Mi értelme van a középiskoláknak?
# 30
"Színvonalas érettségi kéne, és akkor nem lenne akkora a kihullási arány.
Az érettségizők számát kb. az ötödére kell visszaszorítani, mert a jelenleg alkalmazott gyakorlat értelmetlen ebben a formában."
Akkor ezt hogy kell értelmezni ???
Éedekes hogy mindenki ragaszkodik az éretségihez, de senki se tudja megindokolni miért.
(Én nem pontoztam senkit)
Szó szerint kell értelmezni, mind igaz.
"Éedekes hogy mindenki ragaszkodik az éretségihez, de senki se tudja megindokolni miért."
Dehogynem, én megindoklom: A tömegképzés miatt, ilyen egyszerű...
Mire gondolsz a tömegképzés alatt? Elvileg amit mindenki megszerezhet az gyorsan elértéktelenid. És nem ragaszkodnának hozzá.
Nem igazán tudlak követni egyik helyen azt írod hogy szigoritanád az éretsigit Utána azt hogy nem. Leírnád hogy te hogy változtatnád a rendszert?
"Mire gondolsz a tömegképzés alatt?"
Indokolatlan tömeges képzés a felsőoktatásban.
"Elvileg amit mindenki megszerezhet az gyorsan elértéktelenid.
És nem ragaszkodnának hozzá."
Így van, de mivel tömegképzés alakult ki, nyílván egyre többen
ragaszkodnak hozzá.
Habár ez inkább fordítva lenne igaz, de visszacsatolás van a
rendszerben...
"Nem igazán tudlak követni egyik helyen azt írod hogy
szigoritanád az éretsigit Utána azt hogy nem."
Semmi ilyesmit nem írtam eddig. Általános és közismert
megállapításokat tettem.
"Leírnád hogy te hogy változtatnád a rendszert?"
Leírom, nem lesz rövid, de mivel kb. egy óráig gépeltem, illik
elolvasni...
Az általános iskolában 5. évfolyamtól kötelezően bevezetném a
fizika, kémia és technika tanrárgyakat, heti 2 órában. Ez nem
többletidőben nyilvánulna meg, mivel a humán tárgyak óraszámát
ennek megfelelően csökkenteném.
A fizika és kémia oktatás ezekben az évfolyamokban sokkal inkább
egyfajta gondolkodásmód és szemléletmód kialakítását célozná
meg, nem pedig a tankönyvek bemagolását.
A két tárgy annak megszerettetését tűzné ki célul, ill. hogy
napjainkban, pl. otthonunkban hol találkozunk fizikával,
kémiával.
Emellett a tárgyak egyfajta kultúrtörténetet is tartalmaznának,
a diákok megismernék, hogy egy-egy fizikai jelenség felfedezése
mégis mihez kötődik.
Ezek a tanórák gyakran tartalmaznának filmlevetítést, ahol pl.
Öveges Prof. kísérletei kerülnének levetítésre.
Sajnos ha ma egy diáknak annyit mondanak hogy Öveges, vagy
Delta, vagy Mindenki iskolája, semmit nem mond nekik.
A technika órák keretében főleg gyakorlati dolgokat tanulnának a
diákok, úgy mint régen. A lányok megtanulhatnának kézimunkázni
(pl. himezés, goblejnvarrás, stb.) vagy éppen varrni akár gépen,
az iskola felszereltségétől függően.
A fiúk megtanulhatnának barkácsolni, szerelni alapvető dolgokat.
De érdeklődés alapján nemtől függetlenül bármit
megtanulhatnának. Hogyan kell forrasztani, fűrészelni, vagy
éppen egy villamos kapcsolót bekötni és még sok más érdekesség
van.
Néhány egyszerű, mindenki által használt berendezés működését is
megtanulhatnák. Pl. honnan lesz a csapból melegvíz, hogyan lesz
meg a lakás melege, hogyan működik a lámpa, vagy éppen mitől
megy az autó.
Ezek szerintem alapvető dolgok, amiket mindenkinek illene
tudnia, viszont ha pl. most egy érettségizőstől megkérdeznéd,
hogyan működik a wc-tartály, esélyes hogy nem tudná, pedig nem
egy bonyolult szerkezet de mégis nagy találmány!
Ezeket a dolgokat azért is érdemes ilyen korosztálynak tanítani,
mert ekkor még fogékonyak, jó esetben akár még érdeklődőek is,
ha ők is látják, hogy ezek kézzel is megfogható, jól érthető
ismeretek.
Ezzel később a mindennapi életben is gyakran előforduló probléma
megelőzhető lenne. Pl. mit csináljunk, hogy a mosógép 3 év
múlva ne legyen kuka, mert totál vizköves, miért használjunk
gőzölős vasalóhoz ioncserélt vizet vagy éppen hogyan tudjuk
minimalizálni lakásunk villany és/vagy fűtésköltségét.
Ezenfelűl a délutáni órákban igénytől függően különböző
szakköröket alakítanák ki az iskola felszereltségétől ill.
pedagógusi kapacitástól függően, hogy mindenki megtalálhassa azt
a területet, ami felé jobban érdeklődik.
Például lenne kézimunka szakkör, sütés-főzés szakkör, barkácsoló
szakkörök.
Persze más tárgyakból is adnék rá lehetőséget lehetne akár
történelemszakkör, matematika szakkör, vagy idegennyelv szakkör.
Utóbbi napjainkban amúgy is fontos lenne, mivel sok helyen
alapkövetelmény, nyelvet tanulni meg amúgy is fiatalkorában tud
az ember legkönnyebben tanulni.
A középfokú képzést teljes mértékben szakosítanám.
Vélhetően általános iskola végére kialakulna a diákban, hogy
mégis merre tovább.
Csak szakközépiskolák, szakgimnáziumok, és szakiskolák lennének.
A szakiskolákban kimondottan szakmát lehetne kitanulni 3 év
alatt, szorosan együttműködve az érintett cégekkel, rendszeres
szakmai gyakorlattal.
A szakközépiskolai és szakgimnázium szintén három éves lenne, a
szakközépiskolákban szakmai orientációs tárgyak, valamint az
ezekhez kötődő alaptárgyak lennének.
3 év képzés után a képzés érettségivel zárulna.
Érettségi után a szakközépiskola tovább 1 vagy 2 év keretében
technikumi képzést biztosítana, amely során technikumi
képesítést lehetne szerezni. (Ez most kb. az 5-el kezdődő okj-s
képzéseknek felelne meg).
A szakgimnáziumok képzése teljes mértékben tagozatosítva lenne.
Ált.iskola után konkrétan egy tagozatra lehetne jelentkezni, pl.
fizika tagozat, kémia tagozat, irodalom -és nyelvtan tagozat,
stb.
Minden tagozatnak lenne egy főtárgya, pl. a történelem
tagozatnak a történelem.
A főtárgyat heti 5 órában oktatnák. Emellett kötelezően
választható és szabadon választható tárgyak lennének.
A kötelezően választható alatt azt értem, hogy minden tagozathoz
rendelkezésre állna egy táblázat, amiben meghatároznák, hogy
milyen tárgyakat lehet tanulni az adott tagozaton, és adott
lenne, hogy hetente ezek hány órában vannak megtartva.
Pl. a történelem tagozaton nyelvtan óra heti x óra.
Heti 15 órának megfelelő tárgyat kéne ezekből választani
minimum. Aki ennél többet szeretne, az is megengedett lenne.
A szabadon választható tárgy bármi lehetne,
érdeklődéstől/kapacitástól függően, heti min. 4 tanórában.
Ezek mellett heti 3 órában kötelező testnevelés óra lenne, amely
hetente egy alkalommal, egybevonva lenne megtartva.
További heti 4 órában kötelező idegennyelv-oktatás lenne.
Ez kiscsoportokban kerülne megtartásra, egy csoport létszáma 6-8
főben lenne maximalizálni.
3 év után így mindenki bátran állna a nyelvvizsga elé, ami
kötelező is lenne.
Hogy ki milyen nyelvet szeretne tanulni, opcionális lenne
érdeklődéstől és pedagógusi kapacitástól függően.
Aki előbb leteszi a középfokú nyelvvizsgát, mint 3 év, annak nem
lenne kötelező a továbbiakban nyelvórára járni.
Viszont a lehetőség adott lenne, egy másik csoporthoz
csatlakozva felsőfokú nyelvvizsgáig eljutni, vagy akár egy másik
nyelvet tanulni.
Ez összesen hetente 31 kötelező órát jelent, ami szerintem
reális. A tanórák úgy lennének beosztva, hogy a hét legalább egy
napján (célszerűen pénteken) 13 óra utánra kötelező tanóra ne
essen.
Érdeklődésnek/kapacitásnak megfelelően a délutánok során
különböző választható szakkörök lennének, pl. sportszakkör, stb.
A tagozatokon belűli átjárhatóságot igénytől és kapacitástól
függően teljesen szabaddá tenném, sikeres szinkülönbözeti vizsga
esetén (írásban és szóban).
Hasonlóan a szakgimnázium, szakközépiskola és szakiskola közötti
átjárásra is lenne mód. A feltétel a sikeres szintkülönbözeti
vizsga.
Az érettségi rendszer teljesen másképp lenne, mint most.
Érettségit csak a szakgimnázium és a szakközépiskola adna. A
kétszintű érettségit (részben) megszüntetném.
Csak matematikából lenne két szint, ezek: alapszint és
normálszint.
Alapszintből mindenkinek kötelező lenne az érettségi, kivéve
azokat akik szakközépiskolában tanulnak és szakjukhoz
kapcsolódik a matematika vagy szakgimnázium olyan tagozatára
járnak, melynek főtárgya a matematika, vagy a kötelezően
választahtó tárgyak tartalmazzák, ezek a diákok ugyanis
normálszintű matekérettségit tennének.
Mindkét változatnál a matekérettségi 6-8 feladatból állna.
Mind az alap, mind pedig a normálszintű matematika érettségi
feladtait egy-egy példatár tartalmazná, hivatalos megoldással
együtt.
Ez a példatár kb. 500 példát tartalmazna.
Az érettségi feladatok pedig ebből lennének kiválasztva. (hogy
melyik, azt persze előre nem tujuk, évente más és más).
A matematikán kívül további 3 kötelező érettségi tantárgy lenne.
Ezeket a tárgyakat teljesen szabadon lehetne választani, azzal a
megkötéssel, hogy tartalmaznia kell a főtárgyat is, kivéve
annak, akinek a matek alapból főtárgy volt, ill. a
szakközépiskolásokat, mivel náluk nincs főtárgy.
Így összesen 4 érettségi tárgy lenne, amely kötelező. (Aki
szeretne, többet is választhat).
A tárgyak kiválasztásánál viszont arra kell figyelni, hogy aki
továbbtanulni szándékozik, az adott felsőoktatási intézmény mit
vár el.
A felvételi eljárás egységesítését teljes mértékben
megszüntetném. Kizárólag a felsőoktatási intézmény határozná meg
a feltételeket, így a felvételi teljesen speciális és egyedi is
lehet.
Erről előre tájékozódni kéne.
Idegennyelvből megszüntetném az érettségit, mivel az érettségi
kiadásának a feltétele a megszerzett középfokú nyelvvizsga
lenne.
(Ez nem okozna gondot, mivel a korábban említett kiscsoportos
tanórák tipikusan a nyelvvizsgára készítené fel a diákokat.
Konkrétan ezek megvannak 95%-ban sok helyen most is. Gyakorlatilag semmilyen változást nem jelentenek.
Az egységes felvételi eljárás megszünttése pedig mért lenne jó? Pl ha pesten megjelölsz három egyetemet akkor háromszor föl kell menned pestre kitölteni a tesztjüket. ha követelnek szóbelit az még plusz pár nap. Ez elég sok pénz a semmire, leszervezni stb. Ráadásúl rengeteg vissza élésre ad lehetőséget. Pl ha valaki meg tudja szerezni a korábbi évi feladatokat máris hatalmas elönyben van. stb
"Konkrétan ezek megvannak 95%-ban sok helyen most is. Gyakorlatilag semmilyen változást nem jelentenek."
Szerintem meg nincsenek meg95%-ban, talán végig sem olvastad...
"Az egységes felvételi eljárás megszünttése pedig mért lenne jó? Pl ha pesten megjelölsz három egyetemet akkor háromszor föl kell menned pestre kitölteni a tesztjüket. ha követelnek szóbelit az még plusz pár nap. Ez elég sok pénz a semmire, leszervezni stb."
Azért lenne jó, mert a felsőoktatási intézmények saját meglátásuk szerint alkotnák meg, hogy kiket vesznek fel.
Az általam leírt módszer nem zárja ki az érettségi alapján történő felvételt.
Ez legfeljebb egy napot venne igénybe, mivel az írásbeli feladatsorokat úgymond "vidéken" is meg lehetne írni. Szóbel ami egy nap, igazolhatja a diák a tudását, ennyi...
"Ráadásúl rengeteg vissza élésre ad lehetőséget. Pl ha valaki meg tudja szerezni a korábbi évi feladatokat máris hatalmas elönyben van. stb"
És mire megy vele ha megszerzi?!
Sőt legálisan elérhetővé tenném a korábbi feladatsorokat.
A 70-es években még létezett olyan felsőoktatási tájékoztató kézikönyv, ami konkrétan a fizika, matematika, műszaki rajz korábbi felvételi feladatait tartalmazta, ha pl. valaki mérnökire ment.
Úgy gondolom, nincs abban semmi rossz, ha előre megmondják mire lehet számítani.
Sőt hasznos is, mivel akkor annak megfelelően készülhet a diák.
Szerinted mik azok amik jelenleg nem teljesülnek ezek közöl amit írtál?
Még mindig nem hoztál fel semmilyen érvet mért lenne jobb ha az egyetemek felvételiztetnének. Mivel jobb hogy az egyetem csinál egy tesztet. Az éretségi helyet?
"Szerinted mik azok amik jelenleg nem teljesülnek ezek közöl amit írtál? "
Szinte semelyik...
"Még mindig nem hoztál fel semmilyen érvet mért lenne jobb ha az egyetemek felvételiztetnének. Mivel jobb hogy az egyetem csinál egy tesztet. Az éretségi helyet?"
Nem hoztam fel érvet, de nem is állítottam egyik válaszomban sem , hogy az lenne jobb.
Pusztán több lehetőséget adnék nekik.
Hogy nekik jó-e az érettségi alapján történő felvétel, vagy nem, és külön felvételit szerveznek (ahogy még a 70-es években is volt) az már az ő döntésük lenne, hiszen a szakmailag hozzáértő emberek is inkább az egyetemeken vannak, minthogy a buta felvis rendszerben...
És amúgy nem tesztet kéne csinálni, hanem behívni minden egyes felvételizőt, kiállítani a táblához, aztán ott bizonyítson!
Szóban minden kiderülne minden, ki mennyire képzett. Persze tudom én, ehhez idő kell, de lusta mindenki, meg nincs rá kapacitás...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!