Mi értelme van a középiskoláknak?
Számos oka van, én ezeket két csoportra osztanám:
-A 8 általános tudásanyaga semmire sem elég:
Még a középszintű érettségik is harmat gyengék... emellett
sokaknak az "elpazarolt 4 év után" sincsen meg az a minimális tudása, amivel a felsőoktatásban megállná a lábát. Továbbá "ugyanazt az anyagot" sokkal részletesebben átveszik a középiskolában, mindemellett rengeteg új dolgot is tanulnak, hosszabb fogalmazásokat, esszéket írni magyarból, sokkal több összefüggést és eseményt töriből, vagy csomó problémamegoldási eszközt és gondolatmenetet matekból. A nyelvekről, természettudományokról nem is beszélve.. Érdekesen nézne ki egy orvosképzés, ahová a hallgatók annyi tudással jönnek, amennyi rájuk ragadt a 8 általános folyamán. (Voltam az előző félévben iskolát látogatni, ahol volt szerencsém nyolcadikos biosz órához.. hát, én sosem voltam egy nagy bioszos, de azért tudom, hogy az agyalapi mirigy nem a halántéknál van, meg hogy a vese az a kiválasztó szervrendszer része, és nem emésztőszerv..)
-A pályaválasztás problémája, szellemi érettség:
Sokan 18-20 éves fejjel is alig tudják eldönteni, hogy mit is szeretnének kezdeni az életükkel, belekezdenek egy képzésbe, nem tetszik, ott hagyják, stb. Ezt a terhet egy 14-15 éves gyermekre rápakolni nem lenne szerencsés.. Továbbá az egyetemi oktatás tempójához, rendszeréhez, illetve magához az egyetemi élethez kell egy fajta érettség, ami - biztos vagyok benne - hogy a legérettebb 15 évesben sincsen meg.
egyetértek az előttem szólóval és a kérdezővel is abban, hogy az idegennyelvet gyakorlatilag ugyanúgy veszik át. A középiskola választásnál ezért ha lehet 'haladó' formában kell elkezdeni a nyelvet, ha már tanultad, vagy egy másik nyelvet az elejétől elkezdeni. Persze ha erre utólag jössz rá, akkor már sajnos késő. (Én is így voltam :(
A középiskolai évek és egyetértek veled hogy a 4 év sok, főleg annak aki tudja mi akar lenni (hát még az 5év) de ugyanakkor valóban kell az érettség, hogy reálisan eltudja dönteni a diák, hogy mivel akar foglalkozni.. talán örökké...Ha mégis 1-2 után már felsőoktatásba lehetne menni, így is rengeteg a pályaelhagyó, de mennyi lenne még akkor? felborítaná némileg a rendszert, azzal persze egyetértek, hogy már a középiskolában lehetnének szakmai tantárgyak (kötelezően választható jellegű tárgycsoportok) egészségügy, gazdaság, informatika, magasabb idegennyelvi képzés stb.. sajnos ilyen pedig nincsen
# 1
Rengetegen vannak aki érettségi után se tudnak papíron osztani. Sok szakon lemorzsolódik a hallgatók 70 - 80%. Sokan vannak akik tovább se tanulnak. Tehát a közép iskola abszolút nem biztosít komoly alapot igazából semmihez. A közép iskolásoknak csak kis részéből lesz diplomás. A munkaerő piacon meg nem ér semmit. Szerintem aki alkalmas rá az általános után is föltudna venni gyorsabb tempót. Így sokkal ellőbb kiderülne ki alkalmas rá és ki nem. Az éretlenség meg szerintem nem indok. 4 Szakon járhat 1 évet mire ugyan ott lesz mint a közép iskolával. Szerintem az a legjobb módja hogy eldöntsem mi akarok lenni hogy kipróbálom. Ha még komolytalan csúszik 1-2 évet és még mindig nyert 2 évet. 2-3 év munka tapasztaltat és munkabér nagy előny.
Szerintem így a szegények is könnyebben betudnának lépni a felső oktatásba mivel egy diákkal jóval kevesebb ideig foglalkoznak olcsóbb lehet az oktatás. És sokkal kevésbé kéne a közőt őrlődnie hogy tanul vagy dolgozik. 4 év sokkal jobban hangzik ugyan azért a képzésért mint 8 év 4 év semmittevéssel.
Fölösleges és butaság szakokat próbálgatni. Az általános- és középiskola azt kéne szolgálja (felsőoktatásban továbbtanulni szándékozandó diákoknak) hogy kialakuljon a diákban egy olyan kép, ami szerint tud dönteni, hova tanuljon tovább.
Sajnos a jelenlegi oktatási rendszer erre nem mindig ad módot, ezért sokan még érettségi után is (helytelenül) tájékozatlanul és tudatlanul jelentkeznek be olyan szakokra, ami messze áll tőlük.
A felsőoktatásnak úgy kéne működni, h. aki jelentkezik valahova azt célirányosan, és jól megfontolt döntések eredményeként teszi.
De mondom, a nagyfokú tájékozatlanság ennek épp ellenkezőjét eredményezi.
Véleményem szerint nem a 4 év középiskola az elpazarolt év, hanem hozzávéve az általánost, a 12 év!
Ha 4 évet nem is, de 2-őt biztosan le lehetne vágni. Hogy ezt milyen megosztás szerint, az már más kérdés...
Legjobb lenne talán visszavezetni a régi rendszert, amikor még 6 elemi volt. Utána jöhetne a 4 év középiskola, vagy szakmatanulás, ki mit akar. Akár vegyítve a kettőt, pl. technikusi képzésekhez.
Az álatalános- és középiskolai oktatásnak egyik sarkalatosan rossz pontja, hogy a reáltárgyakkal szemben a humán tárgyak többszörös túlsúlyba kerülnek. Ez nyomós indokként tartható számon, mikor arról beszélünk, hogy milyen irányba is orientálódjék a diák.
Mivel reál tárgyakból szinte semmit nem kap egy általános iskolai diák, így nyílván döntése sem lehet teljeskörű, így ez a feladat gyakran a szülőkre hárul.
További kérdésként vetődhet fel, vajon ezen tekintetben milyen és mekkora feleőssége van a szülőknek, ill. az általuk hozott döntés mennyire reális a diák kedvező jövője érdekében.
Viszont az eredeti kérdéstől most már kissé elkalandoztunk, habár mindig azt szoktam mondani, meg kell vizsgálni, hogy egy-egy jelnség hátterében mi áll, hiszen az esetek túlnyomó hányadában csak az okok alapos ismerete és elemzése útján juthatunk céljainkat megfelelően kielégítő korrekt és reális (adott esetben kompromisszumképes) megoldásokhoz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!