Hogyan nevezhette Tamás apostol Mihály arkangyalt Istennek? (Kérdés a tanúknak a Szentháromság valóságának igazolására)
Ján 20:28 És felele Tamás és monda neki: Én Uram és én Istenem!
Még mielőtt azt írnátok válaszba hogy ezt nem úgy kell érteni azt bizony úgy kell érteni ahogy le van írva nem lehet másképp érteni ugyanis találtam a Zsoltárokban egy hasonló helyzetet:
Zsolt 84:4 A veréb is talál házat, és a fecske is fészket magának, ahová fiait helyezhesse, - a te oltáraidnál, oh Seregeknek Ura, én Királyom és én Istenem!
amikor is a zsoltár írója ugyanazt a szót használja a héberben mint Tamás apostol a görögben:
Istenem:
H430 אֱלֹהִים ('ĕlóhím)
1) isten, istenség, istenek, istenségek
Istenem:
G2316 ὁ θεός, -οῦ
theosz
1) Isten
elohim G2316 theos
Nem tudom, te hol olvastad, hogy Tamás apostol Mihály arkangyallal beszél...
Idézem János 20,26-28-ból:
"És nyolcz nap múlva ismét benn valának az ő tanítványai, Tamás is ő velök. Noha az ajtó zárva vala, beméne Jézus, és megálla a középen és monda: Békesség néktek!
Azután monda Tamásnak: Hozd ide a te ujjadat és nézd meg az én kezeimet; és hozd ide a te kezedet, és bocsássad az én oldalamba: és ne légy hitetlen, hanem hívő.
És felele Tamás és monda néki: Én Uram és én Istenem!"
(Bocsi ez a régi Károli féle fordítás, de nem is ez a lényeg)
Szóval Tamás apostol itt Jézust szólítja Istennek (ahogy valóban az is), nem Mihálynak arkangyalt.
Egyébként a fogalmazásodból még pár dolog észrevehető, ezért itt van néhány dolog, amit szeretnék tudtodra adni:
- a Mihály név héberül "mi ká él" = "ki olyan, mint az Isten" - tehát nem független Isten fogalmától: az "el" szó héberül Istent jelent (lásd: Rafael, Mikáel, Gábriel, stb.) Isten minden ilyen nevű angyala valamiképpen kifejezi Isten valóságos jelenlétét, ahol az illető akivel találkozik, általa magával Istennel (is) beszél.
- ez történik 1 Mózes 32-ben is, ahol Jákób egy angyallal küzd (az értelmezések szerint, ahol az angyalok Isten táborát képviselik), majd miután mindez megtörténik azt mondja az ellenfele: "..., mert Istennel küzdöttél."
- Végül ami talán a legfontosabb: nem kezdhetünk el szavakat és mondatokat a Szentírásból csak úgy a hasunkra csapva értelmezni. MINDIG fontos a kontextus, a háttér, a körülmény, amely rávilágít a leírtak üzenetére (amit nem mindig szó szerint kell venni, ahogy egyes szekták, felekezetek csinálják). A héber "elóhím" szó általános isten-név, az ÓSZ-ben egyaránt jelentheti Istent és a pogány isteneket. Csak idővel lett monoteista fogalom, hogy csak Izrael Istenére vonatkoztatható legyen. A görög "isten" fogalom nem fedi teljesen ezt le, mivel a görög sokkal inkább pogány gondolkodásvilágú nép volt. Szóval a két fogalom nem takarja egymást teljesen. Ez még rengeteg másik kérdést is megnyithat, ami sok tanulmányozást igényel, tehát nem lehet kifejteni itt több sorban, hanem kurzusok, órák, évek kellenek hozzá. De ettől szép a Szentírás tudomány.
Remélem, hogy tudtam segíteni és köszönöm hogy elolvastad a megjegyzéseimet is!
Tisztelettel





Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!