Az értelmi sérült és mozgássérültkent milyen "speciális tanterv"szerint oktatják" Az enyhe fokú értelmi sérült pl mehet szakgimnáziumba??? A fejlesztő pedagógus a speciális altalánosban, hogyan fejleszti a "középsúlyosan és nagyon sulyosat
Attól is függ, hogy mennyire "súlyos" az állapota.
Van olyan autista, aki erdészeti szakgimnáziumban tanul, de az öccsének komoly tanulási nehézségei vannak.
Jó sok kérdést feltettél és egyikre sem egyszerű a válasz!
A tanterveket itt megnézheted:
"Az enyhe fokú értelmi sérült pl mehet szakgimnáziumba?"
Minden intézménynek van egy alapító okirata. Ez publikusan elérhető pl. a weblapján. Ebben le van írva, hogy fogadnak-e sajátos nevelési igényű gyerekeket és ha igen, akkor közülük kiket.
Az értelmileg akadályozott (pl. középsúlyos értelmi fogyatékos) gyermekekkel nem fejlesztő pedagógus dolgozik, hanem gyógypedagógus.
Van külön "értelmileg akadályozottak pedagógiája" szakirány az egyetemen.
A sérülésnek rengeteg oka lehet. Történhet születés előtt, közben, és után bármikor.
- Vírusfertőzés terhesség közben
- Szülési komplikációk (leggyakrabban oxigénhiány lép fel az agyban)
- Súlyosabb balesetek
Visszatérve az elejére, a Pedagógiai Szakszolgálatnál egy szakértői bizottság állapíthatja meg egy gyerekről, ha sajátos nevelési igényű. Kap egy vagy több BNO kódot is, ami pontosan leírja a "problémáit". Valamint kijelölnek egy iskolát is, ahol kötelesek fogadni a gyereket, de ettől függetlenül megpróbálhatnak máshová is jelentkezni, amennyiben az alapító okirat szerint fogadhatják őt.
Itt egy példa az alapító okiratból:
"Szegedi SZC Gábor Dénes Technikum és Szakgimnázium: technikumi szakmai
oktatás, szakképző iskolai szakmai oktatás, szakgimnáziumi nevelés-oktatás, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható mozgásszervi fogyatékos, látásszervi fogyatékos, hallásszervi fogyatékos, beszédfogyatékos, autizmus spektrumzavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral küzdő, súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartás-szabályozási zavarral küzdő sajátos nevelési igényű tanulók ellátása."
Ez persze bármikor változtatható.
Ha az iskola úgy gondolja, hogy meg tud felelni a jogszabályi feltételeknek (biztosítja a megfelelő számú és képzettségű pedagógust stb.), akkor módosítja az alapító okiratot és felveszi a tanulót, aki oda szeretne járni. Leegyszerűsítve. Magyarországon azért ez általában nehezebben megy, mint néhány más országban, mert kevés a szakember, kevés a pénz stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!