Hogy hívják azt a kereszténységet, ami teljesen elveti az Ószövetséget, és minden benne találhatót csak tanmesének tart?
Csak és kizárólag az Újszövetségre koncentrál. Elveti az Ószöv. puszta történetiségét is (hallottam olyan keresztényt, aki azt mondta, hogy az ószöv.-i próféciák később íródtak, nem is éltek azok a bizonyos próféták, emiatt következhettek be a későbbi csodák, semmi köze az egészhez Istennek, meg stb.). Olyat is hallottam, aki még a Tízparancsolat isteni eredetét is elveti, nem vallja, hogy Isten adta volna személyesen az embereknek. A kereszténységet teljesen el akarja vágni a zsidó gyökereitől.
Hogy hívják az ilyen kereszténységet? Nem számít eretnekségnek, ha valaki például elveti a próféciák igazságát, meg a Tízparancsolat isteni eredetét?
„Hogy hívják az ilyen kereszténységet? Nem számít eretnekségnek, ha valaki például elveti a próféciák igazságát, meg a Tízparancsolat isteni eredetét?”
De igen. Igazából csk ráhagyással lehet az ilyet kereszténynek nevezni, mivel még maga Jézus sem vitatta az Ószövetség érvényét. Gnosztikus mozgalmak, például az előbbi hozzászóló által linkelt markionizmus voltak azok, amik a Szentírás történetiségét igazából csak mítosznak fogták fel, aminek túlságosan nagy hitelt tulajdonítani nem szabad, mert megakadályozza az embert a valódi megismerésben (Gnószisz).
Az vallja magát kereszténynek, aki Jézust és tanait követi. Ez ilyen egyszerű.
A gnosztikusok szemszögéből az az hibázik, aki a héber népi mitológiát fogadja el egyenrangúnak az Újszövetséggel. Ugyhogy ez nézőpont kérdése.
Egyébként a "mainstream" keresztény híveknek nem a kisebb keresztény egyházakat kellene piszkálni; hanem azokat, akiknek az összes kereszténnyel van bajuk.
#3.
Pedig én hallottam egy katolikus íróról, aki az Ószövetséget úgy ahogy van mesének írta le, aminek történeti szempontból semmilyen hitelt nem szabad adni, az egész tanmesékből, zsidó mítoszokból áll, és a hit szempontjából sem mérvadó egyáltalán.
Akkor ő nem hívő katolikus? Magára úgy hivatkozik, hogy hívő, keresztény, római katolikus, és egyházi egyetemen is tanult. Ennek ellenére valaki lehet eretnek?
Nézd, ha mondjuk azt kérné valaki tőlem, hogy irodalmi vagy stilisztikai értelemben kategorizáljam az Ószövetség könyveit, akkor én is illetném mítosz vagy monda vagy tanmese szavakkal, mivel irodalmi értelemben lehet őket így nevezni. Sőt, abban is maximálisan biztos vagyok, hogy az Ószövetség nem történelmi igénnyel íródott (mivel a kb. XVII. századig olyan, hogy történelem, még csak nem is létezett), és komoly hiba volna egészében hiteles történelmi forrásként tekinteni rá.
De ez nem ugyanaz, mint azt állítani, hogy amit az Ószövetség leír, az nem történt meg, vagy hogy amit ír, az nem igaz. Én azt vallom, hogy amit az Ószövetség ír, az igaz, csak nem történelmi igénnyel, hanem irodalmi és spirituális igénnyel fogalmaz.
Hogy egy párhuzammal éljek, a történelem olyan (próbál lenni), mint egy fényképezőgép, az író pedig olyan, mint egy festmény. Most tekintsünk el attól, hogy ahogyan a fényképezőgép, úgy a történelem sem képes teljesen objektív képet adni a valóságról, ettől függetlenül sem tekinthető egy festmény a valóság kevésbé hiteles ábrázolásának, mint egy fénykép. Mert a festő az ábrázolásán keresztül azt fejezi ki, ahogyan a valóság az ő szemszögéből megnyilvánul, ami éppen olyan releváns kép a valóságról, és a szemszög is csak annyiban más, mint az, hogy milyen szögből fényképezel.
Ugyanúgy, egy nem történelmi igényű történet is lehet igaz, csak éppen a szerző azt mutatja be, hogy ami történt, az számára hogyan nyilvánult meg, a dolgok közlési szándék szempontjából való jelentőségét hangsúlyozza.
Szóval vitatni valaminek történelmi szempontú hitelességét és vitatni valaminek a megtörténtét két nagyon más kérdés. Mivel nem tudom innen megítélni, hogy az általad hivatkozott író hogyan nyilatkozott, pusztán ennyi megítélésem alapján azt gondolnám, hogy egy hitvalló katolikus nem vitatná az Ószövetségben leírtak megtörténtét, viszont nagy valószínűséggel nem fogadná el történelmi forrásként. Úgy sejtem, a szerző ezt próbálhatta kifejezni.
#8.
Konkrétan, hogy nem megtörtént, történelmi eseményeket dolgoz fel. Tehát nem szabad egy pillanatra sem komolyan venni a világi hitelesség szemszögéből. Tehát a benne leírt események nem megtörténtek, hanem pusztán mesék, amelyeknek kizárólag valamilyen metaforikus tartalmuk lehet. A Tízparancsolatot nem Mózes kapta Istentől, nem is Istentől származik, hanem emberek által összeírt törvény. A próféciák azért teljesülhettek be, mert később íródtak az idézett eseményeknél. Sőt, valójában a Tóra nagy része hamis, mivel állítása szerint a babiloni fogságból visszatért zsidó papok a templom romjaiba az általuk megírt tekercseket elrejtették, hogy aztán felfedezhessék, mintha a régi templomból származnának. Ezenkívül a zsidó vallásnak semmi köze az első templomhoz, hanem a második templomi papok hamisításai sorra. Az egész nem egy Istentől származó mű, ami Istennek a szava, hanem inkább zsidó mendemonda (nem dolgozza fel a zsidóság valódi történetét Istennel), ami max. arra jó, értelmezni tudjuk az Újszöv. példázatait, utalásait.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!