Sokan azt vallják Jézus maga ISTEN megtestesült ISTEN, de vajon ő maga az Atya is? (AtyaISTEN)
https://www.gyakorikerdesek.hu/kultura-es-kozosseg__vallas__..
PL ebben a kérdésben egész jó indokokat irnak és a Bibliába is kb elmondja Jézus hogy ő maga Isten. Sokan mondják a Szentháromság az EGY. Akkor most Jézus maga az Atya is?
Quicumque vult salvus esse, azaz Szt. Atanáz hitvallása zsoltárszerű tagolásban (mivel évszázadokig a prima imaóra része volt):
“ Aki üdvözülni akar, *
mindenekelőtt szükséges, hogy a katolikus hitet tartsa;
Melyet ha valaki épen és felbonthatatlanul nem tart, *
kétségkívül örökre elvész.
Ez pedig a katolikus hit: *
hogy tiszteljünk egy Istent a Szent Háromságban
és Szent Háromságot az egyességben;
Sem a személyeket egybe nem elegyítvén, *
sem a természetet el nem választván.
Mert más az Atyának személye, más a Fiúé, *
más a Szentléleké;
De az Atyának és Fiúnak és Szentléleknek egy az istensége, *
egyenlő a dicsősége, egyenlőképpen örökkévaló a felsége.
Amilyen az Atya, olyan a Fiú, *
olyan a Szentlélek.
Nem-teremtett az Atya, nem-teremtett a Fiú, *
nem-teremtett a Szentlélek.
Mérhetetlen az Atya, mérhetetlen a Fiú, *
mérhetetlen a Szentlélek.
Örökkévaló az Atya, örökkévaló a Fiú, *
örökkévaló a Szentlélek;
És mindazonáltal nem három örökkévaló, *
hanem egy örökkévaló;
Miképpen nem három nem-teremtett, sem három mérhetetlen, *
hanem egy nem-teremtett és egy mérhetetlen.
Hasonlóképpen: mindenható az Atya, mindenható a Fiú, *
mindenható a Szentlélek;
És mindazonáltal: nem hárman a mindenhatók, *
hanem egy a mindenható.
Azonképpen: Isten az Atya, Isten a Fiú, *
Isten a Szentlélek;
És mindazonáltal: nem hárman istenek, *
hanem egy az Isten.
Azonképpen: Úr az Atya, Úr a Fiú, *
Úr a Szentlélek;
És mindazonáltal: nem három úr, *
hanem egy Úr;
Mert miképpen a keresztényi igazság kényszerít,
hogy külön mindenik személyt Istennek és Úrnak valljuk, *
úgy a katolikus isteni tudomány tiltja,
hogy három istent vagy három urat mondjunk.
Az Atya senkitől sem alkottatott, *
sem teremtetett, sem született.
A Fiú csak az Atyától vagyon: *
nem alkottatott, sem teremtetett, hanem született.
A Szentlélek az Atyától és a Fiútól vagyon: *
nem alkottatott, sem teremtetett, sem született, hanem származott.
Egy azért az Atya, és nem hárman vannak atyák,
egy a Fiú, nem hárman vannak Fiúk, *
egy a Szentlélek, nem hárman vannak a lelkek;
És ebben a Szent Háromságban semmi sincs elébb vagy utóbb,
sem nagyobb és kisebb, *
hanem a három személy egyenlőképpen örökkévaló
és egymáshoz képest egyenlő.
Úgy, hogy amint előbb mondtuk: *
mindenikben az egység a háromságban,
és a háromság az egységben tisztelendő legyen.
Aki azért üdvözülni akar, *
ilyen értelemben gondolkodjék a Szentháromságról;
De szükséges az örök üdvösséghez az is, *
hogy igaz hittel higgyen Urunk, Jézus Krisztus megtestesüléséről is.
Ez azért az igaz hit: hogy higgyük és valljuk, *
hogy a mi Urunk, Jézus Krisztus Istennek Fia, Isten és ember.
Isten: időnek előtte, az Atyának lényegi valójából született, *
és ember: az anyának valójából időben született.
Tökéletes Isten, tökéletes ember: *
értelmes lélekből és emberi testből áll.
Egyenlő az Atyával istensége szerint, *
kisebb az Atyánál embersége szerint;
Noha Isten és ember, *
mindazonáltal nem kettő, hanem csak egy a Krisztus.
Egy pedig: nem az istenségnek testté változásával, *
hanem az emberi természetnek Istenhez való felvételével.
Egy nem a természeteknek egybeelegyítése által, *
hanem az egy személyben való egysége által.
Mert miképpen az értelemmel bíró lélek és test egy ember, *
úgy az Isten és ember: egy Krisztus.
Ő üdvösségünkért szenvedett, poklokra szállott, *
harmadnapra halottaiból feltámadott.
Felment mennyekbe, ül a mindenható Atyaistennek jobbján, *
onnan leszen eljövendő ítélni eleveneket és holtakat;
Kinek eljövetelére minden embernek fel kell kelni testükkel együtt, *
és számot kell adni tulajdon cselekedeteikről;
És akik jót cselekedtek, örök életre mennek, *
akik pedig gonoszt, örök tűzre.
Ez a katolikus hit, *
melyet ha valaki híven és állhatatosan nem hisz,
üdvösségre nem juthat.”
Nincs ennek semmi értelme.
Nem véletlenül olvashatjuk ezt a Kegyes Koránban ami az egyetlen hiteles formában fennmaradt isteni kinyilatkoztatás:
"Ti írás birtokosai!
Ne lépjétek túl a határt a ti vallásotokban, és ne mondjatok Allahról mást, csak az igazságot!
Jézus, a Messiás, Mária fia [csupán] küldötte Allahnak, és az ő szava, amit sugalmazott Máriának, és belőle [kiáradó] szellem.
Higgyetek hát Allahban és az ő küldötteiben és ne mondjátok azt, hogy: „Három!” Hagyjátok abba! Jobb az nektek!
Allah csupán egyetlen isten. Magasztaltassék!
Hogyan is lehetne gyermeke! Övé [mind]az, ami az egekben és a földön van.
Allah elégséges istápoló! A Messiás soha sem tartja méltóságán alulinak azt, hogy Allah szolgája legyen, sem az [Allahhoz] közelálló angyalok.
Aki méltóságán alulinak tartja az ő szolgálatát és felfuvalkodik [az az ő dolga].
[Allah] majdan mindannyiukat összegyűjti magához.
(A nők 4:171-172)
"Nincs ennek semmi értelme."
Számodra, az értelmesebbek számára azért van.
"Nem véletlenül olvashatjuk ezt a Kegyes Koránban ami az egyetlen hiteles formában fennmaradt isteni kinyilatkoztatás"
Szerinted, amit persze semmivel se tudsz alátámasztani. Az érvelési szintetek a jehovások szintje alatt van, ami azért hatalmas eredmény, lássuk be.
Amúgy a zsidók szerint a Tóra és Tanakh, a keresztények szerint a Biblia, a hinduk szerint a Védák, és lehetne sorolni még.
“A keresztény szentháromságtan háromszemélyű egyetlen Istent vall.”
A “szentháromságtan” nem keresztény tanítás.
Másik válaszom kibővítve:
Vegyük az Atyát vonatkoztatási első pontként. "az Isten szeretet." (1Jn 4, 8). Miben nyilvánul meg a szeretet? Adásban. Önmagát, teljes lényét, lényegét adja a Fiúnak. Ezáltal a Fiú is Isten, hisz egylényegű az Atyával, lényegénél fogva örökkévaló (=mindig is volt, mindig is van, s mindig is lesz). A Fiú tökéletesen viszontszereti az Atyát, s nem tart meg magának semmit, önmagát ajándékozza Atyjának. Az Atya és a Fiú boldog, önmagukat adták, minden visszautasítástól való félelem, és kihasználás nélkül. De mit adnak egymásnak? Az isteni lényeget; és ezt, kettejük szeretetét nevezzük Szentléleknek, ki az Atyával s Fiúval egylényegű, örökkévaló, tökéletesen szereti az Atyát s a Fiút, az Atya és a Fiú is viszontszereti Őt. Ezzel egy olyan csodálatos szeretetközösséget alkotnak, melyben teljesen egyek, mégis különböző személyek maradnak; ezt Szentháromságnak, vagyis az Istennek nevezzük.
Ez volt a filozófiai úton való bizonyítás, valahol máshol a Szentírás alapján, bibliai igékkel (a lejesség igénye nélkül) is bizonyítottam, itt van copy, paste:
Jézus az idők kezdete óta létezik és egy az Istennel (vö.: Jn 1,1). Több helyen is találunk olyan utalásokat, amik Jézus és az Atya egységét bizonyítják (ld.: Jn 14,9-11, Jn 5,17-18 Jn 5,23; Jn 10,30!!!). Jézus mennyei királynak vallja magát Pilátus előtt, és a Menny királya Isten (vö.: Jn 18,36-37). Jézus sok helyen Isten Fiának vallja magát, és Pilátus előtt is a zsidók arra hivatkoznak (ld.: Jn 5,25; Jn 5,28; Jn 10,36;Jn 19,7). Jézus a Messiás (ld.: Jn,24-25) és az Emberfia (Jn 9,35 és még sok más helyen). A Fil 2,6-7 egyenest kijelenti, hogy Jézus egyenlő Istennel.
A Szentlélekről Jézus keveset beszél, ezért a legtöbb hivatkozást az apostolok cselekedeteiben találtam Róla:
A Szentlélekről, mint értelmes lényről beszél az ApCsel 5,3 és 5,9, hiszen arra hivatkozik, hogy nem lehet becsapni. A Szentlélek indíttatást ad (ApCsel 8,29), segít (ApCsel 9,31), felszólít (ApCsel 11,12), tilt (16,6) és beszél (ApCsel 20,23; ApCsel 28,25); és ezekre csak értelmes lények (személyek) képesek.
A Szentháromság tagjainak egyenrangúságára az 1Kor 13,13 és a Mt 28,19 enged következtetni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!