Miskolcon mely templomokban és mikor vannak fiatalos, könnyűzenés római katolikus szentmisék? (ha vannak egyáltalán)
"De az egyház egyik legfőbb feladata az, hogy egybegyűjtse a szétszóródott híveit nemde?"
Igen, de nem az igazság rovására. Az Egyház nem demokrácia, a zsinat nem parlament.
"Vagyis ez lenne a lényeg, hogy minél több embert megtérítsenek, nem pedig az, hogy bezárkóznak az ezeréves világukba, és a kevés öregasszonytól eltekintve konganak a templomok az ürességtől."
Ez nem igaz! A mai fiatalok hithű része egyre inkább felfedezi az értékeket és hagyományainak jelentőségét. Teljesen felesleges az egész, ha nem a megfelelő hitoktatást kapja a gyerek. És a középkorban és az újkorban elért és felfedezett misztériumok egy részét fel sem fogja. A tomista teológiával való ismerkedés (nem szerzeteseket akarok nevelni, félreértés ne essék!) A mai szentmisén arról volt szó, hogy mindenki éljen a jótéteménnyel (cselekedjen jól), s imádkozzon, menjen el misére és kb. ennyi. Nagyon kevesen vannak (de vannak), akik Jézus Szentséges Szívének könyörgik a szexuális tisztaságot a házasság előtt; nem katolikusnak nevezett kongresszusok kellenek, hanem hitbuzgalmi szervezetek, amelyek nemcsak bólogatnak a rossz miatt, hanem tesznek is! Nem kleriko-demokratizmus, hanem a klérus és a laosz, a szent nép egysége! Ha ebbe a szűk körbe értelmetlenül beteszünk néhány fiatalt, nem lesz belőle semmi, kb. odáig jutunk, ahova a protestáns teológia jut. A Biblia magjai semmit nem érnek, ha nem kelnek ki.
"Mindig sajnálkozik a szeretett Egyházunk, hogy milyen kevesen járnak templomba, meg milyen kevés a vallásos ember. De könyörgöm: ha az Egyház nem próbál meg egy kicsit nyitni, alkalmazkodni a mai világhoz, akkor miért várja el azt, hogy járjanak az emberek templomba?"
Tessék? A II. Vatikáni zsinat nem elég??? Nem, nem, nem és nem. A parlamentben először is nem olyan templomos hacukában lófráló képmutatók kellenek, akik nem jutnak egyről a kettőre, hanem, aki valóban elviszi a nemzetet Isten felé - minden téren. Nyilván a helyreálláshoz idő kell, nem lehet az egész dolgot egyszerre a népre hárítani, de az utat mindig járni kell. Először a pogányságot kell kigyomlálni, utána az eretnekséget, és végül az igaz hitet kell beültetni, és akkor Magyarország elnyeri szenvedéseinek ajándékát.
"Igen, de nem az igazság rovására. Az Egyház nem demokrácia, a zsinat nem parlament."
Mi az, hogy "az igazság rovására"? Attól, hogy ezek az énekek kicsit modernebb stílusúak, és nem az 1600-as éveket idézik, attól miért nincs meg bennük ugyanúgy az igazság? Egy könnyűzenés misén is ugyanazokat a szövegeket mondja el a pap, ugyanúgy prédikál, ugyanazt az evangéliumot olvassa. Akkor milyen igazság rovásáról beszélsz?
"A mai fiatalok hithű része egyre inkább felfedezi az értékeket és hagyományainak jelentőségét."
Te hol élsz? A mai fiataloknak hány % a "hithű része"? 100 fiatalból max 2-3 aki "hithű". És a többi 97-98-cal nem kellene foglalkozni, hogy számukra is vonzóvá tegyük a vallást? Sokat érsz a "hagyománnyal" meg az "értékekkel", ha nincs aki résztvegyen rajtuk. :)
"Mi az, hogy "az igazság rovására"? Attól, hogy ezek az énekek kicsit modernebb stílusúak, és nem az 1600-as éveket idézik, attól miért nincs meg bennük ugyanúgy az igazság? Egy könnyűzenés misén is ugyanazokat a szövegeket mondja el a pap, ugyanúgy prédikál, ugyanazt az evangéliumot olvassa. Akkor milyen igazság rovásáról beszélsz?"
A papnak a prédikációja a mise esetében abszolút másodlagos, hanem a lényeg, hogy mindent megmozgassunk az Oltáriszentség imádatára. Ellenkező esetben nincsen sok különbség a protestáns és a katolikus-ortodox lelkiség között.
Nekünk a mindennapi életünkhöz az evangélium természetesen létszükséglet, de felesleges, ha az Oltáriszentségben az adott hét élete az Oltáriszentségben nem csúcsosodik ki.
A fiatalsághoz: egy alapelvet meg kell fogalmaznunk, hogy az igazság nem viszonyul a fiatalsághoz, hanem fordítva: a fiatal viszonyul az igazsághoz. Magától értetődően lassanként kell a hitet felépíteni; de nem szabad megállni, nem szabad értetlenné tenni az embert az alapvető kegyelmi misztikára, amely szükséges az ember üdvéhez. Ez lenne a karizmatizmus feladata, de sajnos a mag rosszul csírázott ki.
Visszatérve a zenéhez:
Nem csak az a lényeg, ugyanis mielőtt a befogadásnál A kiinduló helyzetből elérnénk B befogadott helyzetre, az ének stílusa az ünnepélyességet tönkre tenné.
A gitáros zene nem tudja, képtelen az érzelgősséget az ájtatosságra változtatni, és az egész Egyház tanítását hittitkainak élményszerű befogadását biztosítani, mert megvannak ennek a műfajnak azon vonásai, melyek nem az imádságos lelkületet, hanem inkább egyfajta bohóckodást (gyakori a "jeee", "aú", reccskippkopp behatások egy-egy darabra). A mise alapvető részeinek interpretációjáról még nem halottam. De találkozókon pl. teljesen mindegy, hiszen ott nem Krisztussal való egyesülésről, a keresztáldozat megjelenítéséről stb. dolgokról van szó.
De nem azt jelenti, hogy nem lehet a zenét más elemekkel kibővíteni, melyek csak növelik a hatást. Pl. a mostan újra felfedezett római-bizánci ősi kompozíciókkal, de szerintem, ha az ÁMEN-t kivonjuk belőle, ez is nagyon szép liturgikus zene lenne:
http://www.youtube.com/watch?v=LFuHqQJKHYM
"Te hol élsz? A mai fiataloknak hány % a "hithű része"? 100 fiatalból max 2-3 aki "hithű". És a többi 97-98-cal nem kellene foglalkozni, hogy számukra is vonzóvá tegyük a vallást? Sokat érsz a "hagyománnyal" meg az "értékekkel", ha nincs aki résztvegyen rajtuk. :)"
Jól teszed! De amíg ezeknek a fiataloknak nincsen jellemük és nemzeti öntudatuk, addig húzhatja-nyújthatja az Egyház a liturgia határait nem lesz nagyobb az eredmény. :D És ez nem a divatról vagy az öltözködésről szól, hanem erről a szimplán vallástalan liberális káoszról, ahol a gyerek nem tud lelkileg igazán lovagi lelkű férfivé vagy anyai lelkű nővé, nemzettestvérré, és keresztény felnőtté érni. Ez belénk van programozva, aki hallja, hallja meg! :)
Ezzel én is egyetértek, hogy a hagyományos misére is szükség van. Én egy szóval sem mondtam, hogy könnyűzenés misékkel váltsák fel a régieket, hanem azt mondtam, hogy a hagyományos misék mellé néha, legalább havonta 1-szer könnyűzenés miséket is be kellene vezetni.
Nekem nagyon sok ismerősöm van, akikben egy olyan eltorzult kép él a vallásról, hogy a fülem kettéáll tőle. Volt akitől megkérdeztem, hogyan képzel el egy misét. Azt mondta, hogy a templomban sötét van, csak néhány gyertya ég, és barna ruhás szerzetesek mászkálnak, fejükre húzott csuklyával, és fülszaggató gregorián énekeket énekelnek.
Más valaki pedig azt gondolja, hogy a templombajárás az ilyen nyugdíjas öregnénis dolog.
És mondjuk meg az igazat: a legtöbb templomban öregasszonyok vannak 80-90 %-ban. Egy mai fiatal, aki nem jár templomba, ilyenek láttán nem is fog járni, mivel egy eltorzult kép él benne.
Vagy egy hasonló példa: zenét tanítottam egy kislánynak szintetizátoron. Az elméletet próbáltuk elsajátítani különböző zeneszámok segítségével. A kislány nagymamája mindig a templomi énekeket és a magyar nótákat erőltette, ami ugye egy 12 éves gyerektől a lehető legtávolabb áll. Nem is haladt a kislány előre. Majd módszert váltottam, és az ő kedvenc mai zenéit tanítottam neki, hogy azon keresztül sajátítsa el az elméletet. És lám: a kislány 1-2-re megtanulta amit kellett, és még élvezte is.
Ugyanez van a templomban is: ha az a célunk, hogy minél több embert megtérítsünk, minél több emberben elültessük a hit mustármagját, akkor ez a cél különféle eszközökkel lehetséges. Most ugyanazt a hitet miért nem lehetne könnyűzenés dalokkal elérni, mintsem nagymamás énekekkel?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!