Mi a véleményetek a versemről? Építő kritika? 23/L
Miért nem látod?
November végén lélegzetem is eláll,
Szürkeség a létem, elfogyott a nyár.
Meztelen fák, bokrok, szemérmetlenül
Mutatják bájaikat Istennek s nekünk.
Díszes ruhájuk már mind a földön hever,
Mi rátaposunk, óh, senkit nem érdekel,
Csak pár gyermek két szeme veszi észre,
Veszi kézbe, s apró léte rátérdepel.
Madarak szállnak karjukra, gonosz varjak,
Ők minden bolond fát csak kikacagnak,
S visítva egyre csak fenn hangon mondják: Kár!-
Jaj de kár! Nem látják, hogy így megváltoztál.
Eljön egy nap, s csillogó bundába öltöznek
Eltakarják idomaik a kacér növények.
Jéghideg ruhájukat büszkén viselik,
A varjak, még megközelíteni sem merik.
Nyerd vissza szemed fényét Te vak világ,
Lásd, hogy a természetben mi vár,
Neked öltözik tavasszal minden virág,
Nyisd ki szemed, Nyisd ki már!
By:Lizzy
Rendben, leírom a meglátásaimat. Akarat jó, téma jó. Igazából nem is annyira a téma a fontos, hanem a megvalósítás. A vers nem csak szavak halmaza,
sokkal inkább áhítat,
mely átitat,
s mint egy illat,
tested-lelked befogad
A vers lehetőleg ne "koppanjon" a sorok végén, ezt elkerülendő kerülni kell a kijelentő módot. Az a terjedelmesebb irodalmi művekre használatos. Ugyanígy figyelni kell a határozott névelőkre -a, -az mert a mondanivalót kijelentővé teszik, tehát érdemes elhagyni őket, illetve trükközni velük, hogy meglegyen a sorok hullámzása. Ha hosszú sorokat alkalmazol akkor érdemes beilleszteni belső rímeket, nagyságrendileg emelik a dallamosságot. Ha kötött versformában írsz akkor mindig az első versszak a meghatározó, mind formában, mind rímelésben. A jó vers "száll" és aki olvassa, írja szárnyal általa lélekben. Ihlet nélkül ez lehetetlen. Ne azt írd le amit látsz hanem amit érzel ezáltal. Ha egy érzésről írsz ami pl. a szürkeség akkor lehetőleg egyszer se írd le magát a szót, írd körül, hogy látni nem, csak érezni lehessen.
Formailag és képileg számomra a 2. versszak első két sora fogott meg, jó lenne a ugyanennek a 3. és 4. sora is de az sajnos formailag agyon lett csapva, pedig képileg jó. Ez alatt azt értem, hogy több mint leírt szavak, értéke van. Ha a többi vsz. hasonló lenne mint a fenn említett első két sor akkor azt mondanám, hogy jó alkotás.
A társításokban a fák miért bolondok? A varjak miért gonoszak?
Babits és Kosztolányi nem érdemel ilyen hangnemet? és mégis milyen hangnemet?
értő szem meg tudja különböztetni a jót a kiválótól, és bizonyos fokig, objektívan sorrendet tud állítani a versek és költők között
persze ez nehéz, mert a szubjektív véleményünk befolyásolhat, sőt befolyásol, de tudni kell azt is kicsit félretolni
nem csak én állítom, hogy a két legnagyobb magyar költő Ady és József Attila, pedig Ady költészete tőlem nagyon távol áll, és jobb szeretem Kosztolányi verseit, mégis látom, hogy Ady jobb és kész és pont
attól, hogy valamit szeretünk és tetszik (jelen esetbe verset) nem biztos, hogy irodalmi szempontból értékelhető
nekem is van, hogy értékelhetetlen szutyok tetszik - bár tudom, látom, hogy egy kalap sz*r
és az sem biztos, hogy ami kiváló, az fog tetszeni
hogy csak a felsorolt példáknál maradjak, Kosztolányi versei, költészete, maga a személye sokkal-sokkal közelebb áll hozzám, mint Ady
de ettől függetlenül Ady tehetségesebb és jobb költő, mint ő
Kedves MRC31!
Rengeteg hasznos tanáccsal láttál el engem, amit igyekszem megfogadni! Külön köszönöm ezt az értékes hozzászólást!:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!