Nem ciki manapság nem tudni egy idegennyelven sem?
Sok érdekes válasz elhangzott itt, végigolvastam mindet. Egy valamiről viszont mindenki megfeledkezett: Mit értünk konkrétan az alatt, hogy
"nem tudni egy idegennyelven sem?"
Mert ugye ez egy relatív fogalom, és mindenki mást érthet ezalatt, ebből adódhatnak kisebb-nagyobb nézeteltérések.
Ha valaki csak elmakogja amit szeretne, végül sikeresen, az nyelvtudás?
Vagy szigorúan a B2 szintet tekintjük nyelvtudásnak?
Esetleg elvárjuk, a felsőfokú szintet, esetlen még egy kis szakmai idegen nyelvet is?
Ugye hogy mennyire nem egyértelmű ez az egész kérdéskör!
Említsük meg még azt is, hogy a jelenlegi érettségi rendszerben középszinten B1 szint az elvárás, ami nyílván jóval alatta van a középfokú, C tipusú nyelvvizsga szintjének.
Ez alapján hogyan is várhatnánk el bárkitől is, hogy B2 szintet tudja?!
Ez persze az egész oktatási rendszer hibája, közismert hogy jelenleg a közoktatásban az idegennyelvoktatás a legrosszabb,de ebbe most ne menjünk bele.
Másrészt meg kell nézni a lehetőségeket: Viszonylag kevés az olyan diák, akinek lehetősége van idegennyelvű faktra, vagy szakkörre, vagy egyéb felkészítőre járni.
Kevesen tehetik meg azt is, hogy borsos áron külön magántanárt béreljenek, mert mondjuk nyelvvizsgára szeretnének felkészülni.
Sokszor viszont muszáj ezt valahogy kinyögni, hiszen aki pl. továbbtanul, le kell tennie egy középfokú nyelvvizsgát, vagyis önerőből rendkívül borsos áron kell különórákat venni/tanfolyamra beiratkozni, hogy a közoktatás silány minőségét többé-kevésbé pótolni lehessen.
Másrészt még egy fontos dolog: a 18-35 év korosztály vészonylag széles tartomány, és jól megfigyelhető egy "éles határ" kb. 25 évnél.
Ha külön tekintjük a 25-35 korosztályt, ők 1991 előtti születésűek. Ez a korosztály abba esett bele, hogy mikor ők tanultak általános -és középiskolában idegen nyelvet, még az internet, és az online lehetőségek csak viszonylag szűk kör számára volt elérhető, hiszen nem tehette meg mindenki, hogy vesz otthonra egy pc-t.
Arról meg ne is beszéljünk, hogy okostelefon 10-15 évvel korábban talán még nem is létezett. (ma meg már az óvodásoknak is olyan van).
Szóval azt akarom mondani, hogy a mai 25 év alattiaknak, talán sokkal több lehetőségük volt/van, mint az idősebbeknek. Hiszen az online-tanulási lehetőségek most már rendkívül széleskörűek. Hogy értsétek: Nem jelent különösebb problémát, letölteni egy idegennyelvű filmet dvd-n, amihez mondjuk felirat is hozzárendelhető. Ezenkívül most már széleskörben elérhetők idegennyelvű fórumok, chat-oldalak, elektronikus szótárak, google-fordító, és egyéb alkalmazások, melyek a mai idegennyelvtanulás lehetőségét nagyban javítják.
A 25 év feletti korosztálynál ezek a lehetőségek nem voltak.
Másrészt ez egy olyan korosztály, akiknek a szüleik is még oroszt tanultak annakidején, így ha a gyerekük most már angolt/németet tanulnak, nem tudnak otthon segíteni neki.
Szóval mielőtt bárki bárkit is okol, gyér nyelvtudása miatt, akkor vegyük számba, hogy milyen lehetőségek álltak/állnak rendelkezésre.
Hát ha azt vesszük, hogy a nyelvtudás teljes hiánya nyilván a felsőfokú végzettség hiányát is jelenti, akkor egyértelmű, hogy az ún. "munkásosztályról" beszélünk.
Egy szakmunkás lehet attól még jó szakember, hogy nem beszél nyelveket...
Ez ugyanolyan kérdés, hogy ciki-e, ha valaki egyáltalán nem járatos a világirodalomban. Bizonyos körökben az, de ha mondjuk kőművesek meg gázszerelők között mozogsz, akkor valószínűleg sosem fog égni a pofád, amiért nem olvastad a Háború és békét vagy az Anna Kareninát.
Értelmiségi körökben már annál inkább. Szerintem ugyanez a helyzet a nyelvtudással is. Ugyanakkor az is igaz, hogy körülvesz minket az angol, szinte lépten-nyomon találkozni vele. Ahhoz, hogy valaki egy kukkot ne tanuljon meg, tudatos, aktív elzárkózás kell, ami valóban egyfajta korlátoltságra vall...
Szóval nehéz kérdés ez.
Én is angoltanár vagyok. Én is a kérdező álláspontján vagyok, sajnos nagyon nagy szégyen az egész országra nézve, hogy nem beszél a magyar idegen nyelvet, statisztikailag és a gyakorlatban sem, az EU-ban mi vagyunk az utolsók sajnos. És hogy lehet ezt megszüntetni?... Ebben az oktatási rendszerben sehogy.
Amíg arra megy rá a rendszer, hogy a tanárokat kizsigereljék - mert ugye már csak azok vannak a pályán akik ezt akarták csinálni és ha fát vágnak a hátukon akkor is tanítani fognak, tökmindegy' hogy portfólió meg a több tonna adminisztráció, állandó helyettesítés, az emberi lélek kiölése, így a tanítás már szinte legkisebb eleme maga a diák.
Amikor leadja valaki a kötelező óráját, ami már 26, akkor még nem szólt a készülésről (mert a lelkiismeretes tanár készül, nem 10 percet hanem sokat!) plusz javít - nem 10 perc alatt, esetleg családja is van - mert ez az élet rendje, akkor odavágnak neki mondjuk egy tanulószobát hogy "ne unatkozzon" mert a munkaidőbe belefér - nekem holnap is ez lesz az óráim után, 6ra érek haza, mert 5ig van a tanszoba és nem lesz erőm készülni. Meg ugye kérdezik, hogy el tudod-e vállani? Persze :D Többször mondtam már le helyettesítés miatt orvosokat. Mert ez a fontosabb.... Hogy legyek így motivált? Hogy tudom motiválni a gyerekeket? Hogy adok nekik plusz feladatot, ha csak úgy beesek az órámra, mert előtte már a belem kihajtották, mondjuk kémiát kellet helyettesíteni egy teljsen idegen osztályban, 28-32 túlkoros kisfelnőtt heves tiltakozásában azt sem tudom mi a téma, nem baj, kipihenem magam majd a saját órámon?.... Naigen:) Jó, tegyük fel, valami miatt mégis csoda történik és az udvari ügyelet feltöltött energiával annyira, hogy a cigiző fiúkat üldöztük a kollégákkal 2 teljes elemeten keresztül, hogy újult erővel estem rá a székre, hogy jéé, tanterem, jé asztal, jé itt a szék, good morning.
Hogy nézem meg a beadott munkáikat plakátokat stb? Sehogy ilyenkor mert nincs energiám. Nekem is elfogy. Ember vagyok.
Nem égtem ki de pl akik engem tanítottak anno azoknak 15-16 óráik voltak és akkor nem szívta senki a tanárok vérét, akkor nem kérte számon senki, hogy nem dolgoznak 8 órát....
AZ a baj hogy a háttérben folyó dolgokat nem látja senki. A férjem és a gyerekem a múlt hónapban nem láttak mert nemzetközi csoport volt itt és velük kellett lenni, természetesen ingyen, az iskola vendégei ők, így munkaköri leírásban van benne, ha ők itt vannak, nekem/nyelvtanároknak is velük kell lenni. Hajnali 1-2 óra körül mentem haza, hazamentem aludni és utána leadtam az óráimat, szerintetek nem voltam fáradt?... Ez csak 5 nap, de előtte mindent meg kellette szervezni, aztán utána meg a következő találkozókra kellene készülni, nemzetközi szótárakat egyéb más tevékenységeket vezényelni, netalán szakkörök? .... Kizárt. Volt, hogy tényleg nem volt lehetőség arra, hogy vissza tudjak érni az órámra. De a helyettesítésre mindig kell lennie időnek :)
Ennél a pontnál mondom, hogy csinálni kell, mert pont ez ér valamit az egészben: a külföldi kapcsolatok: amikor a gyerek nem csak a tankönyvet látja, hanem mert kommunikálni akar más kultúrákkal v más országbeliekkel. És ekkor jön rá, hogy ami a könyvekben van annak az élethez semmi de semmi köze.
Mindegy, hogy mit akar, de merjen megnyilatkozni. Nem az számít, hogy ott van-e az E/3 "S" hanem hogy tud valamit mondani. Őrület, hogy mennyire el vagyunk maradva - már ha egy normál iskolát nézünk. Nem bszélve a falusi iskolákról és a sok-sok hátrányos helyzetűről. Onnan is van tapasztalatom. A gyerek a sjaát nevét nem tudta leírni. És még ő háborodott fel, hogy nem akar ő "goglé fordító" lenni, hogy minek az angol má. Egyre több ilyen van. És ők hamarosan szülni fognak, vajon milyen gyermekük lesz? Remélem, értelmesebb.
A városi elitiskolák pedig egyetemre termelik az okos tanulókat, azok meg uccu neki, ki külföldre így ők sem lesznek már itt, amikor a nyelvtudást mérik fel. EZ egyre fog esni. Ez az én jóslatom. Remélem nem jön be. Bocs a kilométeres sorokért.
Még egy megjegyzés. Több kollégám elégelte meg ezt a "csak" 26 órát és lépett le cégekhez, bárhova. Azt mondják, soha semmilyen körülmények közt nem jönnek vissza, mert nem hiányzik nekik ez az idegőrlés, stressz és túlhajszoltság, hogy nincs ebédidő sem, hogy fix a munkaidő, és nem kell otthon éjszaka közepén is az iskolával foglalkozni. Lehet irigykedni aki ezt irigyli, de mindenkinek van élete: aki irigy, álljon csak be tanárnak, menjen be nem egy, hanem mondjuk öt osztályba, ott adjon le színvonalas órákat, mert ezt így kell, nem gyerekmegőrzés a feladat, motiválja, nevelje őket, aztán szünetekben ügyeljen az egész iskola gyerekére, ha volna egy lukasórája, azt tömjék be egy-egy felügyelettel, aztán utána meg egy tanszoba pihentetésként, és menjen haza, a helyi járaton meg majd azt mondják hogy de jó, megtartottad a napi négy órádat a félmillióért? .. :D és utána meg javítsa ki amit aznap megíratott dogákat, de állítsa is össze a másnapi szócetli szavait, mert ugye mindig iratni kell, hogy a nép egyáltalán komolyan vegye, hogy illene tanulni mert ha nincs számonkérés nincs tanulás sem
Érettségi után 8 évig jártam főiskolára és egyetemre, rengetegszer vizsgáztam én is, 2 szakdolgozatot adtam le és 2 szakom van, a volt gimis osztálytársam egyszeri érettségi után kiröhög, mert valami cége van, és minden 2. hónapban elmegy valahova és ő nem albérletben lakik, mint én és nem is helyi járattal közlekedik. Ő csinálta jól, ha csak ezt az oldalát nézzük... Itt nem éri meg tanulni. És ha ezt egy tanár mondja, ott van a legnagyobb baj....
És mégis akarok menni holnap, egy újabb hét, újabb zsigerelés. Megfőztem egész hétre, mert nem tudom, mikor tudok hazaesni, úgyhogy lesz kajánk. Talán. De hogy színvonal meddig lesz?.... Nem sokáig.
Ugyanennyi munkáért a német kolléganőm 3200 eurót kap. Semmivel sem tölt ott kevesebb időt, és nem dolgozik jobb gyerekanyaggal mint én. Ugyanannyit van benn mint én. Sokszor elgondolkodom a jövőn. Ez van. - megint bocs az egocentrikus írásért, de ez talán kicsit mutatja, hogy milyen a közhangulat... És nem csak én érzem ezt.... A diákra is ráragadt, hiába toljuk az optimizmust.
Elgondolkodtatott, amivel a 23-as hozzászóló (angoltanár) indított. Aki kicsit is tájékozott gyerekei, vagy ismerősei révén a hazai oktatás helyzetéről, az egyet kell értsen vele. Annyival egészíteném ki, hogy még egy fontos tényező hibádzik a szélesebb körű idegennyelvtudáshoz. A motiváció hiánya. Hogy értsétek mire gondolok: Azt nem tartom igazi motivációnak, hogy nyelvvizsga nélkül nem kap diplomát valaki. Az olyan nyögve-nyelős. Keservesen megszerzi a papírt, de 4-5 év múlva mennyire marad használható a tudása, ha közben nincs igénye, lehetősége, "kényszere" gyakorolni az a nyelvet? A középiskolások számára ( a legtöbbjüknek) meg csak egy tantárgy a többi között az angol vagy más nyelv. Mit várjunk így? A tanár megfeszülhet, de varázsolni ő sem tud. Pedig! A fiam mondta egyszer (amivel alaposan meg is döbbentett): a szakközépiskolában a négy év alatt tanultakból közvetlen hasznát a későbbiekben csak az angol nyelvnek látta. Ezt a magam részéről annyival toldanám meg, hogy életem legjobb befektetésének tartom azt az összeget, amit a magánórákért fizettem egy nyelvtanárnak.
Egy költői kérdés 23-24-es hozzászólóhoz: Legalább kicsit jobb, hogy kiadtad, kiírtad magadból?
(A 10-es, 16-os, 19-es hozzászóló)
Szerintem az még inkább "ciki", hogy a magyarok nagy része még magyarul sem tud. Elolvas egy magyar újságcikket, de nem érti meg. Nem tud egy kérvényt magyarul megfogalmazni, egy kapott határozatot pedig végképp képtelen dekódolni.
Amíg ezen a szinten vannak sokan, addig kár azon keseregni, hogy miért nem tudnak angolul vagy németül. A jelenlegi közoktatás a magyar nyelv értő használatának megtanítására is képtelen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!