Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Vallás » Kire mondhatom azt, hogy a...

Kire mondhatom azt, hogy a "felebarátom"?

Figyelt kérdés

Jézus az evangéliumokban beszélt erről, és én értelmeztem egy módon. De a legtöbb keresztény vallás mégis máshogy magyarázza.

Valaki tisztázhatná mit is jelent ez a szó.


2011. jún. 29. 19:53
 1/10 anonim ***** válasza:
Minden homo sapiensre mondhatjuk, kivétel nincs.
2011. jún. 29. 19:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 A kérdező kommentje:

19:59

Épp ez a gondom. Ha így lenne akkor Jézus miért mesélte el a történetet a szamaritánusról?

A végén kiderül, hogy a szamaritánus volt a "felebarát", nem a másik kettő aki otthagyta. Akkor a lévita és a pap nem voltak homo sapiensek?

Ha minden emberre vonatkozna a "felebarát" kifejezés, nincs értelme a történetnek.

2011. jún. 29. 20:08
 3/10 anonim ***** válasza:
100%

Mindenki, akit a 'sors' eléd, melléd vet. Mindenki, akinek a szeretetedet tudod adni, segíteni rajta, mindenki, akinek azt tudod adni, amit te is szeretnél kapni, hiszen úgy szeresd felebarátodat, mint magadat.


Üdv: én lászló

2011. jún. 29. 20:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
Ha viszont csak az Ószövetséget nézzük, akkor az egyik értelmezés szerint a felebarát csak a zsidókat jelöli.
2011. jún. 29. 20:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 A kérdező kommentje:
Mindenki akin segíteni tudok? De hiszen az út szélén hagyott eszméletlen zsidó nem tudott segíteni senkin. Ugyanannyi szeretetet tudott kimutatni a lévita mint a szamaritánus iránt. Ilyen megközelítésből neki senki nem volt a felebarátja. Jézus a végén mégis azt kérdezte, ennek a zsidónak ki volt a felebarátja, amire a válasz a 'szamaritánus' volt. Itt akkor nincs ellentmondás?
2011. jún. 29. 20:54
 6/10 anonim ***** válasza:
100%

Nem kell szőrt hasogatni, felsorolás volt. Olvasd el az első mondatomat.

"Mindenki, akit a 'sors' eléd, melléd vet."


Ha az út szélén hagy valaki, az kicsoda neked? Az ellenséged. Miért hagy az út szélén? Mert nem szeret, és gondolom letojja, hogy ott vagy, sőt tovább is megyünk, úgy gondolja, meg is érdemled. Mit tegyél az ellenségeddel, ki átkoz? Áldjad ki átkoz, és szeresd, ki gyűlöl. Mert neked felebarátod ő, hisz légy tökéletes, mint a mennyei atyád is tökéletes, ki felhozza napját jónak és gonosznak, ki esőt ád igaznak és hamisnak egyaránt.

2011. jún. 29. 21:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 Vree ***** válasza:
A zsamaritánus történet egy példabeszéd: Jézus idejében a szamaritánus testesítette meg a gyűlölt eretneket. Az említett történetben egy törvénytudó teszi fel a kérdést Jézusnak, hogy nem szűkíthetjük-e le a felebaráttal vagy embertárssal kapcsolatos kötelezettségeinket csak a hozzánk hasonlókra és az igaz hitűekre? Erre mondja Jézus feleletnek a történetet, amiben olyasvalaki viselkedik irgalmasan valakivel, akit az minden tekintetben megvet. A törvénytudó kénytelen beismerni, hogy az viselkedett az illető felebarátjaként, aki irgalmas szívű volt hozzá - felekezettől függetlenül. A történetben pont az a lényeg, hogy elmondja, hogy az egész emberiség a felebarátod, azok is akiket a legjobban gyűlölsz, és az üdvözülés nem egyetlen embercsoportnak szól, hanem mindenkinek.
2011. jún. 29. 22:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 Vree ***** válasza:

Egyébként Asimov írt egy remek elemzést erről, amiben azt javasolja hogy helyettesítsük be a szamaritánust egy modern megfelelőjével, mert csak így nyer értelmet a történet. Vegyük például Magyarország lévén ezt: egy embert kirabolnak a mai napokban és otthagynak sebesülten az útszélen. Arra megy egy hívő keresztény aki látja de nem akar semmibe úgymond belekeveredni és tovább megy. Arra megy egy roma gyerek (egyéntől függően: homoszexuális, zsidó, stb.) és gyorsan mentőt hív és amíg megjön addig nyugtatgatja az illetőt és segít neki. És ekkor kell megkérdezni magadtól, hogy ki viselkedett a két ember közül a sebesült embertársaként?


Az egész történet egy válasz azoknak, akik a "magunkhoz hasonló ember" fogalmát le akarnák szűkíteni, hogy ne kelljen azokkal is emberségesnek lenniük, akiket gyűlölnek.

2011. jún. 29. 23:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 anonim ***** válasza:
79%

Szia!


Erre a kérdésre válaszolt Krisztus az irgalmas samaritánusról szóló példázatában. Krisztus megmutatta, hogy nem csak az az ember felebarátunk, aki a mi hitünket vallja. Ebben a kérdésben nincs faj-, szín-, sem osztálykülönbség. Felebarátunk mindenki, akinek szüksége van segítségünkre. Felebarátunk mindenki, akit az "ellenség" megsebzett és összezúzott.


Az irgalmas samaritánus példázatának elmondására egy törvénytudó kérdése késztette Krisztust. Jézus tanított, és "egy törvénytudó felkelt, kísértve őt, és mondta: Mester, mit cselekedjem, hogy az örök életet vehessem?" A farizeusok biztatták a törvénytudót e kérdés felvetésére, mert remélték, hogy Krisztust saját szavaival tőrbe ejthetik. És türelmetlenül várták válaszát. Jézus azonban nem bocsátkozott vitába. Magától a kérdezőtől akart választ kapni. "A törvényben mi van megírva? - kérdezte -, mint olvasod?" A zsidók még mindig azzal vádolták Jézust, hogy nem tulajdonít nagy fontosságot a Sínai-hegyen adott törvénynek, Ő azonban az üdvösség kérdésénél éppen az Isten parancsolatai megtartását vetette fel. A törvénytudó így válaszolt: "Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből és teljes lelkedből és minden erődből és teljes elmédből; és a te felebarátodat, mint magadat." "Jól feleltél - mondta Krisztus - ezt cselekedd, és élsz."


A törvénytudó nem volt megelégedve a farizeusok magatartásával és cselekedeteivel. Tanulmányozta a Szentírást, mert meg akarta ismerni mondanivalóját. Mélységesen érdekelte ez a kérdés, és őszintén kérdezte: "Mit cselekedjem?" Válaszában, amelyben meghatározta a törvény követelményeit, figyelmen kívül hagyta a ceremóniális és rituális előírások tömkelegét. Ezeknek nem tulajdonított fontosságot. Csak azt a két nagy elvet nevezte meg, amelytől "függ az egész törvény és a próféták". E válasz megdicsérése előnyösen befolyásolta Jézus ügyét a rabbiknál. Nem ítélhették el annak szentesítéséért, amit egy törvénytudó is megerősített.


"Ezt cselekedd, és élsz" - mondta Krisztus. Tanításában a törvényt mindig Istentől származó kerek egészként mutatta be, tanúsítva, hogy lehetetlen megtartani az egyik előírást, és áthágni a másikat, mert ugyanaz az elv vonul végig az egészen. Az ember sorsát az egész törvény iránti engedelmessége határozza meg.


Krisztus tudta, hogy senki sem képes a maga erejéből engedelmeskedni a törvénynek. A törvénytudót alaposabb és igényesebb kutatásra akarta késztetni, hogy megtalálja az igazságot. Csak Krisztus erejének és kegyelmének elfogadásával tudjuk megtartani a törvényt. Csak az engesztelő áldozatba vetett hit teszi képessé az elbukott embert arra, hogy szeresse Istent teljes szívével, felebarátait pedig úgy, mint saját magát.


A törvénytudó tudatában volt annak, hogy nem tartotta meg sem az első négy parancsolatot, sem pedig a többi hatot. Krisztus kérdésének súlya alatt bűnösnek érezte magát, de bűnei megvallása helyett igazolni próbálta őket. Az igazság elismerése helyett azt igyekezett bebizonyítani, hogy milyen nehéz a parancsolatokat megtartani. Azt remélte, hogy ezzel elhárítja az ítéletet, és sikerül igazolnia magát a nép előtt. Jézus szavaiból kitűnt, hogy a törvénytudó kérdésére semmi szükség nem volt, hiszen maga is meg tudta válaszolni. De a törvénytudó egy másik kérdést is feltett: "Ki az én felebarátom?"


Krisztus most sem engedte magát vitába keverni. A kérdésre egy történettel válaszolt, amit mindannyian jól ismerünk. A Jeruzsálemből Jerikóba tartó embernek Júdea pusztáján is át kellett haladnia. Az út kietlen, sziklás, rablók háborgatta hegyszoroson vezetett át, amely gyakran volt erőszakos cselekmények színhelye. A példázatbeli utast itt támadták meg. Minden értékétől megfosztották, és félholtan az útszélen hagyták. Amint így feküdt, egy pap jött az úton. Látta a megsebesített, összezúzott, vérében fetrengő embert, de nem segített rajta, hanem "elkerülte". Ezután megjelent egy lévita. Kíváncsi volt, hogy mi történt; ezért megállt, és megnézte a szenvedőt. Tudta, hogy mit kellene tennie, de az kellemetlen feladat lett volna. Kívánta, hogy bárcsak ne jött volna arra, és ne látta volna meg a megsebzett embert. Meggyőzte magát, hogy az ügy nem tartozik rá, és ő is "elkerülte". Egy arra elhaladó samaritánus azonban, meglátva a szenvedőt, elvégezte azt a munkát, amire a többiek nem voltak hajlandók. Jóindulattal és kedvesen segített a megsebzett emberen. Mind a pap, mind a lévita vallásos embernek tartotta magát. A samaritánus pedig arról tett bizonyságot, hogy igazán megtért. Neki sem volt kellemesebb az a munka, mint a papnak és a lévitának, de lelkülete és cselekedete azt bizonyította, hogy a menny a szívében él.


Ezzel a tanítással Krisztus félreérthetetlenül és meggyőzően bemutatta a törvény elveit, tanúsítva hallgatóinak, hogy elmulasztották megvalósítani ezeket az elveket. Szavai olyan világosak és súlyosak voltak, hogy a hallgatók nem tudtak akadékoskodni. A törvénytudó a tanításban semmi megbírálhatót nem talált. Krisztussal szembeni előítélete eloszlott. A nemzetében élő idegenkedést azonban nem győzte le egészen, és ezért nem tudott név szerint elismeréssel adózni a samaritánusnak. Krisztus kérdésére: "E három közül azért kit gondolsz, hogy felebarátja volt annak, aki a rablók kezébe esett" - így válaszolt: "Az, aki könyörült rajta."


"Mondta azért neki Jézus: Eredj el, és te is akképpen cselekedjél." Légy ugyanilyen kedves, melegszívű a nyomorultakhoz! Ezzel mutatod meg, hogy megtartod az egész törvényt.


A zsidók és a samaritánusok közötti nagy vallási ellentét az igaz istentiszteletről vallott eltérő nézetükben rejlett. A farizeusok semmi jót nem mondtak a samaritánusokról. Inkább a legelkeseredettebb átkokat szórták rájuk. Olyan nagy volt az ellenszenv a zsidók és a samaritánusok között, hogy a samaritánus asszony furcsállta, amikor Krisztus vizet kért tőle. Amikor a zsidók, telve gyilkos gyűlölettel, rátámadtak Krisztusra a templomban, hogy megkövezzék, jobb szavakat nem találtak gyűlöletük kifejezésére: "Nem jól mondjuk-é mi, hogy te samaritánus vagy, és ördög van benned?" A pap és a lévita nem végezte el azt a szolgálatot, amelyet az Isten meghagyott nekik. Honfitársukon egy gyűlölt és megvetett samaritánus segített.


A samaritánus teljesítette a parancsot: "Szeresd felebarátodat, mint magadat", tanúsítva, hogy igazabb, mint elítélői. Élete kockáztatásával, testvérként ellátta a megsebzett embert. A samaritánus Krisztust ábrázolja. Megváltónk olyan szeretetet tanúsított irántunk, amilyenre az ember soha nem lenne képes. Amikor összezúzva haldokoltunk, megszánt minket. Nem került el, és nem hagyta, hogy tehetetlenül és reménytelenül elpusztuljunk. Nem maradt ott, ahol a mennyei sereg szeretetét élvezte. Meglátta súlyos ínségünket. Magáévá tette ügyünket, és azonosult az emberiség érdekeivel. Meghalt, hogy megmentse ellenségeit. Imádkozott gyilkosaiért. Saját példájára hivatkozva mondja követőinek: "Ezeket parancsolom néktek, hogy egymást szeressétek"; "amint én szerettelek titeket, úgy szeressétek ti is egymást".


A pap és a lévita a templomból jöttek, ahol részt vettek az istentiszteleten. A templom szertartásait Isten rendelte el. E szertartások végzése nagy, magasztos és megtisztelő kiváltság volt. A pap és a lévita rangon alulinak tartották, hogy az útszélen heverő, ismeretlen szenvedőnek szolgáljanak. Isten áldást akar küldeni általuk egy embertársuknak, de ők elszalasztották ezt a különleges alkalmat.


Ma is sokan követnek el hasonló hibát. Feladataikat két külön csoportba osztják. Az egyik nagy dolgokból áll, amelyeket Isten törvénye szabályoz. A másik úgynevezett apróságokból, amelyekben nem érvényesítik a "szeresd felebarátodat, mint tenmagadat" parancsot. Hangulatuk dönti el, hogy mit tegyenek. Ezért jellemük eltorzul, és Krisztus vallását hamis színben tüntetik fel.


Sokan méltóságon alulinak tartják, hogy segítsenek a szenvedő emberen. Érzéketlenül és megvetéssel nézik azokat, akik nehéz helyzetbe kerültek. Mások egyéb indítékokból mellőzik a szegényt. Azt gondolják, hogy valamilyen értékes vállalkozás támogatásával Isten ügyét viszik előre. Úgy érzik, hogy olyan nagyszerű feladatot teljesítenek, amelyet nem lehet a szűkölködők és lesújtottak miatt abbahagyni. Állítólagos nagy feladatuk végzése közben esetleg még sanyargatják is a szegényeket, megfosztva őket jogaiktól, vagy semmibe véve problémáikat, nehéz körülményeket teremtenek számukra. Mindezt jogosnak érzik, hiszen véleményük szerint Krisztus ügyét viszik előbbre.


Sokan elnézik testvéreik vagy felebarátaik mostoha körülményeit anélkül, hogy segítenének rajtuk. Azt gondolják, hogy kereszténységük megvallásával - ridegen és önzőn is - Krisztust képviselik. Krisztusnak e névleges szolgái valójában nem az Úr munkatársai. Isten szeretetéről, amelyet sugározniuk kellene, alig-alig kapnak némi fogalmat embertársaik. Miattuk nem indul sok szív hálára Isten iránt. Megfosztják Istent a neki járó tisztelettől, és azoktól a lelkektől, akikért Krisztus meghalt, akiket szeretne bevinni országába, és maga mellett látni az örökkévalóságban.


Mondhatjuk, hogy követjük Krisztust, és állíthatjuk, hogy hiszünk Isten szavának minden igazságában, de ez nem sokat használ felebarátainknak, ha vallásos meggyőződésünket nem tükrözi mindennapi életünk. Hitvallásunkkal - ha mégúgy hangoztatjuk is - nem mentünk meg senkit: sem magunkat, sem embertársainkat, ha nem vagyunk igazán keresztények. A jó példából minden hitvallásnál több áldást merít a világ.


Ahol szeretet és együttérzés ébred, ahol valaki a másik ember felé fordul, hogy felemelje és áldást hintsen rá, ott Isten Lelke munkálkodik. Isten semmiféle nemzetiségi, faji vagy társadalmi különbséget nem ismer el. Ő az egész emberiség Alkotója. Mindnyájan egy család vagyunk a teremtés által, valamint egyek vagyunk a megváltás jogán. Krisztus azért jött, hogy ledöntsön minden válaszfalat.

"Krisztusban nincs zsidó, sem görög, nincs rabszolga, sem szabad." Krisztus vére mindenkit eggyé kovácsol. A szeretettel végzett szolgálat eloszlatja az előítéletet, és lelkeket nyer meg Istennek. Környezetünkben élnek nyomorult, megpróbált emberek, akiknek szükségük van megértő szavakra és tettekre. Mindenütt vannak özvegyek, akik segítségre és együttérzésre szorulnak; árvák, akikért Krisztus felelőssé teszi követőit. Nagyon sokszor érzéketlenül elmegyünk mellettük. Lehet, hogy kopottak, faragatlanok, és látszólag semmi kedves vonás nincs bennük. Akkor is Isten tulajdonai. Áron vette meg őket, és éppoly értékesek szemében, mint mi. Ők is Isten nagy családjához tartoznak, és a keresztények Isten sáfáraiként felelősek értük. "Vérüket a te kezedből kívánom meg" - mondja Isten.


Üdv. Péter

2011. jún. 29. 23:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 A kérdező kommentje:

tehát a példázat egyetlen lényege, hogy NEM az etnikai hovatartozástól függ, hogy kit lehet felebarátnak tekinteni. De más tanítás nincs mögötte.

Talán még annyi, hogy aki jót tesz velünk az a felebarát.

Ez így stimmel szerintem.

Köszönöm a válaszokat.

2011. júl. 1. 15:15

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!