Mózesi törvények alapján a zsírfogyasztás tiltott-e?
Ha igen, hol találok rá igét?
Azt tudom, hogy a belsőségeket és az állat kövérjét az áldozati állatoknak el kellett mondjuk füstölni, de ezek az áldozati állatok voltak.
Van olyan rész, mely nemcsak bizonyos állatok fogyasztása, hanem azok bizonyos részei is tiltva lennének?
Kedves kéredező!
Én azt a helyet ismerem, ahol így beszél:
""Szólj Izráel fiainak, mondván: Se ökörnek, se báránynak, se kecskének semmiféle kövérjét meg ne egyétek. Elhullott állat kövérjét és széttépett állat kövérjét szabad feldolgozni bármi munkára; de megenni meg ne egyétek. Mert bárki megeszik valami kövérséget az olyan baromból, melyből tűzáldozatot szoktak vinni az Úrnak; az a lélek, amelyik megeszi, irtassék ki az ő népe közül. Semmiféle vért se egyetek meg egy lakhelyeteken se; se madárét, se baromét. Bármely lélek bármiféle vért megeszik; irtassék ki az a lélek népe közül.""
Ez elég kategórikus a vérrel kapcsolatban, a zsírnál azonban, úgy tűnik, különbséget tesz. Ez a rész azt mondja, hogy azoknak a fajta állatoknak a zsírját nem lehet enni, amely félékből áldozatot szokás vinni. Vagyis nem a konkrét, egy darab áldozati állat, hanem az áldozatra rendelt fajtájú állatok általában vannak említve.
A másik helyen viszont így beszél:
""Örökkévaló rendtartás legyen a ti nemzetségeiteknél minden ti lakhelyeteken: SEMMI kövért és SEMMI vért meg ne egyetek!""
Itt ugyan előzőleg a hálaáldozatok rendjéről van szó, de a megfogalmazás ettől függetlenül kategorikus. Ha a "semmi" a vér esetében totális tiltás, akkor ugyanez az értelme a kövérjénél is. Ha a kövérjénél nem vesszük teljeskörű utasításnak, akkor a vér esetében is azt kéne gondolnunk, hogy csak bizonyos állatok vérétől kell tartózkodni, a többit meg lehet enni.
A vérrel kapcsolatban el van magyarázva, hogy miért nem ehetjük (abban van mindenek élete). Ugyanígy a zsír is el van választva: minden kövérje az Úré.
Köszönöm "munyamunya"!
Felületesen én is megnéztem, és úgy gondolom, hogy amikor a "kövérjének" a fogyasztásáról ír, az csak arról az állatról ír, mely áldozati állat.
Az általad is említett IIIMóz3,17, mikor inti az Úr, hogy semmi kövért és semmi vért ne egyenek, ezt eléggé egybe érzem az előtte leírt áldozati szertartás leírásával. Nem érzem, hogy egy nagy fallal ketté lehetne vágni a szövegkörnyezetből.
Azt is írod, hogy minden kövérje az Úré. Hogyan valósíthatnám én ezt meg, ha nincs áldozati rendszer? Mit csináljak a vásárolt hús kövérjével, vagy vidéken lakva a levágott csirke zsírjával? Nem füstölögtethetem el az oltáron. Vagy kidobom a szemétbe, vagy a macskának adom, de ezt nem érzem úgy, hogy az Úrnak adtam volna.
Ahogy írod, "Ha a kövérjénél nem vesszük teljeskörű utasításnak, akkor a vér esetében is azt kéne gondolnunk, hogy csak bizonyos állatok vérétől kell tartózkodni, a többit meg lehet enni." ezzel nem értek egyet.
Megmagyarázom. A vízözön utánról ezt olvashatjuk: " Minden mozgó állat, a mely él legyen nektek eledelűl; a mint a zöld fűvet, nektek adtam mindazokat.
Csak a húst az őt elevenítő vérrel meg ne egyétek." Itt azért nincs az, amit említettél, hogy azt hihetnénk, hogy csak "bizonyos állatok vérétől" kellene tartózkodnunk.
Ráadásúl Isten ezen kijelentése elég érdekes számomra. Úgy gondolom, hogy egyszer kijelenti, hogy a vér kivételével mindent megehetünk, majd eltelve jónéhány év, elég alaposan beszűkítve engedélyezi nekünk a húsevést. Nem értem. Van esetleg valami magyarázatod, amivel segíthetnél ezzel kapcsolatban?
Bocsi, találtam még valamit.
Az egyiptomból kivonulás előtt meg kellett enni a bárányt. Ezt találtam:
"És vegyenek a vérből, és azokban a házakban, a hol azt megeszik, hintsenek a két ajtófélre és a szemöldökfára.
A húst pedig egyék meg azon éjjel, tűzön sütve, kovásztalan kenyérrel és keserű fűvekkel egyék meg azt.
Ne egyetek abból nyersen, vagy vízben főtten, hanem tűzön sütve, a fejét, lábszáraival és belsejével együtt.
És ne hagyjatok belőle reggelre, vagy a mi megmarad belőle reggelre, tűzzel égessétek meg."
Itt úgy veszem ki, hogy az említett véren kívűl meg kellett sütni cakli-pakli a bárányt még a belsejével együtt is. Jó, látom nem lehet konkrétan olvasni arról, hogy a szalonnával mi lett, de zsír nélkűl hogyan süssek meg egy komplett bárányt? Anélkűl csak elégetném.
Ilyet is találtam: "Szólj az Izráel fiainak, mondván: Az ökörnek, a báránynak és a kecskének semmi kövérjét meg ne egyétek." Külön van kiemelve három állat, kinek zsírját határozott állítással nem szabad megenni. Nem értem, hogy ha semmi zsírját nem szabadna megenni a tiszta állatoknak, akkor miért van kiemelve három állat? Mondjuk egy kacsának azért nem olyan szalonnája van, mint egy báránynak annak valóban csak hája van, de nem szalonnája.
Kedves kérdező!
Ezt írtam:
"HA a kövérjénél nem vesszük teljeskörű utasításnak, AKKOR a vér esetében is azt kéne gondolnunk, hogy csak bizonyos állatok vérétől kell tartózkodni, a többit meg lehet enni."
Tehát ez egy elméleti feltételezés volt, ami abból indult ki, hogy egy helyen az Írás mindkét dologról (vér, zsír) kijelenti, hogy "semmit" ne együnk azokból. Ebből próbáltam levezetni, hogy ha ennek ellenére azt gondolnánk, hogy a kövérje esetében ez csak az áldozatra kijelölt fajtájú állatokra vonatkozik, vagyis ha nem vennénk teljes körűnek ezt a bizonyos "semmit", akkor ugyanennek kéne érvényesnek lennie a vérrel kapcsolatban is, hiszen egy mondatban, egy helyen, ugyanazzal a szóval és kifejezéssel tiltja a törvény mindkettő evését. HA az egyiknél máshogy értelmezzük, AKKOR a másiknál is úgy kell. Azonban ez csak feltevés volt részemről, egy gondolatsor annak bemutatására, hogy ez helytelen hozzáállás. Vagyis szerintem mind a vér, mind a zsír esetében teljes körű tiltásról van szó.
Ami a mai gyakorlatot illeti, mivel városi lévén nem én vágom le pl. a csirkét, nem tudom rendesen kivéreztetni, nem ismerem a feldolgozása pontos körülményeit, így valószínűleg bizony megeszek valamennyi vért a hússal együtt, bármennyire is igyekszem kivagdosni a véres részeket, ereket, bármennyire kimosom a húst. Azonban ez nem jelenti azt, hogy akkor minden-mindegy alapon szándékosan, tudatosan fogyaszthatok konkrétan vért. A legjobb tudásom és képességem szerint távol tartom magam tőle, ez az, amit meg kell tennem.
Ugyanez érvényes a zsírra is. Nem eszem direktbe libazsíros kenyeret, és amennyire lehet, eltávolítom a húsokról is a hájat/kövérjét (amit eldobok, mivel az áldozati rendszertől függetlenül ez egy olyan része az állatnak, amit nem evésre szánt az Isten). De pl. sütésnél a húson levő zsiradék úgyis kisül, az szükséges is a folyamathoz, azonban végül a zsíros levet nem fogyasztom el. Ez a magyarázat a páskabárányos kérdésedre is; természetesen, mivel egyben kell megsütni, nem boncolgatja az ember le róla a kövérjét, az együtt sül a hússal, de végül ezt a kisült szószt nem esszük meg.
Ami a vízözön utáni törvényt illeti, szerintem ott nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy előzőleg, a bárkába való bemenetelkor világosan meg vannak különböztetve a tiszta és tisztátalan állatok, ez meglevő különbség és törvény volt már akkor, Noé jól tudta, melyek a tiszta/ehető állatok (csak ezekből áldozott az Istennek a végén 1Móz.8:20).
Vagyis azt gondolom, hogy itt ugyanúgy csak a tiszta állatokról beszél az Írás, ahogy az első Timóteusi levélben:
""Ezek tiltani fogják a házasságot, OLYAN eledelektől tartózkodnak majd, melyeket Isten hálaadással való FOGYASZTÁSRA TEREMTETT azoknak, akik hívek és az igazság felismerésére eljutottak. Mert az Isten minden teremtménye hasznos és semmi sem elvetendő, amit hálaadással veszünk magunkhoz""
Itt is látszik, hogy azokon az ételeken belül mondja, hogy azok mind jók, amelyeket az Isten evésre teremtett (és amelyek közül egyesek nem akartak megenni néhányat, vagy az is lehet, hogy kimondottan vega étrendet gyakoroltak, és ezzel állítja szembe az apostol az igazságot, mely szerint a tiszta állatok mind megehetőek).
Mózesnél az szerepel, hogy
""az OLYAN baromból, melyből tűzáldozatot szoktak vinni az Úrnak""
mindazokból a fajtákból - amelyek ugye a tiszta állatok, ahogy láttuk Noénál is - tiltott a zsír megevése. Tehát nem kizárólag azt a hármat kell érteni alatta, amit név szerint is említ (ökör, bárány, kecske), hanem az összes olyan fajtát, amelyből szokás volt áldozatot vinni.
Én így látom ezt a dolgot.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!