Milyen a keresztény istenkép?
Az egyházak istent pozitív tulajdonságokkal ruházzák/ruházták fel? Pl. : Megbocsátó, igazságos, jó szándékú, nem bosszúálló .
A probléma az, hogy ez az istenkép ellentétben áll az ószövetség istenképével. Márpedig az épp úgy része a bibliának, ahogy az újszövetség.
Konkrét példák:
# És monda Sámuel Saulnak: Engem küldött el az Úr, hogy királylyá kenjelek fel téged az ő népe, az Izráel felett; most azért figyelj az Úr beszédének szavára. # Így szól a Seregek Ura: Megemlékeztem arról, a mit cselekedett Amálek Izráellel, hogy útját állta néki, mikor feljöve Égyiptomból. 2 Móz.17,8. ,2 Móz.17,11. # Most azért menj el és verd meg Amáleket, és pusztítsátok el mindenét; és ne kedvezz néki, hanem öld meg mind a férfit, mind az asszonyt; mind a gyermeket, mind a csecsemőt; mind az ökröt, mind a juhot; mind a tevét, mind a szamarat.
Bosszúálló-e az, aki egy 100 éves sérelmet torol meg az utódokon? (És a háziállatokon is persze...)
Vagy "Megbűnhődik Samária, mert engedetlen volt Istenével szemben. Fegyver által esnek el, csecsemőit sziklához vágják, és terhes asszonyait fölhasogatják. "
Igazságos-e az aki azokat is bünteti, akiknek nem volt részük Samária bűnében?
A keresztény Istenkép ellentmondásos,és ki van forgatva,ez egyértelmű.Volt már itt hasonló kérdés,amit egyes keresztények azzal hárítottak el,hogy az ószövetség nem is a keresztényekre vonatkozik,hanem a zsidókra.azért ezen jót nevettem.de ha valaki nem ilyen jellegű példát hoz fel,mint te,akkor meg a Biblia minden szava igazság,és az ószövetség,meg az újszövetség Istene ugyanaz.....
A hazugság abban rejlik,hogy Istenről azt állítják,hogy szeretetteljes,meg megbocsájtó,és minden ami ennek az ellenkezője,az pedig Sátántól jön.Közben a Bibliában Isten még a saját törvényét is megszegi.LOL.
De ha valaki hivatkozik azokra a gyilkosságokra,amiket Isten követett el,arra az a válasz,hogy azokat Isten mind igazságos ítéletként hajtotta végre.Ez ám az igazi képmutatás!
Ha az egyház azt mondaná,hogy a Bibliai Isten és a Sátán ugyanaz,akkor nem is lenne ezzel az egésszel baj,mert őszinték lennének,nem kevernék a lapokat,nem lenne ellentmondás.
Kedves utolsó válaszadó,
én itt kizárólag a hívők véleményére vagyok kíváncsi.
Tehát például olyan véleményekre:
"hogy az ószövetség egy primitív, tipikus bronzkori nép mítoszainak gyűjteménye, míg az újszövetség egy valamivel kifinomultabb, a hellenizmus által civilizáltabbá tett nép hiedelme ..."
nem vagyok kíváncsi, még akkor sem, ha teljesen egyetértek ezekkel a véleményekkel.
Én inkább arra vagyok kíváncsi, hogy a vallásosak szerint -a bibliában leírt történeteket igaznak feltételezve- kijelenthető-e egyértelműen Istenről az, hogy jó szándékú, türelmes, emberszerető, nem bosszúálló, sőt még igazságos is.
Ugyanis, ha nem jelenthető ez ki (mert például Istent nem lehet ilyen emberi fogalmakkal megítélni, hiszen ő ezek felett áll), akkor milyen jogon hirdetik önmagukat az egyházak az erkölcs védelmezőinek?
Elvégre ebben az esetben a "Legyen meg az Úr akarata!" Nem biztos, hogy az helyes/etikus is.
Ezt függetlenül attól kérdezem, hogy a néhány etikai kérdésben (pl abortusz) nagyjából egyetértek az egyházak véleményével. Bár nagyon sok esetben van ellentmondás az azonos egyházhoz tartozó papok között is.
Kedves utolsó!
Ez így ismét ökörség. Ninive bűne sokkal nagyobb volt, mint a Samáriaiaké és az Amálekeké. Mivel megkegyelmezett Ninivének, miközben a másik két város lakosságát kiirtatta, ezért nem lehet igazságos. De szerintem te sem gondolhatod őszintén, hogy ez igazságos lenne!
Ninive lakóinak esélyt adott az Isten a megbánásra/megmenekülésre. A másik két városnak NEM.
Jó lenne, ha a hozzászólásaimban felvázolt gondolatmenetet próbálnátok megcáfolni, és nem azt hangoztatni, amit dogmaként elfogadtatok isten végtelen jóságáról, végtelen igazságosságáról.
(Egyébként sem értem, mi az hogy végtelenül jó/végtelenül igazságos! Ezekhez a tulajdonságokhoz nem rendelhető mérőszám. Nem lehet végtelen sem. Ahogyan az is értelmetlen, hogy valami végtelenül kék, piros...)
Más! Ha isten mindenható, akkor miért nem akkor büntette meg Amálek népét, amikor vétkeztek, és nem engedték át a zsidókat a földjükön?
Hiszen ebben az esetben azokat büntetné, akik csakugyan rosszat tettek. Ehelyett viszont várt több mint 100 évet, és az akkor még nem is élő nemzedéken állt bosszút.
Szia, nem olvastam végig mindent.
Az, hogy az egyházak milyen tulajdonságokkal ruházzák fel Istent, nem számít, hanem az, hogy milyen Isten valójában.
Jézus ezt mondta, hogy senki sem ismeri az Atyát,csak ő. Aztán amikor a tanítványok azt akarták, mutassa meg nekik Istent, ő azt felelte: Aki engem látott, látta az Atyát.
Ennek alapján azt tudom mondani, hogy olvasd el az Újszövetséget, nézd meg milyen Krisztus és akkor megtudod, milyen lehet az Atya.
Miért fontos ez? A farizeusok azt hitték, ismerik Istent, pedig nem ismerték. Jézus folyamatosan rámutatott a tévedéseikre és ő maga is kiigazította az ószövetséget, a Tóra tanításait.
Tehát a KERESZTÉNY világkép szerint az ószövetség része a kánonnak, mert abból nőtt ki az új, és az újszövetség az ószövetség nélkül nem értelmezhető. Sőt, az ószövetségben prófétálták meg többen is a messiást.
De, az ószövetség NEM tökéletes. (Bocsánat, most hazudtam, tökéletes, ha nem szó szerint értelmezed.....)
Igen, Istentől ihletett, és hasznos a feddésre és a megjobbításra, de azért ne feledjük el, hogy a tanítói és prófétai könyveken kívül nagy része történelmi leírás. Tehát ha a király vagy a főpap valamit csinált, akkor azt annak tükrében nézték meg, hogy sikeres vagy jó dolog volt-e. Ha sikeres volt, akkor Isten ezt meg ezt mondta. Ha nem volt az, akkor Isten akarata ellen cselekedtünk. Ez volt az ókori logika.
(szimbolikusan értelmezve az egész történtet teljesen másról szól, de ebbe most ne menjünk bele.)
Tisztelettel,
freya
idézem:
Az, hogy az egyházak milyen tulajdonságokkal ruházzák fel Istent, nem számít, hanem az, hogy milyen Isten valójában.
Mivel az egyházak "szolgáltatása" többek között az, hogy a követőinek megmondják mi helyes, és mi helytelen, ÉS ők ezt a bibliai Isten akarata szerint döntik el, hiszen az ő akarata az erkölcs forrása, ezért nagyon nem mindegy milyen tulajdonságokkal ruházzák fel az istenüket.
Ha belegondolsz az egyházak (nem csak a legtöbb keresztény, hanem az iszlám egyházaknak is) ideológiája, hogy ŐK képviselik Isten/Allah akaratát a Földön. Így ami szerintük jó az az Istennek is jó.
idézet2: "Aki engem látott, látta az Atyát."
Ez megerősíti azt, hogy az Ószövetség Istene azonos az Újszövetségével. Miközben a két könyvben Isten személyisége nem egyezik.
idézet3: "Szimbolikusan kell értelmezni az egész történetet..."
A kérdésemben idézett két történet két népirtásról szólt. Az egyik város (Amálek) lakóit úgy mészárolták le Isten egyértelmű parancsára, hogy pont annyi bűnük volt a Amálek lakóinak, mint az -őket lemészárló- izraelieknek. Nevezetesen az eredendő bűn, ami ugye öröklődik. Elvégre nem azok az amálekiek hátráltatták a zsidók vándorlását, akik a népirtásnál meghaltak, hanem ezeknek a régi ősei.
Vajon, ha most Magyarország megtámadná Ausztiát és Romániát, majd etnikai tisztogatásokba kezdene a mádéfalvi veszedelem (1767) miatt azt is helyeselnéd? Amálek sztoria pontosan erről szól.
Szamária lakóinak csakugyan volt még egy bűnük az eredendő bűnön kívül (a Biblia szerint). Bálványimádók voltak. Vajon mindenki az volt? Még a csecsemők is? Azok is, akiket még meg sem szült az anyjuk? Vagy akik még beszélni sem tanultak meg?
Te az alábbi idézetet hogyan tudod szimbolikusan értelmezni?
"Fegyver által esnek el, csecsemőit sziklához vágják, és terhes asszonyait fölhasogatják!"
Mi nem volt értelmes abból, amit leírtam? Igen, egy Isten van, akit az ószövetség idején nem helyesen értelmeztek,ezt jött Jézus kijavítani. Mivel Jézus Istent tükrözte, ezért egyszerű eldönteni, melyik leírás vonatkozik Istenre, melyik nem.
A törvényből a tíz parancsolat Istentől volt, a többi Mózestől. A próféták Isten szolgái voltak. A történelem könyvek meg történelem könyvek.
A szimbolikus értelmezés nem azt jelenti, hogy kiragadok egy mondatot, és elkezdem magyarázni. Ahhoz ismerni kell a Biblia kódrendszerét. Egy példa: az Egyiptomból való kivonulás. Ezt a történetet mindenki jobban ismeri. Mit jelképez Egyiptom? A Bibliában Egyiptom mindig az anyagi világ csábítását jelképezte, a "húsos fazekat" amitől nehéz elszakadni.
Egyiptom az ember önző énje, amitől nagyon nehéz elszakadni, a fáraó pedig az önző én ősforrása.
Csak az emberek nem szeretnek a bibliai történetek mögé nézni, mert könnyebb azt mondani, hogy az ellenség az arabok,a zsidók, a keresztények, az ateisták stb. Valójában az ellenség a saját önző énünk.
Az Egyiptomból való menekülés valójában az önző éntől való elszakadást jelképezi és az üdvösség felé vezető utat.Mózes története az a folyamat, amelynek során képessé válunk a bennünk lévő fény felmutatására, ahelyett, hogy a külsődleges, világi dolgoktól várnánk a tartós boldogságot.
Kedves Freya!
Az Egyiptomból való kivonulás nem szerepelt a kérdésben, szóval ez most nem érdekel.
Szerinted az Amálek és Samária városának történetén szimbolikusan kell értelmezni. Rendben, de hogyan lehet ezt a két sztorit szimbolikusan értelmezni?
Idézem tőled: "Igen, egy Isten van, akit az ószövetség idején nem helyesen értelmeztek,ezt jött Jézus kijavítani."
Ezzel baj van. Egyrészt a Biblia elvileg elejétől végéig Isteni sugallatra írt mű, így Isten szavának helytelen értelmezése az Ószövetségben sem lehetséges. A könyvet maga az Isten lektorálta :-).
A másik probléma ezzel, hogy az Ószövetségben nem az szerepel, hogy a zsidó nép vezetői tanakodtak, és mivel SZERINTÜK Istennek tetsző cselekedet lenne kiirtani pár város(államot).
Hanem az szerepel, hogy: "Így szólt a Seregek Ura (Isten)..." Szóval maga az Isten adott parancsot a népirtásokra.
(DE! Még ha félre is értették volna a zsidók Isten szándékait, neki erkölcsi kötelessége lett volna megakadályozni a népirtást. Elvégre igazságos, és mindenható.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!