Ha nem fogadom el Kálvin kettős predesztináció tanát, de az igehírdetéseken tiszta tanítás hangzik és a közösség is összetartó, szeretetteljes, akkor érdemes nem foglalkoznom azzal a doktrínával és továbbra is maradnom?
A református lelkészek és gyakorló hívők mennyire foglalkoznak a predesztináció tanával?
Sajnos csak messzebb van másik protestáns gyülekezet, ahova problémásabb volna eljárnom rendszeresen. Illetve az igehírdetésekben is a tiszta tanítás szól. Egyszerűen a predesztináció tanát nem bírom elfogadni.
A kettős predesztinációban azt nem tudom elfogadni, hogy Isten, aki maga a Szeretet és Igazság, akkor hogy lehet, hogy vannak emberek, akiket az emberi akarattól függetlenül már eleve a kárhozatra teremtett meg?!
Erre a kérdésemre azt a választ kapom folyton, hogy Isten szuverén, azt tesz, amit jónak lát, ezt emberi ésszel nem foghatjuk fel.
Mégis, mi jó van abban, hogy egyeseket az örök kárhozatra teremtene, miközben a Biblia azt írja, hogy Isten akarata az, hogy mindenki üdvözüljön? Utóbbival nem azt mondom, hogy mindenki fog üdvözülni, mert az is benne van, hogy nem.
Ha Isten az emberi akaratot figyelmen kívül hagyja üdvösség szempontjából, akkor gyakorlatilag automatizált robotokat teremtett.
A baptista tanítás közelebb áll hozzám:
"Hisszük, hogy Isten – öröktől fogva elvégzett kegyelmi döntése szerint – minden bűnösnek, személyválogatás nélkül fölkínálja a Jézus Krisztus által szerzett megváltást. Az ember saját maga dönthet, hogy elfogadja vagy elutasítja ezt a fölajánlott kegyelmet."
Kettős predesztináció tana:
A III. könyv 21,5 pontjában így határozza meg a predestináció lényegét. „Predestinációnak Istennek azt az örök rendelkezését nevezzük, amellyel önmagában elvégezte azt, hogy akarata szerint mi történjék minden egyes emberrel. Ugyanis nem egyforma állapotra vannak teremtve, hanem egyeseknek örök élet van előre elrendelve, míg másoknak örök kárhozat. Tehát aszerint, hogy valamelyik ember ezeknek a céloknak az egyikére, vagy másikára teremtetett, mondjuk azt, hogy életre vagy halálra van elrendelve”.
#1
Köszönöm szépen a válaszodat!
Ha jól tudom, ez csak Kálvin tanítása és a református egyház egyik doktrínája.
A kérdésem inkább arra irányul, hogy a hívő, gyakorló reformátusok mennyire veszik ezt komolyan, mennyire foglalkoznak vele?
Ha pl. kijelenteném, hogy azt nem fogadom el, azt hogyan fogadnák?
Én katolikusként elutasítom a kálvini egyház ezen téves nézetét is, ahogy a többit is.
Hogy neked mit érdemes tenni, azt saját magadnak kell eldönteni, mert minden ember maga felelős a lelkéért.
A kálvini kettős predesztináció hamistanát,a református Karl Barth kétségeket kizáróan megcáfolta.
(Tudomásom szerint sosem volt református dogma.Nem volt része a református hitvallásnak,bár sok református lelkész még mindig ragaszkodik a téveszméhez.)
Ismereteim szerint a református teológiákon,mint mellékes információt,többek közt ezt az elméletet s cáfolatát is tanítják.
A predesztináció bibliai fogalom: Isten,a világ megalkotása előtt predesztinálta-eleve elrendelte-a törvényszerűen bekövetkezendő bűn végleges megoldását, Egyszülött Fia(az egy Isten lénye része) áldozatát.
Kedves Kérdező!
Jól érezted,hogy az hamis tan.
Egy keresztény embernek szükséges a közösség más keresztényekkel. Természetesen NINCS olyan közösség,amely Krisztus tanításán kívül ne tanítana a Bibliától idegen elképzeléseket s így hiába keresnél!
Mint ebben a kérdésben is Isten Lelke világosságot adott neked,Krisztus ígérete szerint.
Javaslom,légy olyan közösségnek a tagja,ahol KRISZTUST ismerheted meg,elsősorban a tanítás,de a gyakorlati életük által is!
Amikor a Lélek halk,szelíd hangja int,óv valamilyen szószékről,vagy máshonnan jövő tanítás ellen,buzgó imádságban kérj világosságot Istentől és kutasd a Bibliát nyomtatva,vagy elektronikus úton!
"na meg a csecsemőkereztségben sem hiszek mert az is predesztinalja az embert hogy hivő legyen"
Tehát te úgy látod, hogy minden gyermekként megkeresztelt ember hívő? Milyen jó is lenne. :)
Sajnos nem így van.
"Nem látom úgy"
De amit írtál, pont azt jelenti.
"s így van értelme a vizkeresztségnek"
Ha csak egy jelképes tettnek fogjuk fel, mint a jánosi bűnbánati keresztség volt, akkor valóban. Ha a jézusi tanítás szerint értelmezzük, akkor nem, akkor a keresztségnek mindenkor van értelme. Nem véletlenül keresztelték meg az apostolok a megtérők teljes háza népét, nem csak a felnőtt hitvallókat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!