Mit jelentett Jézus korában a zsidó társadalomban Isten fiának lenni? (Kérdés a tanúknak a Szentháromság valóságának igazolására)
Nos az alábbi Bibliai részlet megértése röviden összefoglalja a választ azonosságot jelentett identitásban és származásában de nem jelentett azonos személyiséget:
Ján 10:33 Nem jó dologért kövezünk meg - felelték neki a júdeaiak -, hanem istenkáromlásért, és azért, mert te ember létedre Istenné teszed magad!
Miért akarták megkövezni Jézust?
Jó dologért nem kövezünk meg téged felelték Júdeaiak, hanem azért mert azt állítod magadról Isten fia vagy (ez egyet jelentett azzal hogy azonos szinten van mint Isten vagyis Isten fia vagyok én is Isten vagyok, nem azonosak hanem különböző személyek)
Márpedig a Biblia a világosan leírja:
csak egy Isten van ez igaz is !!! ezért Jézus vagy hazudott magáról vagy a személye része a Szentháromságnak.
Az apostolok és a tanítványok vajon miért nem akarták megkövezni Jézust amikor Isten fiának mondta magát ??? hanem szavaikban és reakciójukban elismerték hogy ő is Isten fia ezért Istennek kijáró tiszteletben részesítették!!!
vagyis ő is Isten, része a Szentháromságnak itt kifelyezték a tisztelet legmagasabb fokát az imádást amely csak Istent illeti:
Máté 14:33 A hajóban levők pedig leborultak előtte, és azt mondták: - Valóban Isten fia vagy!
Az alább versek igazolják hogy ehhez felismerés és megismerés szükséges ennek az eléréséhez segítséget a valamint a megvalláshoz való eljutást a Szent Szellem adja az ember szívében:
Máté 16:15 Erre ő így szólt: - És ti minek mondotok engem, ki vagyok?
Máté 16:16 Simon Péter ezt felelte: - Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia!
Ján 6:69 És mi elhittük és megismertük, hogy te vagy a Krisztus, az élő Istennek Fia
A Júdeaiak csak embernek látták Jézust máshol olvassuk azt állítják róla ismerjük apját anyját, vagy tudták róla hogy Józsefnek az ácsnak a fia de többre nem jutottak mivel hiányzott az emberek életébe vele kapcsolatban-róla a Szent Szellem munkája ugyanúgy ahogy a mai korunkban a tanúknál is hiányzik
(Számukra az Isten harmadik személye csak egy személytelen erő)
Ezért többre nem jutottak mivel nincs Jézusról kijelentésük a Szent Szellemtől csak odáig hogy Jézus és Mihály azonosak....
Mivel Jézusról a kijelentés hiányzik a közösségükből és az egyéni hitéletükből is azért egyelőre megmarad számukra mint Mihály Isten egyik főangyala.
Végül ezt az az Igét nem tudom másképp érteni csak úgy ahogy le van írva:
1Tim 3:16 És a hitvallással összhangban nagy titok az istenfélelem titka: Isten megjelent hús-vér testben; igaznak bizonyult a Szellem által; meglátták az angyalok; hirdettetett a nemzetek között; hitelesnek bizonyult a világban; fölemeltetett dicsőségben.
Remélhetőleg a kérdések és a magyarázatok segítségül lesznek a tanúk számára.....
Nem vok JT, de megkérdeztem a gépet. Egész jó választ adott:
--------------------------------------------------------------
Jézus korában a "Isten fia" kifejezés a zsidó vallási és kulturális hagyományban többféle jelentéssel bírt, attól függően, hogy milyen kontextusban használták. A fogalom nem volt feltétlenül egyedülálló vagy kizárólagosan isteni jelentőségű, mint ahogy azt a későbbi keresztény teológia értelmezte. Nézzük meg a lehetséges jelentéseit a korabeli zsidó társadalomban:
1. Királyi cím (Dávidi királyok)
Az Ószövetségben a "Isten fia" kifejezés gyakran a királyokra vonatkozott, különösen a Dávid házából származó uralkodókra.
Példa: 2Sámuel 7:14 – "Én atyja leszek, ő pedig fiam lesz."
Ez a vers a Dávid királyi vonalának isteni kiválasztottságát hangsúlyozza, és azt, hogy a király Isten különleges képviselője a földön. Jézus korában a messiási várakozások is erősen kapcsolódtak ehhez a királyi szerephez, és a Messiást gyakran úgy tekintették, mint "Isten fiát".
2. Izráel népe mint Isten fia
A Héber Biblia szerint Izráel egész népe Isten gyermekeként vagy fiaként van ábrázolva.
Példa: Hóseás 11:1 – "Amikor még gyermek volt Izráel, megszerettem, és Egyiptomból hívtam ki fiamat."
Ez a kollektív értelemben vett "Isten fia" arra utalt, hogy Izráel Isten kiválasztott népe, akivel különleges szövetség áll fenn.
3. Angyali és mennyei lények
Az Ószövetségben az "Isten fiai" kifejezés olykor angyalokra vagy mennyei lényekre vonatkozik. Vagy: "Istenek vagytok a felséges fiai mind" (Zsoltárok) - amit maga Jézus is használ érvként János evangéliumában.
Példa: Jób 1:6 – "Eljöttek az Isten fiai, hogy megálljanak az Úr előtt."
Ez a használat inkább a szellemi világ lényeire utal, és nem földi emberi szerepekre.
4. Igaz ember vagy igaz hívő
A zsidó irodalomban az "Isten fia" utalhatott olyan személyre is, aki különösen igaz és istenfélő volt. Az isteni fiúság ebben az értelemben egyfajta erkölcsi és spirituális közelséget jelentett Istenhez.
5. Messiási cím Jézus korában
A "Isten fia" cím a messiási várakozásokban is megjelent, különösen Jézus korában. A zsidók közül sokan a Messiást egyfajta királyi, Isten által felkent vezetőként képzelték el, aki helyreállítja Izráel dicsőségét.
Példa: Máté 16:16 – Péter vallomása: "Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia."
Ez a kifejezés Jézusra vonatkoztatva nem feltétlenül jelentett azonnal isteni természetet, hanem azt, hogy ő a Messiás, akit Isten küldött.
6. Isteni természetű személy a későbbi kereszténységben
A keresztény teológiában a "Isten fia" cím Jézus isteni természetének kifejezésévé vált, különösen az evangéliumok és az apostoli levelek fényében. Ez azonban a zsidó kontextusban még nem feltétlenül volt egyértelműen így értelmezve, mivel a zsidó monoteizmus nem engedett teret több istenség létének.
Összegzés: Mit jelentett Jézus idejében?
A "Isten fia" Jézus korában elsősorban egy kiválasztott, különleges kapcsolatban álló személyre, például egy királyra, Messiásra vagy igaz hívőre utalt, és nem feltétlenül hordozta az isteni természet teológiai jelentését, ahogyan azt a keresztény teológia később meghatározta. Ezért amikor Jézus vagy követői használták ezt a címet, a Messiás-királyi értelemben értendő, ami később vált részletesebb teológiai viták tárgyává. A Ján. 10:31-36-ban említett részben is, az a hivatkozás, amit Jézus ad, (Istenek vagytok a felséges fiai mind - Zsoltárok) éppen arra a kiterjesztésre utal, miszerint az ószövetség nem csak az egyedüli igaz Istenre használja a héber Elohim (Isten) megnevezést, hanem az Isten által felhatalmazottakra, akik Isten szavát hallják. Ez a védekezés is alátámasztja, hogy Jézus a héber gondolkodás szerint használja a maga felhatalmazott voltjára az Isten/Elohim - Így Isten Fia" elnevezést, amit Isten fiai is birtokolhatnak.
-----------------------------------------------------------------
Mindezen magyarázatoktól függetlenül Jézus nem egyenlő Mihály angyallal, de nem is valami pithagorászi triád része. Ez így korrekt?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!