Mi a "név" jelentése az Ószövetségben?
Úgy hallottam, de sajnos a forrást nem találom, hogy maga a személy a jelentése.
Tehát a "meg ismertetem a nevedet" azt jelenti, hogy meg ismertetem a személyedet.
Van erre valami forrás?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Erről Szalai András egyik cikkében olvashatsz:
Idézet:
"Először is, Isten „neve” nem olyan értelemben vett személynév, mint az embereké (Béla, Zsuzsi stb.). A héberben a „név” (sém) fogalma ugyanis nem csak a megszólításra, megjelölésre utalt (mint pl. a 2Móz 3:16-ban), hanem a személy elvont fogalmát is pótolta, ami a héberben nem létezett. Ezért utalnak a zsidók a mai napig úgy Istenre, hogy ha-Sém, „A Név”, azaz „Ő”.
Ha ezt tudjuk, egy sor bibliai mondat értelmet nyer. Például „naggyá teszem nevedet”: azaz jelentős emberré teszlek (1Móz 12:2). Isten népet szerez „a nevének”, azaz önmagának (ApCsel 15:14). Helyes ösvényen vezet „az ő nevéért”: mert ő az, aki (Zsolt 23:3). Az ő „neve” erősítette meg: ő maga adott neki erőt (ApCsel 3:16). Szent „az ő neve”, azaz ő egészen más, különleges (Lk 1:49). Hirdessék „nevemet” az egész földön: ti. hogy én milyen vagyok (2Móz 9:16). A „te nevedet” viseli ez a ház: te magad laksz e házban (1Kir 8:43). Szenteltessék meg „a te neved”: legyen szent a személyed (Mt 6:9). Nyilvánvalóvá tettem nekik „nevedet”: megjelenítettem előttük aki vagy, a lényedet (Jn 17:6). A „minden név felett való név” a Legnagyobb Személy (Fil 2:9). Az ég alatt „nincs más név”, amely megmentene: azaz nincs senki más, aki megmentene (ApCsel 4:12).
Nem egyszerűen arról van tehát szó, hogy tudni kell a JHVH vagy a Jehova névről, nem is csupán „ismeretszerzésről” (Jn 17:3 ÚVF) beszélünk, hanem Isten megismeréséről."
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
A "név" a dolgok beazonosítását szolgáló hangsort illetve betűsort jelenti. Onnan tudjuk, hogy a másik mire gondol, hogy közli velünk a dolgok nevét, ha azonban nem azonos a jelkészletünk vagyis a beszélt nyelvünk, akkor nem értünk szót.
A Bibliában vagyis a régi zsidó nyelvben a "név" nem csak ezt a kommunikációs hangsort, hanem egyéb elvont fogalmat is jelenthet, mint "személy", "lény", illetve amolyan visszaható névmásként "maga-önmaga" értelemben is használatos.
Például:
Naggyá teszem nevem = híressé teszem magam, a személyemet.
Szenteltessék meg a te neved = legyen szent a te személyed, a lényed.
Hívd segítségül az Úr nevét = Hívd segítségül az Urat magát, a személyét.
"Megismertettem velük nevedet." (Jn 17,6)- mondja Jézus, vagyis magát az Istent. A Jahve nevet nem kellett megismertetni senkivel, azt ugyanis mindenki ismerte, hiszen ott volt minden Bibliában csak nem ejtették ki.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!