heródes halálának időpontja, mely ie. 4 tavaszára esett, tehát Jézusnak ez előtt kellett megszületnie kb. ie. 5 őszén.
Üdv. Péter
Krisztus mindig is létezett Istenben, tehát nem született, nem is pusztul. Krisztus pedig Isten általi alkotással aktivizálódik. Ha Krisztust Igeként kezeljük, akkor pedig Krisztus maga az alkotó eszköz.
üdv
27/F
LastOne.Left
Nem a Máriától való születése érdekel, hanem az Istentől, hogy mikor volt az a bizonyos ma napja, amikor Isten így SZÓLT Krisztushoz: "Fiam vagy te, ma szültelek téged"
Zsid 1,5 Mert kinek mondotta valaha az angyalok közül: Én Fiam vagy te, én ma szültelek téged? és ismét: Én leszek néki Atyja és ő lesz nékem Fiam?
Zsid 5,5 Hasonnlóképen Krisztus sem maga dicsőítette meg magát azzal, hogy főpap lett, hanem az, a ki így szólott hozzá: Én Fiam vagy te, ma szültelek téged.
"minden teremtménynek előtte született", valóban ezt írja a Biblia.
Ebből én arra következtetek, hogy ő volt az első teremtmény. Előtte csak az Atya volt és ő alkotta meg a Fiút (azaz Jézust).
Bár Jézust a Biblia nem nevezi teremtőnek, azt írja a Szentírás, hogy innentől kezdve az Atya mindent őáltala teremtett.
Régies nyelvezettel (Károli):
"Ez kezdetben az Istennél vala.
Minden ő általa lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett."
A teremtés és a születés tudtommal nem ugyanazt takarja, és a zsidó levél is az angyaloktól való különbségre, hogy hogy Isten senki másnak nem mondta az angyalok közül ezt, - hozza fel Krisztusra. Viszont úgy tűnik ez egy bizonyos (ma) napon történt, amikor Isten így szólt.
A kérdés, hogy ez melyik napon volt? Kezdetben valóban Istennél volt Krisztus, de ez még nem jelenti azt, hogy akkor, aznap született is, hogy akkor történt volna az említett esemény. Vagy ha igen, ezt bizonyítani kellene. A Kol. levélnél pedig nem előtte születés, hanem elsőszülöttség van a görögben (prototokos), ami nem egyértelműen a kezdetre vonatkozik, hanem lehet az új teremtésre is vonatkoztatni, amiben Krisztus az elsőszülött, minthogy sok atyafi közül az elsőszülött, aki sokak fiat visz dicsőségre, akik testvérei:
Zsid. 2:10
Mert úgy illett, hogy szenvedéseken keresztül tegye bevégzetté azt, akiért és akin keresztül a mindenséget teremtették, aki sok fiat vezet dicsőségre, s aki az ő megmenekedésüknek a szerzője. 11 Így tudniillik mind a megszentelő, mind a megszenteltek mind egytől származtak, ez okból nem szégyenli őket TESTVÉReinek nevezni.
Róma 8:29 Mert akiket eleve kiválasztott, azokról eleve el is rendelte, hogy hasonlókká legyenek Fia képéhez, hogy ő legyen az elsőszülött sok testvér között.
Tehát, amiben mi testvérek vagyunk Krisztussal, mint új teremtés, az az Istentől való születettség, nem a korábbi léte a mennyben.
Kolosse levél első fejezet:
17
És Ő előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.
18
És Ő a feje a testnek, az egyháznak: aki a kezdet, elsőszülött a halottak közül; hogy mindenekben Ő legyen az első;
Ez tehát két válasz:
Először is őbenne teremtettek mindenek, minden teremtménynek előtte született.
Másodszor is úttörő, mert halottak közül is első .
Magyarán duplán első. :)
Nem csak a születés a kérdés, hanem hogy mikor (mely napon) hangzott el Isten részéről az a kijelentés, amit mond a zsidó levél: "Fiam vagy te, ma szültelek téged"
Merthogy elhangzott. Különben értelme nem lenne annak hogy mondja: 'így szólt hozzá:'. Valamikor tehát Istennek ki kellett jelentenie Krisztusnak ezt, amivel meg is dicsőítette ezzel őt. 'Krisztus sem maga magát dicsőítettem azzal, hogy ... hanem az, aki így szólt hozzá:...'
Sziasztok!
Nem vitaképpen, csak szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a zsidó levélben az idézett igékben a γεγέννηκά szó szerepel, ami azt jelenti: "nemzettelek"
Üdv. Péter
Rendben, ez nem változtat a kérdésen.
A nemzés és a szülés sok nyelvben megegyező jelentéssel bír. (magyarul nincs külön a szülésre, és a nemzésre külön szó, hanem egy szóval fejezik ki)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!