Zak 5,5-11?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Látomás a bűn eltávolításáról
„Azután előlépett a velem beszélő angyal, és ezt mondta: Tekints fel, és nézd, mi közeledik itt! Én azt kérdeztem: Mi ez? Ő így felelt: Egy véka közeledik itt. És így folytatta: Ebben van az egész ország bűne. Egyszer csak egy ólomfedő emelkedett föl, és egy asszony ült a vékában. Az angyal ezt mondta: Ez a gonoszság! Majd visszalökte az asszonyt a vékába, az ólomfödelet pedig rádobta a véka szájára. Majd föltekintettem, és láttam, hogy két asszony közeledik a szelek szárnyán. Olyan szárnyaik voltak, mint a gólyáknak, és fölemelték a vékát az ég és a föld közé. Ekkor azt kérdeztem a velem beszélő angyaltól: Hova viszik ezek a vékát? Ő így válaszolt: Sineár földjére, ott építenek házat neki, és ha elkészült, odateszik egy emelvényre.” (Zakariás 5:5-11)
Az átok, az ítélet, a kárhoztatás nem igazi gyógyszer a bűnös ember számára – jól tudták ezt az ószövetségi próféták is. A hatodik látomás ezért halad egy lépéssel tovább, mint az előző, és a várt új korszak igazi megvalósulásának azt tartja, hogy majd Isten magát a bűnt távolítja el népe köréből. Ennek jelképes szemléltetőjéül a próféta szeme előtt megjelenik egy fedővel letakart véka (gabonát mérő edény), melyről a magyarázó angyal azt mondja, hogy abban az ország bűne van összegyűjtve. (A 6. v.-ben az értelmetlen cénám = „szemük” szó javítandó cavónám-ra: „bűnük”.)
A látomás még szemléletesebbé válik a 7–8. v.-ben, amikor a vékára boruló ónfedő felemelkedik, és alóla előtűnik egy asszonynak az alakja. A magyarázat szerint ő a gonoszságnak, a tudatos bűnözésnek a megtestesítője. A „gonoszság” szóban benne van mindaz, ami a választott nép részéről szembeszegülés Isten törvényével vallási vagy erkölcsi téren, legyen az bálványimádás, erkölcstelenség vagy embertelenség.
A 9–11. v.-ben még egy festői kép csatlakozik az eddigiekhez. Megjelenik két szárnyas nőalak: a szimbolikus tárgyú festményeken látható angyalok típusa. Ezek megragadják a vékát, és elrepülnek vele Sineár földjére, mely utóbbi alatt Babilónia értendő. Ott fognak templomot építeni a bűnt megszemélyesítő nőalaknak, s bálványszoborként felállítják azt egy talapzatra: hadd imádják ott azok, akiknek tetszik.
A látomással kapcsolatban felvetődhetik a kérdés, hogy miért éppen nőalak a bűn megtestesítője. A különféle vélekedések közül legvalószínűbb az a magyarázat, mely szerint Babilóniában és Kánaánban a zsidóságra a legveszélyesebb megrontó hatást a termékenység istennőjének a kultusza gyakorolta. Talizmánként hordozott képmásai sok palesztinai város romjai közül is előkerültek. Az „ég királynőjének” a kultusza (Jer 7:18) babiloni eredetű. Amikor tehát az ország bűneit összefogja a látomás ennek az istennőnek a képében, azért röpíti oda, mert onnan és oda való. A későbbi apokaliptika majd ennek nyomán emlegeti Babilont úgy, mint a nagy paráznát (Jel 17:5).
E látomást végül párhuzamba lehet vonni egy olyan szertartásos cselekménnyel, amilyen a nagy engesztelési ünnep liturgiájának az a része volt; amelyben a főpap egy baknak a fejére téve a kezét, ráruházta az egész nép bűnét, s aztán a bűnbakot elkergették a pusztába: „vigye el az ördög”, a nép pedig szabaduljon meg a bűn terhétől és Isten kárhoztató ítéletétől! (Lev 16:21–22).
A messiási korban a Szentföld megszabadul a Gonoszságtól (= a megszemélyesített Isten-gyűlölet). Pogány istenség lesz belőle, templomot építenek neki Sineár (Babilonia) földjén.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Ami számomra összeállt az idézett részből, az annyi volt, hogy az asszony testesíti meg a bűnt... De akkor egyáltalán nem erről van szó.
Jó ég, mi kell ahhoz, hogy valaki ilyen mélységeiben tudja értelmezni a Bibliát?
Köszönöm a válaszokat egyébként.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Szia!
Szerintem nem kell más hozzá, mint a Szentírás ismerete, és némi odafigyelés.
Tulajdonképpen az angyal megadta a kulcsot az egész szimbolikus ábrázolás megértéséhez azáltal, hogy néven nevezte mit jelképez az asszony. A károli fordításban szereplő "istentelenség" meghatározás talán még szemléletesebb: a bűn lázadásának a megszemélyesítője ez az asszony. Ha figyelmesen olvassuk a szöveget az is kiderül, hogy hazája Babilon (Sineár földje). Az előző látomás azt mutatta be, hogy az ország megtisztul a szociális (egymás ellen elkövetett) bűnöktől, ez pedig azt, hogy a hitehagyástól is, aminek nemcsak természetes hazája van Babilonban, de imádattal adóznak is ott neki.
Ahogyan az előző látomás a repülő könyvtekercsről azt mutatta be, hogy az Isten igéje hogyan írtja ki a bűnt, ez a látomás pedig azt, hogy a bűn még istentelenség (hamis tanítások) formájában sem tud gyökeret verni az országban, ha Isten igéje uralomra jut lelki értelemben. Babilonból ugyanis mindig hamis tanok és hitehagyás formájában jön ki a bűn, ami aztán - ha teret hódít - a gonosz cselekedetek gyümölcsét is megtermi az egymás iránt való viszonyban. A mérőedény is fontos jelkép: ha az Isten igéje lelki hatalom a nép körében, akkor minden hamis tanítás azonnal megméretik, és megítéltetik, így nem tud elhitetni senkit. Az angyal közreműködése is fontos, ők tartják ugyanis féken a gonoszság erőit ott, ahol a nép igazán Istennek szenteli magát.
Végül a két gólyaszárnyú asszony kiválóan jelképezi azt, hogy ha a démoni erők feladni kényszerülnek próbálkozásaikat, végül visszavonulnak Babilonba. Ahogyan említettem, Babilon az egséz Szentírásban Mózes első könyvétől Jelenések könyvéig Sátán birodalmának a bű és gonoszság erői földi középpontjának a szimbóluma. Ha Isten igéje és Lelke szilárd hatalomra jut Isten népe életében, akkor a bűn és a hamis tanok mintegy kiszoríttatnak, kiűzettetnek az országból, vissza kell vonulniuk a maguk birodalmába.
Üdv. Péter
Szia!
Igyekeztem figyelmesen olvasnia Bibliát, de egyelőre hiányosak a történelmi ismereteim a témában.
Azt gondoltam, hogy ez az idézet is példa arra, hogy az Ószövetség sok pontban elég idejétmúlt nézeteket képvisel, pl 3Móz,27,3-4... Egy nő kb feleannyit ér, mint egy férfi. Emellett az uralkodóknak számtalan felesége, ágyasa lehetett, és ez teljesen elfogadott volt abban az időben.
Nem igazán értem, hogy egy kereszténynek miért kell az Ószövetséget szent könyvként kezelnie, ha gyakorlatilag az egész a zsidók és az Úr között kötött szövetség történetét írja le.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!