A magyar közoktatás miért nem fejlődik?
Kicsit cinikusan azt mondhatnám, hogy azért, mert nem tanult, intelligens, gyakorlatias tudással rendelkező emberekre van szüksége az elitnek (politikai párttól függetlenül), de ha jól megnézed, tulajdonképpen csak azért: mert mindenki sz.rik rá. Aki tehetne valamit az marha gazdag és nem érdekli, a pedagógusok egy jelentős hányadát sajnos szintén nem érdekli (pláne ha az előző rendszerben "képezték ki" őket...)
Itt az emberek alapvető mentalitásával van baj, amíg az nem változik, addig hiába panaszkodunk.
Érdekes, hogy mindig ezzel a lexikális tudáson alapuló oktatással jönnek elő. A közoktatás kimenetele az érettségi. Az érettségi írásbeli részében már jóval kevesebb lexikális tudásra van szükség. A szóbeli tényleg a lexikális tudást méri. A tavaszi érettségi időszakban nem volt szóbeli és ez meg is látszik az érettségi eredményeken.
Vegyük a mindenki által emlegetett magyart (verstanulás, nyelvtani szerkezetek stb.). A magyar érettségin van szövegértés és egy fogalmazás, ami akár érvelés is lehet. Ezt nem lehet bemagolni, hanem mindenkinek a saját véleményét kell leírnia. Egy mondatelemzést nem kell bemagolni, de sokan még az alanyt és az állítmányt sem tudják megkülönbözteti.
Történelem: sokan mondják, hogy minek megtanulni az évszámokat és az ókori görög eseményeket. Ebben lehet, hogy van valami. Viszont ha nem kell évszámokat megtanulni akkor azon se szabadna megsértődni ha a szeretteid elfelejtkeznek a születésnapodról, hiszen az is csak egy évszám és kukába a lexikális tudással.
Matematika: középszinten egyáltalán nem kérnek elméletet. Mondhatni gyakorlatorientált, problémamegoldó tantárgy és mégis ennek a legrosszabb az érettségi átlaga.
Idegennyelv: szótanulás nélkül nem tudom, hogyan lehetne fejleszteni a szókincset. Ez a szótanulás lehet akár az anyanyelvi filmek nézése is.
Biológia, kémi, fizika tantárgyak tananyagát egyesek soknak tartják, míg mások kevésnek. Szerintem itt az arany középút kéne.
30 évvel ezelőtt sokkal több lexikális tudás kellett, mint ma.
#2
Irodalomnl: A lexikalizmus azért felesleges, mert a Wikipédián minden fent van. Töriből elég lenne csak a 20. Század történelme, mert amilyen világ ma van, annak a nagy része a 20. Században alakult ki. A nyelvtani szerkezetek egy részig még oké, elmennek, hogy alany, állítmány (mert enélkül idegennyelvet sem lehet tanulni, ezt aláírom). De pl: a villanyt nem lehet úgy beszerelni, ha azt se tudod, mi a szigetelés (gyakorlatban), és nem az elölkerekítéses ajakréses mássalhangzó törvényeknek (vagy tudom is én mi ez) fogod a hasznát venni. Nézd meg a mai diákokat: tanulnak, de nem értenek semmihez (most a gimnazistákról beszélek). Lediplomáznak úgy, hogy azt se tudják, hogy kell kicserélni egy gyertyát a kocsiban.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!