Van még aki nem bírja rajtam kívül és mit tehetnék hogy megszokjam?
Én református vagyok, ahol most lakom,tőlem 5 percnyire van egy ortodox templom. Ahol lakom az az ortodox egyház területe volt csak az egyház elvette és blokkokat vagyis paneleket épített és az egyháznak fizetett kárpótlást. A lakásomból ha futok 2 perc alatt a templom udvarán vagyok.
Ez miatt el szoktam járni oda minden vasárnap meg hétfőn esténként amit úgy hívnak hogy vecsernyie.
Van 3 pap, egy vagy 80 éves meg egy jóképű fiú meg egy szakállas. Minden alkalommal jön oda az egyik pap ahol állunk és tömjenezik, olyankor meg kell hajolni és keresztet vetni,nem merném nem csinálni mikor a pap rám néz és kínálja nekem a tömjént. Hol az öreg hol a fiú tömjénez. Mikor az öreg akkor nem olyan büdös és úgy ahogy elviselem. De mikor a jóképű tömjénez annak olyan erős a szaga hogy alig kapok levegőt. Sokszor azon fohászkodom hogy bár ne essek térdre vagy ne ájuljak el. Ma sajnos a fiú tömjénezett és szörnyű volt a szag. A számon is vettem levegőt hogy kibírjam nemcsak az orron mert akkor térdre esek a szagtol vagy elájulok. Ezt csak az tudja aki volt román ortodox templomban. Mit tudnék csinálni hogy jobban bírjam a szagát a tomjennek? A többiek mindegyik bírja de én nem. Meg van még egy baj: mikor kell a papnak énekelni hogy Doamne Miluiește akkor keresztet is kell vetni. De én vagy énekelek vagy keresztet vetek mert ha egyszerre csinálom akkor vagy a keresztvetést rontom el vagy az éneket és a hangom magas és hallatszik. Hogy lehet egyszerre énekelni és keresztet vetni...és a pap olyankor nézi az embereket és nem csinálhatom meg hogy nem csinálok semmit.
Amúgy szeretek menni abba a templomba mert nagyon közel van hozzám, 5 perc séta, szeretem hallgatni a román szót ha nem is értem mert megfog a nyelv. Másfele nem járok és már ott tartok ha egy vasárnap vagy ünnepnapon kimaradok akkor érzem hogy hiányzik nekem de nem tudom mi. A reformátusban sose fogott meg a pap predikálása de itt a szívedre beszél, egyszerűen beszél hogy értsd és nem tudsz nem odafigyelni. Szóval olyan karizmatikusak és mintha irányítanák az emberek gondolatait vagy nem tudom. Ezt csak az tudja megérteni aki volt román ortodox templomban. Míg otthon éltem addig tőlünk az ortodox kolostor messze volt és a református közel de most a református templom messzebb van. Régebb is tudtam a római katolikus és ortodox főbb ünnepek 90%- nak a dátumait. Mindig számon tartottam a Mária napokat, meg más ünnepeket,sokszor jobban mint egy katolikus vagy ortodox és én jutattam eszébe. De míg nem volt a számban az ortodox templom addig eszembe se jutott volna hogy menjek egy órát busszal. Jó lenne ha legalább valahogy meg tudnám szokni a tömjént mert félek hogy vagy a templomból kell kimaradjak vagy ott elájulok vagy térdre esek. Attól is nagyon félek hogy azt gondolnák hogy megszállott vagyok és én nem tudnám elmondani mitől lettem rosszul mert nem tudom hogy mondják román nyelven a tömjént és körül se tudom írni mert nem tudok románul.
A románok szerint az ördög az, aki nem bírja a tömjént... fuge ca dracu de tămâie...
Tehát ha meglátják, hogy nem bírod, akkor felkoncolnak...
Ebbe van valami. Minden SzentbLiturgián ott a román zászló. És az ikonok alatt is trikolór csíkok vannak. Mondjàzok már meg mi köze van a román zászló nak a Hírhez? Benne van a Bibliában hogy a nemzeti jelképét a templomba kell tenni vagy mi? És ne a drága ortodoxokat ócsároljátok jó? Mert én a református templomokban ugyanazt látom.Minfen protestáns templomban ott az a hülye magyar zászló meg mikor kampány van a pap nem szégyelli magát hogy az RMDSZ szavazásra buzdítja a népet. Úgyhogy a református még rosszabb abból a szempontból hogy keveri hitét a nemzettel.
1. 4 évet dolgoztam a református egyháznak és ne tuddjatok meg milyen képmutató az egész bagázs. Volt egy katolikus projektvezetője és kipicsaztak, biztos a vallása miatt pedig soha egy szent valamit nem vitt a munkahelyre és nem emlegette és a katolikus ünnepeken se járt a válásában hanem jött dolgozni. Én mondtam neki, Tundevma Mária születése van vagy menybenenetele vagy Illés, Kereszt felemelkedése és azt mondta elmegy az esti 8 órás misére mert nincs ideje a délutánira mert nemcsak velünk dolgozott hanem a református püspökség én is és ott olyan lakások voltak hogy nem enhlgedték. Tündér elüldözték, annyi munkát bíztak rá hogy ne tudja csinálni és hagyja ott magától, 2 év alatt otthagyta a reformátusokat ( mer nem bírta a sok munkát, és az egessege ráment meg majdnem a házassága mert a munkája mellett odatették hogy az ekonomikus női imaforum titkára legyen és utazgatnia kellett, milyen hulyeseg ez már) utána nekem.nagyon rossz lett, az új vezetőség addig piszkálta, közeledett velem míg likidáltam vagyis kiléptem. Megmondtam soha az életben nem dolgoznék református egyházi szervnek mert azok képmutatóak, játsszák hogy jók de a Sátán van bennük. Hogy uldozhetnek el egy sérültet egy védett muhelybol ezek a Nem Isten Emberei?! És ha nem bírták mert van elég sok hibám akkor miért nem segítettek illetve tettrk be más munkahelyre ami nem egyházi? Tudjátok hogy a romániai református egyház kézen fogva jár az RMDSZ párttal, egymást támogatják amitől hányingerem van. Nem szégyenlik magukat hogy keresztényeknek tartják magukat és politizálnak? A politikának semmi köze a valláshoz, ez csak egy református baromság hogy keverni kell a kettőt.
2. Az egyik dolog hogy említettem hogy Nem Keresztelkednék át az ortodoxba mert nem tudnék megfelelni ott amiket az okait nem fogom kiírni a netre. Míg nem vagy ortodox akkor csak eljàrsz és a keresztvetésen meg a meghajláson kívül Nincs Kötelességem, ha figyelek hogy hátul maradjak akkor ikont se kell csókolni. De ha bekeresztelkedek amit Nem Fogok akkor az ikoncsokolástól kezdve bármelyik ortodox templomtorony elötti keresztvetésig mindent kell csinálni mert másképp a pokolra kerülsz. Arról nem beszélve hogy egyházfőt is kellene oda fizetni és az ortodox pap nem szégyelli pénzt elkérni azért ha zenét, ha betegekért imádkozik, ha pomána vagyis megemlékezés van. Az egész vagyonát el tudja szedni az embernek az ortodox egyház mert elvárja hogy adjál. Most is két kosárral járnak és mindegyikben kell tenni pénzt, én az egyikbe szoktam de ha Isten orizz ortodox lennék akkor kéne mindegyikben adni sok pénzt. A református vallás olcsó, díjból 1 lejt és kész a persely éves az egyházado is 100 lej és nem kérnek pénzt a betegek imadkozasaert. Apukamert is imádkoztak a református templomban és nem kértek érte semmit. Az bűn ha azért pénzt kér és ha ortodox pap lennék én ingyen imádkoznék a betegekért.
3. Azt én is tudom hogy füge că dracu de tămâie vagyis magyarul tudom hogy az Ördög nem bírja a tomjénfüstöt mert avval száll fel az imádság Istenhez és mint tudjuk az ördög gyűlöli az imádságot, Istent és mindezeknek a jelképeit.
Természetesen én is tudom hogy ha mondanám a templomban hogy nem bírom a tomjénfüstöt akkor a vén pap meg a többi egy olyan ördögűzés I kínzásnak tennének ki amibe belehalnek. Hallotta tok a Tanacui kolostor esetet? Meg Bihar megyében is volt egy másik eset ahol egy lány nem bírta a tömjént, elmondták a papnak és elvitték egy kolostorba ahol szentelt vízzel meg keresztül meg imádsággal kínozták, mire a lánynak rojlhamai lettek és akkor keresztre kötözték és úgy hagyták míg belehalt és a román ortodox egyház ezt eltussolta. A Tanacui esetet nem tudta eltusolni mert a lány ortodox volt és a rokonai feljelentették a kolostort, de a Bihar megyei esetnél nem volt ortodox a lany. Én ezt a bihari esetet még 2008 vagy 2009 felé olvastam míg a másik az 2015 be volt. Természetesen nem mondanám el a papnak hogy nem bírom a tömjént, inkább elajulnek ott helyben ha nagyon budos vagy kiszaladnek és soha nem mennek oda. Engem riaszt a Tanacui meg a Bihar megyei ördögűzés esete. Nem az hogy belehalt hanem az ahogy hetekig kínozták, mert az kínzás hogy tomjeneznek, szentelt vízzel locsolják és miseznek feletted meg vetik rád a keresztet a kereszttel. Annál nincs rosszabb és az Isten óvjon attól mindenkit meg engem.is hogy ezt megtapasztalja.
4. Lehet kicsit úgy tűnik hogy összevissza írok de én így gondolkozom és ez egy anonim oldal ahova jólesik kiírni ami a szívemet nyomja. Ezt nem olvassa a Váradi meg egyik román pópa sem, se az ismerőseim. A nevem se valódi, vagyis az Aurelia igaz de a Gliguta nem, máshogy hívnak és van másik keresztnevét.ami az első nevem. Az Aurelia a második és pár emberen kívül senki nem hív úgy. Az is fel tud idegesíteni hogy egyszer Magyarországon voltam táborban és Auréliát írták Aurelia helyett. Természetesen reklamáltak hogy az Aurelia és nem Aurélia mire kihagyták az ekuszonombol és csak a vezeték és az első keresztnevemet írták be egy új kitűzőre. Én Aurelianak engem a nevem, a románok, az a pár ember aki úgy szólít az Auréluanak ejti de attól még úgy van leírva hogy Aurelia és nem engedném elírni.
Nagyon szépen köszönöm hogy elolvastátok amiket írtam.
Akkor miért nem keresel egy olyan felekezetet, amelyben otthon érzed magad?
Görög katolikus, római katolikus, stb.
Amúgy pontosan, ahogy előttem írták. Én is Angliában voltam ilyen válságban, alapból katolikus voltam de amikor elköltöztem nem találtam a helyemet angliai katolikus körökben. Nem is egy templomban voltam, végül anglikán gyülekezetben kötöttem ki. Ott találkoztam olyan emberekkel, akikkel jól éreztem magam. Nem a formasagokat meg a szagokra koncentráltam...
Neked is ez lehet a gondod, egy keresztény gyülekezetet nem úgy érdemes megítélni amiket leírsz... Nem lehet ignoralni az embereket, hogy hát ők románok nem értesz a nyelvükön képletesen és szó szerint sem, és elbújsz a templom hátuljában mert leülni sem szeretnél hátha arra lóbálja a pap a vackot de amúgy tetszik az eneklésük, bár ez is hiányzik, az is hiányzik, nincs orgona stb... Ez rossz hozzáállás szerintem
Ma jó volt a templomban mert a 80 éves tata tömjénezett és ő sokkal gyengébbet csinál mint a fiatal pap.aki a veje. Az öreg mindig kinyitja azl templomajtót is hogy kimenjen az a szag és nyitva tartja. De a veje nagyon erős tömjént használ és az ajtót soha nem hagyja nyitva.
Ez a templom valami családi dolog. Van az öreg 80 éves paptata akinek 3 lánya van, 5 unokája és 8 dédunokája. Két veje meg az unokája, egy fiatal jóképű legény mindegyik pap és ugyanabban a templomban dolgoznak és ott laknak a templommal szemben. Az az érdekes hogy a diakonusok meg a kántor is a templommal szemben meg a közelébe laknak.
A legérdekesebb meg hogy az Isten így adta hogy én is pont olyan közel lakjak ahhoz a templomhoz mint a papok meg a diakónusok meg a kántor hiába hogy református vagyok. A lépcsőházból csak én járogatok abba a templomba, a többi szomszéd másfele megy. Szeretem hogy közel van, 5 perc séta meg szép az egész liturgia. Régen otthagytam volna ha erősen zavarna ott valami. Csak vasárnap, hétfőn vecsernyiére meg piros betűs ünnepeken szoktam menni, nem ülök ott mindennap.
A járvány miatt nincs a református templomokba semmilyen program, se a katolikusban. Tavalyelőtt én elmentem a református imanapra, az idősek napját és más református programokra, hiába az út egy óra volt mert nem itt laktam ahol most, és most is van egy református pasztoralizácios központ tőlem 15 perc séta, ahová elmennék de a járvány miatt semmi program sincs pedig azelőtt szerda esténként volt,se a többi templomban. A katolikusba is szoktam menni barkaszentelésre, anyu is hisz a szentelt barka megsegítő erejében és neki is szoktam vinni de se tavaly se az idén nem volt.
Én ökumenikus szellemű vagyok és minden vallásból tudok és elhiszek egy kicsit.
Nem is ertem az olyan vaskalapos bigott reformatusokat akik egyik módon ( se római, se görögkeleti) sem tudnak keresztet vetni, nem ismerik a keresztény ünnepeket, a szenteket és nem is érdekli őket csak a reformátusságuk. Én mindig kíváncsi voltam más vallásokra. 11 éves koromban vitt el anyu először benézni egy katolikus templomba, ez 200- be volt, meg akkor nyáron a szemétben találtam egy római katolikus gyerekhittankönyvet amit 1 nap alatt elejétől a végéig elolvastam es az Udvözlégy Máriát meg a 7 szentséget valahogy egyszeri olvasásra megtanultam pedig nem akartam. Az unokatestvérem katolikus és én hamarabb tudtam a 7 szentséget mint ő pedig 2 évvel nagyobb és belérmalálásra készült, én írtam le neki az Egyház szentségeit.
Én ilyen vagyok. Ökumenikus. Ez se jó mert nem tartozol sehova lelkileg. De az se jó amikor a saját vallásodon kívül semmit nem tudsz más keresztény vallásokról.
a magyar katolikus templomokban is kiteszik a magyar zaszlot
16-os
en megertem a kerdezot, hogy a liturgia es maga a vallas szamit neki
en nem jarnek sehova csak az emberek miatt, de persze ez egyeni dolog
ha valaki az ortodox liturgiaban talalja meg, amit keres, akkor elhiszem, hogy a reformatusban nem
az angliai katolikusok amugy kifejezetten hiresek arrol, hogy szoba se allnak egymassal es nagyon be vannak magukba fordulva
nekik miselatogatasi kotelezettseguk van, es ott mennek el, ahol eppen vannak
ha valaki katolikus tarsasagot keres, mas programokba kell belefolyni
Száz hogy kétszer meg háromszor odamennek az emberekhez oszt tomjénezik őket. Már arra gondoltam hogy előre kéne üljek az ikonokhoz közel, ott szór kettőt apap aztán megy hátrafelé. Meg hátul az egyik telefonon játszik, a másik hangosan imádkozik, a harmadik pletykál a mellette ülő el és én se nem látok meg se nem hallok sokat a liturgiabol. A tömjénszag meg hátrahuzodik. Ha így is úgy is azt kell csináljam amit egy ortodox akkor jobb ha előrébb ülök és látok is valamit meg hallok is az egész liturgiabol. A tömjénnel se értem miért nem lehet egy arany középutat kitalálni? Nem lehet az illatát gyengíteni vagy egy más illatot belekeverni hogy ne legyen kibírhatatlan? A jó Isten mindenkit lát és nem szokta haragszik akik önhibájukon kívül nem bírják hanem az ortodox papokra akik nem veszik ezt tekintetbe hanem szórják.
Jézus mindenkire odafigyelt, ez is az egyik igen nagy különbség Jézus és az ortodox papok közt.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!