Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Mi a bennfoglalás és az...

Mi a bennfoglalás és az osztás közti különbség?

Figyelt kérdés
Alsóban bennfoglalásként tanultuk azt, amit ma osztásnak mondanék. Ugyanaz a kettő?
2009. szept. 12. 09:53
1 2 3 4
 31/34 anonim válasza:

Eltöprengve a témán arra jutottam, hogy mindenkinek igaza van:) és egyáltalán hálás vagyok egy utcai beszélgetésnek, h erre a fogalomra (bennfoglalás) felhívta a figyelmemet, mert elmentem volna mellette!


Vizuális tipus vagyok, így egy tábla csoki és a magyar nyelvhasználat kínálta számomra a választ:


Bennfoglalás

12/3=4


- (halmazképzés/beosztásp)

- 12 kocskás tábla csokit 3-asával osztom fel 4 gyerek

közt.


míg az


Osztás

12:3=4

- (osztozás/elosztás/törés/feldarabolás) egyenlő

részekre

- 12 kockás csokit 3 gyerek közt osztom fel így 4 kocka jut


Fejben valóban csak 12ben a 3 az 4.


De szerintem egymástól eltér a két művelet, mert átverjük magunkat azzal, hogy mit szemlélünk.


Javítsatok ki, de ennél a példánál maradva...a 12/3 = 12:4 és fordítva ???


Nem csoda, h megőrül mindenki...

2020. ápr. 30. 10:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 32/34 Taurus János válasza:

Az én megfejtésem:

A bennfoglalasnal az osztando és az osztó ugyanaz a dolog, saját része.

A részekre osztasnal megjelenik egy új "szereplő" ami miatt megtörténik a (fel)osztás.


A bennfoglalasnal azt tudjuk, hogy az egyes alcsoportokban, alhalmazokban hány elem van, míg a felosztasnal azt, hogy hány csoport fog keletkezni.


Bennfoglalas: 10.000 forintom van, mindenkinek adok 1000-et.


Felosztás: 10.000 forintom van, 10 ember között osztom el egyenlően.


Mi az a kérdés amire tudok válaszolni anélkül, hogy kiszamolnam az osztás eredményét?


Bennfoglalasnal tudom, hogy 1000forintbol mit tud venni.


Felosztasnal azt tudom, hogy hány különböző ember tud bejönni majd a boltba.


Azért tanulják külonbozo néven mert ezek a gyereknek meg különböző esetek és mikor egymás mellett van a könyvben a két példa akkor ér össze, hogy a (fel)osztás és a felosztották száma hogyan függ össze az osztasban.

2023. márc. 4. 20:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 33/34 HaBB_00 válasza:

#30 beküldött linkjéről idézek:

"Fontos tudatosítani a gyerekekben, hogy mindkét típusú szöveg osztásra vezet, ezért nem szerencsés, ha megtartjuk a kétféle jelölést, és a gyerekeknek a kétféle típus megkülönböztetését adjuk feladatul."


Tanári szakos egyetemi hallgató vagyok, és szó szerint ezt hallottam vissza a matematika szakdidaktika tárgy keretein belül.


Mint ahogy ez az oldal állítja, NEM AJÁNLOTT a gyerekeknek feladatként kiadni, hogy különbözetet tegyenek az osztás kétféle értelmezése között, mert ez elvonja a figyelmüket a valódi problémákról. A megkülönböztetés értelme kizárólag az, hogy mindkét esetben el tudják képzelni a szituációt:

ha részekre osztás, akkor van egy/több valami, és azt/azokat osztom részekre,

ha bennfoglalás, akkor azt nézem, hányszor fér bele valami kisebb valami nagyobba.

Ebből a szempontból nézve miután már alaposan begyakorolták a kétféle értelmezést, FELESLEGES fenntartani a formai különbséget.


Másrészt a gyerekekben először tudatosodnia kell annak, hogy az osztást kétféleképpen lehet értelmezni (részekre osztás és bennfoglalás), mert ha az egyik értelmezéssel kevesebbet foglalkoznak, mint a másikkal, akkor a gyerekek elképzelése a folyamatról és a megoldásról is szegényesebb lesz.

Megint idézek a linkről: "A tankönyvek rövidebb-hosszabb ideig eltérően jelölik a bennfoglalást és a részekre osztást." A magyar tankönyvek! De mi van N.o-ban, ahol tanulok? Ott tipikusan éppen a bennfoglalás húzza a rövidebbet, és (tudásom szerint) legtöbbször nem tesznek formai különbséget : és / között. Ennek következtében pl. átélhettem a következőt:

Szokás ugye egy számításra (pl. 3 * 20 = ?) szituációs (tettbeli/szóbeli), vagy vizuális megfelelőt keresni.

Pl. egy szóbeli szituáció: "Sanyinak 3 zacskó cukorkája van, mindegyikben 20-20 db cukorkával. Hány db cukorkája van Sanyinak összesen?", ezt persze élőben is el lehet játszani és akkor tettbeli lesz, vizuális lenne ha lerajzolnánk a 3 zacsit benne a 20 cukorral, vagy valami négyzetrácsosat, ami 3 magas, 20 hosszú.

Matek szakdidaktika előadáson a 21 : (3/4) = ? számításra kellett szituációs megfelelőt keresnünk. Négyünkből egyedül (nem flex) én (a magyar, aki "bennfoglalást" tanult, a németeknek nincs külön szavuk erre) találtam ki olyan szituációt, ami illett a feladathoz ("Hány 3/4-óra van 21 órában?"), a többiek mind összezavarodtak. És ez tipikus. Ehhez a feladathoz egyértelműen a bennfoglalás illett (nem pedig a részekre osztás, hiszen hogy osztasz valamit 3/4 részre?), ez is mutatja, hogy ők az iskolában ezzel a szemponttal szemmel láthatóan nem foglalkoztak annyit, így nehezükre esett elképzelni a szituációt.

Úgyhogy én egészen boldog vagyok, hogy nálunk szó esik a bennfoglalásról :-)


Dióhéjban: Az osztás kétféle értelmezése fontos a kétféle elképzelés miatt, de csak amiatt, ezért a formai különbség idővel elhagyandó.

2023. máj. 26. 18:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 34/34 anonim ***** válasza:

Szerintem felesleges túlbonyolítás.


Osztás nevű matematikai művelet létezik, azt kell megtanulni, és fejben gyorsan osztani.

2023. máj. 26. 22:14
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!