Kezdőoldal » Kultúra és közösség » Népszokások » Ki a mundér, és milyen a...

Ki a mundér, és milyen a becsülete?

Figyelt kérdés
2011. jan. 6. 19:48
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

Nem "ki", hanem "mi"! A mundér = egyenruha, és mint olyan az egyenruhás testületek becsületéről van szó.

De vonatkozhat nem egyenruhás egyesületekre, csoportokra,szövetségekre is.

2011. jan. 6. 20:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:
és az ő becsületük milyen?
2011. jan. 6. 20:17
 3/8 anonim ***** válasza:
Hát nagyon jó. A mundér becsület az, hogy tűzön vízen keresztül becsületes maradsz. Hiszen ezt várják el az egyenruhásoktól is, nem?
2011. jan. 7. 09:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
20%

"A kérdező kommentje:

és az ő becsületük milyen?"


Úgy látom, hogy itt az alapokkal van baj! Nagy a sötétség!

2011. jan. 7. 11:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 A kérdező kommentje:
Ez a mai világban már nem annyira nyilvánvaló...
2011. jan. 7. 11:57
 6/8 A kérdező kommentje:
(Nem?) a ruha teszi az embert.
2011. jan. 7. 11:59
 7/8 anonim ***** válasza:
100%
Nagyon is okos a kérdező, vajon milyen lehet az ő becsületük!
2014. aug. 29. 13:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 Szanto Aron válasza:
100%

Az egyik szólásmondásunk könyörtelenül fellebbenti a jótékony fátylat gondolkodásunk kicsavarodottságáról. „Megmenteni a mundér becsületét” szólásunk jelentésével és alkalmazásával nagyjából tisztában vagyunk. A latin eredetű, német közvetítéssel nyelvünkben meghonosodott mundér eredetileg katonai ruhát jelent, említett szólásunkban azonban bővült a jelentéstartalma. Már nemcsak a katonák szorulnak a mundér becsületének védelmére, hanem politikusok, orvosok, tanárok, vallási hivatalnokok, gépkocsivezetők és az állatokat legeltető pásztorok egyaránt.

A szólásmondás mögött elsősorban a ruha és ember azonosulását fedezhetjük fel. Ezzel már a Biblia lapjain találkozunk, ahol is, akik a nagy szorongattatásból jöttek, fehérre mosták ruhájukat a Bárány vérében, vagyis megtisztultak a szenvedésben. A fehér ruha itt a lélekben megtisztult, átlátható embert jelenti, és megérzésem szerint csak ebben az esetben van létjogosultsága a ruha és ember azonosulásának. Akkor is, amikor a fehér ruha nemcsak követő jele a lelki megváltozásnak, hanem megelőző figyelmeztetője a lelki megtisztulás kötelezettségének. Vagyis, amikor fehér ruhát veszünk magunkra, jusson eszünkbe, hogy ahhoz belsőleg is meg kellene tisztulnunk. Amikor aztán a ruha egyenruhává, valamely hivatalhoz vagy rendszerhez való tartozás megjelenítőjévé merevedik és silányul, már nem az ember Isten adta természetét tartja szem előtt – amit egyébként maga Isten is előbb tökéletesít, mint eltöröl –, hanem a saját elvárásrendszerét, amelybe a belőle élni akaró embernek valósággal bele kell gyömöszölnie önmagát. (Az is igaz, hogy legtöbbször annak kötelező az egyenruha, aki abból a rendszerből akar megélni, esetleg többet, mint megélni!)

Az egyenruha, a mundér tehát elvárást testesít meg, amelynek meg kell felelni. A katona ’gyávaságával’ szennyezi be a mundért, aminek „becsületét” csak a ’bátorsággal’ tudja visszaszerezni.

De hát érezzük, nem a mundérnak van becsülete, de még nem is annak a hivatalnak vagy rendszernek, amelyet jelezni hivatott, hanem az embernek. Az ember pedig sokszor már azzal elveszíti a becsületét, hogy egy adott rendszer mundérját magára ölti.

A keserűen, nagy elszántsággal emlegetett: „meg kell menteni a mundér becsületét” mögött az fedezhető fel, hogy a hivatal vagy a rendszer sajnálkozik. Nem azt sajnálja, hogy az ember gyenge és esendő, képes a félrelépésre, hanem azt, hogy ő maga olyanba vetette a bizalmát, aki szégyent hozott a hivatalra. A becsület, azaz a mundér becsületének helyreállításában már nem az ember a fontos, hanem a szégyenfolt kivágása, felejtetése. Hogy mi történik tovább azzal az emberrel, aki – csak ő tudja, miként – a foltot ejtette, hogy mi lesz az ő becsületével, az már nem nagyon izgatja. Csak a mundér legyen ismét foltmentes és kívánatos a viselésre.

A szólásmondás jelentésének bővüléséhez tartozik az a jelenség is, amikor a mundér becsületét kimagyarázásokkal, gondolati csűr-csavarral akarjuk megmenteni. Úgy tüntetni fel a dolgot, hogy semmiség, ami történt, csak félreértés az egész, és rosszindulatú interpretáció azok részéről, akik az adott hivatalnak rosszat akarnak.

Megfeszülve mentjük, mentegetjük a mundér becsületét. Erre megy rá erőnk, munkánk, életkedvünk. Csupán a magunk becsületével nem foglalkozunk, azaz nem úgy foglalkozunk, ahogyan kellene. A magunk becsülete nem az, ahogyan minket a különböző rendszerek és hivatalok szemszögéből látnak és értékelnek, hanem az, ahogyan és amennyire képesek vagyunk megtisztulni, és az egyetlen értelmes ruhához, az isteni fehér ruhához méltók lenni.

2016. okt. 4. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!