A kereszténység ellenzi a poligámiát-többnejűséget?
"Hányan lesznek egy testté?"
A poligámia nem azt jelenti, hogy ha egy férfinak van 3 felesége, akkor négyen lesznek egy testté, hanem hogy a férfi minden feleségével külön-külön válik "egy testté".
"Nem ismered jobban, pont ezt mutatja, hogy alaposan félre is értelmezed."
Pont ez mutatja hogy ha egy keresztény szembe találkozik valamivel a bibliában ami nem illik a dogmáiba akkor le tagadja. Azt hazustad hogy a biblia sehol nem utal feleségként, holott ott irta hogy feleségűl adták.
"De, teljesen egy szinten van. Ha az egy nő és egy férfi lehet egy férfi és sok nő, akkor miért ne lehetne 1 nő és 3 férfi, vagy 2 férfi, vagy 4 nő együtt?"
Azért mert a biblia tiltja, elitéli és bűnteti és sehol semmilyen körülmények közt nem tolerálja. Mennyire kell hülyének lenni hogy ezt ne értsed meg?
"De nézzétek, már a Teremtés könyvében is ez áll:"
"Hányan lesznek egy testté?"
Tisztázzunk valamit végre. Én nem azt mondom hogy a biblia nem tarta jobbnak a monogámiát. Én azt mondom hogy nem tiltja és nem ellenzi, és még néhány esetben engedi is. Érted?
#21: Teljes mértékben egyetértek. A férj mindegyik feleségével külön van házastársi szerződésben/viszonyban.
Arra is van példa hogy az egyes feleségek nem is egy utcában élnek a gyermekeikkel, és a férj felváltva látogatja őket.
"Én azt mondom hogy nem tiltja és nem ellenzi, és még néhány esetben engedi is. Érted?"
Én meg azt állítom, hogy az Ószövetség nem tiltotta, de összesen néhány esetet sorol fel, illetve már Teremtés könyvében kirajzolódik az ideál, a monogám kapcsolat.
Az Újszövetség pedig inkább ellenzi, bizonyos esetekben szigorúan tiltja. Érted?
"Azért mert a biblia tiltja, elitéli"
Azt hol tiltja, hogy 1 nőnek legyen 3 férje? Ne legyünk ennyire hímsoviniszták.
"hanem hogy a férfi minden feleségével külön-külön válik "egy testté"."
Ami ugye nem lehetséges. Ez olyan, mint amikor az ember egyszerre akar szolgálni két úrnak. Ha valakinek teljesen odaadod magad, akkor mit adsz a 2., 3... 9. feleségnek? A pénzeden kívül. Semmit, így degradálódik le a házasság szentsége egy szerződéssé.
A pápa afrikai dilemmája
A közelmúltban tett afrikai utazása során II. János Pál pápának azzal is foglalkoznia kellett, hogy meddig ment el az egyháza a helyi házassági szokások meghonosítása terén. „Az afrikai vadon számos részén” — írja tudósításában a New York „Times” — „papok és püspökök többnejűségben élnek. Egy belga teológus, aki a fővárosban él, a mai nap kijelentette, hogy ez nem is többnejűség a szó szoros értelmében, hanem egyházi kifejezés szerint ,ágyasság’. Amikor lelkészről volt szó — mondta — a többszörös házasság formailag sohasem valósult meg.” A teológus még hozzáfűzte: „Mindenki elismeri, hogy egy pap számára szabálytalan dolog több feleséget tartani, tehát nincs ceremónia.”
Másrészt a pápa erőteljesen állást foglalt a papi nőtlenség mellett. Az egyházi vezetők álláspontja — mind Afrikában, mind a Vatikánban — nevetségesen ellenkezik Krisztus és a Biblia tanításaival. A többnejűségben élők, valamint azok, akik a házasság intézményén kívül együtt élnek, paráznaságot vagy házasságtörést követnek el. Ezeket ki kellett zárni a gyülekezetből és semmiképpen sem tölthettek be papi vagy püspöki állást. Pedig a katolikus „Douay” Biblia ezt mondja: „Követelmény, hogy a püspök feddhetetlen legyen, egyetlen feleség férje” — nem pedig szükségszerűen nőtlen ember (1Tim 3:2, 12; 4:3; Máté 19:9; 1Kor 5:9–13).
Helyesli Isten a többnejűséget?
Nem. Amikor Isten létrehozta az első házasságot az Édenben, kifejezte, hogy az egynejűség az elfogadható irányadó mérték a házasságra vonatkozóan. Jézus Krisztus később megerősítette, hogy ez az irányadó mérték vonatkozik a követőire is (1Mózes 2:18–24; Máté 19:4–6).
De hát a keresztény kor előtt élt Ábrahámnak, Jákobnak, Dávidnak és Salamonnak is több felesége volt, nem igaz? Igen, ez igaz. De nézzük meg, milyen képet fest a Biblia a többnejűségről. Feltárja, hogy a többnejűség viszályhoz vezetett Ábrahám és Jákob családjában (1Mózes 16:1–4; 29:18–30:24). Később Isten Törvénye a következő parancsot adta a királyoknak: „Sok feleséget se vegyen magának, nehogy elforduljon a szíve” (5Mózes 17:15, 17). Salamon megszegte ezt a rendeletet, hiszen több mint 700 feleséget vett magának. Sajnálatos módon Salamon szíve valóban elfordult Jehovától, mert a feleségei rossz hatással voltak rá (1Királyok 11:1–4). Világos tehát, hogy a Biblia rossz színben tűnteti fel a többnejűséget.
Ugyanakkor néhányan talán eltűnődnek azon, hogy miért tűrte meg Isten a többnejűséget a népe körében. Gondold át a következőket: Előfordult már veled, hogy olyan munkát kellett végezned, melyet nem szerettél? Talán azzal érveltél, hogy azért kell tűrnöd ezt a helyzetet, mert nem lenne gyakorlatias, ha otthagynád az állásodat, illetve ezzel a döntéssel veszélyeztetnéd a családodat. Természetesen Isten útjai és gondolatai magasabbak a mi útjainknál és gondolatainknál (Ézsaiás 55:8, 9). Mégis megérthetjük, hogy többek között miért tűrte meg egy ideig a többnejűséget.
"A közelmúltban tett afrikai utazása során II. János Pál"
Esetleg visszatért és tett egy kis körutazást a mennyből?
"Ami ugye nem lehetséges."
Nem lehetséges 3 nővel külön-külön lefeküdni? Szerintem sokkal könnyebb, mint egyszerre...
"Ez olyan, mint amikor az ember egyszerre akar szolgálni két úrnak."
Nem, nem olyan.
"Ha valakinek teljesen odaadod magad, akkor mit adsz a 2., 3... 9. feleségnek?"
Olyan ember biztosan nem fog poligámiát gyakorolni, aki egyetlen nő mellett szeretné magát elkötelezni.
"Én meg azt állítom, hogy az Ószövetség nem tiltotta, de összesen néhány esetet sorol fel, illetve már Teremtés könyvében kirajzolódik az ideál, a monogám kapcsolat.
Az Újszövetség pedig inkább ellenzi, bizonyos esetekben szigorúan tiltja. Érted?"
Várjál, akkor én meg te min vitatkozunk?
"Azt hol tiltja, hogy 1 nőnek legyen 3 férje? Ne legyünk ennyire hímsoviniszták."
1. Nem mondtam hogy tiltja.
2. Semmilyen példa nincs rá, a másikkal ellentétben. még mindig.
"Helyesli Isten a többnejűséget?
Nem. "
Még pedig azért mert
"Amikor Isten létrehozta az első házasságot az Édenben, kifejezte, hogy az egynejűség az elfogadható irányadó mérték a házasságra vonatkozóan"
Ember, ez már megint nem példa arra hogy isten nem tartja jó dolognak a többnejűséget. Ez még mindig arra példa hogy isten a monogám kapcsolatokat jobban kedveli.
"De nézzük meg, milyen képet fest a Biblia a többnejűségről. Feltárja, hogy a többnejűség viszályhoz vezetett Ábrahám és Jákob családjában (1Mózes 16:1–4; 29:18–30:24)."
1móz16:1-4. Itt a probléma az volt hogy ábrahám felesége nem tudott szülni, erre meg meg oldásként szolgált a második feleség, aki tudott szülni.
1móz29:18-30:24
Itt meg megint a gyermektelenség a viszály oka, a poligámia senkit se zavar még istent se. Sőt a végén jutalmat ad érte!
1móz30:17-18 "És meghallgatá Isten Leát, mert fogada az ő méhében és szűle Jákóbnak ötödik fiat.
És monda Lea: Megadta az Isten jutalmamat, amiért szolgálómat férjemnek adtam; azért nevezé nevét Izsakhárnak."
"Később Isten Törvénye a következő parancsot adta a királyoknak: „Sok feleséget se vegyen magának, nehogy elforduljon a szíve” (5Mózes 17:15, 17). Salamon megszegte ezt a rendeletet, hiszen több mint 700 feleséget vett magának. Sajnálatos módon Salamon szíve valóban elfordult Jehovától, mert a feleségei rossz hatással voltak rá (1Királyok 11:1–4). Világos tehát, hogy a Biblia rossz színben tűnteti fel a többnejűséget"
Világos tehát hogy a biblia még mindig a papok és királyok esetébn tiltja a többnejűséget, azon az elven hogy a sok nő meg zavarná a férfit akinek a közösség vezetése lenne a feladata. Ez egy érthető, (bár nem mindenki esetében igaz) logikus elv. De még mindig, nem bizonyitja állitásod miszerint a többnejűség bűn isten szemében.
A lenti példád meg nem értem.
"1. Nem mondtam hogy tiltja."
Ha nem tiltja, akkor szerinted helyes, hogy egy nőnek lehessen több férje? Szerintem logikus, ha egyik megengedett, akkor a másik is. Isten a nőt nem teremtette alacsonyabb rendűnek.
"Várjál, akkor én meg te min vitatkozunk?"
Gondolom a hangsúlyokon. Én úgy vélem, hogy a poligámia az Ószövetség idején egy megtűrt dolog volt. Mint a válás például. Isten a válás kérdésében "türelmi időt" adott a zsidóknak, így írhattak válólevelet. Krisztus ebben is visszaállítja Isten eredeti szándékát és megtiltja a válást. Poligámiáról nem nagyon beszél semmilyen viszonylatban, mert szinte már nem létező szokás volt akkoriban, ellentétben a gyakori válással. De a házasságban is rámutat Isten eredeti szándékára, ami már a teremtéskor kirajzolódott. Ez pedig egyértelműen a monogám kapcsolat.
Nyilván ezt muszlim fejjel nehéz megérteni, de másik példán át jobban rávilágítok.
Amikor Jézust kérdezik, hogy mi lesz a mennyben a házassággal, azt mondja, hogy ott nem nősülnek, nem is mennek férjhez, az angyalokhoz hasonlítja az üdvözült ember ezen a téren. Az iszlámban a férfiak még további szüzeket kapnak jutalmul. Ég és föld a különbség a kettő között.
Mondjuk meglepő, hogy a nők lószart se kapnak majd az iszlám mennyben, míg a férfiak szüzekkel dőzsölhetnek.
"Ha nem tiltja, akkor szerinted helyes, hogy egy nőnek lehessen több férje? Szerintem logikus, ha egyik megengedett, akkor a másik is. "
Hmm, ez egy érdekes gondolat. Az iszlámban a többnejüség feltétele hogy a férfi mind a 4 feleseégét azonos körülmények közt tartsa. Ez akkoriban egy átlag nőnek lehetetlen lett volna, de a mostani nők kőzül talám többek képesek lennének ilyesmire. A korán a férfiak társadalomban be töltött nagyobb szerepe miatt írt több jogokt nekik, mint a nőknek, viszont ha ezen szerepet most már képes egy nő is ellátni, akkor az ilyen nőknek szint ugy járna azok a jogok. Akárhonnan is nézem, ez igy lenne logikus, bár sajna a dogmákhoz ragaszkodás miatt nagy esélyel nem vezetik be. Ellenérvnek talán azt mondanám hogy, isten sehol nem mutatott rá példát hogy ilyesmit engedne nő részről, de ez még nekem se lenne elég.
"Gondolom a hangsúlyokon. " Ja lehet belőle valami, én egész eddig meg voltam gyözödve hogy azt mondod hogy isten helyteleniti a poligámiát, holott te azt mondtad csak hogy a monogámiát tartja elsödlegesnek.
"Az iszlámban a férfiak még további szüzeket kapnak jutalmul. Ég és föld a különbség a kettő között.
Mondjuk meglepő, hogy a nők lószart se kapnak majd az iszlám mennyben, míg a férfiak szüzekkel dőzsölhetnek."
Nos erről a szüzes dologrol vannak viták, de arrol sose volt hogy a nők is kapnak jutalmat Allahtol. A koránban az van, hogy nők is férfiak is kapnak jutalmat allahtol. A vita nagy részt azon szokott lenni hogy milyent. A koránban a hurik, mint szépszemű/fekete szemű "társak" vannak jelőlve. Hogy milyen neműek, vagy hogy milyen társak, vagy hogy csak a férfiak kapnak nincsen emlitve a koránban. A proféta halála után 200 évvel késöbb le írt szájhagyományok alapján van hogy ezek a hurik, szűz feleségek lennének. (meg jegyzem, személyes véleményem hogy ahol valakinek 70 felesége lesz, azt inkább büntetésnek tartanám, mint sem jutalomnak.)
Amugy nem ide tartozik, de ti miért tartjátok jobb dolognak hogy isten valamilyen más lénnyé változtat téged a mennyben, mint inkább hogy tökéletes élvezeteket adjon? Nálunk is ugy van hogy a mennyben fogunk imádkozni, de emellett kapunk élvezeteket is.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!