Mi a bennfoglalás és az osztás közti különbség?
Eltöprengve a témán arra jutottam, hogy mindenkinek igaza van:) és egyáltalán hálás vagyok egy utcai beszélgetésnek, h erre a fogalomra (bennfoglalás) felhívta a figyelmemet, mert elmentem volna mellette!
Vizuális tipus vagyok, így egy tábla csoki és a magyar nyelvhasználat kínálta számomra a választ:
Bennfoglalás
12/3=4
- (halmazképzés/beosztásp)
- 12 kocskás tábla csokit 3-asával osztom fel 4 gyerek
közt.
míg az
Osztás
12:3=4
- (osztozás/elosztás/törés/feldarabolás) egyenlő
részekre
- 12 kockás csokit 3 gyerek közt osztom fel így 4 kocka jut
Fejben valóban csak 12ben a 3 az 4.
De szerintem egymástól eltér a két művelet, mert átverjük magunkat azzal, hogy mit szemlélünk.
Javítsatok ki, de ennél a példánál maradva...a 12/3 = 12:4 és fordítva ???
Nem csoda, h megőrül mindenki...
Az én megfejtésem:
A bennfoglalasnal az osztando és az osztó ugyanaz a dolog, saját része.
A részekre osztasnal megjelenik egy új "szereplő" ami miatt megtörténik a (fel)osztás.
A bennfoglalasnal azt tudjuk, hogy az egyes alcsoportokban, alhalmazokban hány elem van, míg a felosztasnal azt, hogy hány csoport fog keletkezni.
Bennfoglalas: 10.000 forintom van, mindenkinek adok 1000-et.
Felosztás: 10.000 forintom van, 10 ember között osztom el egyenlően.
Mi az a kérdés amire tudok válaszolni anélkül, hogy kiszamolnam az osztás eredményét?
Bennfoglalasnal tudom, hogy 1000forintbol mit tud venni.
Felosztasnal azt tudom, hogy hány különböző ember tud bejönni majd a boltba.
Azért tanulják külonbozo néven mert ezek a gyereknek meg különböző esetek és mikor egymás mellett van a könyvben a két példa akkor ér össze, hogy a (fel)osztás és a felosztották száma hogyan függ össze az osztasban.
#30 beküldött linkjéről idézek:
"Fontos tudatosítani a gyerekekben, hogy mindkét típusú szöveg osztásra vezet, ezért nem szerencsés, ha megtartjuk a kétféle jelölést, és a gyerekeknek a kétféle típus megkülönböztetését adjuk feladatul."
Tanári szakos egyetemi hallgató vagyok, és szó szerint ezt hallottam vissza a matematika szakdidaktika tárgy keretein belül.
Mint ahogy ez az oldal állítja, NEM AJÁNLOTT a gyerekeknek feladatként kiadni, hogy különbözetet tegyenek az osztás kétféle értelmezése között, mert ez elvonja a figyelmüket a valódi problémákról. A megkülönböztetés értelme kizárólag az, hogy mindkét esetben el tudják képzelni a szituációt:
ha részekre osztás, akkor van egy/több valami, és azt/azokat osztom részekre,
ha bennfoglalás, akkor azt nézem, hányszor fér bele valami kisebb valami nagyobba.
Ebből a szempontból nézve miután már alaposan begyakorolták a kétféle értelmezést, FELESLEGES fenntartani a formai különbséget.
Másrészt a gyerekekben először tudatosodnia kell annak, hogy az osztást kétféleképpen lehet értelmezni (részekre osztás és bennfoglalás), mert ha az egyik értelmezéssel kevesebbet foglalkoznak, mint a másikkal, akkor a gyerekek elképzelése a folyamatról és a megoldásról is szegényesebb lesz.
Megint idézek a linkről: "A tankönyvek rövidebb-hosszabb ideig eltérően jelölik a bennfoglalást és a részekre osztást." A magyar tankönyvek! De mi van N.o-ban, ahol tanulok? Ott tipikusan éppen a bennfoglalás húzza a rövidebbet, és (tudásom szerint) legtöbbször nem tesznek formai különbséget : és / között. Ennek következtében pl. átélhettem a következőt:
Szokás ugye egy számításra (pl. 3 * 20 = ?) szituációs (tettbeli/szóbeli), vagy vizuális megfelelőt keresni.
Pl. egy szóbeli szituáció: "Sanyinak 3 zacskó cukorkája van, mindegyikben 20-20 db cukorkával. Hány db cukorkája van Sanyinak összesen?", ezt persze élőben is el lehet játszani és akkor tettbeli lesz, vizuális lenne ha lerajzolnánk a 3 zacsit benne a 20 cukorral, vagy valami négyzetrácsosat, ami 3 magas, 20 hosszú.
Matek szakdidaktika előadáson a 21 : (3/4) = ? számításra kellett szituációs megfelelőt keresnünk. Négyünkből egyedül (nem flex) én (a magyar, aki "bennfoglalást" tanult, a németeknek nincs külön szavuk erre) találtam ki olyan szituációt, ami illett a feladathoz ("Hány 3/4-óra van 21 órában?"), a többiek mind összezavarodtak. És ez tipikus. Ehhez a feladathoz egyértelműen a bennfoglalás illett (nem pedig a részekre osztás, hiszen hogy osztasz valamit 3/4 részre?), ez is mutatja, hogy ők az iskolában ezzel a szemponttal szemmel láthatóan nem foglalkoztak annyit, így nehezükre esett elképzelni a szituációt.
Úgyhogy én egészen boldog vagyok, hogy nálunk szó esik a bennfoglalásról :-)
Dióhéjban: Az osztás kétféle értelmezése fontos a kétféle elképzelés miatt, de csak amiatt, ezért a formai különbség idővel elhagyandó.
Szerintem felesleges túlbonyolítás.
Osztás nevű matematikai művelet létezik, azt kell megtanulni, és fejben gyorsan osztani.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!