Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Szokások, etikett » Igazságos a borravaló?

Igazságos a borravaló?

Figyelt kérdés

Lényegében arra szeretnék választ kapni, hogy egyes szolgáltató szakmákban olykor sértés, ha nem adnak borravalót. Ez a vendéglátóiparra jellemző a leginkább. Már nem egyszer hallottam arról történetet, hogyha házhoz szállításkor a futár nem kap jattot, akkor a következő rendelésnél úgyszólván megbosszulják a vétséget. De ugyanúgy számos alkalommal sértésnek veszik a pincérek, a pultosok is a borravaló elhagyását, miközben a gyorséttermek dolgozói nem fogadhatják el.

A szépségiparban dolgozók is sok esetben másképp néznek arra az ügyfélre, aki nem ad plusz honoráriumot függetlenül attól, hogy elégedett-e az eredménnyel. (Még azok a szakmabeliek is gyakorta, akik saját vállalkozásban dolgoznak, és maguk szabják meg az árakat, tehát a borravaló számukra nem lehet várt fizetéskiegészítés.)

Leginkább azt az érvet hallom a jatt mellett, hogy az alapvetően alacsony fizetésű dolgozó ezzel a többlettel keresi meg azt a bért, amelyet mások normál munkaidő alatt, magasabban bejelentett fizetéssel. Azonban nemrégiben olvastam, hogy éppen a borravaló okán vannak alacsonyan bejelentve a vendéglátósok; ám gyakori jelenség, hogy például a tulajdonos nem is engedi eltenni a ezt a mellékest.

Végül másik szemlélet szerint, az emberek nagyobb része nem a fent említett "borravalós" szakmában dolgoznak, és sokuk hozzájuk mérten ugyanúgy alacsony fizetést visznek haza és/vagy dolgozni kényszerülnek hétvégén, munkaszüneti napokon. A jattot pedig véletlenül sem fogadhatják el, ha éppen olyan munkakörben teljesítenek feladatot.

Kis párhuzamot érzek a borravaló és a hálapénz között, tekintve, hogy bizonyos helyeken, emberektől ugyanolyan elvárás a kötelező kifizetés (számla, társadalom-biztosítás) mellett, miközben az úgynevezett szolgáltató is megkapja a bérét. Elméletileg a piacgazdaságnak arról kellene szólni, hogy mindenki azt a munkát választja akkora bérezéssel, amelyik neki megfelel. A mellékes jövedelem pedig adható, ha elégedett az ügyfél, illetve ha anyagi helyzete tekintetében képes és akar adni.

Érdekelnek az ezzel kapcsolatos vélemények, meglátások, mert lehet, hogy én vagyok egy kissé tájékozatlan.


2017. aug. 1. 20:28
 1/2 anonim ***** válasza:

Ha objektívan, elvi szinten nézzük a kérdést, szerintem nem konzekvens, hogy egy szolgáltatást, amiért eleve fizetünk, még külön bónusszal honoráljuk. Vagy ha az is, akkor minden szakmára ki kéne terjeszteni.


Viszont ez nem életszerű. Hagyományosan egyes szolgáltatásokért borrvalót szinte kötelező adni, ez van, mindegy hogy igazságos-e vagy sem.


https://www.youtube.com/watch?v=XBi1ZSn8sMM

2017. aug. 2. 10:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/2 anonim ***** válasza:
Elvárni nem kell,de ha valaki arra érez indittatást,hogy adjon borravaló,miért ne.Néha szoktam adni borravalót,nem kérem vissza a visszajárót,nem olyan nagy összeget általában(boltban vagy kávézóban).Fénymásolóban hagytam ott egyszer kicsit többet,mert ismeretlenül is,sok munka ellenére is bevállalták egy könyv fénymásolását,ami nekem fontos volt, ünnepek előtt.
2017. aug. 5. 12:10
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!