Miért áll az iszlám sokkal közelebb az iszlám a judaizmushoz, mint a kereszténység?
Én nem osztom ezt az álláspontot, szerintem nem áll közelebb. Egyszerűen sok keresztény, sok zsidó, sok muszlim és sok ateista tudatlan, és felszínes dolgokról vonnak le következtetéseket, mint amilyen ez is.
Ha érdekel a téma, akkor bátorkodom javasolni néhány olvasnivalót:
De ha nincs kedved olvasni, vagy nem tudsz angolul, annyit azért elárulok, hogy egy csomó minden, amit a kereszténység innovációjának tekintesz te is, meg sokan mások, az mind vissza vezethető az első századi apokaliptikus judaizmusra. Még a szentháromság sem a korai keresztények légből kapott kreációja, és kb. annyira megy szembe a szigorú monoteizmussal, mint amennyire a 10 sefirot, vagy Metatron arkangyal mint a kisebbik JHVH, mert ilyeneket lehet olvasni kabbalisztikus írásokban.
"Még a szentháromság sem a korai keresztények légből kapott kreációja,"
Lehet, hogy a keresztények más vallásból emelték át a Szentháromságot, csak alakítottak rajta egy kicsit, onnan a különbség.
Josephus Flaviusnak jól bemutatta az Òszövetséget, annak értelmezését, illetve a korabeli zsidó irányzatokat is. Nem olvastam az összes írását, de aligha ír Szentháromságról, mert azt a keresztény apologéták már idézték volna.
#4 Nem azt állítottam, hogy konkrétan a szentháromság kifejezés már létezett az első századi judaizmusban, hanem azt, hogy hasonló koncepciók léteztek, konkrétan arra gondolok, hogy Isten felosztották több személyre, vagy több emanációra, de akkor is egy Istenről beszélnek, és nem istenekről, mint más vallásokban.
Dr. Benjamin D. Sommer, amerikai bibliakutató, zsidó teológus, a JTS professzora így ír:
"Some Jews regard Christianity's claim to be a monotheistic religion with grave suspicion, both because of the doctrine of the trinity (how can three equal one?) and because of Christianity's core belief that God took bodily from... No Jew sensitive to Judaism's own classical sources, however, can fault the theological model Christianity employs when it allows belief in a God who has an earthly body as well as a Holy Spirit and a heavenly manifestation, for the model, we have seen, is a perfectly Jewish one. A religion whose scripture contains the fluidity traditions, whose teachings emphasize the multiplicity of the shekinah, and whose thinkers speak of the sephirot does not differ in its theological essentials form a religion that adores the triune God."
Egy podcastjében pedig így fogalmaz:
"This is actually an old ancient Near Eastern idea, that is an old Semitic idea that is popping up again among those Jews who were founders of Christianity, and we Jews have always tended to sort of make fun of the trinity, oh, how can there be three that is one? Really, really they're pagans, they're not real monotheists like we Jews or like the Muslims are, those Christians are really pagans. But I think what we've seeing from what I've been saying in past couple days is that, you know, the idea of the trinity, that there is this one God that manifests itself in three different ways, that's actually an old ancient Near Eastern idea, that can function in a polytheistic context as it did for the Babylonians and the Canaanites, but it can also function in a monotheistic context... In fact to say that three is one, the Kabbalah is going even further that that, they say that 10 is one... we're taking this reasoning much much further than the Christians did. Actually, one of the more radical conclusions that I came to much to my own surprise, when I was writing this book, and this is not at all what I intended to do... I'm actually rather uncomfortable with my own conclusion... One of the conclusions that I came to, to my shock, when I've finished this book, is the we Jews have no theological objection to the doctrine of the trinity. I came to the conclusion, that we Jews have no theological right object to the trinity. Theologically I think that model of the Trinity is and old ancient Near Eastern idea that shows up in the Tanakh, and that in a different way it shows up in jewish mysticism as well."
"És elismerik egymást egyistenhívőnek és hogy ugyanaz az istenük, de a keresztényeket mindkettő bálványimádónak tartja."
Ezt nem tudom honnan veszed, de legfeljebb a szélsőséges, esetleg erőszakos csoportjaik tesznek így. Például a magyar, izraeli főrabbi is imádkozott a keresztényekkel több ökumenikus alkalmon együtt, sőt tették ezt keresztény templomokban is.
A szabályokban azért van annyi hasonlóság a zsidó és iszlám vallás között, mert Mohamed idejében arra sok zsidó város volt, nem csak a bibliai történeteket, de a zsidó szokásokat is átvette. Nyilván alakított kicsit némelyiken, de a legfontosabbak megmaradtak.
"A szabályokban azért van annyi hasonlóság a zsidó és iszlám vallás között, mert Mohamed idejében arra sok zsidó város volt, nem csak a bibliai történeteket, de a zsidó szokásokat is átvette. Nyilván alakított kicsit némelyiken, de a legfontosabbak megmaradtak."
Egyáltalán nem volt sok zsidó város. Akkoriba a zsidók szétszéledtek mindenfelé. Medina környékén valóban éltek zsidók de nem sokan és nem játszottak jelentős szerepet a régióban. Egyáltalán miért vett volna át tőlük bármit is?
"Nyilván alakított kicsit némelyiken, de a legfontosabbak megmaradtak."
Mohamed próféta nem alakított semmit. A Koránnal helyreállt Isten eredeti üzenet. Az Ószövetség tele van népirtással, tömegmészárlással, kegyetlen, erkölcstelen prófétákkal és a zsidó nép etnikai alapú felsőbbrendűségét hirdeti. A Koránban viszont ugyanezek a történetek, próféták erkölcsös, békés emberek.
"Egyáltalán miért vett volna át tőlük bármit is?"
Nem tudom, lehet tetszett nekik rendezett, törvények által szabályozott életmódjuk, s remélte, hogy ezzel a össze-visszás arab törzseket is meg tudja kicsit szabályozni.
Persze csak tipp, más oka is lehet, de a lényeg az, hogy átvette.
"Mohamed próféta nem alakított semmit"
Ha ellopja más vallás sztorijait és prófétáit, és a saját kénye-kedve szerint átírja őket, az igencsak átalakítás.
"#4 Nem azt állítottam, hogy konkrétan a szentháromság kifejezés már létezett az első századi judaizmusban, hanem azt, hogy hasonló koncepciók léteztek, konkrétan arra gondolok, hogy Isten felosztották több személyre, vagy több emanációra, de akkor is egy Istenről beszélnek, és nem istenekről, mint más vallásokban."
>Ezzel kapcsolatban jó lenne olvasni valamilyen korabeli kommentárt,mert így nem hiszem el.
Másrészt, még ha ez igaz is, nem biztos, hogy az Ószövetséget ez a tanítás helyesen adta vissza. Lehet, hogy ez egy olyan tanítás volt a zsidóság körében, amit a legtöbb rabbi simán eretnekségnek minősített volna, így pedig a korai kereszténység egy olyan tanítást fejlesztett tovább, ami merő téveszme.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!