Ez mennyire elfogadható egy tanártól?
A fiam most ötödikes. Történelemórán csapatmunka volt, ahol a tanár kiosztotta minden csoportnak a feladatokat. A tanár ezután kiment a teremből, 10 perccel később ment vissza. Ahogy visszaért leült a helyére, ahol valamilyen papírokat töltött ki.
A feladat kiadása után 20 perccel mindenki előadta a munkáját, mondhatni a tanár már csak a kész munkákat látta.
Minden csapatban volt valaki, aki "felügyelte a csapat munkáját", akinek semmit nem kellett csinálnia, csak figyelni.
A tanár minden csapatnak osztogatott piros, és fekete pontokat.
(Pl. az első csoportnak 8 piros, 3 fekete pontot) a csapatkapitány oszthatta szét ezeket a pontokat. Magának a 8-ból 4-et adott, valamint mind a három feketét egy gyereknek adta.
Azért furcsa ez nekem, mert nem a tanárnak kellene eldöntenie, hogy kinek mit ad? Az az egy gyerek aki a 3 fekete pontot kapta, azt a csapatkapitány nem kedveli... a tanár meg ezt így is hagyta.
(A fiam egy pirosat kapott)
5. vagyok. Nem lehetséges, hogy a gyerekek azért kirekesztők, mert az oktatási rendszer nem az együttműködésre, hanem a versengésre épül és ezen túl kéne lépnünk? Erre pedig pontosan a kooperatív munkaformák rendszeres alkalmazása lehet az egyik legjobb eszköz.
Egyébként számomra minimum elgondolkodtató, hogy a leírásból nem derül ki, maga az érintett gyermek hogyan értékelte a csoportbéli teljesítményét, mennyire tartotta megérdemeltnek az értékelését. Mennyit tett hozzá a munkához? Mennyire zavarta a viselkedésével a társai munkáját? Ha nem értett egyet az értékeléssel, miért nem jelezte akkor és ott a tanárnak?
Ezeket a kérdéseket is érdemes lenne feltenni és nem a tanárt kritizálni, mert ahhoz mindenki nagyon ért...
Nem igaz az, hogy ennek a korosztálynak nem megfelelő ez a munkaforma. Tanulmányaim során rengeteg olyan külföldi példát láttam, ahol már első osztálytól sikeresen alkalmazzák. Magyarországon több gimnázium (jellemzően a jobb nevűek) már a szóbeli felvételi eljárás során is kooperatív munkaformát alkalmaz (nyolc- és hatosztályos gimnáziumok is, tehát már negyedikes diákoktól is elvárják az együttműködést!). Ha valaki tanult pedagógiát, akkor azért ezzel "illik" tisztában lenni... Ahogy azzal is, hogy a kooperatív csoportmunkában az egyéni teljesítményt nem a tanár értékeli, hanem maga a csoport.
Ha az adott közösség erre nem alkalmas, annak több oka is lehet. Egyrészt valószínűleg még nem szokták meg ezt a módszert. Másrészt olyan belső feszültségek lehetnek az adott osztályban, amit viszont nem (csak) tanórai keretek között kell kezelni, hanem komplexen.
Összességében: jobb, ha a szülők megszokják, mert egyre több helyen ELVÁRÁS a kooperatív tanulás az iskola részéről a tanárok felé, illetve, ahogy már említettem, egy-egy jobb nevű gimnáziumban több a kooperatív óra, mint a frontális. Már kilencediktől kezdve.
7: Rendszeresen alkalmazok kooperatív munkaformákat (ötödik osztályban!) és a legkevésbé erre jellemző a kirekesztés. Kisebb csoportban azok a diákok is szóhoz jutnak, akik egyébként frontális keretek között nem.
Akkor fordul elő, hogy egy-egy diák kirekesztődik, ha
-teljesen passzív marad, meg sem próbál hozzátenni a csoport munkájához, a többiek biztatására sem,
-elbohóckodja a feladatot, zavarja a társai munkáját.
Mindkettőre láttam már természetesen példát és ezekben az esetekben nyilván nem pozitív értékelést fog kapni a társaitól...
Ugyanakkor általában a csendesebb, visszahúzódó, az osztályban nehezen barátkozó tanulók nagyon jól szoktak szerepelni ezekben a csoportos feladatokban. Legutóbb például egy olyan csoport végezte el a legjobban az aktuális feladatot, amelyikben két nagyon visszahúzódó autista diák is volt, mindketten aktívan járultak hozzá a sikerhez.
11-re az említett tanárnál 5 pont után jár egy 100%-os érdemjegy.
5 piros=5
5 fekete=1
3 pirossal javíthat 1 feketét
3 feketével leront egy pirosat
18. Pontosan az a lényeg, hogy egymással dolgozva, egymást ellenőrizve és bírálva csinálják meg a feladatot.
Egyetemen még meg is buktatják az egész csoportot, ha nem jól dolgoznak össze.
Oké, de egymással dolgozni, egymást ellenőrizni és bírálni lehet úgy is, hogy a tanár nem ad olyan eszközt a gyerekek kezébe, amivel ilyen kis szutyok mód visszaélhetnek.
Egyetemen nekünk is kellett peer feedbacket adni egymásnak, de soha nem egymás feedbackjéből kaptuk a jegyet, hanem az oktató döntése volt. Végső soron a vérre menő zh-kat is mindenki nyilván egyedül írja, vizsgán sem a másik hallgató véleménye alapján kapsz jegyet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!