Miért nem 'menő' napjainkban a komolyzene?
Szerintem eléggé borzasztó szembesülni azzal, hogy pl. a Művészetek Palotájába leginkább az idősebb és a középkorú rétegek járnak. És mi van akkor, ha ők nem lesznek már? Persze, az teljesen jogos, hogy a fiatalok kb. 7%-a (zenésznek tanulók és akiket csak szimplán érdekel a komolyzene) ugyanúgy ott van egy komolyzenei előadáson, és a többi? Pedig olyan csodálatosak. És egy csomó olyan fantasztikus mű van, ami biztos vagyok benne, hogy sok fiatalnak tetszene, csak nem ismerik. Mozartnál és Beethovennél megálltak ilyen szempontból a zenei fejlődésben. Legtöbbjük azt sem tudja, hol van a Zeneakadémia. Vagy nem tudják, és nem is érdekli őket hogy néz ki belülről az Operaház, vagy ha el is mennek, csupán kényszerből, és jóízűen aludják végig azt az előadást, amire a zenészek, táncosok vagy énekesek több, mint 15 évet tanultak, hogy eleget tegyenek annak a közönségnek akik hallgatják őket!
Mellesleg én is tizenéves fiatal vagyok, zenésznek készülök, és ez a helyzet mélységesen felháborít.
Szívesen. :)
Én pedig köszönöm a Hubay-videókat. Nem gondoltam, hogy ilyen jó, mondjuk nem is nagyon ismertem a munkásságát.
Bartók ismerete viszont ugyanúgy a magyar alapműveltség része (kellene, hogy legyen), mint Petőfi, Ady, József Attila a költészetben. Ebben szerintem mindannyian egyetértünk.
"Miért nem 'menő' napjainkban a komolyzene?"
Szerintem menő.
"És egy csomó olyan fantasztikus mű van, ami biztos vagyok benne, hogy sok fiatalnak tetszene, csak nem ismerik."
Ez mindig, mindenben így van. Az emberek 95%-ának fogalma sincs a jó irodalomról, másik 95%-nak a jó ételekről, harmadik 95%-nak a jó festményekről és szobrokról, meg általában az emberek többsége nem tud élni, de azért kibírják valahogy.
"Mellesleg én is tizenéves fiatal vagyok, zenésznek készülök, és ez a helyzet mélységesen felháborít."
Üdv a való világban. Ne háborodj fel, semmi értelme. Zenélj.
Őszintén szólva teljesen mást reméltem, amikor elolvastam a kérdésed címét. Le szerettem volna írni, hogy igenis van még olyan, akit érdekel a komolyzene- de bárkit felelősségre vonni azért, mert nem jár el koncertekre, kultúreseményekre? Hidd el, én lennék a legboldogabb, ha elmehetnék az Operába, megnézhetnék egy szép balettet vagy elmehetnék egy komolyzenei koncertre... de nem tehetem! Tudod miért? Mert mindezektől 240km és sok-sok ezer forint választ el! Nem tudok a pénzemmel tenni a kultúráért és nem azért, mert nem szeretnék...
Abba pedig törődj bele- bármily nehéz- hogy nem mindenkit szórakoztat ez a műfaj. A slusszpoén pedig, hogy ebben semmi furcsa vagy megvetendő nincs...
Nagyon sok dolgot elszalaszthatsz az életedből, ha ilyen egyszerű sémák alapján ítélsz meg (vagy el) embereket! Légy toleránsabb. Becsülendő, hogy ennyire komolyan veszed a zenét és hivatástudatod van, de el kell fogadnod, hogy nem mindenkinek játszik ez ennyire fontos szerepet az életében.
Sosem szoktam írni ilyen oldalakra, de most mégis megteszem. Lehet, hogy ellenszenvet váltok ki sokakból, de örülök, hogy megszólalhatok. Zenetanár vagyok, kiskorom óta a zene az életem. Akkor, amikor elkezdtem zenét tanulni, azt hittem, ez egy olyan menedék, ahol minden szép és jó, mert egy olyan helyre visz, amit szavakban nem tudok megfogalmazni. Akkor még működtek zenei általános iskolák, kerületenként több és nem heti egy órában oktatták... Tudom, hogy az ének-zene készség tárgy, de nem különbözik megítélésben a tesitől, amit felemeltek heti 5 órára. Valóban nem érdekelhet mindenkit a komolyzene, engem pl. a könnyűzene nem érdekel. De nem azért, mert elzárkózom tőle, hanem nem adja meg nekem azt a megkönnyebbülést, mint a komolyzene. Ami régen még az általános műveltség része volt... És arról beszélünk, hogy túl drágáért adják a jegyeket? Diákigazolvánnyal 1000 Ft-ért lehet jegyet szerezni a MűPában, és az Operában némelyik diákelőadásra már 600 Ft-ért is lehet jegyet kapni. Ehhez képest a könnyűzenei koncertek jegyárai nem itt kezdődnek... Nem nézek tv-t, mert elegem lett abból, hogy SEMMIT sem adnak, ami komolyzenei esemény. Kétévente kiemelt kategóriás kórusversenyt rendeznek az országban, Debrecenben, ahová nagyon sokan szerte a világból elmennek. Tud erről egy átlagember? Nem. Én viszont értesülök az utca emberétől is, hogy újabb "tehetségkutató" versenyre lehet jelentkezni. Mert az a nívó... Pedig ez engem nem érdekel. Itt az arányokkal van a baj. Hogy a csapból is a könnyűzene folyik. Elég bemenni egy bevásárlóközpontba és már rögtön a legújabb slágereket hallgathatjuk.
És még csak annyit, hogy nemcsak a jegyárakban van különbség, hanem a "gázsikban" is. Évtizedeket szentel az ember az életéből a komolyzene hivatására és nem annyit keres, mint egy-egy "Megasztáros". Ezt egyébként lehetne ragozni. Nem lehet okosnak lenni a témában. Az az egy lenne viszont a kérésem, hogy Kodály országában egy kicsit jobban figyeljünk az értékeinkre... Arra, hogy az emberek csak egy kicsit legyenek figyelmesek arra a kis rétegre, akiknek a zene az életük.
"És egy csomó olyan fantasztikus mű van, ami biztos vagyok benne, hogy sok fiatalnak tetszene, csak nem ismerik. Mozartnál és Beethovennél megálltak ilyen szempontból a zenei fejlődésben."
Hmm... ki is állt meg a zenei fejlődésben? Te! Még pedig azért, mert nem vagy hajlandó elfogadni a zenei szabadságot. Senkinek sem kötelessége szeretni a klasszikus zenei műveket. Neked pedig nincs jogod kritizálni azokat, akik másféle zenéket szeretnek.
Másrészt, te nagy komolyzenész. Ha tanultál volna egy kis zenetörténelmet, akkor tudhatnád, hogy a klasszikus zenét soha sem a köznépnek szánták. Már akkor anno, a híres nagy zeneszerzők, Mozart, Beethoven is kiknek zenélt? Az akkori nemeseknek, és kortárs zenészeknek. Ez a műfaj eleve a szakmának készült. Magyarul hozzáértőknek. A zenéhez - szakmailag - nem értő egyén számára az opera és klasszikus zene a legtöbb esetben (nyilván nem mindig) élvezhetetlen. De ezt vizsgálták pszichológusok is, mikor különféle zenei műfajokat vizsgáltak egyéneken, hogy hogyan hat az érzelmeikre, idegeikre. Na most pont a klasszikus zene volt az, ami a legtöbb alanynak nem okozott kellemes érzést.
Ezt pedig még tetézi az is, hogy a magyar oktatási rendszerben általános és középiskolában/gimnáziumban ének-zene órákon is, a klasszikus zenét erőltetik. Ez a legnagyobb negatív reklámozása ennek a műfajnak.
Továbbá. Nehogy azt hidd, hogy a könnyű zenéhez nem kell komoly tehetség. Paganini hegedűművész volt. Santana pedig gitárművész. Paganini 100%, nem tudott volna úgy gitározni, mint Santana. Ahogyan Santana sem úgy hegedülni, mint a Paganini. Mindkettő a saját hangszerével volt tehetséges. Most akkor melyikük a nagyobb/jobb művész? Alma vagy körte? Na ugye. Egyikük egyik hangszert kezeli jól, a másik a másikat.
A klasszikus zene az ÁTLAGOS zenekedvelőnek nem tudja megadni azt a flow-t, feelinget amit a dallamos könnyűzenék. Gondolj egy jó rock gitárszólóra, vagy ambient atmoszférikus hangzására, vagy egy hip-hop szöveg+beat flow-jára.
Az nagyon kevés embert fog megfogni, hogy egy nagy szimfónikus zenekar hangversenyén, az egyik fagottos negyedóránkét csinál egy 38 másodperces: "toro-rotott-to-tott tóó" - féle aláfestést.
Én is tanultam jazzdobolni és xilofonozni, még sem hisztizek, hogy a mai fiatalok miért nem hallgatnak jazzt vagy dixieland-et. Pedig aztán a jazz egy dallamosabb és könnyedebb műfaj, mint a klasszikus zene. Aztán ugyanúgy nem olyan népszerű a fiatalok körében.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!