Mózes előtt is tilos volt a hébereknek tisztátalan állatot enni?
10
Kedves Kérdező
Ézsaiás ebben a részben nem az újvilágra mutat előre, csak párhuzamot von az akkori hitét elhagyó nép, és a kereszténység hitehagyott részeivel.
Ézsaiás a kortársairól ír, akik pogány megtisztulási rítusokba folynak bele különleges kertekben. Ezután mohón falják a disznóhúst és más olyan állatok húsát, amelyek a Mózesi Törvény szerint tisztátalanok.
Amikor Ésaiás ezeket a sorokat írta, valamivel több mint egy évszázaddal Jeruzsálem i. e. 607-ben bekövetkezett pusztulása előtt, az izraeliták durván megsértették Jehovával kötött nemzeti szövetségüket, a Mózes próféta által közvetített törvényszövetséget. Bálványimádat céljára szentelték meg és tisztították meg magukat különleges kertekben, és megszegték Isten törvényét, amely megtiltotta bizonyos ételek fogyasztását. Beszennyezték, bemocskolták magukat szövetségük Istene előtt és semmit sem tettek a dicsőségére.
Ők ugyanúgy kijelentik, hogy Istent szolgálják, és vallási vezetőik közül sokan az istenfélelem látszatát keltik. Mégis pogány tanításokkal és hagyományokkal szennyezik be magukat. mint napjaink vallásainak vezetői és tagjai is.
Szia
Mit tudhatunk meg a Bibliából a tiszta és tisztátalan állatokról?
Az állatoknak egy fajta osztályozását figyelhetjük meg Isten utasításában, melyet Noénak adott, hogy minden tiszta állatból hetet, minden tisztátalanból pedig kettőt vigyen magával a bárkába:
1Mózes 7:2, 3, 8, 9
"Minden tiszta állatból hetet vigyél magaddal, hímet és nőstényt; minden tisztátalan állatból csak kettőt: egy hímet és egy nőstényt; az ég repdeső teremtményeiből is hetet, hímet és nőstényt, hogy fennmaradjanak az egész földön.... Mindenféle tiszta és tisztátalan állatból, minden repdeső teremtményből és mindabból, ami él és mozog a földön, kettesével bementek Noéhoz a bárkába, hím és nőstény, pontosan úgy, ahogy Isten parancsolta Noénak."
Mivel akkor még nem ehettek húst az emberek, Jehova valószínűleg az alapján tett különbséget tiszta és tisztátalan között, hogy mit fogadott el áldozatként. Így hát Noé, miután kiment a bárkából, tudta, mely állatok tiszták, és alkalmasak arra, hogy felajánlja őket az oltáron:
1Mózes 8:20.
"Azután Noé épített Jehovának egy oltárt, és vett néhányat minden tiszta állatból és minden tiszta repdeső teremtményből, és égőáldozatot mutatott be az oltáron.2
Abban az időben nem volt korlátozva, hogy milyenfajta állatok húsát fogyaszthatja Noé és a családja, hiszen Jehova ezt mondta: „Minden állat, amely él és mozog, legyen nektek eledelül” 1MóZES 9:3.
Az a törvény, melyet Isten az izraelitáknak adott, újfajta megkülönböztetést vezetett be, amikor bizonyos állatokat tisztának és fogyaszthatónak, míg másokat tisztátalannak minősített, és megtiltotta a fogyasztásukat. A Biblia így szabja meg a feltételeket: „Minden olyan teremtményt megehettek, mely hasított körmű, melynek egészen kettéhasított körme van, és kérődző az állatok közt” 3Mózes 11:3. Majd megint: „Ne egyél meg semmiféle utálatosságot sem. Ezeket az állatokat ehetitek meg: a bikát, juhot, kecskét, szarvasbikát, gazellát, őzbakot, vadkecskét, antilopot, vadjuhot, zergét és minden olyan állatot, melynek hasított körme van, egészen kettéhasított körme, és kérődző az állatok közt” 5Mózes 14:3–6.
Akik a törvényszövetség kötelékébe tartoztak, azoknak nem volt szabad megenniük olyan állatokat, amelyek nem feleltek meg e két feltétel valamelyikének, vagy egyiknek sem. Egyebek között tilos volt elfogyasztani a szirtiborz, a mezei nyúl, a disznó és a teve húsát. A tilalom azokra az állatokra is kiterjedt, amelyek ’a mancsukon járnak’, így kétségtelenül az oroszlán, a medve, a farkas és a hozzájuk hasonló állatok is beletartoztak: 3Mózes 11:4–8, 26, 27; 5Mózes 14:7, 8.
Ezek az étkezési megszorítások csak azokra vonatkoztak, akikre érvényes volt a mózesi törvény, mivel a 3Mózes 11:8-ban azt olvassuk, hogy „tisztátalanok azok nektek”, mármint az izraelitáknak.
13
Kedves Kérdező.
Én sem szeretnék egereket, meg gilisztákat enni. Sőt, a keresztelő János által fogyasztott Sáska félét sem enném meg.
DE: Ellentmondásba keveredtél.
Elfogadod, hogy nem a törvényből igazulunk meg, ugyanakkor még is érvényben akarod tartani a törvénynek bizonyos részeit, amik elévültek.
Maga Isten mondta, hogy minden élőlényt mely mozog megehető.
Ha Isten ilyen kijelentést tesz, akkor miért nevezed törvénytelenségnek?
Ebben az esetben magát Istent is vádolod, hogy megengedi a törvénytelenséget. Felülírod Isten kijelentéseit.
(Cselekedetek 11:9) . . .»Amit Isten megtisztított, azt te ne hívd többé beszennyezettnek.«
"Amit Isten megtisztított, azt te ne hívd többé beszennyezettnek."
Ez az ige nem arról szól, hogy minden állatot tisztának minősített Isten. Ez egy példázat volt a pogányokra nézve. Isten nem tisztította meg a tisztátalan állatokat. Olvasd el, hogy a tisztátalan állatok által a pogányokat jelképezte Isten Péternek. És onnantól kezdve, hogy bűn van, van áldozat, és van húsevés pont emiatt. Tehát Noénak is épp ezért kellett megkülönböztetni tisztát tisztátalantól. A minden mozgó állat a tiszták közül valókra értendő, mert örök törvény a tiszta és tisztátalan közötti megkülönböztetés törvénye; nem csak Mózestől való. Nem csak Noétól fogva ehettek állatokat az emberek, hanem már mindjárt a bűnbeesés következménye ez volt.
"Minden mozgó állat, a mely él legyen nektek eledelűl; a mint a zöld fűvet, nektek adtam mindazokat."
Ezt akkor Noénak mondta Isten, de nem azt jelenti, hogy nem előtte már jóval érvényben volt ez a határozat.
És a minden mozgó állat csak a tiszták közül valókra értelmezhető, mert pont Noénak már különbséget kellett tennie tiszta és tisztátalan között. Olyan nincs, hogy áldozatra a tiszta való, de eledelre a tisztátalan is jó. A tiszta állat vére lett az oltárra adva, és ahonnan létezik húsevés, onnantól kezdve az oltárról eszünk. Vagyis csak tisztát. Ha pedig Isten a Lélek által megtisztít, mi módon szennyezhetjük be a szentet tisztátalannal, mi módon vihetünk be a testünkbe, ami szent, tisztátalant? A kettő hogy nem ütközik? Hogy lehetsz szent, ha megtisztátalanítod magadat, ami nem illik össze a szentséggel? Szerintem sehogy. Ha tisztátalant eszel, szent nem leszel.
Kedves Kérdező
Úgy látom nem érted, és ezért túl bonyolítod.
Pál apostol azt mondta, hogy vannak lelkiismereti kérdések, ami egyéni és nem törvényhez van szabva.
Tehát amit valakinek a lelkiismerete nem megenged, az ne kárhoztassa azt, akinek pedig megengedi a lelkiismerete.
Valaki megengedi magának, hogy fogyasszon alkoholt, van akin nem.
"Tehát amit valakinek a lelkiismerete nem megenged, az ne kárhoztassa azt, akinek pedig megengedi a lelkiismerete."
Látod, azt mondod, én nem értem. De ez az általad idézett rész nem a tiszta és tisztátalan állatok vonatkozásában határozza meg azt, hogy a hitben erőtlent ne kárhoztassuk, hanem a tiszta állatból való, de bálványoknak felajánlott hús tekintetében. És mindvégig csak ebben a vonatkozásban boncolja Pál a leveleiben a tiszta-tisztátalan kérdést. Vagyis csakis a bálványoknak áldozott hús kérdését feszegeti, de soha nem a törvényben tisztának vagy tisztátalannak minősített állatok húsának kérdését. Ha tüzetesebben elolvasnád, teljes összefüggéseiben a leírtakat, te is megértenéd. Mert sokan mások is megértették már ezt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!